سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۴ - Nov 28, 2006
دومين سانحه هوايي در سال 85
عكس: هومن خاني پور
003669.jpg
003672.jpg
003627.jpg
من پرواز كردم، دوست عزيز
يكي از دوستان علي الله يار مهندس پرواز در حالي كه اشك تمام چهره اش راپوشانده بوداز آخرين تماس هاي دوستش چنين گفت: شب گذشته وقتي متوجه شدم علي قصد رفتن به مأموريت را دارد به اوتلفن زدم. او مثل هميشه با گشاده رويي جوابم را داد وقرار شد قبل از پرواز با هم صحبت كنيم صبح حادثه منتظر تلفنش بودم اما اوتنها يك پيام كوتاه فرستاد كه نوشته بود :برادر دوست داشتني من پرواز كردم .خداحافظ
اسامي شهدا و مجروحان حادثه سقوط هواپيماي آنتونف
۱ - عليرضا باقري(مهندس پرواز) 2- علي الله يار( مهندس پرواز) 3- كامران كبيري (كمك پرواز) 4- عليرضا پيسوده (افسر همراه) 5- سيدحسن بطحايي(خلبان) 6- اصغر فلاحتي(لودمستر) 7- سيدمجيد موسوي راد 8- محمدعلي دلواري 9- عبدالرسول حاتمي 10- محسن ادهمي 11- حسين دهقاني 12- نادر ايماني صابر 13- سعيد سعيدخاني 14- رضاعليايي 15- حسين چهل تنان 16- اميرجوادي پور 17- رحمان محمدي 18- سيدمهدي حسيني 19- محمدحسين بياتي 20- رضا دادور 21- مصطفي جديدي 22- هادي قويدل 23- مهدي عرفانمنش 24- سيدعطاء پيشاور 25- بيژن گلي پور 26- علي اكبر جعفرنژاد 27- رضاترازي 28- حمزه رادمنش 29- سيدحسن فاطمي 30- روح الله رمضاني 31- حسين فرج پور 32- امير خانقلي 33- احمد ربيعي۳۴- علي جهان۳۵- شهرام روزبهي 36- اكبر احمدي 37- محمد رضا بختكي 38- فريدون بردبار


گروه حوادث- ساعت 7 و 38 دقيقه صبح دوشنبه در حالي كه تنها نه روز تا سالگرد سقوط تلخ هواپيماي سي 130 نظامي حامل خبرنگاران و پرسنل ارتش مانده بود، صداي زنگ تلفن اورژانس تهران، حادثه اي تلخ را در دل خود داشت، (سقوط مرگبار هواپيماي آنتونوف 74 سپاه روي باند۲۹ راست فرودگاه مهرآباد).
هنگامي كه در بررسي هاي اوليه مشخص شد بنابر ليست پروازي ، 32 مسافر نظامي و 6 كادر پروازي هواپيما در حال پرواز به سمت شيراز و سپس بندرعباس بوده اند كه لحظاتي بعد از برخاستن از روي باند، هواپيما سقوط كرده و آتش گرفته است، مأموران امداد با 14 دستگاه آمبولانس ، دو دستگاه اتوبوس و امداد هوايي در صحنه حاضر شدند و در آنجا بود كه با تكه پاره هاي لاشه هواپيماي غول پيكر آنتونوف روسي روبرو شدند كه 26 دقيقه قبل از اطلاع به اورژانس دچار حادثه شده بود.
با شروع عمليات امدادي، مأموران با اجساد 36 مسافر و خدمه پروازي كه بر اثر شدت سوختگي به سختي قابل شناسايي بودند روبرو شدند ، تنها دو نفر با سوختگي بسيار زياد هنوز زنده مانده بودند ، مجروحان به سرعت به بيمارستان مطهري تهران منتقل شدند.
علت سقوط
نقص موتور هواپيما
بعد از ظهر ديروز در حالي كه مسئولان سپاه از پيدا شدن جعبه سياه هواپيما خبر مي دادند ، سردار اسكندر مؤمني معاون عملياتي نيروي انتظامي، از كار افتادن يكي از موتورهاي هواپيما به دنبال نقص فني را علت حادثه اعلام كرد .
سردار سيديحيي صفوي ،فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز ساعاتي بعد از حادثه، در همايش هفته بسيج در دانشگاه تربيت معلم با بيان اينكه احتمال خرابكاري در اين حادثه بسيار ضعيف است ،دليل سقوط هواپيما كه عازم مأموريت بوده است را مشكل در موتور و برخورد بال هواپيما با باند عنوان كرد.
به گفته وي بررسي هاي اوليه متخصصين نيروي هوايي سپاه ،حاكي از آن است كه در دقايق اوليه پرواز يكي از موتورهاي هواپيماي آنتونوف از كار افتاده است كه باعث عدم تعادل هواپيما و برخورد بال حامل سوخت هواپيما با مانع و انفجار هواپيما شده است.
وي همچنين در پاسخ به اينكه آيا از فرماندهان عالي رتبه سپاه نيز در اين هواپيما بوده اند با بيان اينكه: جان همه پاسداران براي ما ارزشمند است و همه  آنها وجودهاي مباركي براي ما هستند ، به صورت تلويحي اظهار كرد كسي از فرماندهان در هواپيما نبوده است.
آغاز بررسي بر روي جعبه سياه
بعد از ظهر ديروز ، جانشين پايگاه هوايي قدر سپاه از آغاز بررسي جعبه سياه هواپيماي آنتونوف خبر داده و گفت: جعبه سياه هواپيما با پايان انتقال اجساد باز شده و با تعيين تيم كارشناسان، تحقيقات و بررسي ها براي شناسايي علت وقوع اين حادثه آغاز شده است.
پرواز نظامي
به گزارش ايسنا در حالي كه سردار احمد حق طلب فرمانده سپاه حفاظت فرودگاه هاي كل كشور روز گذشته اعلام كرد هواپيما مأموريت نظامي نداشته و پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد در ساعت 7 و 12 دقيقه صبح سقوط كرده است، سردار ميرعلي اكبري، جانشين پايگاه هوايي يكم قدر سپاه پاسداران پرواز هواپيما را نظامي و مأموريتي عنوان كرده و گفت اين هواپيما قصد داشته از طريق شيراز به بندرعباس برود.
ارجاع پرونده
به دادسراي نظامي
سرپرست مجتمع قضايي فرودگاه روز گذشته از ارجاع پرونده سقوط هواپيماي آنتونوف سپاه به دادسراي نظامي جهت انجام تحقيقات و بررسي دلايل وقوع اين حادثه خبر داد.
صابري زفرقندي افزود: با توجه به اينكه هواپيما نظامي بوده و ماموريت نظامي داشته است، پرونده جهت انجام تحقيقات و بررسي دلايل وقوع حادثه به دادسراي نظامي تهران ارجاع شد.

زيركي دانش آموز، گروگانگيري را پايان داد
003630.jpg
گروگانگير در محاصره پليس
003624.jpg
گريه خوشحالي گروگان آزاد شده

گروه حوادث- زيركي يك دانش آموز باعث شد تا ماجراي گروگانگيري 110 دانش آموز مدرسه فلق بدون هيچ گونه حادثه تلخ و غمباري پايان يابد.
ساعت از ده و نيم صبح گذشته بود كه ميلاد نظري دانش آموز كلاس اول راهنمايي سراسيمه خود را به دفتردار مدرسه رساند و از او خواست تا با پليس تماس گرفته و آنها را از گروگانگيري  كه در طبقه دوم مدرسه رخ داده بود مطلع كند. هنگامي كه اين دانش آموز با تظاهر به اين كه قلبش درد كرده از حلقه محاصره مرد گروگانگير فرار مي كند، ماجرا را براي دفتردار تعريف كرد، وي پليس را در جريان حادثه قرار داد و لحظاتي بعد مأموران با حضور در محل، تلاش سه ساعته خود براي آزادسازي 110 دانش آموز به گروگان گرفته شده را آغاز كردند.
در حالي كه بررسي هاي اوليه پليس نشان داد مرد گروگانگير كه مسلح به يك كلت بوده و چهار نارنجك جنگي نيز به بدنش بسته است، به اين بهانه كه پسرش در اين مدرسه درس مي خواند به همراه دختر خود وارد مدرسه شده و بعد از گروگان گرفتن مدير مدرسه توانسته است 110 دانش آموز مدرسه را به گروگان گرفته و آنها را در يكي از كلاسها محبوس كند، مذاكره با وي آغاز شد.
مذاكره پليس در حالي صورت مي گرفت كه مرد مسلح براي اين كه نشان دهد تهديدهايش واقعي است، اقدام به شليك دو گلوله كرده بود.
با توجه به اين كه دختر مرد گروگانگير نيز همراه او بود، نيروهاي پليس به فرماندهي محمد همتي سركلانتر سوم تهران از طريق بحث هاي عاطفي سعي كردند وي را مجبور به تسليم شدن كنند، به همين خاطر از اين طريق وارد عمل شدند و از او خواستند كه انگيزه اش از گروگانگيري را مطرح كند.
هنگامي كه مشخص شد گروگانگير كه از يكي از شهرستانهاي كشور به تهران آمده است، خواستار مذاكره با تعدادي از مسئولان است، دو نفر از قضات دادسراي منطقه نيز به جمع گروه مذاكره كنندگان پيوستند و سرانجام بعد از مذاكره با مرد گروگانگير در حالي كه دانش آموزان به شدت دچار ترس شده بودند وي خودش را تسليم پليس كرده و بلافاصله به پليس امنيت تهران منتقل شد.
يكي از مأموران حاضر در محل گروگانگيري در اين رابطه گفت، مرد گروگانگير در محل سكونتش در يكي از شهرستانهاي كشور دچار مشكل شده بود كه از طريق قانوني موفق به حل آن نشده بود و به همين خاطر با سفر به تهران و انتخاب اين مدرسه دست به گروگانگيري زده بود تا به اين صورت بتواند مشكلش را حل كند.
ميلاد نظري كه با زيركي خود باعث شده بود از وقوع حادثه اي تلخ جلوگيري شده و پليس از حمله اين مرد مسلح به مدرسه باخبر شود با هيجان ماجرا را اين گونه تعريف كرد: معلم پرورشي در حال بررسي اوراق ديكته شاگردان بود كه مرد گروگانگير همراه 75 شاگرد كلاس 1/2 و مدير مدرسه وارد شدند و با ورودشان به كلاسمان همه را غافلگير كردند. 110 شاگرد در يك كلاس 20 متري جمع شده بوديم. همه ترسيده بودند. بعضي از هم كلاسي هايم گريه مي كردند. دختر مرد گروگانگير پشت درهاي كلاس ايستاده بود و آرام گريه مي كرد. در اين زمان من با تظاهر به اين كه قلبم درد مي كند و بايد آب بنوشم از مرد گروگانگير كه به شدت خشمگين بود خواستم تا اجازه دهد از كلاس خارج شوم. او حرفهايم را باور كرد و من با خروج از كلاس بلافاصله خود را به دفتردار رسانده و او را از اتفاقات طبقه دوم مدرسه باخبر كردم و دفتردار با پليس تماس گرفت.
عملياتي براي نجات گروگان ها و گروگانگير
محمد تورنگ رئيس مركز اطلاع رساني پليس تهران گفت: به دليل اهميت موضوع و امنيت جان شاگردان مدرسه، گروگانگير و دخترش تقريبا تمامي مسئولين پليس در محل حاضر شده و درست زماني كه گروگانگير ضامن يكي از نارنجك ها را كشيده بود و قصد منفجر كردن آن را داشت عمليات پليسي براي دستگيري وي در اين نقطه حساس به نتيجه مثبت رسيد و گروگانگيري بعد از 3 ساعت خاتمه يافت.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |