سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۴ - Nov 28, 2006
در صورت درخواست سازمان بهزيستي
مجلس، بودجه خدمات به معلولان را تصويب مي كند
003543.jpg
مجلس، بودجه خدمات به معلولان را تصويب مي كند
گروه اجتماعي- مجلس بودجه مورد نياز تمامي معلولان پشت نوبت را تصويب مي كند.
موسي الرضا ثروتي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اعلام اين مطلب گفت: در صورت ارائه درخواست تأمين بودجه از سوي بهزيستي، مجلس بودجه مورد نياز براي ارائه خدمات به تمام معلولان پشت نوبت را تصويب مي كند.
ثروتي افزود: هم اكنون بيش از 2 ميليون معلول در جامعه زندگي مي كنند كه اكثر آنها نيز در بخش هاي حمايتي، معيشتي، تحصيل و استفاده از امكانات مختلف در زندگي با مشكل مواجه هستند به همين دليل بايد اقدامات و فعاليت هاي گسترده اي توسط دولت براي رفع مشكلات اين قشر از افراد جامعه صورت گيرد.وي خاطرنشان كرد: همچنين در زمينه پيشگيري از معلوليت ها نيز بايد مطالعات جامعي انجام شود و عوارض ناشي از ازدواج هاي فاميلي و همچنين عدم آگاهي افراد كه مي تواند در بروز معلوليت نقش مؤثري داشته باشد، به خانواده ها بخصوص زوج هاي جوان آموزش داده شود.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس در خصوص مشكل اشتغال معلولان گفت: متأسفانه تاكنون اقدامات مؤثر و توجه كافي در اين خصوص صورت نگرفته، به طوري كه در حال حاضر فقط تعداد معدودي از معلولان داراي شغل هستند، بنابراين بايد در اين زمينه تمهيدات كافي انجام شود.ثروتي با اشاره به اينكه بخش حمايتي در دولت به اندازه كافي مورد توجه قرار نگرفته، يادآور شد: مجلس در تمامي موارد حمايتي، آمادگي افزايش بودجه را دارد و چنانچه دولت بودجه مورد نظر براي حمايت و ارائه خدمات به نيازمندان و محرومان را برآورد كند، به طور حتم مجلس شوراي اسلامي بودجه مورد نياز و پيشنهادي دولت را تصويب خواهد كرد.نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به مشكلات معلولان در جامعه، دولت بايد در لايحه بودجه سال 86، تحت پوشش قرار گرفتن 100 درصد معلولان و مددجويان پشت نوبت را در نظر بگيرد.
اجراي قانون جامع حمايت از معلولان امكان پذير نيست
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در حالي خبر از تصويب بودجه براي معلولان مي دهد كه به اعتقادات رييس سازمان بهزيستي عمده ترين مشكل سازمان بهزيستي در سرو سامان دادن به امور معلولين كمبود بودجه است.
فقيه پيش از اين گفته بود كه با وجود بودجه در نظر گرفته شده براي معلولين در سال جاري عملاً مشكل چنداني از مشكلات اين گروه حل نخواهد شد.به اعتقاد وي فاصله ميان بودجه درخواستي سازمان بهزيستي و آنچه در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده حكايت از ناتواني در دستيابي به خواسته هاي اوليه معلولان دارد.بنابر اعلام سازمان بهزيستي قانون جامع حمايت از معلولان براي اجرا نيازمند 640 ميليارد تومان براي سال جاري است كه براي امسال تنها 50 ميليارد تومان به تصويب رسيده بود. كاظم نظم ده معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي در اين باره گفت: امسال فقط 50 ميليارد تومان به اين امر اختصاص يافته كه با اين اعتبارات اندك نمي توان تمامي موارد مطرح شده در اين قانون را اجرا كرد.
وي در توضيح بيشتر افزود: اعتباراتي كه در سال جاري براي اجرايي شدن قانون جامع حمايت از حقوق معلولان اختصاص يافته يك نهم اعتبارات مورد نياز است به همين دليل امكان اجرايي شدن تمامي بندهاي اين قانون وجود ندارد. معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي تاكيد كرد: در صورت تخصيص اعتبارات كافي به سازمان بهزيستي 80 درصد مشكلات اين سازمان در جهت ارائه خدمات به مددجويان و معلولان تحت پوشش برطرف مي شود.

ضرورت افزايش سه برابري بودجه سلامت
گروه اجتماعي - عضو كميسيون بهداشت ودرمان مجلس گفت: بودجه بخش بهداشت و درمان در بودجه۸۶ بايد تا سه برابر افزايش يابد.
علي مارامايي ضمن اعلام اين مطلب گفت: بايد بودجه بخش بهداشت و درمان كشور از 507ميليارد تومان سال جاري، به هزار و 500ميليارد تومان در سال 86 افزايش يابد.وي اين اعتبارات را به عنوان اعتبارات جاري دانست و گفت: كميسيون بهداشت مجلس، تمام تلاش خود را براي افزايش اعتبارات بخش سلامت و رساندن آن به ميزان مذكور در تصويب بودجه سال ۸۶ انجام خواهد داد.مارامايي در اين باره توضيح داد: دولت هم بايد اعتبارات بيشتري را در بخش بهداشت و درمان در لايحه بودجه 86 به مجلس پيشنهاد دهد و نمايندگان هم اختصاص اين اعتبارات به عرصه سلامت را تصويب كنند.وي افزود: اردوهاي هجرت بسيج سازندگي يكي از مهمترين اقدامات جهادي در عرصه هاي مختلف محروميت زدايي است و ويزيت و درمان رايگان مردم روستاها و مناطق محروم و همچنين احداث خانه هاي بهداشت در اين مناطق، از جمله اقداماتي است كه توسط متخصصان و جوانان بسيجي در سال جاري در حال انجام است.نماينده گنبد كاووس در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به محروميت هاي بالاي روستاها از امكانات بهداشتي، بر لزوم اختصاص اعتبارات ويژه در بخش بهداشت و درمان و گسترش امكانات و خدمات رساني در مناطق محروم و روستايي تاكيد كرد.

عدم دسترسي معلولان ضايعه نخاعي به ناوگان حمل و نقل عمومي
گروه اجتماعي - مدير انجمن حمايت از معلولان ضايعه نخاعي گفت: براساس آمارهاي موجود 9 هزار معلول و 2 هزار جانباز ضايعه نخاعي در كشور وجود دارد، كه دسترسي به ناوگان حمل و نقل عمومي براي ايشان تقريباً غيرممكن است.
بلقيس خلوق گفت: با وجود اينكه چندين سال از بهره برداري مترو مي گذرد، ولي تمهيدات لازم براي استفاده معلولان ضايعه نخاعي در آن انديشيده نشده است، چنانكه در هيچ يك از ايستگاه هاي مترو بالابر نصب نشده و يا شرايط نصب وجود ندارد.
مدير انجمن حمايت از بيماران نخاعي تاكيد كرد: متاسفانه امكان ورود معلولان ضايعه نخاعي با ويلچر به اغلب سازمان ها و نهادهاي عمومي و دولتي و همچنين محيط هاي آموزشي نيز وجود ندارد، در حالي كه براساس آيين نامه اجرايي قانون جامع حمايت از حقوق معلولان اين دستگاه ها موظف به مناسب سازي محيط خود براي استفاده معلولان شده اند.

اجراي قانون معافيت وزن و قد
تا اطلاع ثانوي متوقف است
گروه اجتماعي- رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا گفت: اجراي قانون معافيت افرادي كه داراي چاقي و لاغري مفرط مي باشند، تا اطلاع ثانوي متوقف است.
گفتني است، براساس اين قانون، عدد حاصل از تقسيم وزن بر مجذور وزن مشمول در صورتي كه زير عدد 15 شود وي معاف از خدمت و اگر مساوي با 15 شود معاف از رزم و عدد حاصل اگر بالاي 15 شود، وي مشمول مي باشد.
علاوه براين، چاقي افراد بايد ناشي از بيماري غدد باشد.سردار بهمن كارگر در خصوص ورزشكاران مشمول نيز گفت: تمامي ورزشكاراني كه به سن مشموليت رسيده اند، تا زماني كه وضعيت خدمتي آنان مشخص نشده باشند حق ادامه فعاليت ندارند و تنها مي توانند در تيم هاي نيروهاي مسلح به فعاليت خود ادامه دهند.
معافيت يك ساله براي پشت كنكوري مناطق محروم
از سوي ديگر مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح از معافيت تحصيلي يك ساله براي پنج هزار دانش آموز پشت كنكوري در مناطق محروم ايران خبر داد.
سردار موسي كمالي گفت: بر اساس اين تصميم ، اين افراد فرصت دارند تا كنكور 86 در كلاسهاي تقويت بنيه علمي شركت كنند و براي آنها غيبت زده نمي شود.قرار است وزارت آموزش و پرورش، اسامي اين افراد را كه از مناطق خاصي هستند به زودي به سازمان نظام وظيفه اعلام كند.

تأسيس واحدهاي
حمايت از حقوق شهروندي زندانيان
003540.jpg
گروه اجتماعي- رئيس سازمان زندانها، دستورالعمل نحوه تأسيس واحدهاي حمايت از حقوق شهروندي زندانيان موضوع تبصره 4 ماده 44 آيين نامه اجرايي قانون تبديل شوراي سرپرستي به سازمان زندان ها را جهت اجرا ابلاغ كرد.
اين دستورالعمل به منظور توسعه و تكريم حقوق شهروندي زندانيان و رعايت موازين حقوق اسلامي و انساني و قانوني ايشان و فراهم نمودن بستر مناسب براي بازگشت آنان به يك زندگي سالم اجتماعي و تسهيل در امر زندان زدايي تهيه و تدوين شده است.
در بخشي از دستورالعمل نحوه تأسيس واحدهاي حمايت از حقوق شهروندي زندانيان آمده است: به منظور توسعه و تكريم حقوق شهروندي زندانيان و رعايت موازين حقوق اسلامي و انساني و قانوني ايشان و فراهم نمودن بستر مناسب براي بازگشت آنان به يك زندگي سالم اجتماعي و تسهيل در امر زندان زدايي در مراكز هر استان واحد حمايت از حقوق شهروندي زندانيان تأسيس مي گردد.
در ماده۳ نيز آمده است حقوق شهروندي زندانيان عبارتست از رفتار انساني و اسلامي با زندانيان و رعايت و حفظ آن دسته از حقوقي كه در آئين نامه اجرايي سازمان زندان ها به آن اشاره شده است از قبيل: مراقبت هاي بهداشتي ودرماني،همچنين ممنوعيت هرگونه آزار و اذيت جسمي و روحي ، ممنوعيت هرگونه تحقير و استخفاف، حق مكالمه، مكاتبه ، ملاقات حضوري با وكلا ، بستگان و آشنايان و ملاقات شرعي وفق آئين نامه اجرايي سازمان،حفظ و نگهداري و تحويل لوازم شخصي به هنگام خروج زنداني از موسسه كيفري از حقوق زنداني است كه بايد رعايت شود .
در بخش ديگري از اين دستور العمل آمده است: چنانچه حقوق شهروندي زندانيان نقض گردد واحدهاي حمايت در موسسه مكلفند ضمن برخورد قانوني با متخلف، اقدام لازم جهت ايفاي حقوق زنداني معمول و نتيجه را به دفتر حقوق شهروندي زندانيان گزارش نمايند.

برگزاري سومين نشست
قضات ويژه اطفال و نوجوانان

گروه اجتماعي- سومين نشست منطقه اي- علمي قضات ويژه اطفال و نوجوانان به همت اداره كل اجتماعي فرهنگي و حفظ حقوق شهروندي قوه قضائيه برگزار مي شود.
اين نشست به ميزباني دادگستري كل استان همدان روز پنج شنبه مورخ 9/9/85 و با حضور قضات و مسئولان قضايي استان هاي همدان، ايلام، كهگيلويه و بويراحمد، كردستان، چهارمحال و بختياري و كرمانشاه برگزار مي شود.
بر اساس اين گزارش هدف از برگزاري اين نشست، آگاهي از آخرين دستاوردهاي حقوقي- قضايي، كمك به ايجاد رويه واحد در رسيدگي هاي قضايي و همچنين بيان نارسايي هاي موجود در روند رسيدگي به پرونده هاي اطفال و نوجوانان است.گفتني است دو نشست پيشين در دادگستري هاي استان تهران و مازندران برگزار شده است.

بامردم
استقبال از طرح رفع تصرف از اراضي حريم دريا
@ اعلام صريح رئيس كل دادگستري استان گيلان مبني بر رفع تصرف از اراضي واقع در حريم درياي خزر كه توسط سازمان هاي گوناگون دولتي و يا بخش خصوصي تحت تصرف قرار گرفته، بارقه اميدي در قلوب همه كساني كه دوستدار، حفظ حريم دريا مي باشند، تابانده است. اميدوارم در استان مازندران نيز اقدامات مشابهي براي آزادسازي حريم دريا به نفع اكثريت مردم دنبال شود.
هومن بشيري- تهران
لاشه مگس در زير لفاف بسته بندي
هنگام خريد نوعي سوسيس محصول داخل كشور متوجه وجود لاشه مگس در زير لفاف بسته بندي شدم. وقتي با شركت توليد كننده تماس گرفتم، تنها پاسخي كه شنيدم اين بود كه به هر جا مي خواهي شكايت كن! كنترل كيفيت محصولات غذايي وظيفه كساني است كه نبايد معطل بماند، حتي اگر بعضي از كارخانه هاي توليد كننده زير پوشش بنيادهاي گوناگون باشد.
جيب نوري- كرج
با مردم: تلفن تماس و نشاني پيام دهنده در همشهري محفوظ است
زمان بندي اجراي طرح تعويض خودرو
اعلام شده بود كه سيصد هزار خودرو فرسوده امسال تعويض خواهد شد ما از طريق ايران خودرو براي تعويض خودرو قديمي خود اقدام كرديم، اما گفتند مدل هاي سال 53 به بعد سال آينده تعويض خواهد شد. زمانبندي و اعلام دقيق زمان مراجعه صاحبان خودروها براي تعويض مشكلات كنوني را كه بر سر راه اجراي اين طرح قرار دارد، برطرف خواهد كرد.
محمد محمدي- كرج
حداقل حقوق شهروندي
يك بازنشسته مستمري بگير تأمين اجتماعي (بختياري) با حقوق 150 هزار تومان هستم، زمان حساب و كتاب كه مي رسد تازه متوجه مي شوم بخش اعظم اين مبلغ صرف ويزيت دكتر و دارو مي شود. از مسئولان خواهشمند است اگر ما را نيز به عنوان شهروند مي پذيرند دريابند و ميزان دريافتي اين قشر را ترميم كنند تا حداقل پاسخگوي نيازهاي آنها باشد.
فرخ عبدالله زاده- تهران
صعود هزينه بيمه هاي خويش فرما
مبلغي كه پارسال جهت بيمه هاي خويش فرما دريافت مي شد از 47 هزار تومان بيشتر نبود. اما امسال تنها براي يك نفر 85 هزار و ششصد تومان دريافت مي گردد. سؤال اين است كه در مقابل دريافت اين وجه اضافي چه نوع خدمات ويژه اي نسبت به قبل براي بيمه شدگان منظور شده است؟!

علياري - تهران
ترافيك سنگين صبحگاهي
ترافيك سنگين صبحگاهي بر روي پل كرج فرديس به سمت ايستگاه مترو، ساعت ها باعث معطلي مردم مي شود. براي حل اين مشكل روزافزون كه چندين بار در مطبوعات از جمله همشهري درج شده است بايد چاره انديشي شود.
ايرج عنايتي- كرج
در انتظار صدور سند مالكيت
شوراي روستاي سعيدآباد جاجرود، دو سال پيش از مردم براي صدور سند مالكيت منازل مسكوني كه در آن ساكن هستند درخواست 50 هزار تومان وجه كرده بود كه همه پرداخت كردند، اما تا كنون سندي به اسم مالكين صادر نشده است. از مسئولان درخواست رسيدگي و حل مشكل ساكنان اين منطقه را داريم.
ابوالفضل معروفخاني- سعيد آباد جاجرود

وضعيت بهداشت يكه محله
وضعيت بهداشتي در محله هاي اختياريه، رستم آباد و قسمتي از خيابان شهيد كلاهدوز واقع در منطقه 3 شهرداري نياز به رسيدگي جدي دارد. اين محله ها از نظر فضاي سبز نيز با كمبود روبه رو مي باشند.
منوچهر رضايي
دريغ از يك كيوسك روزنامه فروشي
در بزرگراه شهيد محلاتي- خيابان شهيد كياني واقع در منطقه 14، دكه روزنامه فروشي وجود ندارد و مردم براي رشد يك نسخه روزنامه بايد مسافت زيادي را طي كنند.
سعيد سيما نروز
سيمان و بورس
سال گذشته با دستور دولت قرار شد سيمان وارد بورس معادن و فلزات شود. از آن تاريخ تاكنون هيچ اقدامي در اين باره انجام نشده است. با توجه به اين واقعيت كه سيمان در پروژه هاي عمراني دولتي و غيردولتي با قيمت مصوب مورد استفاده قرار نمي گيرد، وارد كردن اين محصول استراتژيك به بورس معادن و فلزات يك اقدام بايسته به سود اقتصاد ملي است.
اميرحسين رحيم پور- تهران
مطالبات بازنشستگان
پاداش بازنشستگي، 5/12 درصد افزايش حقوق سال 85، هماهنگي حقوق فرهنگيان نسبت به ساير بازنشستگان همه مواردي است كه جزو مطالبات بازنشستگان است و بايد به آنها داده شود.
سكينه اميري- تهران
كمبود امكانات در واحدهاي دانشگاهي
آن تعداد از واحدهاي دانشگاه آزاد كه در شهرك قدس (جنب پاساژ ميلاد نور) متمركز شده است، فاقد امكانات رفاهي و تحصيلي و گرمايشي است و در بعضي مواقع نيز روشنايي لازم را ندارد. اميد است، اين كمبودها برطرف گردد.
حميد معلمي نژاد- تهران
مكان يابي مناسب براي مخازن زباله
براي نصب سطل هاي زباله در مجله هاي تهران بايد مكان يابي درست انجام شود تا همگان به مخزن جمع آوري زباله دسترسي داشته باشند.
رضا ساده سپهر
تقاضا در راه اندازي خط اتوبوسراني
در مسير خاني آباد به ميدان آزادي و بالعكس خط اتوبوسراني وجود ندارد. از مسئولان شركت واحد تقاضا مي شود نسبت به راه اندازي خط در اين مسير اقدام كنند.
عليرضا وكيلي- تهران
طرح جهادي براي روشنايي
پيشنهاد مي شود اداره برق اجراي با يك طرح جهادي روشنايي تيرهاي برقي كه اكثراً در خيابان هاي جنوب شهر فاقد چراغ و روشنايي مي باشند اصلاح و تامين نمايد.
مرتضي اسدي
تجمع
در بزرگراه اشرفي اصفهاني محلي واقع در ابتداي بلوار جلال آل احمد، به صورت علني محل تجمع افراد ناباب و حتي توزيع كنندگان مواد مخدر شده است. بهتر است اين قبيل مكان ها، تحت نظارت دقيق تري قرار بگيرد.
سعيد پورقربان

پاسخ مسئولان
در حال تبديل وضعيت مي باشند
پيرو درج مطلبي در ستون با مردم صفحه 6 آن روزنامه مورخ 5/9/85 با عنوان تأخير در پرداخت حقوق به آگاهي مي رساند:
۱ - حقوق كارمندان قراردادي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران به صورت علي الحساب در ماه مهر و آبان پرداخت گرديده است؛ لذا مدت تأخيردر پرداخت حقوق مندرج نادرست مي باشد.
۲ - تأخير در پرداخت حقوق اين كاركنان شامل تمامي دستگاه هاي اجرايي مي گردد، زيرا با توجه به مصوبات جديد هيأت محترم دولت، كارمندان مذكور از قرارداد شركتي به استخدام قراردادي در حال تبديل وضعيت مي باشند و اين امر مستلزم زماني جهت رسيدگي و پيگيري امور استخدامي ايشان مي باشد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |