سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۴ - Nov 28, 2006
رئيس جمهوري خواستار شد
افزايش ملاقات هاي مردمي وزيران كابينه
003600.jpg
گروه سياسي احمدي نژاد با تاكيد بر هر چه بيشتر برگزار شدن ملاقات هاي مردمي اعضاي هيأت دولت خطاب به اعضاي كابينه خاطرنشان كرد كه اگر اين ملاقات ها با يك برنامه ريزي مناسب انجام شود، بسياري از مردم به نتيجه مي رسند و علاوه بر آن شما هم به مشكلات مردم واقف مي شويد.
به گزارش ايرنا در جلسه هيأت دولت كه عصر يكشنبه به رياست محمود احمدي نژاد تشكيل شد،  رئيس جمهوري با اشاره به سالروز تأسيس بسيج مستضعفين اظهار داشت: امام راحل شجاعانه و مدبرانه در شرايطي كه اوضاع از طرف گروهكها بسيار متشنج و مبهم شده بود، با الهامات الهي نهالي را غرس كردند كه در آن روز كسي تصور نمي كرد در آينده به چنين درخت تنومند و مؤثري تبديل شود. رئيس جمهوري در ادامه تاكيد كرد: به جاي جاي اين كشور نگاه كنيد هر جا كه انديشه  بسيجي جاري است، روحيه نشاط و فداكاري موج مي زند و غرور مي آفريند.
احمدي نژاد در ادامه ضمن تذكر به اعضاي هيأت دولت خاطرنشان كرد كه مانند ماه هاي اول، گزارش فعاليت ها به مردم ارايه شود و هر جا كه مشكلي وجود دارد با آنان در ميان بگذارند زيرا در غير اين صورت، مغرضان اطلاعات را به دروغ القا مي كنند و جو جامعه را مسموم مي سازند.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود در اين جلسه، با اشاره به تجاوزگري اشغالگران عراق گفت: متأسفانه امروز شاهد درنده خويي هاي استكبار هستيم، آنان در شرايطي كه مسئول امنيت مردم عراق هستند، آن كشور را به ناامني سوق مي دهند تا حضور خود را موجه جلوه دهند.
وي در ادامه با محكوم كردن جنايات اشغالگران تصريح كرد: ما به آنان مي گوييم كه قبل از آنكه آتش خشم ملت عراق طغيان كند، از عراق بيرون برويد زيرا در غير اين صورت راه بي بازگشتي در پيش داريد.

تايم: چرا به مذاكره با ايران نيازمنديم؟
اشغالگران عراق نيازمند كشورهايي هستند كه آنها را نجات دهد
003597.jpg
گروه سياسي - وزير امور خارجه در مورد روند تحولات عراق، افغانستان و لبنان تاكيد كرد: اشغالگران به دليل پيروي از سياست هاي غلط در منطقه درمانده شده و نه قادرند از ملت عراق دفاع كنند و نه از خود و نيازمند كشورهايي هستند كه آنها را از باتلاق نجات دهد.منوچهر متكي كه در ديدار كوپينيات پيلاي سفير سنگاپور سخن مي گفت، با اشاره به شكست فاحش رژيم صهيونيستي در لبنان نيز گفت: امروز حاميان رژيم صهيونيستي نيز ديگر حاضر نيستند همچون گذشته از اعمال ضدبشري صهيونيست ها حمايت نمايند. وي تصريح كرد:  براي كشورهاي اسلامي در اين شرايط مهم است كه برخي كشورهاي آسيايي نيز كه با اين رژيم اشغالگر ارتباط دارند در سياست هاي خود تجديدنظر نمايند.سفير سنگاپور در اين ديدار گفت: توسعه همكاري هاي همه جانبه با جمهوري اسلامي ايران براي سنگاپور از اهميت ويژه اي برخوردار است و اميدواريم نتايج خوبي را در راستاي ارتقاي سطح همكاري متقابل كسب نماييم.

گروه سياسي- رسانه هاي خبري آمريكايي ديروز هم اخباري را منتشر كردند كه نشان د هنده تمايل فزاينده سياستمداران ايالات متحده براي گشودن باب مذاكره با ايران بود.هفته نامه مشهور تايم در گزارشي با عنوان چرا به مذاكره با ايران نيازمنديم؟ نوشت : گام بعدي آمريكا بايد مذاكره  مستقيم و جدي با ايران را شامل شود. خودبيني كنوني آمريكا مبني بر اين كه ايران تا زماني كه غني سازي را متوقف نكرده است نمي تواند مستقيماً با ما مذاكره كند، بيش از آن كه به ايران ضربه بزند، به خودمان آسيب مي رساند.
روزنامه نيويورك تايمز هم روز دوشنبه در گزارشي خبر داد كه انتظار مي رود يك هيأت آمريكايي بررسي كننده راهكارهاي راهبردي در عراق، اتخاذ يك ابتكار عمل ديپلماتيك جسورانه  منطقه اي كه انجام مذاكره مستقيم با ايران و سوريه را دربرمي گيرد، خواستار شود.
اوضاع عراق
وزارت امور خارجه آمريكا پيشنهاد احمدي نژاد را مبني بر اين كه تهران حاضر است در صورت تغيير رفتار واشنگتن به اين كشور در آرام كردن اوضاع عراق كمك كند، حرفي تكراري خواند. به گزارش آسوشيتدپرس جولي ريسايد، سخنگوي وزارت امور خارجه  آمريكا در واشنگتن در خصوص اظهارات اخير محمود احمدي نژاد گفت: ايراني ها اظهارات مشابهي را نيز در گذشته داشته اند.
نياز به ايران
مجله  تايم در مطلبي با عنوان چرا به مذاكره با ايران نيازمنديم؟ نوشت: ايران هفته گذشته تصميم گرفت تا نقش يك صاحب قدرت در منطقه را ايفا كند و از رئيس جمهور عراق دعوت كرد براي مذاكره درباره  ثبات منطقه اي به تهران سفر كند. اين كشور همچنين كوشيد سوريه را نيز به اين روند وارد كند. در ادامه  اين مطلب آمده است: ما در طول بيست و هفت سال بر تحريم هاي يك جانبه و سردي ديپلماتيك تكيه كرديم تا ايران را به تعديل رفتارش و رهاكردن برنامه  هسته اي اين كشور متقاعد كنيم، اما اين روش كارآيي نداشته است.
ابتكار عمل
روزنامه نيويورك تايمز نيز نوشت: انتظار مي رود يك هيات آمريكايي بررسي كننده راهكارهاي راهبردي در عراق، اتخاذ يك ابتكار عمل ديپلماتيك جسورانه  منطقه اي كه انجام مذاكره مستقيم با ايران و سوريه را دربرمي گيرد، خواستار شود.
اين هيات همچنين، هيچ جدول زماني را براي خروج نظاميان آمريكايي از عراق در نظر نگرفته است.

غلامعلي حدادعادل:
بايد به مناطق محروم توجه ويژه داشت
003603.jpg
گروه سياسي- رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: دولت و مجلس به فكر آبادي كشور هستند و اعتقاد ما آن است كه به همه كشور به خصوص مناطق محروم بايد توجه ويژه داشت.
غلامعلي حدادعادل در سومين روز از سفر خود به استان سيستان و بلوچستان طي سخناني در جمع مردم شهر چابهار كه ايسنا آن را منتشر كرد با بيان اين كه امروز پس از 27 سال از انقلاب، مردم به اين دستاورد اعتقاد و عقيده دارند، تصريح كرد: همه ملت به ويژه جوانان قدر استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را مي دانند و با حضور خود در تمام صحنه ها تلاش مي كنند تا مردم در صحنه ها حضور داشته باشند.
وي شرايط دشوار اقليمي و طبيعي، دوري از مركز و بي توجهي حكومت هاي گذشته نسبت به محروميت هاي استان سيستان و بلوچستان را از عوامل مهم عقب  ماندگي استان دانست و گفت: وظيفه خود مي دانيم تا براي پيشرفت استان تلاش كنيم. همه مسئولان درصدد هستند تا استان سيستان و بلوچستان و چابهار پيشرفت كند.
حدادعادل با اشاره به موقعيت ويژه چابهار اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران به دنبال توسعه استان سيستان و بلوچستان است و براي توسعه استان، چابهار را انتخاب كرده است.
حدادعادل با ابراز خرسندي از وحدت شيعه و سني در استان سيستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: توطئه هاي دشمنان براي اختلاف شيعه و سني، در اين منطقه به نتيجه نرسيده است؛ بر خلاف كشور هاي همسايه كه گاهي خبرهاي تلخي از آن شنيده مي شود كه همه آنها توطئه هاي آمريكايي ها و اسرائيلي هاست ولي شما وحدت خود را حفظ كرده ايد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برگزاري انتخابات مجلس خبرگان و شورا هاي اسلامي اظهار داشت: شما مردم با حضور خود در انتخابات يك بار ديگر آگاهي خود را در اين منطقه حساس نشان مي دهيد، ما هم اطمينان مي دهيم تا دست در دست دولت تمام تلاش خود را براي آباداني كشور به كار ببنديم.
حافظ منافع ملت
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين صبح ديروز با حضور در منطقه سوم نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و شركت در صبحگاه مشترك نيروهاي مسلح حاضر در چابهار به مناسبت هفتم آذر روز نيروي دريايي ارتش، اظهار داشت: آمريكا و سلطه گران بدانند كه امروز سروكار آنها با دولت ها نيست و نمي توانند مسائل را با مذاكره حل كنند. بلكه امروز سر و كارشان با ملت هاست و اين ملت ها سلطه گران را نمي پذيرند.
حدادعادل در آخرين روز از سفر خود به استان سيستان و بلوچستان، با بيان اين كه نيروهاي مسلح برخاسته از ملت هستند، تصريح كرد: همان طور كه ملت به اسلام علاقه مند است و براي حفظ نظام تلاش مي كنند نيروهاي مسلح نيز حافظ ملت هستند.
وي در پايان سخنان خود خطاب به نيروهاي مسلح گفت: من به شما اطمينان مي دهم كه ايران آينده  روشني خواهد داشت و در برابر تهديدها هيچ هراسي به خود راه نمي دهد و راه خود را با سرافرازي ادامه مي دهد. رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان سفر خود به استان سيستان و بلوچستان وارد شهر زابل شد.
حدادعادل در آخرين مرحله از سفر خود به اين استان پس از ورود به شهر زابل مورد استقبال امام جمعه  اين شهر، فرماندار و ساير مسئولان شهر زابل قرار گرفت. وي همچنين با حضور در مصلاي شهر زابل براي مردم اين شهر سخنراني كرد.

هفته آينده انجام مي شود
سفر نخست وزيران تركيه و فلسطين به تهران
ايسنا: رجب طيب اردوغان گفت كه طي روزهاي آينده با سفر به ايران و سوريه درباره  مسايل لبنان، عراق و فلسطين گفت وگو خواهد كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه روز شنبه در آنكارا گفت كه وي روز سوم دسامبر به تهران سفر خواهد كرد. اردوغان افزود كه در تهران درباره وضع عراق، لبنان و مسأله فلسطين صحبت خواهد كرد و در دمشق از سوريه خواهد خواست كه همكاري مثبتي در لبنان داشته باشد. به گزارش آسوشيتدپرس اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين نيز قرار است هفته آينده اولين سفر خود به كشورهاي عربي و ايران را انجام دهد.

اظهارات وزير دفاع روسيه درباره فروش سلاح به ايران
ايسنا: وزير دفاع روسيه از فروش سلاح به وسيله مسكو به ايران دفاع كرد و گفت كه سيستم هاي دفاعي هوايي كه قصد دارد براي ايران ارسال كند، توازن قدرت منطقه اي را به هم نمي زند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، سرگئي ايوانف، وزير دفاع روسيه به مجله آلماني اشپيگل گفت: ما فقط سلاح هاي دفاعي با برد كوتاه را به ايران مي فروشيم.
ايوانف گفت: هيچ فعاليت غني سازي در بوشهر انجام نمي شود، ما اورانيوم داراي قابليت تسليحاتي را به ايران ارسال نمي كنيم و ميله هاي سوخت تهي شده به روسيه بازگردانده خواهد شد.

بررسي سقوط آنتونف در نشست
فوق العاده نمايندگان مجلس
گروه سياسي- غلامرضا كرمي رئيس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي مجلس اعلام كرد: اين كميته امروز در نشستي فوق العاده موضوع سقوط هواپيماي آنتونف را مورد بررسي قرار خواهد داد.
رئيس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به پيگيري هاي اعضاي اين كميسيون در زمينه سقوط هواپيماي آنتونف سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به مهر گفت: سقوط مكرر هواپيماهاي نظامي در سالهاي اخير از نظر مجلس قابل پذيرش نيست. كرمي همچنين اعلام كرد: موضوع سقوط آنتونف با حضور وزير دفاع در نشست آتي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بررسي خواهد شد.
پيگيري الهام
غلامحسين الهام رئيس دفتر رئيس جمهوري در اولين ساعات روز دوشنبه در محل سقوط هواپيماي سپاه پاسداران در فرودگاه مهرآباد حضور يافت. وي با حضور در محل سقوط هواپيما، از نزديك در جريان اقدامات انجام شده براي انتقال اجساد كشته شدگان اين حادثه قرار گرفت.
كوتاهي پذيرفته نيست
رئيس قوه قضاييه در جلسه مسئولان عالي قضائي،  شهادت جمعي از پرسنل سپاه پاسداران در اثر سقوط هواپيماي آنتونف را تسليت گفت و افزود: بي احتياطي در خريد، اجاره و استفاده از اين نوع هواپيماها موجب چنين حوادثي و باعث خسارت هاي غيرقابل جبران شده است و در اين نوع مسايل هيچ نوع قصور و تقصيري قابل پذيرش نيست.
رئيس قوه قضائيه تاكيد كرد: بايد جلوي اين مسامحه كاري  ها و حوادث گرفته شود. رئيس مجلس شوراي اسلامي هم از سقوط اين هواپيما ابراز تاسف كرد. حداد عادل در جمع مردم چابهار اين حادثه را بسيار غم انگيز توصيف كرد. فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم پس از انتشار خبر سانحه سقوط هواپيماي آنتونف اين حادثه را تسليت گفت. جنبش مقاومت اسلامي فلسطين،  اعضاي جنبش دانش آموزي،  سازمان تبليغات اسلامي و حزب اعتدال و توسعه هم در بيانيه هاي جداگانه اي سانحه مرگبار هواپيماي آنتونف سپاه را تسليت گفتند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، رئيس مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان هم با صدور اطلاعيه هايي از وقوع اين حادثه ابراز تأسف كردند.

فرمانده نيروي دريايي ارتش:
ناوهاي آمريكايي در خليج فارس به راحتي
قابل شكار هستند
مهر: فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: ما مسيرهايي را كه آمريكايي ها از آن عبور مي كنند كاملاً زير نظر داريم و از آنجايي كه ناوهاي آمريكايي ناوهايي سنگين هستند، عملاً قدرت مانور ندارند و به راحتي قابل شكاركردن هستند.امير دريادار سجاد كوچكي فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي روز گذشته در يك نشست خبري به مناسبت هفتم آذر روز نيروي دريايي ضمن بيان ديدگاه هاي خود به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ داد.
امير دريادار كوچكي تصريح كرد: امروز نيروي دريايي امنيت كشتيراني در خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان را برقرار كرده است و از همه تهديدات و فرصت ها آگاهي دارد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ضمن اشاره به آمادگي كامل نيروي دريايي براي مقابله با هرگونه تهديد گفت: ما در عرصه فناوري دفاعي و نوآوري در آن كاملاً خودكفا هستيم و هيچ نوع وابستگي نداريم و اين شعار نيست دشمن هم مي داند.فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به ساخت انواع زيردريايي ها افزود: ما به فناوري ساخت زيردريايي كه پيچيده ترين فناوري را در صنايع دفاعي دارد دست يافته ايم و دو فروند زير دريايي ساخته ايم.وي با اشاره به تعامل نيروي دريايي ارتش با مردم گفت: در جريان رزمايش عاشقان ولايت ما 10 قبيله بلوچ ايراني را مسلح كرديم و آنها آمادگي دارند كه با آمريكا بجنگند.وي با بيان اينكه ضربه زدن به نقاط آسيب پذير كليدي دشمن يكي از استراتژي هاي نيروي دريايي است گفت: ما امروز با تنوع تهديدات مواجه هستيم نه با يك نوع تهديد، براي هر نوع تهديدي هم استراتژي خاص آن را طراحي كرده ايم.
كوچكي گفت: نيروي دريايي خودش را براي جنگ فرسايشي و پيچيده دريايي آماده كرده است.

يادداشت
درباره سفر طالباني
*دكترمحمود محمدي
سفر جلال طالباني رئيس جمهور عراق به دعوت رئيس جمهوري كشورمان به ايران سفري با اهميت است. جلال طالباني چهره مبارزي است كه سالهاي پرمشقتي را براي مبارزه با استبداد پشت سر گذاشته و اكنون به عنوان رئيس جمهور مسئول و ضامن استقرار ثبات، امنيت و دموكراسي در كشوري است كه پيوسته كودتاهاي خونين در آن رخ داده است، كشوري كه براي اولين مرتبه طي قرن گذشته حكومتي ملي و مبتني بر آراء و عقايد مردم در آن روي كار آمده است.
جلال طالباني از اين منظر براي استقرار ثبات و پيشگيري از توطئه ها و فتنه هاي پيچيده اي كه توسط بدخواهان يكپارچگي و امنيت در عراق تعقيب مي شود، مسئوليت مهمي دارد.
جمهوري اسلامي به عنوان كشوري كه هم طعم تلخ حاكميت استبداد در عراق را چشيده و هم به يكپارچگي و ثبات در عراق مدد رسانده، تنها كشوري است كه حتي دردوران جنگ تحميلي به حسن همجواري با ملت عراق و يكپارچگي اين كشور همسايه مسلمان توجه داشته و پيوسته مأمن امني براي ملت ستمديده عراق اعم از اقوام و مذاهب مختلف بوده است. جمهوري اسلامي ايران در ادامه همدردي ديرينه با ملت عراق و تلاشهاي سازنده براي استقرار ثبات و دولت سازي در اين كشور همسايه همچنان مورد توجه ملت، دولت و به طور خاص رئيس جمهور عراق است.
حضور نيروهاي بيگانه و تشويق گروه هاي افراطي ضدثبات و امنيت در عراق شرايط نابساماني را در اين كشور ايجاد كرده است كه هم به امنيت و آرامش ملت عراق ضربه مي زند و هم ادامه اين وضعيت وخيم مي تواند به ساختار قدرت و يكپارچگي عراق لطمه بزند، ديگر آن كه نيروهاي آمريكايي و انگليسي با ترفند و شيوه هاي گوناگون به دنبال تشديد درگيريهاي خونين و اقدامات تروريستي به نام اقوام و مذاهب مختلف در عراق هستند كه نه تنها به همزيستي ميان اين ملت لطمه مي زند، بلكه مي تواند معادله قدرت را در عراق به نفع نيروهاي بيگانه در عراق تغيير دهد. جلال طالباني در شرايط كنوني از يك سو شاهد تلاشهاي آمريكاو اسرائيل براي ايجاد پايگاه  در عراق و به خصوص كردستان (به منظور استقرار نيروهاي خود) مي باشد و از سوي ديگر با فتنه هاي جريانات بعثي و گروه هاي تروريستي هدايت شده كه ضرورت ادامه حضور بيگانه در عراق را توجيه مي كنند، مواجه است. از اين منظر جمهوري اسلامي ايران نه تنها با حضور نيروهاي اجانب و تثبيت جايگاه آنان در عراق مخالف است، بلكه با اصالت قائل شده براي استقلال و يكپارچگي و حفظ ثبات و امنيت در اين كشور آماده كمك به استقرار ثبات و امنيت در عراق، حتي تا مرز گفتگو با آمريكا در اين رابطه (بنا به پيشنهاد عبدالعزيز حكيم كه پيش از اين اعلام شده) است. در نهايت به نظر مي رسد كه طالباني در اين سفر به دنبال ترغيب و تشويق جمهوري اسلامي ايران براي عملي كردن سياست گفتگوي مشترك ايران و آمريكا به منظور تأمين امنيت و ثبات عراق است.
* نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس

... تا انتخابات
* محسن اسماعيلي كانديداي مجلس خبرگان و عضو حقوقدان شوراي نگهبان كه ائتلاف خبرگان و كارآمدي را پايه گذاري كرده است درباره چگونگي و علت تشكيل اين ائتلاف  گفت: ائتلاف خبرگان و كارآمدي از گروهي مجتهدان مستقل و آزادانديش كه داراي تحصيلات عاليه  دانشگاهي و آشنا با تخصص هاي گوناگون مورد نياز هستند، تشكيل شده است. محسن اسماعيلي در گفت وگو با ايسنا، افزود: در تهران چند نامزد اختصاصي داريم و افرادي مانند سيدعباس قائم مقامي، محسن قمي، مهدي هادوي تهراني و خودم در اين ائتلاف حضور داريم و كانديداهاي قطعي ما در تهران هستند. وي افزود: البته هنوز تصميم نگرفته ايم در تهران ليست كامل بدهيم و يا فقط كانديداهاي اختصاصي خود را معرفي كنيم. وي با بيان اين كه به عنوان نامزدي مستقل وارد عرصه  انتخابات شده  است و ائتلاف متبوعش داراي اصول و معيارهايي است، گفت: هر گروهي كه اصول و معيارهاي من را قبول كند و از من حمايت كند از وي تشكر مي كنم، ولي من به هيچ گروه، دسته و حزب خاصي تعلق و تعهد ندارم.
* مجيد انصاري درباره  وضعيت تعيين صلاحيتش براي انتخابات خبرگان به خبرنگار ايسنا گفت: شوراي نگهبان اعلام كرده است كه تا 8 آذر نتيجه  نهايي تاييد صلاحيت كانديداهاي خبرگان مشخص مي شود. ما نيز منتظريم تا اسامي نهايي را اعلام كنند. اين عضو فعلي مجلس خبرگان، در پاسخ به اين سؤال كه برخي همفكران شما معتقدند به دليل اين كه در دوره قبلي خبرگان، صدايي مغاير از صداي ساير اعضا بوديد، صرفا از شما براي شركت در امتحان دعوت كردند، گفت: من دوست ندارم در آستانه  انتخابات، حاشيه  ايجاد كنم؛ چراكه انتخابات خبرگان، انتخابات بسيار مهمي است و مربوط به مهم ترين ركن نظام يعني رهبري مي شود. اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: اگر زماني لازم باشد توضيحاتي را ارايه كنم قطعا اين كار را مي كنم، اما فعلا ترجيح مي دهم حاشيه اي را براي انتخابات ايجاد نكنم.
* كنفرانس خبري مرتضي طلايي، سخنگوي ستاد ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب امروز برگزار مي شود. در اين نشست كه در محل ستاد اين ائتلاف برگزار مي شود، آخرين مواضع اصولگريان اصلاح طلب تبيين خواهد شد.
* ليست 15 نفره كانديداهاي مورد حمايت حزب همبستگي در انتخابات شوراها طي جلسه امروز با اعضاي شوراي عالي اين حزب نهايي مي شود. محمدرضا راه چمني رئيس شوراي عالي حزب همبستگي ضمن بيان اين كه بر اساس اساسنامه حزب همبستگي تهيه ليست كانديداهاي مورد حمايت حزب بر عهده شوراي عالي است؛ تصريح كرد: اين ليست متشكل از كانديداهاي مطرح در ليست ستاد ائتلاف جبهه اصلاحات، حزب اعتماد ملي، اعضاي حزب همبستگي و ساير افراد و گروه هاي اصلاح طلب خواهد بود.
* عضو هيات اجرايي انتخابات شورا ها و خبرگان گفت: در انتخابات شوراها تصميم جمعي در خصوص تأييد صلاحيت كانديداها صورت گرفته است. اعضا سعي كردند براساس مستندات تصميم گرفته شود و اعمال نظر شخصي و سليقه اي و سياسي دخيل نباشد. سيد محمد حسيني طي سخناني در جمع خبرنگاران افزود: براساس مستندات ارائه شده از مراجع چهارگانه، درباره  افراد در هيات هاي اجرايي بحث و حتي قرار شد از بعضي افراد از طريق مصاحبه  و گفت وگوي نزديك  اطلاعاتي گرفته شود. اصل هم بر تاييد بود، مگر اين كه مستنداتي وجود داشته باشد كه آن افراد رد شوند.
* ابوالقاسم رئوفيان عضو شوراي مركزي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: تصميم نهايي ائتلاف پيروان خط امام ورهبري درباره ليست انتخاباتي براي حضور در انتخابات شوراها روز پنجشنبه اتخاذ مي شود. وي روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: ما قائل به تعامل با همه گروه هاي منتسب به جريان اصولگرايي بوده و هستيم و همه توان خود را براي وحدت اصولگرايان بكار گرفتيم. رئوفيان تصريح كرد: ما تا روز پنجشنبه هم اميد داريم كه اصولگرايان بتوانند به ليست واحد برسند اما در صورت عدم دستيابي به وحدت تلاش مي كنيم كه اصولگرايان بيش از دو ليست نداشته باشند.
* ستاد ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب با انتشار اولين بيانيه انتخاباتي خود ضمن تبيين مباني اصولگرايي و اصلاح طلبي از ديدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامي و دعوت اصولگرايان به وحدت بر محور ولايت فقيه تاكيد كرد كه فقه كارآمد شيعه ترجمان اسلام اصولگرا و مصلحانه است. در بيانيه اين ستاد آمده است: مهمترين شاخص هاي اصولگرايي بر اين اساس ايمان به هويت اسلامي انقلاب، ولايت پذيري، عدالت طلبي، حفظ استقلال همه جانبه كشور، تقويت روح خودباوري و اعتماد به نفس ملي، تثبيت و تصميم به آزادي و آزادانديشي، شكوفايي اقتصادي و رسيدگي به رفاه و زندگي مردم است. مهمترين شاخص هاي اصلاح طلبي نيز ايمان و التزام عملي به همه مواد قانون اساسي و نوآوري و ابتكار در جهت تحكيم و تعميق و تقويت آن؛ مبارزه همه جانبه با فقر و فساد و تبعيض؛ پرهيز از افراط و تفريط در همه زمينه ها؛ استفاده از ظرفيت و توانمندي طيف هاي مختلف فكري معتقد به مباني انقلاب و نيروهاي كارآمد است. در اين بيانيه تاكيد شده است: بر اساس ديدگاه متعالي رهبر انقلاب اصلاحات اصولگرايانه و اصولگرايي مصلحانه درهم تنيده هستند و باور ما اين است كه آنچه مقتضاي اصولگرايي مصلحانه و اصلاح طلبي اصولگرايانه است؛ تداوم انديشه ها و آرمانهاي حضرت امام خميني(ره) و پيروي عملي از مجموعه فرامين مقام معظم رهبري است. رويكردي كه ظرفيت هاي لازم و كافي براي بقا، بالندگي و تعالي جامعه و توسعه پايدار كشور را در بر دارد و قادر است تا نيازها، خواسته ها و آرمانهاي اصيل و منطقي نسل هاي ايران اسلامي را تأمين نمايد. اين ائتلاف وعده داده است تا در بيانيه هاي آتي خود مباني، بنيانهاي نظري و عملي اصولگرايان اصلاح طلب و بسط مصاديق آن در ارتباط با انتخابات چهارمين دوره خبرگان رهبري و سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا را اعلام مي كند.

اسامي قربانيان حادثه در همشهري امروز
دومين سانحه هوايي در سال 85
رئيس قوه قضا ئيه: هيچ قصوري در سقوط هواپيما قابل پذيرش نيست
003591.jpg
003594.jpg
گروه سياسي - صبح ديروز كه خبر سقوط آنتونف 74 بر فرودگاه مهرآباد رسيد، باز هم كوله بار سؤالات هميشگي درباره سوانح هوايي گشوده شد و گويي نمي شود كه سالي بگذرد و اتفاقي نيفتد.
۱۵ آذر سال گذشته، هواپيماي سي 130 ارتش، حامل خبرنگاران در نزديكي مهرآباد در آتش سوخت و حدود 100 نفري را با خود برد و هنوز ماهي نگذشته بود كه جت فالكون فرماندهان ارشد سپاه، در نزديكي اروميه، در سانحه اي سقوط كرد. 1 شهريور ماه امسال هم يك هواپيماي مسافربري در فرودگاه مشهد به حادثه اي گرفتار آمد و 28نفر در اين واقعه جان باختند.
ديروز در مهرآباد، 38 سرنشين پرواز آنتونف 74، يك دقيقه پس از بلند شدن از باند در حلقه هاي آتش گرفتار آمدند و امروز، پيكر اين شهدا از مقابل ستاد نيروي هوايي سپاه واقع در ضلع شمالي ميدان سپاه تشييع خواهد شد.
اميدواريم دلايل و علل سانحه ديروز هرچه زودتر كشف و اعلام شود،تدابير جدي براي پرهيز از اين وقايع انديشيده شود و حوادثي از اين دست كمتر رخ دهد.
گزارش هاي همشهري درباره اين حادثه را در صفحات 2 و 22 بخوانيد.

تهران كانون مذاكرات سياسي منطقه
طالباني در تهران
اردوغان و هنيه در راهند
رئيس جمهور عراق در رأس هياتي بلندپايه و به منظور انجام مذاكره با مقامات جمهوري اسلامي ايران عصر ديروز وارد تهران شد.
جلال طالباني كه پيش از اين چندبار سفر به تهران را به دلايل مختلف به تعويق انداخته بود،  ديروز با استقبال رسمي از سوي مقامات كشورمان وارد تهران شد. در سفر طالباني كه تعدادي از وزراي كابينه عراق نيز او را همراهي مي كردند،  موضوعات مهم منطقه اي به ويژه مسايل امنيتي در عراق مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
رئيس جمهوري عراق پس از بحث و تبادل نظر با مقامات مختلف كشورمان،  امروز تهران را به مقصد عراق ترك مي كند.
در همين حال موفق الربيعي، مشاور امنيت ملي عراق گفت: ما مدرك موثقي مبني بر كمك ايران به القاعده در عراق نداريم. الربيعي در گفت وگو با شبكه سي.ان.ان در پاسخ به اين سؤال كه آيا شورشيان عراق سرمايه كافي داشته و مي توانند نيازهاي خود را تامين كنند گفت: افرادي كه از برقراري دموكراسي در عراق مي ترسند سرمايه  مورد نياز افراط گراها را تهيه مي كنند.
وي افزود: در اين زمينه يك قطعه گمشده وجود دارد و آن سرمايه اي است كه از جانب برخي كشورهاي عرب همسايه عراق داده مي شود.
الربيعي با خودداري از اعلام نام اين كشورها گفت: حرف يك يا دو كشور نيست؛ بيشتر از اينهاست. اين يك درگيري  يا جنگ بين افراط گراها و ميانه روهاي كل اين منطقه است.
سفر براي تعامل
رويترز هم گزارش داد كه در بحبوحه درخواست ها از واشنگتن براي تعامل با تهران براي كمك به توقف ناآرامي ها در عراق، جلال طالباني به تهران سفر كند. اين خبرگزاري در ادامه گزارش خود مي افزايد: سفر طالباني دو روز به تاخير افتاد و علت آن اعمال مقررات منع آمد و شد در بغداد اعلام شد كه در پي يكسري از انفجارهاي اخير در اين كشور اعمال شد.
تحليلگران مي گويند، ممكن است ايران تلاش كند از مذاكرات روز دوشنبه با جلال طالباني، رئيس جمهور عراق در تهران براي نشان دادن نفوذش به واشنگتن و تقويت موضعش در آستانه  هرگونه گفت وگو با دشمن قديمي اين كشور استفاده كند.
اين تحليلگران همچنين گفتند كه طالباني كه فارسي را به خوبي صحبت مي كند، ممكن است تلاش كند ايران را تحت فشار بگذارد تا عراق را ميدان نبرد در مبارزه  سه دهه اي اش با آمريكا در نظر نگيرد.
اين گزارش به نقل از يك تحليلگر سياسي ادامه مي دهد: بخشي از اهداف نشست احمدي نژاد با طالباني- كه به طور سنتي روابط خوبي با ايران دارد-  اين است كه نشان داده شود ايران نفوذ و قدرت به دست گرفتن ابتكار را پيش از آغاز تعامل( با آمريكا) در اختيار دارد.

اسامي نامزدهاي خبرگان فردا اعلام مي شود
گروه سياسي فردا اسامي نامزدهاي انتخابات خبرگان رهبري اعلام مي شود.
مدير كل انتخابات وزارت كشور، ديروز در گفت وگو با همشهري، ضمن اعلام اين خبر افزود: عصر امروز (سه شنبه)، اسامي نهايي نامزدهاي مجلس خبرگان، از سوي شوراي نگهبان به وزارت كشور اعلام خواهد شد.
محمدرضا كارانديش ادامه داد: وزارت كشور هشتم آذرماه اسامي را به طور رسمي انتشار خواهد داد و تبليغات نامزدهاي خبرگان از صبح پنج شنبه آغاز مي شود.
پيشتر اعلام شده بود كه نطق هاي انتخاباتي نامزدهاي خبرگان از شبكه هاي مختلف تلويزيوني پخش خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |