سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۴ - Nov 28, 2006
فقط خودروهاي پاك بايد مجوز تردد بگيرند
آلودگي هواي تهران به حد اشباع رسيد
گروه شهري- مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا با بيان اينكه 80 درصد خودروهاي سواري پايتخت ضوابط زيست محيطي را رعايت نمي كنند، تصريح كرد: آلودگي هواي تهران به حد اشباع رسيده و به منظور جلوگيري از خطرات ناشي از تردد خودروهاي با آلايندگي بالا در تهران بايد فقط به خودروهاي پاك اجازه تردد داده شود.
يوسف رشيدي با بيان اينكه آلودگي هواي تهران به حد اشباع رسيده و در صورت عدم وزش باد و بارندگي هاي كافي و مناسب در پايتخت با احتمال ايجاد پديده وارونگي هوا، امكان خارج شدن آلودگي هوا از حد استاندارد وجود دارد، تصريح كرد: آلودگي هوا مساله اي جدي و حياتي بوده و كلان شهر تهران از اين نظر در وضعيت ويژه به سر مي برد بنابر اين لازم است در چندين مرحله و به طور جدي و با انگيزه بر روي اين پديده كار كرد زيرا قطعا بي  توجهي در اين زمينه تهران را با مشكلات جدي مواجه خواهد كرد.
وي با اشاره به اينكه تهران از نظر حمل و نقل عمومي در وضعيت چندان مطلوبي به سر نمي برد و هنوز تا رسيدن به حد ايده آل فاصله داريم، اظهار داشت: عدم توسعه مطلوب ناوگان حمل و نقل عمومي پايتخت شهروندان را مجبور به استفاده از خودروي شخصي و بي رغبت به استفاده از وسايل نقليه عمومي كرده است.
رشيدي با تاكيد بر اينكه ميزان توليد آلايندگي خودروهاي شخصي فراتر از حد عادي بوده بطوري كه اكثر خودروهاي مدل قبل از سال 79 ضوابط زيست محيطي را دارا نيستند، تصريح كرد: فقط 20 درصد خودروهاي شهر تهران پاك بوده و به اين ترتيب 80 درصد خودروهاي سواري پايتخت ضوابط زيست محيطي را رعايت نمي  كنند.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران يادآوري كرد: طبق استانداردهاي جهاني آلودگي هواي هر شهر فقط يك بار در سال بايد از حد مجاز فراتر  رود اما در سال گذشته تهران يك سوم روزها با آلودگي هوا مواجه بود.
برخورد با كانون هاي آلاينده
از سوي ديگر، مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران اعلام كرد: به زودي طرح تهيه نقشه كانون هاي آلاينده خطرناك شهر تهران تكميل خواهد شد و پس از شناسايي كامل كانون ها و صنايع آلاينده با همه آنها برخورد خواهد شد.
به گزارش سما ،نصري ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: در حال حاضر 80 هزار واحد صنفي مزاحم و آلاينده در شهر تهران شناسايي شده كه براي ساماندهي اين صنايع و مشاغل طرح هاي مختلفي در دست اجراست.
وي افزود: شناسايي كانون هاي آلاينده شهر تهران بسيار حائز اهميت است و براي ساماندهي اين صنايع نياز به حمايت هاي دولت و ديگر سازمان ها داريم.
وي تصريح كرد: خروج كامل صنايع آلاينده از محدوده غير مجاز اطراف شهر تهران ، موظف كردن كارخانه ها و صنايع آلاينده به استفاده از دستگاه ها و تجهيزات مدرن كه كمترين ميزان آلودگي محيط زيست را به دنبال دارد و ساختن شهرك هاي بزرگ صنعتي در خارج از محدوده شهر در راستاي كاهش جمعيت ساكن حاشيه شهر تهران از جمله اقداماتي است كه با هدف از بين بردن كانون هاي آلاينده شهر تهران اجرا خواهد شد.
خروج 400 دستگاه اتوبوس آلاينده
گزارش ديگري حاكي است كه همزمان با آغاز آذرماه به عنوان آلوده ترين ماه سال، بيش از 400 دستگاه اتوبوس آلاينده و فرسوده در تهران از رده خارج شد، هرچند كه ناوگان شركت واحد تنها دو درصد در آلودگي هواي تهران نقش دارد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، پس از بازديد كارشناسي از تعداد 404 دستگاه اتوبوس بنز 355 اسقاطي و مستعمل و تاييد فني فرسودگي آنها، اقدام لازم از طريق برش شاسي و برداشتن سقف اين اتوبوس ها به عمل آمد.
بنابراين گزارش اقدام مذكور در قالب طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي پايتخت به اجرا درآمده و علي رغم محدوديت هاي موجود در زمينه تامين اعتبارات مورد نياز، تا حد ممكن نسبت به جايگزيني اتوبوس هاي گازسوز و نو به جاي اتوبوس هاي از رده خارج اقدام شده است.

پس فردا آغاز مي شود
بهره برداري آزمايشي از ايستگاه مترو امام حسين ع
003660.jpg
گروه شهري- ايستگاه مترو امام حسين ع، روز پنج شنبه هفته جاري به طور آزمايشي مورد بهره برداري قرار گرفته و پذيراي مسافران خواهد بود.
به گزارش همشهري با بهره برداري از اين ايستگاه شبكه نيمه شرقي خط 2 متروي تهران تكميل شده و غرب به شرق پايتخت متصل مي شود.
معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) با بيان اينكه ايستگاه امام حسين ع به دليل مجاورت با يكي از پررفت وآمدترين ميادين شهر تهران از مهمترين ايستگاه هاي خط 2 مترو به شمار مي رود افزود: اضافه شدن ايستگاه امام حسين ع به شبكه ايستگاه ها موجب افزوده شدن روزانه 60هزار سفر به ظرفيت خطوط مترو مي شود.
جعفر ربيعي ادامه داد: اين ايستگاه كه از اهميت خاصي برخوردار است به روش سازه نگهبان و دك گذاري اجرا شده است.
به گفته وي ايستگاه زيرزميني
امام حسين ع به مساحت 8000 متر مربع و عمق حدود 23 متر در سه طبقه طراحي و احداث شده است. طبقه اول شامل سالن تهيه بليت و فضاي اداري و طبقه دوم شامل هواسازها و دسترسي توزيع كننده است. در طبقه سوم نيز سكوي مسافري قرار گرفته است.
معاون بهره برداري مترو با بيان اين كه ساخت ايستگاه هزينه اي بيش از 105 ميليارد ريال داشته است گفت: براي تجهيزات اين ايستگاه حدود 16 ميليارد ريال هزينه و هزينه دلاري ساخت و نصب تجهيزات ايستگاه نيز حدود 8 ميليون دلار است.ربيعي اضافه كرد: در ساخت آخرين ايستگاه شرقي خط 2 مترو حدود 67 هزار متر مكعب خاكبرداري، حدود 3100 تن آرماتوربندي، حدود 24 هزار متر مربع قالب بندي، 30 هزار متر مكعب بتن ريزي و حدود 6 هزار و 500 متر مربع نصب سنگ انجام شده است.
با افتتاح اين ايستگاه، قطار شهري تهران در خط 2 از شرقي ترين ايستگاه تهران يعني ايستگاه علم و صنعت (دردشت) تا صادقيه به طور پيوسته در تمام ايستگاه پذيراي مسافران خواهد بود.
ايستگاه امام حسين ع كه در ابتداي خيابان نظام آباد و انقلاب قرار گرفته است، از روز پنج شنبه 9 آذر به طور آزمايشي پذيراي مسافران خواهد بود و هفته بعد با حضور شهردار تهران همزمان با ايام ولادت  باسعادت حضرت امام رضاع به طور رسمي گشايش مي يابد.

معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري
اعلام كرد:
راه  اندازي مراكز آموزش رفتاري براي كودكان در تهران
گروه شهري - شهرداري تهران در نظر دارد با راه اندازي مراكز آموزش رفتاري در 4 منطقه از شهر تهران كودكان را از همان سنين اوليه رشد با انواع رفتارهاي پر خطر و راهكارهاي كاهش اثرات تخريبي اينگونه رفتارها آشنا سازد.
به گزارش همشهري، نخستين مركز آموزش رفتاري از اين دست به زودي در منطقه 16 شهر تهران به بهره برداري مي رسد.
احمد نوريان معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران صبح ديروز در نشست مطبوعاتي خود با رسانه ها  راهكارهاي مبارزه با گرايش به سيگار، اعتياد به مواد مخدر، درگيري، نزاع و فرار از منزل و تاثيرات و عواقب مخرب آن را از جمله موضوعاتي دانست كه در اين مراكز بررسي و آموزش داده خواهد شد.
نوريان با اشاره به اينكه يكي از سرفصل ژهاي معاونت اجتماعي در بحث سلامت ايجاد مدرسه سالم است گفت: در سال 83، 300 ميليون تومان و در سال 84، يك ميليارد و 300 ميليون تومان و در سال 85 حدود 5 ميليارد تومان در پروژه هاي عمراني در قالب تجهيز و نگهداري سرويس ژهاي بهداشتي و آبخوري ژهاي مدارس هزينه شده است.
نوريان افزود: طرح بهداشت ياران مدارس با اهداي بسته هاي سلامت حاوي CD، كيف امداد، كتابهاي امداد و نجات، بلوغ و بهداشت در مدارس با مشاركت آموزش و پرورش انجام و طرح پيام سلامت توسط فرهنگسراي مدرسه انجام خواهد شد.
وي از آغاز به كار شوراي راهبردي سلامت شهر در شهرداري تهران سخن گفت و افزود: با فعاليت اين شورا، پروژه شهر سالم كه در سال 72 فقط در يكي از محلات تهران به صورت آزمايشي راه ژاندازي شده بود، امسال تمام محلات تهران را تحت پوشش خود قرار داده است به طوريكه هم  ژاكنون در تمام محلات شهر تهران، مركزي به نام مركز شهر سالم فعال است.
نوريان با اشاره به فعاليت هاي صورت گرفته در اين زمينه اظهار داشت: تدوين سند راهبردي پنج ساله سلامت شهر تهران، راه اندازي خانه هاي سلامت و اسباب بازي، آموزش شهروندان به مدت بيش از 3 ميليون ساعت، ارائه خدمات پزشكي در طرح جهادي مناطق 22 گانه، برگزاري همايش هاي پزشكان محلات شهر تهران و آلودگي صوتي در كلان شهرها از جمله اقدامات اين معاونت است.
نوريان اعتبار اداره كل سلامت را 5/2 ميليارد تومان اعلام كرد ولي گفت، در بحث سلامت براي ساير بخش هاي شهرداري نيز اعتباراتي در نظر گرفته شده است.

نگاه
003657.jpg
بهمن عبدي

افتتاح سه پايگاه چند منظوره مديريت بحران در شهرداري منطقه 22
گروه شهري سه پايگاه پشتيباني مديريت بحران و سالن هاي الزهراء، طي مراسمي با حضور اصغر نصيري شهردار منطقه 22 و جمع كثيري از مديران ورزشي و اجتماعي، ائمه جماعات و اعضاء شوراياري در شمال غربي تهران افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 22 تهران، نصيري در اين مراسم گفت: شهرداري منطقه 22 در راستاي ايجاد و ساخت مجموعه هايي براي پشتيباني و حمايت مديريت بحران شهري و نيز گسترش سطح سرانه فضاهاي ورزشي، به ساخت سوله هاي چند منظوره مديريت بحران در سطح منطقه اقدام كرده است.

راه اندازي 20 شعبه جديد پيك بادپا در سطح تهران تا پايان امسال
گروه شهري- مدير عامل شركت پيك بادپا از راه اندازي 20 شعبه جديد پيك بادپا در سطح شهر تهران تا پايان امسال خبر داد و گفت: سالانه 50 شعبه به شعبه هاي پيك بادپا در سطح شهر تهران اضافه مي شود.علي اكبر گلرخي مديرعامل شركت پيك بادپا- با اشاره به فعاليت 255 شعبه پيك بادپا در تهران، گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون 30 شعبه پيك بادپا در سطح تهران راه اندازي شده كه بناست تا پايان امسال 20 شعبه جديد ديگر نيز به اين تعداد اضافه شود.
وي با اشاره به استقبال شهروندان تهراني از فعاليت شركت پيك بادپا در تهران و تاثير حضور اين مجموعه در خدمات رساني به شهروندان براي انجام امور روزمره و به تبع آن جلوگيري از سفرهاي غيرضروري و كاهش ترافيك، افزود: 255شعبه پيك بادپا در حال حاضر روزانه حدود 400 هزار سفر غيرضروري را ساماندهي كرده است كه پيش بيني مي شود در طرح توسعه طي سالهاي آتي اين رقم تا يك ميليون نيز قابل ساماندهي باشد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |