شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۷ - Dec 2, 2006
فناوري بدن انسان در هر ثانيه 48كيلوبايت اطلاعات را منتقل مي  كند
بدن انسان و ارسال سيگنال
004128.jpg
گروه علمي فرهنگي - يك شركت ژاپني در حال تكميل فناوري جديدي است كه در آن از بدن انسان براي انتقال سيگنال هاي الكتريكي ميان يك دستگاه پخش موسيقي و هدفون، استفاده مي شود.
به گزارش تك وب، در فناوري جديد به جاي استفاده از سيم براي انتقال سيگنال ها و همچنين برخلاف فناوري بلوتوث كه در آن از امواج الكترومغناطيسي براي انتقال اطلاعات استفاده مي شود، بدن انسان نقش منتقل كننده سيگنال هاي الكتريكي ميان دستگاه كه به بدن متصل شده و هدفونها كه در گوش قرار دارند را بر عهده دارد.
بر اساس اين فناوري، بدن انسان همانند يك خازن درون يك ميدان الكتريكي عمل مي كند كه در آن بار الكترواستاتيك(الكتريسيته ساكن) ميان يك فرستنده و گيرنده جابه جا مي شوند. در اين فناوري لباسهاي پارچه اي كه رسانا هستند، سبب باردار شدن بدن انسان مي شوند و دستگاه فرستنده كه به بدن متصل است سيگنالها را ارسال كرده و هدفون كه در گوش قرار دارد با استفاده از الكترودهاي ويژه، سيگنالهاي منتقل شده در بدن را دريافت و آنها را به صوت تبديل مي كند.
بار الكتريكي مورد استفاده در اين فناوري اندك بوده و سبب ايجاد حس سوزش در بدن انسان نمي شود و به علاوه بر خلاف فناوري بلوتوث، با ساير تجهيزات راديويي موجود در محيط نيز اختلال پيدا نمي كند. در اين فناوري بدن انسان مي تواند در هر ثانيه ??كيلوبايت اطلاعات را منتقل كند.

پرتاب نخستين ماهواره ارتباط مستقيم چين
004122.jpg
گروه علمي فرهنگي - چين در نظر دارد تا سه سال ديگر ماهواره جايگزيني براي پرتاب ناموفق ماهواره SioSat-2 طراحي و آماده پرتاب كند. اين ماهواره نخستين ماهواره چين خواهد بود كه به عنوان يك ماهواره رسانه اي ارتباط مستقيم با منازل مردم فعال خواهد شد.
به گزارش مهر، يك سخنگوي شركت مسئول طراحي و ساخت اين ماهواره يعني SioSat گفت: شركت در حال ارائه پيش نويس طرح اوليه ماهواره جايگزين است. وي افزود: ماهواره جايگزين صرفاً نسخه كپي برداري شده از ماهواره اوليه نيست و در طراحي و ساخت آن ارتقاهاي فني متعددي صورت گرفته است.ماهواره SioSat-2 به هنگام پرتاب به دليل بروز مشكل فني در پنل هاي خورشيدي از كنترل دانشمندان خارج شد.

Wii هايِ از كار افتاده
004134.jpg
گروه علمي فرهنگي- يكي دو هفتة پيش، شايعاتي در مورد ايكس باكس۳۶۰ و آپديت جديد پخش شده بود كه به نظر مي رسيد ايكس باكس، تعدادي از كاربرها را به طور كامل از كار مي انداخت. البته هنوز هيچ اظهار نظري از طرف مايكروسافت در اين باره انجام نشده و عرضه شدن كنسول هاي نسل جديد سوني و نينتندو هم باعث شد كسي دنبال اين قضيه را نگيرد. اما حالا اين هفته شايعات مشابهي در مورد فرم ويرهاي Wii پخش شده  است كه بيشتر شايعات در انجمن هاي سايت رسمي نينتندو هستند.
به گزارش همشهري، كنسول جديد نينتدو شروع خوبي در بازار داشت و نينتندو هم بلافاصله با راه اندازي امكانات شبكه اي Wii، پشتيباني از كنسول هايش را آغاز كرد. اما به نظر مي رسد نينتندو كمي  شورش را درآورده باشد، زيرا دو روز بعد از عرضة رسمي كنسول، اولين آپديت Wii در شبكه نينتندو قرار گرفته و كاربرها مي توانستند فريم ويرهاي خودشان را به روز كنند. اما در انجمن هاي نينتندو پست هاي متعددي گفته اند كه كنسول هاي آن ها پس از به روز شدن از كار افتاده و ديگر هيچ بازي را اجرا نمي كند.اين سيستم ها بلافاصله پس از اتصال به شبكه WiiCoect 24 و دريافت كامل فايل آپديت، با دادن يك پيغام اشتباه 110123 به طور كامل از كار افتاده اند. كاربرهاي بدشانسي كه با اين مشكل روبه رو شده بودند، پس از تماس با نينتندو و درخواست كمك متوجه شده اند كه كاري از دست آن ها برنمي آيد و بايد كنسول هايشان را براي تعمير به نمايندگي هاي نينتندو بفرستند. البته نينتندو هنوز دربارة اين مشكل صحبتي نكرده اما با توجه به اين كه هنوز كنسول Wii كرك نشده، نمي توانيم مانند اتفاقي كه براي 360 افتاد، علت اين ايراد را به كرك شدن كنسول ها نسبت بدهيم. به هر حال اين اتفاق براي خيلي هاي ديگر اصلا نيفتاده و بايد هميشه اين را در نظر گرفت كه همة محصولات يك شركت، صد درصد كامل نيستند. نينتندو اعلام كرده كه خرج پست و تعمير كنسول ها به طور كامل برعهدة اين شركت است و خريداران در سريع ترين زمان ممكن، كنسول هايشان را صحيح و سالم تحويل خواهند گرفت. به نظر نمي رسد اين شايعه دروغ باشد، اما احتمالا دليلش تنها بدشانسي خريداران بوده و نه چيز ديگر.

عرضه كارت اس دي 8 گيگابايتي
004131.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك شركت ژاپني اعلام كرد كه در صدد فروش كارت حافظه SD يا Secure Digital سرعت بالا و 8 گيگابايتي در ماه آينده است.
به گزارش پي سي ورد ايران، اين كارت، مشخصات نگارش داده سرعت بالاي كلاس 4 SD CardAssociatio را پشتيباني خواهد كرد و مي تواند داده را در 6 مگابايت در هر ثانيه ضبط كند. آن نوع سرعت به اضافه ظرفيت بالاي كارت، اين كارت را با برنامه هايي چون ضبط ويديو با استفاده از ديوايس هايي مثل دوربين هايي كه اخيراً عرضه شده، سازگار كرده است. دوربين، ويديو وضوح بالا (HD) را در كارت SD در 6 مگابايت در هر ثانيه ضبط مي كند. كارت جديد حدود سه ساعت ويديو را ضبط مي كند.

آموزش وپرورش
مدارس سراسر كشور ستاره دار مي شوند
گروه علمي فرهنگي- مدارس سراسر كشوراز نظر وضعيت بهداشتي ستاره هاي مثبت و منفي با رنگهاي قرمز، زرد و سبز مي گيرند.
به گزارش همشهري ،معاون پرورشي و تربيت بدني وزير آموزش و پرورش بااعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: طرح ستاره دار شدن مدارس در واقع سنجش وضعيت بهداشتي مدارس از نظر نورگيري، مساحت، وضعيت سرويس هاي بهداشتي، آزمايشگاه ها و ساير فضاهاي مدارس است.
پيش نمازي افزود: بر اساس اين طرح مدارس ستاره هاي مثبت و منفي با رنگهاي قرمز، زرد و سبز دريافت مي كنند كه نشان سبز بيانگر برخورداري از استانداردهاي مطلوب است و هدف اصلي اين طرح بررسي وضع موجود و مقدمه اي براي تخصيص اعتبارات و توسعه وضعيت بهداشتي مدارس است.
وي در ادامه با اشاره به برگزاري هشتمين مانور زلزله گفت: مطالب ايمني و مرتبط با زلزله با نظر كارشناسي به خوبي در كتابهاي درسي لحاظ شده است .
تدوين طرح رويكرد تربيتي در نظام آموزشي
گروه علمي فرهنگي- طرح تعميم رويكرد تربيتي در برنامه ها و فعاليت هاي وزارت آموزش و پرورش تدوين شد.
در اين طرح كه به تصويب كميسيون معين شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده ، شرح وظايف و فعاليت هاي هر بخش در انجام امور اخلاقي و ديني تدوين شده است.اين طرح به همت معاونت آموزش و پرورش عمومي وزارت آموزش و پرورش تدوين شده كه پس از تصويب نهايي اجرايي خواهد شد.

سخت افزار
ارزان ارزان در جاي تكس
004125.jpg
گروه علمي فرهنگي- در نمايشگاه جاي تكس 2006 دوبي كه يكي از بزرگ ترين نمايشگاه هاي خاورميانه در صنعت IT است،  لپ تاپ ها با قيمت بسيار پاييني به  فروش رسيده اند.
به گزارش همشهري، فروشندگان رايانه در نمايشگاه جاي تكس امسال، لپ تاپ ها را با قيمتي غيرمنتظره و زير دو هزار درهم به فروش رسانده اند. كاهش قيمت ها در نمايشگاه امسال از سوي توليدكنندگان به گونه اي است كه در گذشته تصور آن غيرممكن بوده است. اين موضوع را مي توان به فال نيك گرفت. چون مطمئناً تبعات افت قيمت آن را در بازار خودمان هم مي توان شاهد بود.
بازي هاي فلش روي پي اس پي
004119.jpg
گروه علمي فرهنگي- آيا شما از آن دسته بازي كننده هايي هستيد كه پي اس پي خودتان را كرك نكرده ايد و ترجيح مي دهيد از امكانات خوب فرم ويرهاي جديد استفاده كنيد؟ معمولا اين دسته بازي كننده ها ته دلشان دوست دارند چند بازي كوچك هم روي پي اس پي داشته باشند. با امكان پشتيباني از فرمت SWF در فرم وير هاي جديد، مي توانيد از بازي هاي فلش روي پي اس پي خود استفاده كنيد. به گزارش همشهري، هر چند كه همة بازي هاي فلش روي پي اس پي كار مي كنند، اما يك بستة جالب و جمع و جور كه براي پي اس پي طراحي شده به نام PSP Arcade Pack براي دانلود وجود دارد كه چند بازي معروف در آن منطبق با دقت تصويري پي اس پي طراحي شده اند كه باب دل همة پي اس پي بازهاست.

علمي فرهنگي
شوراي صنفي دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار مي كند
طرح ماه رهايي با هدف جلوگيري از گسترش اعتياد در جامعه و خوابگاه ها
گروه علمي فرهنگي- طرح ماه رهايي با هدف جلوگيري از گسترش معضل اعتياد در بين جوانان و به خصوص در خوابگاه هاي دانشجويي تا 28 آذر در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار مي شود.
عاصمي، دبير شوراي صنفي دانشگاه صنعتي اصفهان اعلام كرد: شوراي صنفي دانشجويان دانشگاه اصفهان با همكاري مركز بهداشت و درمان و مركز مشاوره اين دانشگاه و همچنين حمايت ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، طرح ماه رهايي را به مناسبت روز جهاني ايدز برگزار مي كند.
وي گفت: طرح ماه رهايي شامل نشست ها، سمينارها، تئاترها و كارهاي آموزشي در خصوص مباحث و موضوعاتي چون اعتياد و مواد مخدر، قرصهاي روانگردان، ايدز و رفتارهاي پرخطر است كه با حضور اساتيد مجرب انجام مي شود.
وي با اشاره به برنامه هاي اين طرح، گفت: همايش رفتارهاي پرخطر و ايدز، امروز شنبه 11 آذر، كارگاه آموزشي چگونگي برخورد با اعتياد و فرد معتاد در روز پنج شنبه 16 آذر، سمينار موفقيت در روز چهارشنبه 26 آذر و جشن اختتاميه در روز سه شنبه 28 آذر از برنامه هاي اجرايي طرح ماه رهايي است.
عاصمي در خاتمه  خاطرنشان كرد: برگزاري مسابقه طرحهاي برتر در زمينه هاي ساخت كليپ، فيلم كوتاه و عكس با موضوعات مطروحه و برگزاري نمايشگاه آثار، برگزاري تئاتر خياباني و نمايش محتواي كارگاه توسط گروه هاي نمايشي از ديگر برنامه هاي جانبي اين طرح است.
معرفي دانشجويان ممتاز دانشگاه تهران
به دستگاه هاي اجرايي
گروه علمي فرهنگي- اگر دانشجويان ممتاز متقاضي معرفي به دستگاه خاصي از طريق دانشگاه باشند، دانشگاه تهران پس از بررسي پرونده همكاري لازم را انجام مي دهد.
معاون آموزشي دانشگاه تهران با اعلام اين مطلب گفت: براساس آئين نامه استعدادهاي درخشان كه از سوي وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ شده است مي توان دانشجويان ممتازرا شناسايي و به ارگان هاي مختلف معرفي كرد.
كمره اي با بيان اين كه دانشگاه تهران هميشه جذب كننده تعداد بالايي از نخبگان است گفت: در صورتي كه دانشجوي ممتاز متقاضي دريافت تسهيلات و معرفي به سازمان يا ارگان خاصي باشد دانشگاه در اين زمينه همكاري مي كند و پس از بررسي اقدامات لازم را انجام مي دهد.
وي تصريح كرد: اگر همه دانشگاه ها بتوانند دانشجويان ممتاز خود را به بنياد ملي نخبگان معرفي كنند و بنياد بر اساس نيازها و دستورالعمل هاي خود معرفي نخبگان به دستگاه هاي ديگر را انجام دهد، فرايند رسيدگي به امور نخبگان تسهيل مي شود.
افتتاح كتابخانه تخصصي حضرت رضا ع
گروه علمي فرهنگي كتابخانه تخصصي حضرت رضاع براي استفاده زائرين غيرايراني در دهه كرامت افتتاح مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي آستان قدس رضوي، اين كتابخانه با بهره گيري از كتابهايي به زبانهاي مختلف در محل رواق مباركه دارالرحمه حرم مطهر رضوي ايجاد شده است.
در اين كتابخانه همچنين مسابقات فرهنگي ويژه زائران غيرايراني برگزار خواهد شد. بروشور، كتاب و لوح فشرده به زبانهاي مختلف با محوريت معرفي حرم مطهر رضوي و زندگي و شخصيت امام رضا نيز در اين كتابخانه به زائران اهدا مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |