شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۷ - Dec 2, 2006
رقابت   با۹۰۰ شركت كننده از سراسر دنيا
عكاس ايراني، گوزن طلايي فرانسه را شكار كرد
004110.jpg
گروه ادب و هنر- كاظم بايرام بخش،  عكاس و مستندساز ايراني مقيم فرانسه،  در ميان 900 شركت كننده،  گوزن طلايي جشنواره جهاني عكاسي زير آب را از آن خود كرد.
آن طور كه ايسنا گزارش كرده، در اين جشنواره كه هر سال در فرانسه برگزار مي شود،  جشنواره اي بسيار معتبر است و شركت كنندگاني بسيار حرفه اي از نشريات و رسانه هايي چون نشريه تخصصي نشنال جئوگرافي و بي بي سي در آن شركت مي كنند. بايرام بخش اگر چه 27 سال پيش براي ادامه تحصيل به اروپا رفت، همواره ايراني بوده است؛ 13 سال پيش وقتي كه ديگر 14 سال از زمان كوچش گذشته بود، پوستر تحريف شده ترك ها را ديد كه در آن،  خليج فارس با نام خليج عربي نقاشي شده بود. بايرام بخش همان موقع مقاله هزار و يك شب زير آب هاي خليج فارس را نوشت،به ايران بازگشت و  تصاوير منحصر به فردي از دنياي شگفت  انگيز زير آب را به فرانسه برد و به دنيا نشان داد.
اما بايرام بخش، كار را رها نكرد. سال 2000 ميلادي،  يك بار ديگر، اين بار، با كمك شيلات و برخي دوستانش،  سفري سه ساله و سخت را در زير آب هاي درياي خزر آغاز كرد. حاصل اين سفر 16 هزار اسلايد و 25 ساعت فيلم بود كه تا امروز بارها در كشورهاي مختلف جهان با زبان هاي مختلف، پخش و منتشر شده است. اين گزارش تصويري زيبا،  زندگي ماهيان خاوياري درياي خزر را به تصوير مي كشد.
او را بهتر بشناسيم
كاظم بايرام بخش را ورزشكاران قديمي و علاقه مندان رشته قايقراني حتماً به خاطر دارند.
او حدود 27 سال پيش، قهرمان تيم ملي قايقراني ايران بود. همان سال ها عكاسي هم مي كرد،  اما بيشتر براي دل خودش كه براي آب و زير آب مي تپيد. اما شايد همكاري نصفه نيمه اش با خبرگزاري فرانس پرس فرانسه، عاملي شد كه سرخورده از شرايط نامناسب قايقراني و غواصي در ايران، راه اروپا را در پيش گيرد و همان جا تحصيل و كار را ادامه دهد.
بايرام بخش ليسانس بيولوژي دريا و پس از آن،  فوق ليسانس تربيت بدني را در فرانسه گرفت و سپس، غواصي،  عكاسي و مستندسازي زير آب را به عنوان پيشه هميشگي  اش برگزيد.
حالا اين هنرمند،  پژوهشگر و ورزشكار ايراني موفق، اگر چه سال هاست كه در فرانسه زندگي مي  كند، اما همواره آب هاي ايران را براي كار و تحقيق برگزيده است. او عضو گروه نيكون و استاد دانشگاه لومير است و با مجلات معتبري چون فيگارو و فوكوس همكاري دارد.
جالب آن كه هنوز عكاسي با دوربين هاي آنالوگ را ترجيح مي دهد و همواره نگران محيط زيست و حفظ منابع طبيعي است. مي گويد: از همه چيز استفاده مي كنيم، اما آيا حفاظت هم مي كنيم؟ براي نسل آينده هم چيزي داريم؟ بچه هايمان از ما نمي پرسند موهاي سرتان را چرا سفيد كرده ايد؟ مي ترسم فردا صيادان حتي نتوانند صيد كنند.  

فيلم هاي بلند بخش مسابقه
جشنواره فيلم شهر
گروه ادب و هنر- دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر، يازده فيلم بلند حاضر در بخش مسابقه خود را شناخت.
به گزارش ستاد خبري جشنواره فيلم شهر، اعضاي هيأت انتخاب جشنواره در آخرين نشست خود از ميان 39 فيلم بلند خارجي 49 فيلم بلند ايراني متقاضي حضور در بخش مسابقه اين جشنواره 10 فيلم را انتخاب و معرفي كردند.
خون بازي، ساخته رخشان بني اعتماد و محسن عبدالوهاب، تقاطع ساخته ابوالحسن داوودي و ميم مثل مادر ساخته رسول ملاقلي پور سه فيلم ايراني حاضر در اين رقابت هستند. از هفت فيلم خارجي حاضر در بخش مسابقه جشنواره، دو فيلم آفتاب نيمه شب ساخته (نوري هيرو كويزومي) از كشور ژاپن و هفت جزيره و يك ابرشهر ساخته (دوتامادهوسري) از كشور هند از محصولات سال 2006 است.شش فيلم گاري دستي ساخته رامين بحراني از كشور فرانسه، الزا و فرد ساخته ماركوس كاروناواله از كشور اسپانيا، طراحي هاي دستي فرانگ گري ساخته سيدني پولاك از كشور هلند، شهر توخالي ساخته ماريا خوآوگانگا از كشور فرانسه، شمال حقيقي ساخته استيو هودسون از انگلستان و خدك ساخته مشترك ناتالي وود ورث و پيتر براسنز از كشور آلمان فيلم هاي توليد شده در سال 2005 است كه در بخش مسابقه اين جشنواره حضور خواهند داشت.
گفتني است، فرهاد توحيدي، محمدرضا سكوت، حسن برزيده،  مرتضي رزاق كريمي و حميد جم اعضاي هيأت انتخاب دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر بودند كه اين فيلم ها را انتخاب كردند

مخاطب۲۵۰ ميليوني ايران
در سرزمين هاي شمالي
فارس: پخش ويژه برنامه مستند سفر به ايران در قالب برنامه تلويزيوني در جست وجوي ماجرا تاكنون 250 ميليون بازديدكننده در كشورهاي تازه استقلال يافته شوروي سابق داشته است.
مستند در جست وجوي ماجرا عنوان برنامه اي است كه به سرپرستي ميخائيل كوژيكوف، مجري پرتجربه تلويزيون روسيه از بخش هاي گردشگري ايران در پنج بخش تهيه شده و براي كل شوروي سابق پخش مي شود و تاكنون بيش از 250 ميليون بيننده را به خود جذب كرده است.در سفر گروه مذكور به ايران مجموعاً پنج قسمت 44 دقيقه اي از جاذبه هاي گردشگري شهرهاي مختلف ايران از جمله تهران، اصفهان، شيراز، يزد و خطه سرسبز شمال تهيه شده است.از پنج برنامه تهيه شده توسط اين گروه تاكنون سه قسمت پخش شده كه بر اساس نظرسنجي هاي بخش روابط عمومي تلويزيون سراسري روسيه، از آن استقبال فوق العاده اي شده است.

هيأت انتخاب سينماي ايران جشنواره فيلم فجر
منصوب شدند
گروه ادب و هنر- 9 نفر از هنرمندان و كارشناسان فرهنگي كشور فيلم هاي بخش سينماي ايران ( سوداي سيمرغ) بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر را انتخاب مي كنند.به گزارش روابط عمومي بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، اين اعضا از سوي عليرضا رضا داد دبير جشنواره منصوب شدند.
احمد اميني، حسن برزيده، عزيزالله حاجي مشهدي، مجيد رضابالا، جمال شورجه، يدالله صمدي، حسين كرمي، مجتبي مشيري و محمدحسين نيرومند اعضاي هيأت انتخاب بخش سينماي ايران جشنواره هستند.

آشنايي با نقاشي خط در امپريال كالج لندن
مهر: استاد نصرالله افجه اي كه براي شركت در نمايشگاه آثار خوشنويسي و نقاشي خط خود در انگلستان به سر مي برد با حضور در دانشگاه امپريال كالج لندن ضمن سخنراني در جمع دانشجويان علاقمند به فراگيري هنر خوشنويسي، با بيان تاريخچه اين هنر به معرفي هنر ايراني نقاشي خط پرداخت.
به گزارش خبرنگار مهر در لندن، استاد افجه اي با حضور در كلاس آموزش هنر خوشنويسي كه از سوي انجمن اهل البيت (ع) دانشگاه امپريال كالج لندن برگزار مي شود، با دانشجويان ايراني و غير ايراني حاضر در اين كلاس آشنا شده و در سخناني عشق و علاقه آنان به خوشنويسي خط فارسي را ستود و پس از بيان شمه اي از تاريخ خوشنويسي در خط عربي و فارسي، مبدع اين هنر را ايرانيان معرفي كرد و به تبيين تفاوت خطوط مختلف خوشنويسي از خط نسخ تا ثلث و تعليق و سپس نستعليق پرداخت.
وي همچنين هنر نقاشي خط را وسيله اي براي بيان بهتر و موثرتر شعر يا آيه خوشنويسي شده معرفي كرد و در پايان ضمن پاسخگويي به سؤالات دانشجويان ، به صورت عملي نيز بر كارهاي آنان نظارت كرد.
نمايشگاه تابلوهاي خوشنويسي و نقاشي خط نصرالله افجه اي و همچنين تابلوهاي تذهيب و مينياتور عليرضا سعادتمند به همت رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن، از روز پنجشنبه نهم آذر به مدت سه روز در مركز فرهنگي اسلامي ريجنتس پارك اين شهر برپاست.انجمن اهل البيت دانشگاه امپريال كالج ، متشكل از جمعي دانشجويان و فارغ التحصيلان شيعه اين دانشگاه است كه در ادامه برنامه هاي فرهنگي خود اقدام به برپايي كلاس آموزش خوشنويسي كرده است.

جايزه اول سه قاره براي سامان سالور
004113.jpg
مهر: فيلم سينمايي چند كيلو خرما براي مراسم تدفين به كارگرداني سامان سالور جايزه نخست جشنواره سه قاره نانت را به خود اختصاص داد.اين فيلم در بخش مسابقه بين الملل بيست و هشتمين جشنواره سه قاره نانت در كشور فرانسه موفق به كسب بالن طلايي و جايزه مردم شهر نانت شد.اين فيلم براي نخستين بار طي بيست و هشت دوره برپايي جشنواره موفق شده است به طور همزمان هر دو جايزه را به خود اختصاص دهد.
جشنواره بين المللي سه قاره نانت از نظر اعتبار جهاني پس از جشنواره كن، در بين مراسم و رويدادهاي سينمايي كه در كشور فرانسه برگزار مي شود، در مقام دوم قرار دارد.
اين جشنواره هر سال فيلمهايي از كشورهاي مختلف قاره هاي آسيا، آفريقا و منطقه امريكاي جنوبي را مي پذيرد.امسال 12 فيلم از كشورهاي آرژانتين، اكوادور، ژاپن، كره جنوبي، لبنان، چين، مالزي، اندونزي و ايران حضور يافته بودند.فيلم سينمايي چند كيلو خرما براي مراسم تدفين پيش از اين جايزه يوزپلنگ طلايي جشنواره لوكارنو را از آن خود كرده بود.پخش اين فيلم در كشور فرانسه به وسيله شركت دريم لب انجام مي شود.

نيكول كيد من گران ترين بازيگر ۲۰۰۶ هاليوود
مهر:هاليوود ريپورتر در شماره روز چهارشنبه خود نوشت:   كيدمن هنرپيشه استراليايي كه جايزه اسكار سال 2002 را نيز كسب كرد، با درآمد 17 ميليون دلار به عنوان گران ترين بازيگر هاليوود در سال 2006 شناخته شد.
اين بازيگر توانست از لحاظ كسب درآمد، ريس ويتراسپون بازيگر استراليايي ديگري كه با درآمد 15 ميليون دلار در سال 2005 ميلادي به عنوان گران ترين بازيگر انتخاب شد،  را هم پشت سر بگذارد.اين درحالي است كه نام جوليا رابرتز براي اولين بار در۵ سال اخير در دسته بندي مجله هاليوود ريپورتر ديده نمي شود.

اخبار كوتاه
تجليل از عكاسان شهيد: همزمان با اولين سالگرد شهادت عكاسان خبري سانحه هواپيماي C130 و دوازدهمين سالگرد تأسيس خانه عكاسان ايران، از 5 عكاس كشور 11 آذرماه در تالار انديشه حوزه هنري تجليل مي شود.در اين مراسم كه هنرمندان، عكاسان، مسئولان فرهنگي- هنري و اصحاب رسانه حضور دارند،باگراميداشت ياد و خاطره شهيدان علي رضا برادران، سيدمهدي ميرافضلي، محمدكربلايي احمد، حسن قريب، رسول كاظم نژاد ، ازاين 5 عكاس فعال كشور تقدير مي شود.
كار جديد درخشنده: فيلمبرداري جديدترين ساخته سينمايي پوران درخشنده بچه هاي ابدي تا ده روز آينده در تهران به پايان مي رسد.درخشنده جديدترين ساخته سينمايي اش را بعد از رؤياي خيس با فيلمنامه اي از خودش از اواخر مهرماه مقابل دوربين برده است.همچنين تدوين بچه هاي ابدي همزمان با فيلمبرداري آغاز شده است و درخشنده قصد دارد فيلم را براي جشنواره فيلم فجر آماده كند.
بورلي هيلز 4: ادي مورفي كه پيشتر اعلام كرده بود ديگر در پليس بورلي هيلز بازي نمي كند، به زودي براي بازي در قسمت چهارم اين مجموعه مقابل دوربين مي رود. اين هنرپيشه موافقت خود را براي همكاري با استوديو پارامونت اعلام كرد.در حال حاضر نويسندگان سرگرم نگارش فيلمنامه چهارمين اثر از مجموعه آثار محبوب پليس بورلي هيلز هستند.
فيلم هاي تازه آمريكا: نمايش فيلم هاي جديد در روز جمعه در آمريكا مي تواند به سلطنت دوهفته اي پنگوئن ها بر گيشه پايان دهد.با اين وجود، هنوز مشخص نيست كه فيلمهاي تازه به نمايش در آمده بتوانند به فروش بالاي 40 ميليون دلار دست يابند.فيلم داستان ميلاد مسيح ازجمله آثاري است كه اين هفته به نمايش عمومي در مي آيد.
اين فيلم كه شاهد نقش آفريني كيشا كسل هيوز و اسكار ايساك است در گونه سينمايي تريلر- سياسي مذهبي جاي دارد و به سفر مريم و جوزف و انتظار آنها براي تولد حضرت مسيح مي پردازد.
موفقيت پاموك در چين : كتابي از اورهان پاموك - برنده جايزه نوبل ادبي - به عنوان بهترين رمان سال 2006 چين انتخاب شد. رمان نام من قرمز است نوشته اورهان پاموك ترك در صدر فهرست بهترين رمان هاي سال 2006 چين قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري آناتولي، سردبيران روزنامه هاي بزرگ چين روز گذشته به 10 كتاب برتر منتشرشده در اين كشور در سال گذشته رأي دادند، كه نام من قرمز است انتخاب اول آنان بود.
در ميان 10 رمان برتر سال 2006 چين، دو رمان از آمريكا، يك رمان از ايتاليا و شش رمان از چين به چشم مي خورند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |