سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۴ - Nov 28, 2006
عقب نشيني سينيوره در برابر نيروهاي مقاومت
ديدار اعضاي حزب الله با امين جميل رئيس جمهور سابق لبنان
003633.jpg
گروه بين الملل- فواد سينيوره نخست وزير لبنان مجبور شد در مقابل خواسته حزب الله لبنان و ديگر گروه هاي مقاومت و ملي اين كشور در خصوص تغيير تركيب كابينه يك گام عقب نشيني كند.
ديروز سمير جعجع رهبر سابق فالانژيست هاي لبنان و از متحدان سنيوره اعلام كرد كه نخست وزير قصد دارد در توزيع پست هاي وزارتي تغييراتي صورت دهد. به گفته جعجع سينيوره به حزب الله پيشنهاد كرده است كه كابينه داراي 30 پست وزارتي باشد كه در آن 19 پست به وزراي موسوم به گروه 14 مارس(مخالفان حزب الله)و ده پست به گروه حزب الله و ديگر گروه هاي متحد آن تعلق گيرد. اگرچه به نظر مي رسد اين طرح با عكس العمل منفي حزب الله مواجه شود اما خود به نوعي نشانگر عقب نشيني دولت در مقابل خواست حزب الله است.
حزب الله لبنان و گروه هاي همسو با آن شامل جنبش امل، دروزي هاي لبنان، ميشل عون رهبر مسيحيان ماروني، حزب كمونيست لبنان و تعدادي ديگر از گروه هاي ملي لبنان بر اين باورند كه دولت فعلي برايند واقعي از آرا و نظرات مردم اين كشور نيست و از اين روي لازم است يك دولت جديد وحدت ملي تشكيل شده و در ادامه انتخابات زودرس پارلماني برگزار شود. حزب الله مي گويد جناح اكثريت در دولت عملاً حق وتو دارد و هر آنچه مي خواهد با توجه به تركيب عددي كابينه تصويب مي كند. اين ديدگاه را رئيس جمهور و رئيس پارلمان لبنان نيز باور دارند اما سينيوره كه پشتيباني گروه هاي ضد سوري و كشورهاي غربي را با خود دارد تا كنون در برابر اين خواسته مقاومت كرده است.
در همين خصوص محمد رعد رئيس فراكسيون حزب الله در پارلمان اعلام كرد كه بعد از پايان مراسم سوگواري براي پيرجميل حزب الله بارديگر تلاش هاي قانوني خود براي سرنگوني دولت سنيوره را پيگيري خواهد كرد. نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله نيز ديروز گفت دولت سينيوره بايد به طور رسمي استعفادهد. وي بارديگر سخن مخالفان دولت از جمله حسن نصرالله رهبر حزب الله و اميل لحود رئيس جمهور و نبيه بري رئيس مجلس را تكرار كرد و گفت دولت غير قانوني است و مصوبات آن نيز اعتبار قانوني ندارد.

عراق در آستانه تحولات جديد سياسي
گروه بين الملل-  عراق آبستن خبرها و احتمالاً رخدادهاي جديدي است.
افزايش كشتارها به ويژه كشتار شيعيان شهرك صدر و متعاقب آن حمله به تعدادي ازمساجد اهل تسنن نه تنها اعتراضاتي را نسبت به فقدان امنيت در كشور و ناتواني مقامات دولتي در اداره كشور بوجود آورده بلكه از اين حوادث گروهي در صدد بهره برداري سياسي هستند.
ديروز روزنامه القدس  العربي چاپ لندن به نقل از مقامات امنيتي ناشناس عراقي هشدار داد كه دولت مالكي ديگر تواني براي مقابله با خشونت ها و هرج و مرج در كشور ندارد.آنها با ارائه شواهدي از كشتارها و اغتشاشات در اقصي نقاط عراق هشدار دادند كه اين وضعيت منجر به بروز جنگ داخلي در عراق خواهد شد.
به موازات اين خبر روزنامه الخليج ديروز نوشت كه مقامات بلندپايه عراقي و آمريكايي هشدار داده اند كه درگيري ها در شهرك صدر ادامه خواهد يافت و تداوم آن مي تواند بحران جدي امنيتي در عراق بوجود آورد.
در اين خبر پيكان حملات بيشتر به سوي مقتدا صدر رهبر جنبش المهدي و نوري مالكي نخست وزير عراق است.خبرها به گونه اي است كه از سويي بايد به مقابله جدي با صدر پرداخت چرا كه او را از قدرتمندترين نيروهاي شبهه نظامي مخالف دولت و حضور اشغالگران قلمداد مي كنند به گونه اي كه حتي وي به نوري مالكي هشدار داده كه اگر در اردن با جرج بوش ديدار كند،هواداران و نمايندگانش را از پارلمان خارج خواهد كرد و به موازات آن اين خبر ها همگي فضايي ازناتواني نوري مالكي در اداره كشوررا ترسيم مي كند.
از مدتي پيش بخشي از جناح هاي شورشي و تعدادي از مقامات عربي نارضايتي خود را نسبت به اقتدار شيعيان در عراق اظهار داشته اند و اخيراً مقامات آمريكايي از جمله ديك چني و پيش از وي جيمز بيكر گفت و گو هايي با مقامات عربي در خصوص عراق و آينده آن داشته اند.
تركيب اين خبرها نشانگر آن است كه عراق آبستن حوادث جديدي است.
در اين شرايط ديروز نوري مالكي نخست وزير،جلال طالباني رئيس جمهور و مشهداني رئيس مجلس عراق كه به نوعي مي توان آنها را نمايندگان شيعيان،كردها و اهل تسنن عراق نام برد طي بيانيه مشتركي با محكوم كردن ترورها و جنايات اخير در عراق خواهان شناسايي و دستگيري تروريست هاشدند.اين سه شخصيت عراقي در حالي خواهان دستگيري تروريست ها شدند كه خوداز مسئولان ارشد عراقي براي حفظ امنيت در عراق هستند.به اين ترتيب به نظر مي رسد كه اين مقامات عراقي عملاً قدرتي در برقراري امنيت و اجراي طرح هاي امنيتي در عراق ندارند.

پيروزي نيروهاي چپ در اكوادور
003636.jpg
گروه بين الملل- براساس آخرين گزارشها رافائل كوره آ نامزد چپگراي انتخابات رياست جمهوري در اكوادور با به دست آوردن 57 درصد از آراي انتخاباتي پيروز شده است.
كوره آ كه در مبارزه هاي انتخاباتي چهره اي مردمي و ضدسلطه آمريكا بر آمريكاي لاتين را به خود گرفته بود در نخستين واكنش پس از اعلام نتايج غيررسمي گفت كه اكوادور خواهان پيوستن به ديگر كشورهايي است كه با سلطه قدرتهاي جهاني مبارزه مي كنند. كوره آ هشتمين رئيس جمهور اكوادور در ده سال گذشته است. وي كه در آمريكا تحصيل كرده است داراي عقايدي همانند هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا است كه او نيز روز يكشنبه بار ديگر براي به دست آوردن پست رياست جمهوري ونزوئلا تلاش خواهد كرد.
اكوادور كه در همسايگي پرو و كلمبيا است يكي از توليدكنندگان نفت در آمريكاي لاتين است و در اواخر سال 1992 از اوپك خارج شد. كوره آ اعلام كرده است كه تلاش خواهد كرد بار ديگر به اوپك بپيوندد. الوارو نوبوآ رقيب كوره آ كه از ثروتمندان صادركننده موز در اكوادور است هنوز به شكست خود اعتراف نكرده است و در نخستين واكنش خواستار بازشماري آرا شد. وي براساس نتايج غيررسمي 43درصد از آرا را به خود اختصاص داده است.
در صورت تأييد پيروزي كوره آ، وي در كنار هوگو چاوز در سالهاي آينده به يكي از خبرسازترين رئيسان جمهور آمريكاي لاتين همانند رئيس جمهور بوليوي، مورالس تبديل خواهد شد. اكوادور كه منابع زيرزميني بسياري دارد با 13 ميليون جمعيت كه 90درصد آنان زير خط فقر زندگي مي كنند پس از سالها درگيري سياسي اكنون تا حدودي به آرامش رسيده است.

نگاه
جنگ وجود همچنان ادامه دارد
عزيز شاه محمدي
گروه بين الملل- پس از جنگ 33 روزه اسرائيل در لبنان و شكست قطعي و حيرت انگيز اسرائيل و آمريكا و انگليس و فرانسه در مقابل نيروهاي مقاومت، شيمون پرز معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي و از معدود بازماندگان قديمي صهيونيسم گفت امروز اسرائيل نه امنيت دارد و نه مرداني كه بتوانند امنيت را اعاده كنند.
فقدان امنيت براي رژيم صهيونيستي به منزله ترديد در ادامه وجود ، رژيم اسرائيل تلقي شده است. براي چاره  كار فعلا ماجراجويي در لبنان در دستور كار قرار گرفته است.
رژيم صهيونيستي همواره سعي كرده است مسائل خود را در سرزمين ديگران تسويه كند و لبنان متأسفانه هميشه اولين قرباني بوده است.
لبنان تنها كشور خاورميانه است كه به جهت توافقات صورت گرفته، با رئيس جمهوري مسيحي و نخست وزيري سني و رئيس مجلسي شيعه اداره مي شود.
اما اسرائيل همواره از گوناگوني مذهبي قومي كه خصوصيت ويژه لبنان است، واهمه دارد و درپي اضمحلال آن بوده است. استراتژي تخريبي اسرائيل نسبت به لبنان و استقلال و حاكميت آن به سالهاي اول تأسيس رژيم صهيونيستي مربوط مي شود. براساس استراتژي ديويد بن گورين اولين نخست وزير رژيم اسرائيل، تل آويو بايد تلاش كند دولتي مسيحي (با حذف ساير اقوام و مذاهب) كه متحد اسرائيل باشد بوجود بيايد و از اين طريق وجود دولت اسرائيل را در خاورميانه قابل توجيه نمايد.
چنانكه گفته مي  شود وقتي اسرائيل در سال 1978 جنوب لبنان را تا مرز رودخانه ليتاني اشغال كرد، مطابق نقشه قديمي بن گورين عمل كرده است.
بعدها اسرائيل اين منطقه هشتصد كيلومتر مربعي را در اختيار سرگرد سعد حداد يك جنايتكار جنگي ارتش لبنان قرارداد و وي در اين منطقه موجوديت دولت لبنان آزاد را اعلام كرد. اين منطقه تا سال 2000 در اشغال ارتش رژيم صهيونيستي بود و جالب اينكه در جنگ اخير اسرائيل با حزب الله نيز تصرف همين منطقه از اهداف قطعي رژيم تل آويو محسوب مي شد كه هيچگاه محقق نشد.
در لبنان دولت فواد سينيوه به اصطلاح آمريكايي ها يك( failed state) است. دولتي است كه مشروعيت ندارد و طبق قانون اساسي لبنان به دنبال خروج 6 وزير از كابينه عملاً ساقط شده تلقي مي  شود و فقط فقدان استعفاي سينيوره مانع تشكيل دولت جديداست.
روند تغيير آرايش سياسي لبنان از سال 2000 با فرار ارتش اسرائيل از جنوب لبنان آغاز شده است. شكست اسرائيل در جنگ اخير با حزب الله اين تغيير آرايش را سرعت بخشيده است. آمريكا و اسرائيل در شرايط مساعدي قرار ندارند و اگر واقع بين باشيم، آمريكا در شصت سال اخير هيچگاه در خاورميانه اين قدر مستأصل نبوده است.
پس از شكست اسرائيل در تصرف جنوب لبنان، اميدواري به شعله ورشدن منازعات داخلي در لبنان فعلا در دستور كار قرار دارد.اما نقطه اميد لبنان و منطقه بسيار روشن تر از دهه هفتاد است.
اسرائيل نمي تواند مشكل بقاي خود را با ايجاد درگيري در لبنان حل كند.

كوتاه از جهان سياست
رزمايش مشترك نظامي پاكستان و عربستان
گروه بين الملل خبرگزاري رسمي عربستان ديروز اعلام كرد، نيروي زميني ارتش اين كشور از پنجشنبه هفته گذشته رزمايش مشترك نظامي با نام الصمصام 2 را با نيروهاي ارتش پاكستان آغاز كرده است.
در اين گزارش اشاره اي به محل انجام رزمايش نشده و فقط آمده است كه تعداد زيادي از افسران و فرماندهان نيروي زميني عربستان با هدف بالا بردن توان دفاعي خود و آشنا شدن با سبكهاي جديد جنگي در اين رزمايش شركت كرده اند. اين رزمايش مرحله دوم از رزمايش الصمصام 1 است كه دو سال پيش در خاك پاكستان و با حضور نيروهاي عربستاني برگزار شد. پاكستان و عربستان در سالهاي گذشته نيز روابط نظامي نزديكي با يكديگر داشته اند و اكنون كار حفاظت بسياري از مقامات عربستاني به عهده نظاميان پاكستاني است. برخي گزارشها همچنين حاكي از آن است كه پاكستان و عربستان روابط هسته اي هم با يكديگر دارند . اين درحاليست كه مقامات دو كشور اين گزارشها را رد مي كنند.

وزير دفاع آلمان:
ناتو در افغانستان تنها به غيرنظاميان آسيب مي زند
ايرنا: فرانتس يوزف يونگ وزير دفاع آلمان گفت: نظامي گري سازمان پيمان آتلانتيك شمالي ناتو در افغانستان تنها به غيرنظاميان اين كشور آسيب مي رساند.
وزير دفاع آلمان با اشاره به شمار كشته شدگان نظاميان خارجي در افغانستان از ناتو خواست براي ايجاد صلح در افغانستان فقط به راهبرد نظامي تكيه نكند.بر اثر انفجار روز دوشنبه خودروي بمب گذاري شده در قندهار در جنوب افغانستان 2 نظامي عضو ناتو كشته شدند.
آزمايش موشكي هند
واحد مركزي خبر: هند اعلام كرد موشك زمين به زمين پريتوي دو را در خليج بنگال و در چارچوب تلاش براي مجهزشدن به سيستمي بازدارنده با موفقيت آزمايش كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بهاباندسوار يكي از مسئولان اداره تحقيق و توسعه امور دفاعي هند كه خواست نامش فاش نشود اعلام كرد موشك پريتوي دو پس از شليك از پايگاه شانديپور ان سي در شرق اوريسا و جزاير ويلر منفجر شد.هند كه نخستين بار اولين آزمايش هسته اي خود را در سال 1974 انجام داد در سال 1998 اعلام كرد به توان هسته اي دست يافته است. اين كشور در سال 1983 برنامه بلندپروازانه خود مبني بر توانايي توليد موشك را اعلام كرد.هند پيش از اين نيز توليد دو موشك بالستيك با قابليت حمل كلاهك هسته اي را توسعه و گسترش داده بود.

نشست سران ناتو
گروه بين الملل- نشست سران كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) امروز در ريگا گشايش مي يابد.
كشورهاي عضو اين پيمان كه در ماههاي اخير تحت فشار فزاينده در پاره اي از نقاط جهان از جمله در افغانستان قرار دارند در صدد هستند استراتژي دفاعي خود را هماهنگ كنند. به گزارش خبرگزاريها مبارزه با تروريسم نيز قرار است در اين نشست به بحث گذارده شود و به يكي از اهداف اين پيمان تبديل شود.

شكست گفتگوهاي اروپا و تركيه
گروه بين الملل- وزير امور خارجه  فنلاند  اعلام  كرد مذاكرات نمايندگان  اتحاديه  اروپا و مسئولان  تركيه  براي  حل  اختلافات  موجود درباره قبرس  كه  در فنلاند برگزار شده  بود، بدون  نتيجه  پايان  يافت .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از كپنهاگ ، وزير امور خارجه  فنلاند كه  كشورش  در حال  حاضر رياست  دوره  اي  اتحاديه  اروپا را بر عهده  دارد اعلام  كرد مذاكرات  مسئولان  اروپايي  و تركيه  درباره  مسئله  قبرس  به  شكست  منجر شده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |