سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۴ - Nov 28, 2006
يك كارشناس ايراني بورس هاي بين المللي مطرح كرد:
پيش زمينه هاي تشكيل بورس نفت ايران
003531.jpg
عكس : مسعود خامسي پور
گروه بورس - بورس نفت ايران مي تواند پس از 5 سال نقش محوري در خاورميانه پيدا كند.
علي محمد اسكندري جو، كارشناس بورس هاي بين المللي در گفت وگو با همشهري در خصوص راه اندازي بورس نفت در ايران گفت: براي اينكه بتوانيم بورس نفت را را ه اندازي كنيم لازم است تا در ابتدا در مدار محيطي بورس هاي معتبر جهان قرار بگيريم و سپس خودمان در اين زمينه نقش محوري در منطقه داشته باشيم به اين معنا كه ابتدا بايد سهمي از معاملات نفتي را كه در بورس هاي معتبر جهان انجام مي شود را به دست آوريم سپس اين سهم را افزايش دهيم.
او كه خود در بورس هاي اروپايي به فعاليت اشتغال دارد با بيان اينكه در حال حاضر بيش از۹۰ درصد معاملات نفتي جهان به صورت مجازي و اصطلاحاً كاغذي انجام مي شود گفت: در بورس هاي نفتي راديكال هاي آزاد نهادهاي اقتصادي هستند كه ساختار سرمايه كالا و سهام را هدف قرار مي دهند و هسته مركزي و بنيان هاي اقتصادي را به لرزه مي اندازند، تنها راه مهار اين مؤسسات مالي، كنترل آنها توسط دولت ها، بانك جهاني و يا صندوق بين المللي پول است كه از طريق قراردادها و مصوبات بين المللي فعاليت اين مؤسسات محدود مي شود.وي افزود: مهم ترين دليل سقوط 25 درصدي قيمت نفت در چند ماه گذشته ورشكستگي 2 شركت سوداگري بزرگ آمريكايي بود به طوري كه ريسك بيش از حد آنها در معاملات بورس لندن و نيويورك منجر به كاهش قيمت نفت شد.اسكندري جو تأكيد كرد: به رغم آنكه برخي تحليلگران رشد قيمت نفت را در بورس هاي جهاني نتيجه رشد اقتصادي چين و هند مي دانند نبايد به نقش مخرب راديكال هاي آزاد كه در بازارهاي نفتي نيويورك و لندن رها شده اند بي توجه بود. اين كارشناس بورس هاي بين المللي در ادامه خاطر نشان كرد: در حال حاضر چند صد برابر ميزان واقعي مصرف نفت در بورس لندن به صورت مجازي يا كاغذي معامله مي شود.وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا بورس نفت ايران قدرت رقابت با بازارهاي نفتي جهان را خواهد داشت يا خير گفت: بله، بورس ايران بايد در مرحله اول در مدار محيطي بورس لندن قرار بگيرد يعني بايد چنان نيروي محركه اي به دست آورد كه بتواند در مدار بازارهاي معتبر و نام آور نفتي قرار بگيرد به اين معنا كه بتواند درصدي از معاملات واقعي و مجازي جهان را در اختيار بگيرد.اسكندري در پاسخ به اين پرسش كه آيا مي توان در بورس نفت كيش معاملات مجازي نفت انجام داد ، گفت: خير، به چند دليل از جمله نوپايي بورس نفت ايران، ساختار و اساسنامه آن نمي توان معاملات نفت را ابتدا به ساكن در بورس ايران به شكل مجازي انجام داد.
به گفته اسكندري جو براي انجام چنين معاملاتي به نيروهاي متخصص يا مهندسين مالي و سرمايه نياز است.
وي تصريح كرد: بايد به ترتيب با مهندسين مالي و سرمايه گذاري در دانشگاه هاي معتبر جهان زمينه هاي انجام چنين معاملاتي را در بورس نفت ايران مهيا كرد. اين افراد بايد ضمن تحصيل در دانشگاه هاي معتبر جهان داراي تجربه در بورس هاي صاحب نام جهان باشند.وي تأكيد كرد: بورس نفت ايران در مرحله بعد بايد با كارگزاران متخصص در معاملات نفتي بورس هاي جهان قرار داد امضا كند.اين كارشناس بورس هاي بين المللي خاطرنشان كرد: با تشكيلات و ساختار اداري كنوني فاصله زيادي با اجرا شدن اين طرح وجود دارد.وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا مي توان اميدوار بود كه بورس نفت ايران به يك نهاد تأثيرگذار در عرصه جهاني تبديل شود يا خير گفت: بله، اين بورس منافع ملي ايران به عنوان عالي ترين و والاترين ارزش هاي كشور حكم مي كند، با تركيب مهندسين مالي و سرمايه گذاري و نيروهاي متخصص نفت كه با آخرين تحولات بازار سرمايه آشنا هستند مي توانيم اندك اندك زمينه هاي چنين كاري را فراهم كنيم.اسكندري در خصوص انجام معاملات در بورس نفت ايران براساس يورو گفت: درخصوص انجام معاملات براساس يورو بايد قبل از هر چيز به نقش برابري دلار و يورو توجه كنيم يعني در گام اول معاملات سلف دلار و يورو را مد نظر قرار دهيم.وي افزود: اگر درآمدهاي ما در مبناي يورو باشد و هزينه  هاي ما براساس دلار، بازدهي بالايي به دست خواهيم آورد. اما اگر در آينده ارزش دلار در مقابل يورو قوي تر شود مرتكب نوعي خودزني اقتصادي شده ايم. بنابراين توصيه من اين است كه همانند كشورهاي نروژ و انگلستان كه معاملات نفتي خود را قبل از هر چيز براساس معاملات سلف ارزي تنظيم مي كنند حركت كنيم.

افزايش نقدشوندگي بورس تهران پس از 9 ماه
003573.jpg
گروه بورس - نسبت گردش و نقدشوندگي سهام در بورس تهران در پايان اكتبر 2006 (آبان 85) ميلادي به 9/12 درصد رسيد.
به گزارش همشهري، جديدترين آمار فدراسيون جهاني بورس هاي اوراق بهادار نشان مي دهد، پس از 9 ماه افت مداوم نسبت نقدشوندگي سهام در بورس تهران، بار ديگر در ماه اكتبر اين نسبت روندي رو به رشد را آغاز كرده است. نسبت يادشده ميزان قابليت تبديل به نقدينگي اوراق بهادار قابل مبادله در بورس ها را نشان مي دهد. اين نسبت در آغاز سال 2006 ميلادي براي بورس تهران 17درصد بود اما ركود دامنه دار بازار اين رقم را به تدريج تا سطح 12درصد كاهش داد. اما رونق دوباره بازار از آغاز پاييز روندي رو به رشد را در اين حوزه به نمايش گذاشته است.
نمايي از جهان
طبق گزارش فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار در حال حاضر بورس نزدك كه در نيويورك فعال است، نقد شونده ترين سهام را در بازار سرمايه جهان به خود اختصاص داده است. نسبت نقد شوندگي اين بازار تا اكتبر 2006 ميلادي 268 درصد برآورد شده است. اين رقم نشان مي دهد، كل سهام حاضر در بورس نزدك در سال حدود 4 بار ميان معامله گران دست به دست مي شود. دومين بورس سيال و نقدشونده جهان در چين فعال است. نسبت نقدشوندگي بورس شن زن در اكتبر امسال به 8/220 درصد رسيده است. اما بورس نوظهور كره كه در سال 2006 ميلادي صعودي جالب توجه را به نمايش گذاشته در حوزه نسبت نقدشوندگي نيز خود را به جمع بزرگان بازار سرمايه جهان اضافه كرده است. بورس سئول در كره جنوبي با توجه به رقم 8/190 درصدي نسبت نقدشوندگي آن، سومين بورس سيال جهان به حساب مي آيد. اين آمار حاكي است، رتبه هاي چهارم و پنجم اين جدول به دو بورس اروپايي اختصاص يافته است. در اين ميان نسبت نقدشوندگي دويچه بورس در آلمان به 5/169 درصد رسيد و در بورس در حال صعود ايتاليا نسبت نقدشوندگي از 160 درصد فراتر رفته است.
پايين جدول
آمار فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار نشان مي دهد: بورس تهران هفتمين بازار سهام كم گردش جهان در اكتبر 2006 بوده است. قبل از نام بورس تهران، بورس هايي چون جزاير موريس، مالت، لوكزامبورگ، اوزاكا، بوئنوس آيرس و برمودا ديده مي شود.

بازگشايي نماد 5 شركت بورس
گروه بورس - در مبادلات روز گذشته بازار سهام نماد معاملاتي 5 شركت باز شد.
به گزارش همشهري، ديروز نماد شركت هاي كابل سازي ايران، گروه صنعتي بوتان، لعابيران، نورد و قطعات فولادي و حمل و نقل پتروشيمي پس از اعلام تعديل پيش بيني درآمد هر سهم باز شد. در اين ميان شركت حمل و نقل پتروشيمي با اعلام تعديل مثبت درآمد با اقبال بازار مواجه شد به طوري كه افزايش ارزش سهام اين شركت شاخص بورس را دو واحد مثبت كرد. ديروز شاخص هاي بورس تهران روند صعودي داشتند و شاخص كل نيز در نهايت با 12پله صعود به كار خود پايان داد. ديروز شاخص بازده بازار 39 واحد و شاخص صنعت 13 واحد رشد كرد، اما شاخص واسطه گري هاي مالي بار ديگر با افت به كار خود پايان داد. در دادوستدهاي روز گذشته اين شاخص، 48 واحد كاهش يافت. بر اساس اين گزارش، ديروز در حالي كه شركت هاي معدني، شاخص را افزايش دادند، مبادلات سهام شركت هاي خودروسازي به نزول شاخص تا 4 واحد منجر شدند.

روش هاي عرضه سهام مخابراتي
گروه بورس - وزير ارتباطات و فناوري از پيچيدگي ها و مشكلات واگذاري سهام شركت هاي دولتي زيرمجموعه مخابرات خبر داد.
او گفت: سرمايه شركت مخابرات ايران شفافيت لازم را ندارد و در گذشته اتفاقاتي رخ داده كه پنهان بوده است. اين امر اكنون در حال بررسي است كه پيش بيني مي  شود تا چند ماه آينده به نتيجه برسد.
محمد سليماني در گفت  و گو با فارس در خصوص واگذاري سهام شركت مخابرات ايران و ساير شركت هاي تابعه، اظهار داشت: سهام شركت هاي مخابراتي در قالب سهام عدالت و نيز از طريق بورس واگذار خواهد شد و واگذاري كلي و دسته جمعي سهام شركت هاي مخابراتي يكي از مدل هايي است كه اكنون در حال بررسي كارشناسي آن هستيم.

انتقاد دوباره از اعمال سياست حجم مبنا
گروه بورس - اعمال سياست حجم مبنا در 3 سال گذشته همواره انتقاد بسياري از كارشناسان بازار سرمايه را به همراه داشته است.
به باور كارشناسان اين سياست موجبات قفل شدن مبادلات در بازار سهام، ايجاد صف هاي طويل خريد يا فروش و در نهايت سوق يافتن توجه بازار از شركت هاي بزرگ و كم ريسك به شركت هاي كوچك و پرمخاطره را فراهم آورده است.در تازه ترين اظهارنظر يكي از كارگزاران قديمي بورس تهران تاكيد كرد: تغييرات جزيي در نوسان قيمت و حجم مبنا سبب رونق بازار شده و فعالان بازار را به بورس باز خواهد گرداند. محمد ابراهيم قرباني فريد در گفت وگو با ايسنا درباره اساسنامه كانون كارگزاران و اين كه هنوز از سوي سازمان بورس براي نهايي شدن اين اساسنامه مطلبي به اعضا اعلام نشده است، گفت: بايد اين اساسنامه از سوي سازمان تأييد و به ما داده شود. او درباره راه اندازي شركت بورس گفت: مديرعامل شركت انتخاب شده و فقط معرفي يكي از اعضاي هيأت مديره باقي مانده كه در يك يا دو روز آينده تعيين خواهد شد.

بهمن در صف هاي فروش
003576.jpg
گروه بورس - ديروز صف هاي فروش براي سهام سرمايه گذاري و گروه بهمن به 8 ميليون و 400 هزار سهم رسيد.به گزارش همشهري، دادوستدهاي روز گذشته بازار سهام در حالي رقم خورد كه سهامداران 1300 دستور براي فروش سهام خود در اين دو شركت به ثبت رساندند.
ديروز صف هاي فروش براي سايپاديزل همچنان پابرجا بود به طوري كه بار ديگر 452 تقاضا براي فروش 3 ميليون و 800 هزار سهم سايپا ديزل دركارگزاري به ثبت رسيد.اين در حالي است كه صف هاي فروش براي مهركام پارس روز به روز افزايش مي يابد به طوري كه صف هاي فروش اين شركت ديروز به 12 ميليون سهم رسيد.از سوي ديگر تقاضاي خريد براي سهام پتروشيمي اراك در طول چند روز گذشته شدت بيشتري پيدا كرده است.ديروز سهامداران براي خريد 10 ميليون سهم پتروشيمي اراك صف بستند و يك هزارو صد تقاضا در كارگزاري ها پركردند.دو شركت سرمايه گذاري ساختمان و نوسازي ساختمان تهران نيز همچون ديروز با اقبال بازار مواجه بودند به طوري كه صف هاي خريد اين دو شركت به 5/7 ميليون سهم رسيد و 20هزار ميليون ريال از نقدينگي بازار براي خريد سهام اين شركت ها حركت كرد.

از اول امسال تاكنون روي داد
حركت 28 هزار ميليارد ريال نقدينگي به سوي بورس تهران
003528.jpg
گروه بورس - تازه ترين آمار اداره عمليات و نظارت بر بازار سهام نشان مي دهد: ارزش كل نقدينگي سرازير شده به بورس تهران از آغاز امسال تاكنون از 28 هزار ميليارد ريال فراتر رفته است.
به گزارش همشهري، از اول سال 85 تاكنون، 662 هزار نفر به سرمايه گذاري در بازار سهام تهران پرداخته اند و در اين مدت 8 ميليارد برگه سهام عرضه شده در تالارهاي مبادلات را به سبد دارايي هايشان افزوده اند.اما در بازار اوراق مشاركت قابل عرضه در بورس 186هزار برگه اوراق مشاركت ايران خودرو دادو ستد شده است، ضمن اينكه متقاضيان سرمايه گذاري در تالار غيررسمي بورس 5/29ميليون سهم را در مجموع به ارزش 1/41ميليارد ريال داد و ستد كرده اند. تالار غير رسمي از اوايل پاييز در بورس اوراق بهادار فعال شده است.
ارزش بازار
اين آمار حاكي است: از اول سال جاري تاكنون ارزش بورس تهران تا يك درصد افزايش يافته و از 325 هزار ميليارد ريال به 335 هزار ميليارد ريال رسيده است. اين نسبت رشد در شركت هاي فعال در تابلو اصلي 4/1درصد مثبت بوده ولي در تالار فرعي ارزش بازار تا 9دهم درصد تنزل كرده است.
بر اين اساس تا پايان آبان ماه نام 18شركت از تابلوي بورس حذف شده و 89شركت به تابلوي غيررسمي منتقل شده اند. به اين ترتيب در حال حاضر 148 شركت در تابلوي اصلي و 179 شركت در تابلوي فرعي بورس فعال هستند.

اجراي كامل قانون جديد تا سال۸۶
گروه بورس - قانون جديد بازار اوراق بهادار به يك سالگي خود نزديك مي شود. در اين مدت با وجود سرعت بالاي ايجاد ساختارهاي جديد هنوز نهادهاي مد نظر اين قانون در بازار سرمايه ايران مستقر نشده اند.در اين ميان يك عضو هيأت مديره شركت بورس اوراق بهادار ضمن دفاع از عملكرد سازمان بورس در اين  باره گفت: پيش بيني مي شود تا سال۸۶ قانون جديد بازار اوراق بهادار به طور كامل اجرا شود. نصرالله برزني در گفت  وگو با فارس اظهار داشت: با اجراي قانون، شاهد تحولات زيادي بوديم كه اين تحولات، هم در عمل و هم در محتوا تغييراتي را به وضوح ايجاد كرده و بورس متفاوتي را به وجود آورده است. از سوي ديگر يك كارشناس بازار سرمايه گفت: در طول يك سالي كه از تصويب قانون جديد مي گذرد، عملاً بسياري از فعاليت هاي بورس به حالت تعليق درآمده و قطعاً اين امر تا اجراي كامل قانون جديد به طول مي انجامد. رسول اسكندري اظهار داشت: نحوه اجراي قانون و تسريع در اين امر بسيار مهم تر از نوشته شدن آن است. قانون جديد بورس اوراق بهادار زمينه را براي حضور ابزارها و نهادهاي جديد در بازار سرمايه ايران به وجود آورده و در حال حاضر، مبناي مناسبي را براي فعاليت در بازار سرمايه ايجاد كرده است.

آخرين اخبار از نامزد هاي مدير عاملي بانك پارسيان
فارس: بانك پارسيان در شرايطي 7 عضو هيات مديره حقوقي جديد خود را شناخته و در انتظار معرفي نمايندگان و مدير عامل جديد به سر مي برد كه همزمان چند مشتري جديد به تكاپوي خريد سهام عمده بزرگترين بانك خصوصي ايران افتاده اند.از گوشه و كنار خبر مي رسد كه چند مجموعه و نهاد معتمد و شناخته شده درصددند كه با توجه به لغو دومين معامله بزرگ تاريخ بورس و فروكش كردن تب و تاب هاي چند هفته گذشته و همچنين بعد از مشخص شدن نمايندگان افراد حقوقي هيات مديره و مهمتر از آن مديرعامل بانك اقدام به خريد سهام عمده پارسيان كنند. بر اساس اخبار دريافتي تاكنون تمايل چند مجموعه مانند وزارت نفت و يكي از زيرمجموعه هاي اين وزارتخانه مانند صندوق بازنشستگي نفت و شركت نفت، سرمايه گذاري تدبير، آستان قدس رضوي و سرمايه گذاري تامين اجتماعي از ديگر مجموعه ها و گروه ها بيشتر است. ظاهراً  تاكنون چند گروه با مجموعه ايران خودرو براي انجام توافقاتي وارد مذاكره شده اند اما هنوز بحث ها و مذاكرات جدي نيست. برخي از اين گروه ها براي خريد حدود 15 درصد از سهام پارسيان ابراز تمايل كرده اند و يكي دو مجموعه هم خواستار تغيير شرايط معامله و مراحلي هستند كه چندان مورد قبول قرار نگرفته است.از طرف ديگر يك مقام مسئول در مجموعه آستان قدس رضوي گفت: شايد آستان قدس به تنهايي اقدام به خريد 8/28 درصد سهام نكند ولي ممكن است اين اقدام بعد از تصويب توسط مقامات ارشد ، با مشاركت چند گروه ديگر در قالب كنسرسيومي انجام شود. قطعاً سرمايه گذاري در بانكي چون پارسيان توجيه پذير است و مطمئن باشيد برخي از مجموعه ها تمايل شديدي براي خريد سهام عمده اين بانك دارند.
دو تعبير
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه با توجه به نياز ايران خودرو به منابع مالي جديد و فروش نرفتن سهام پارسيان، دولت با پرداخت 300 ميليارد تومان براي كمك به اين مجموعه موافقت كرده و دستور پرداخت 150 ميليارد تومان نيز صادر كرده است. با توجه به اقدام دولت در حمايت يكي از بزرگترين خودروساز هاي
ايران به نظر مي رسد اين گروه به زودي تمايلي به فروش سهام پارسيان نداشته باشد. ايران خودرو در حالي براي تأييد صلاحيت 4 نماينده خود در هيات مديره پارسيان۱۰ نفر را به بانك مركزي معرفي كرده كه تأمين آتيه بانك تجارت، صندوق بازنشستگي صنعت نفت و شركت سهامي خاص نيك آثار اقتصاد نيز نمايندگان را معرفي كرده اند . اين روزها با وجود افزايش احتمال مديرعاملي محمدرضا بهزادان از ساسان منوچهري (مديرعامل سابق بانك ملت) ميلاني (مدير عامل سابق بانك تجارت) و هم چنين سيد احمد ميرمطهري (دبيركل سابق بورس) نيز به عنوان كانديداهاي اين پست ياد مي شود، منابع خبري نيز نامزدي اين نفرات را تا به امروز تأييد كرده اند.

كارگاه آموزشي بانك جهاني
در زمينه خصوصي سازي در ايران
واحد مركزي خبر: رئيس سازمان خصوصي سازي اعلام كرد: براي آموزش مسائل مربوط به خصوصي سازي كارگاه هاي آموزشي با حضور كارشناسان بانك جهاني از 21 تا 23 آذرماه برگزار مي شود.
غلامرضا حيدري كردزنگنه گفت: در اين كارگاه آموزشي مديران نهادهاي مسئول در خصوصي سازي، وزارتخانه  ها، بورس اداره پژوهش هاي مجلس و شركت هاي سرمايه گذاري كشور شركت مي كنند.
وي گفت: همچنين براي آموزش تمام مسائل مربوط به خصوصي سازي و سهام عدالت و چگونگي كاربرد نرم افزارهاي روند خصوصي سازي، كارگاه هاي آموزشي در 6 يا 7 استان در حال برگزاري است.

روندها
پتروشيمي ها در انتظار تعديل
گروه بورس - شركتهاي پتروشيمي طي آبان ماه گذشته از جمله شركتهاي مورد توجه بازار خصوصا طي نيمه نخست ماه بوده اند. هر چند از 15 آبان و با ورود نماد توسعه معادن روي به بازار رفته رفته شاهد كاهش فشار خريد بر سهام اين گروه بوده ايم. بسته شدن نماد پتروشيمي خارك به عنوان بزرگترين شركت پتروشيمي، حركت رو به رشد ديگر شركتها را تحت تاثير قرار داده است.
از جمله مهمترين تحولات در شركتهاي مطرح پتروشيمي به موارد زير مي توان اشاره كرد:
پتروشيمي اراك: اين سهم در طول ماه گذشته با صف خريد سنگين و عرضه نشدن سهام مواجه بوده است. اين سهم به رغم تقاضاي فراوان فقط بازدهي۵‎/۶ درصدي را براي سهامداران خود به ارمغان آورد. در آبان ماه بيمه مركزي ايران با عرضه 295هزار سهم، سرمايه گذاري بانك ملي ايران و سرمايه گذاري توسعه ملي هر يك با عرضه 100 هزار سهم، سرمايه گذاري اعتضاد غدير با عرضه 40 هزارسهم از عرضه كنندگان اين سهم بودند. توجه به تركيب خريداران سهم از جمله بيمه ايران و بانك مسكن ، نشان مي دهد ، صف خريد سهم را شركتهاي حقوقي ايجاد كرده اند. اين شركت با احتمال تعديل مثبت سود در گزارش۹ ماهه خود مواجه است و شايعات حاكي از تعديل مثبت سود تا مرز 2هزارو 200 ريال است. به نظر مي رسد صف خريد اين سهم در آذر ماه نيز همچنان پا بر جا باشد.
پتروشيمي آبادان: اين شركت به دليل نسبت قيمت به درآمد نسبتا بالا در حال حاضر با اقبال خريداران مواجه نيست. گرچه طرحهاي توسعه اين شركت مي تواند آينده آن را تغيير دهد ولي به نظر مي رسد تا پايان سال اين سهم در همين قيمتها نوسان كند. در ماه گذشته اين سهم 8/0 درصد بازده منفي داشته است. سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي با خريد 765 هزار سهم، بيمه ايران با خريد 255 هزار سهم، بيمه مركزي ايران با خريد 192 هزار سهم از مهمترين خريداران سهم در آبان ماه بودند. سرمايه گذاري صبا تامين با فروش 855 هزارسهم، سرمايه گذاري صنعت بيمه با فروش 400 هزار سهم و سرمايه گذاري سايپا با فروش 420 هزار سهم از مهمترين فروشندگان پتروشيمي آبادان در ماه گذشته بودند. حضور سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي در ليست خريداران اين سهم دلگرمي خاصي را براي سهامداران اين شركت ايجاد كرده است ولي عرضه سهم از سوي سرمايه گذاري صبا تامين در حالي كه اين سهم را قبل از مجمع (خرداد ماه) در همين قيمتها به صورت بلوكي خريداري كرده از نكات عجيب اين سهم است.
پتروشيمي خارك: اين سهم تحت تاثير افزايش نرخ جهاني متانول مورد توجه و اقبال بازار قرار گرفته است. اين سهم در 20 آبان براي ارائه گزارش 6 ماهه و تعديل مثبت سود بسته شد. شايعات حاكي از تعديل سود اين سهم در حدود 2 هزار و 460 ريال است. در صورت بازگشايي نماد سهم در قيمتهاي پايين مي تواند اقبال بازار به اين سهم همچنان ادامه داشته باشد. در آبان ماه به رغم بسته شدن نماد اين سهم در نيمه دوم ماه گذشته بازدهي 6/10 درصدي را براي سهامداران خود به ارمغان آورده است. صندوق هاي بازنشستگي كاركنان شركت ملي نفت با فروش 9/2 ميليون سهم و مديريت سرمايه گذاري بانك ملي با فروش دو ميليون سهم از مهمترين فروشندگان سهم در آبان ماه بودند. همچنين سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري با خريد 540هزار سهم، سرمايه گذاري سپه با خريد 190 هزار سهم، بيمه مركزي ايران با خريد 317 هزار سهم از مهمترين خريداران سهم در آبان ماه بودند. از جمله دلايل عرضه سهم توسط صندوقهاي بازنشستگي كاركنان شركت ملي نفت (با مالكيت 08/11 درصدي) و مديريت سرمايه گذاري بانك ملي (با مالكيت 12/10درصدي) مي توان به فاصله گرفتن شركت از ارزش جايگزيني سهم اشاره كرد .گرچه با فاصله گرفتن گروه معدني از ارزش جايگزيني آنها ديگر بحث ارزش جايگزيني در بين تحليلگران بنيادي كم رنگ تر شده است.
پتروشيمي اصفهان: به دليل اينكه محصولات اين شركت بيش از ساير پتروشيمي ها به قيمت جهاني نفت وابستگي دارد تحت تاثير نوسان قيمت نفت، قيمت محصولات اين شركت و بالطبع قيمت اين سهم در يك محدوده قيمتي در حال نوسان بوده است و در ماه گذشته بازدهي 6/6 درصدي را براي سهامداران خود به ارمغان آورد. در ماه گذشته بيمه مركزي ايران با فروش 5/3 ميليوني مهم ترين فروشنده "پترو شيمي اصفهان " در آبان ماه بوده است. همچنين بيمه ايران با خريد 394 هزار سهم، سرمايه گذاري بهمن با خريد 318 هزار سهم و سرمايه گذاري دانايان پارس با خريد 74 هزار سهم از مهم ترين خريداران سهم در ماه گذشته بودند. شايعات حاكي از احتمال تعديل مثبت سود اين شركت تا مرز 400/1ريال تا پايان سال است ، البته اين تعديل در دو مرحله داده مي شود.
پتروشيمي فارابي: نماد اين سهم نيز در اوايل ماه گذشته براي افزايش سرمايه 150 درصدي بسته شد و روز شنبه گذشته بازگشايي شد. اين سهم از نظر بنيادي نسبت به ساير پتروشيمي ها زياد قوي نيست و مقداري از سود آن غير عملياتي است. در مجموع پيش بيني مي شود ، روند روبه رشد اين سهم ها طي ماه هاي پاياني سال 85 نيز با قوت ادامه يابد. گزارش هاي 9 ماهه اين شركتها و نيز تعديل سود اكثر پتروشيمي ها از جمله تحولات مهم پيش روي آنها محسوب مي شود. البته قسمت عمده سودآوري اين شركتها براي سهامداران در فرايند بسته و بازشدن نماد آنها در بورس اتفاق خواهد افتاد.بررسي روند يك ماهه گروه شركتهاي معدني را فردا در همين ستون بخوانيد.
www.IraTahlil.com

تغييرات قيمت سهام
003579.jpg
003582.jpg
003585.jpg
003588.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |