شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۷ - Dec 2, 2006
برف و باران سراسر كشور را فرا گرفت
نوبر برف۲۰ روز پيش از زمستان
عكس:مسعود خامسي پور
004152.jpg
گروه شهري- ديروز در حالي بارش نسبتاً سنگين برف مناطقي از تهران را سفيدپوش كرد كه دست كم در ده سال گذشته بارش برف در چنين حجمي در اين زمان در تهران سابقه نداشته است.
به گزارش خبرنگار ما بارش برف از حدود ظهر در محدوده شمالي تهران آغاز شده و به ويژه در مناطق 1، 2، 3 و 4 تا پاسي از شب همچنان تداوم داشت.
براساس اين گزارش بارش پراكنده برف و باران امروز هم در مناطقي از تهران تداوم داشته و در حالي كه انتظار مي رود در اواسط هفته آسمان تهران آفتابي باشد، احتمالاً بارش نزولات جوي از اواخر هفته مجدداً آغاز خواهد شد. پيش بيني شده است كه كمينه و بيشينه دماي تهران نيز طي امروز و فردا تغيير چنداني نداشته باشد، اما با يكجانشيني هوا در دو روز آينده آلودگي هوا افزايش قابل توجهي خواهد داشت.
از سوي ديگر گزارشها حاكي است كه ديروز بارش برف و كولاك شديد باعث بسته شدن محور فيروز كوه به سمنان شده است. پيش از آن پليس راه ناجا اعلام كرد به علت برف و كولاك محور هراز، حد فاصل استانهاي تهران و مازندران بسته شده است.
سازمان هواشناسي كشوري با بررسي نقشه هاي آينده نگري براي امروز بارشهاي پراكنده را در برخي مناطق جنوب غرب، غرب، مركز، شمال و شمال غرب پيش بيني كرده است، در حالي كه براي فردا نقشه ها حكايت از افزوده شدن بر شدت بارش از نوار غربي كشور و سپس كشيده شدن دامنه بارندگي ها به ديگر نواحي كشور دارند.
اين وضعيت به طور متناوب تا آخر هفته ادامه خواهد داشت.

شهردار تهران اعلام كرد:
اجراي ويژه طرح جهادي 137 در 100 محله تهران
004194.jpg
گروه شهري: اساس فعاليت هاي شهرداري تهران بر پايه توسعه محلي استوار است و طرح جهادي 137 اصلي ترين بسترساز توسعه محلي محسوب مي شود.
به گزارش سما محمدباقر قاليباف، شهردار تهران صبح امروز در جمع اعضاي شوراياري محلات منطقه 8 در آخرين روز برگزاري طرح جهادي 137 در اين منطقه ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: با وجود آن كه به دليل شروع فصل سرما و بارش باران طرح جهادي 137 در برخي از مناطق به كندي صورت گرفت اما در هر صورت تمام پروژه هايي كه در طرح جهادي 137 براي مناطق 22 گانه شهر تهران مشخص شده بود بايد اجرا شود.
وي تصريح كرد: اگر توسعه محلي هدف اصلي شهرداري باشد بسياري از مشكلات در حوزه خدمات شهري، اقتصاد شهري و... از بين خواهد رفت.
شهردار تهران ضمن تاكيد بر آن كه در هر محله تهران بايد يك سراي محله وجود داشته باشد گفت: بايد در سراي محله ها خانه بهداشت، سلامت و فرهنگ احداث شود و شهرداران محله ها به شكلي موثر در رفع مشكلات محله شان بكوشند.
وي تصريح كرد: در حوزه پروژه هاي عمراني مدعي هستيم كه عملكرد مناسبي داشته ايم زيرا در حال حاضر هيچ پروژه نيمه تمامي در تهران وجود ندارد كه در دستور كار شهرداري قرار نگرفته باشد.
وي خاطرنشان كرد: سرعت عمليات اجرايي پروژه هاي عمراني قابل قياس با گذشته نيست زيرا بارها در بازديدهاي غيرمحسوس از پروژه هاي عمراني سرعت عمل پيش روي كارها را به چشم ديده ام.
وي با تاكيد بر آن كه در شهرداري تهران نبايد هيچ گونه سود و منفعت طلبي را مد نظر قرار داد، گفت: اگر قرار باشد انتفاع هدف شهرداري باشد نبايد بسياري از طرح ها اجرا شود و در واقع نگاه شهرداري ها نبايد نگاهي اقتصاد محور باشد.قاليباف همچنين بر تغيير نگاه و روند در شهرداري تهران تاكيد كرد و اظهار داشت: تمام مشكلات و دغدغه هاي شهروندان بايد دغدغه شهرداري محسوب شود و حتي در حوزه هايي كه جزو وظايف شهرداري محسوب نمي شود بايد فعاليت هاي اساسي صورت گيرد.
شهردار تهران در پايان گفت: طرح جهادي 137 در 100 محله شهر تهران به طور ويژه، تكرار خواهد شد، زيرا با گذراندن دو دوره طرح جهادي در اين محله ها شهروندان هنوز با مشكلات زيادي روبه رو هستند.

معاون حوزه شهرسازي و معماري شهرداري تهران خبر داد :
تغيير نظام مالي شهرداري براساس طرح جامع
004197.jpg
گروه شهري- موفقيت و ضمانت اجراي طرح هاي جامع و تفصيلي شهر تنها در گرو اصلاح ساختار و تشكيلات مديريتي و نظام ماليه شهرداري است.
جليل حبيب اللهيان معاون حوزه شهرسازي و معماري شهرداري تهران در گفتگو با همشهري خبر از تغيير نظام اخذ عوارض در شهر داد.
براين اساس شهرداري به جاي تكيه بر درآمد حاصل از فروش تراكم به دنبال ارزش افزوده متناسب با زمين، منطقه محل وقوع زمين و نوع كاربري ساختمان ها خواهدبود.
رئيس نهاد توسعه طرح هاي شهري همچنين از بازنگري و اصلاح نظام ماليه شهرداري بر اساس طرح جامع و تفصيلي شهرتهران سخن گفت به طوري كه چهار زيرمجموعه نظام مالي شهرداري اعم از نظام درآمد، هزينه، بودجه و بودجه ريزي و حسابداري دستخوش تغيير و تحول اساسي مطابق با تحولات امروز كه اداره شهرها را تنها با مشاركت مردم ميسر مي داند خواهد شد.
به گفته وي در صورتي كه نظام ماليه با جريان درآمد، هزينه، حسابداري و برنامه ريزي و تعيين سهم شهر و شهروندان ،سهم دولت و سهم درآمدهاي خدمات شهري در اداره شهر به هنگام و اصلاح نشود طرح جامع در انجام ماموريت هاي خود موفق نخواهد بود.
به گفته حبيب اللهيان براساس طرح جديد جامع شهر تهران موضوع دريافت حق شارژ مطرح شده است به گونه اي كه در كنار افزايش سطح خدمات رساني شهرداري به شهروندان مردم نيز بايد هزينه خدمات دريافتي از سوي مديريت شهري را بپردازند.
وي گفت: در يك دوره گذار كه در آن نيازمند فرهنگ سازي هستيم مردم درخواهند يافت كه در مقابل هزينه هايي كه براي اداره شهر مي پردازند چه نوع خدماتي و به چه ميزان دريافت مي كنند.
وي با اشاره به اينكه هنوز هم كماكان 80 درصد درآمد شهر تهران از محل فروش تراكم حاصل مي شود از اين امر به معناي سم مهلكي براي شهر تهران نام برد كه در آن هيچ گونه قاعده شهرسازي رعايت نشده است و جز افزايش هزينه هاي شهر پيامدي ندارد.
به عنوان مثال در 10 سال گذشته بالغ بر يك ميليون و 400 هزار پاركينگ در شهر تهران فروخته شد اما اكنون شاهد هستيم كه اين تعداد پاركينگ ايجاد نشده است، كه اين به معناي كسب درآمد نامشروع و ناپايدار است زيرا اگر هم اكنون به دنبال تامين اين تعداد پاركينگ باشيم بايد 10 برابر درآمدي كه طي۱۰ سال گذشته از اين بابت دريافت شده خرج شود كه اين به معناي ورشكستگي شهر است .
حبيب اللهيان معتقد است: تاكيد طرح جامع بر اصلاح نظام مالي شهرداري از همين روست ، بر اين اساس ارزش افزوده اراضي و املاك شهر تنها از آن مالك نيست و مي بايست براي رشد و عمران و آباداني شهر هزينه شود.
وي در توضيح اين مطلب گفت: براي شهر و عموم مردم يك قيمت پايه در نظرگرفته شده و بخش قابل توجهي از ارزش افزوده املاك در قالب عوارض تعريف شده از مالكان اخذ خواهد شد.
حبيب اللهيان ادامه داد: در سياست تراكم فروشي، تراكم براي كسب درآمد وضع مي شد ولي در رويكرد جديد طرح جامع و نظام ماليه جديد شهرسازي ضابطه تعيين كننده ميزان عوارض در نقاط مختلف شهر است .
وي مزاياي اين طرح را پايدارشدن درآمد و اقتصاد شهر دانست به طوري كه به جاي دريافت يكباره و سنگين نرخ اوليه عوارض و محروم شدن شهرداري از درآمد مستمر و ارزش افزوده املاك تجاري و اقتصادي، شهرداري به درآمد پايدار دست خواهد يافت. در اين روش ابتدا و در بدو ساخت و سازهاي تجاري و اقتصادي و اداري عوارض كم دريافت خواهد شد ولي در طول زمان عوارض بهره برداري به شكل پايدار و متناسب با تراكم و ارزش افزوده شهر دريافت مي شود.
وي تاكيد كرد، اين امر شامل حوزه كاربري هاي مسكوني نخواهد شد چون بر اساس طرح جامع هيچكس حق تغيير كاربري مسكوني به سايركاربري ها را نخواهد داشت ولي در مورد كاربري هاي غير مسكوني به منظور اجراي عدالت و بسته به نوع فعاليت اعم از فرهنگي، اداري، تجاري و غيره و متناسب با نوع كسب و كار، بازده اقتصادي و ميزان درآمدها نرخ عوارض متفاوت خواهد بود.
بنا بر اين كسي كه 10 واحد درآمد دارد با كسي كه 100 واحد درآمد دارد نرخ عوارض متفاوتي پرداخت خواهد كرد .
وي تاكيد كرد براي اصلاح نظام مالي شهر بر اساس طرح جامع سهم دولت در اداره شهر معلوم و معطوف به فعاليت هاي زيربنايي مثل شبكه ريلي و حمل و نقل عمومي شده و سهم مردم در قالب عوارض شهرنشيني و پرداخت شارژ شهرنشيني تعيين شده و عوارض ساخت و ساز نيز منطبق با ضوابط شهرسازي به شكلي متفاوت از گذشته ، متناسب با درآمد و نوع كار و فعاليت به شكل مستمر دريافت خواهد شد.حبيب اللهيان به خبرنگار ما گفت: يكي ديگر از رويكردهاي اساسي طرح جامع تعامل بيشتر بين شهروندان و شهرداري با محور قراردادن محلات و فعال كردن نقش نواحي در اداره شهري است كه هر منطقه آن از لحاظ وسعت و تمركز جمعيتي معادل خيلي از مراكز استانهاي بزرگ كشور است . وي از اهداف جدي طرح جامع را توزيع فعاليت، هماهنگي بين شركت ها و سازمانهاي وابسته به شهرداري تهران دانست و بر لزوم اصلاح نظام سلسله مراتبي، نحوه چيدمان شركتها و سازمانها و تقسيم كار بين آنها تاكيد كرد.

طرحي براي تحول
دكتر ناصر كرمي
ماجراي فروش تراكم در مديريت شهري ايران و به ويژه مديريت پايتخت، شباهت غريبي دارد به آن چيزي كه روزي ناصرالدين شاه گفته بود اگرچه اسمش قابل اشاره نيست، اما خودش حتما قابل استفاده است. از آن جهت كه طي ده سال گذشته همه به عنوان امري مخرب از آن نام برده اند، به اين خاطر كه با متورم كردن فضاي شهرها بحران زيست محيطي آنها را پيچيده تر مي كند و نيز عملا مديريت شهري را به مديريت ساخت و ساز، مديريتي كه چندان دغدغه و تواني براي ساماندهي متوازن تر چشم انداز شهر ندارد، تبديل مي كند، اما در عمل نه هيچ شهرداري توانسته فروش تراكم را متوقف كند و نه هيچ كارشناس و منتقدي توانسته يك پيشنهاد كارا و قابل اجرا براي حذف مولفه تراكم از رديف هاي درآمد شهرداري و نيز شيوه كنترل آثار اجتماعي و اقتصادي موضوع ارايه دهد. به واقع تاكنون همه پذيرفته بودند كه اگرچه فروش تراكم امري مذموم است، اما بنا به شرايط موجود گريزي هم از آن نيست.
در اين باره پيشنهاد طرح جامع تهران شايد بتواند انگاره تازه اي ارايه كند. براساس يكي از راهبردهاي كلان طرح جامع، ساخت و ساز در تهران بايد از موضوع سكونت به موضوع فعاليت تغيير جهت پيدا كند. يعني به ويژه در مناطق پرتراكم و حواشي حريم، شهرداري به جاي ممانعت از صدور هرگونه مجوز ساخت شرايطي برقرار كند كه مالكان به جاي ساخت و ساز واحدهاي مسكوني به ساخت و سازهاي مرتبط با انواع فعاليت هاي ديگر اقتصادي روي بياورند. اين رويكرد چند نكته قابل توجه دارد: نخست آنكه مهمترين دغدغه مخالفان و منتقدان موضوع فروش تراكم، يعني كنترل جمعيت شهر و حفظ عرصه فيزيكي آن را برآورده مي كند، دو ديگر اينكه باعث ركود در صنعت ساخت و ساز كه به هرحال يكي از مهمترين حوزه هاي فعاليت اقتصادي در ايران است، نمي شود. سه ديگر اينكه با فراهم آوردن زمينه براي توسعه فعاليت هاي اقتصادي باعث رونق اقتصاد محلي شده و از اين جهت مي تواند راهبردي موثر براي مقابله با يك بحران اجتماعي عظيم، يعني مسئله اشتغال، نيز باشد. و دست آخر اينكه دست اندركاران حوزه ساخت و ساز را به فعاليت و سرمايه گذاري افزون تر در نوسازي بافت هاي فرسوده تشويق مي كند.
بنا به موارد پيش گفته پيشنهاد طرح جامع در زمينه موضوع تراكم را مي توان يكي از نقاط تحول در مديريت شهري تهران انگاشت. تحولي كه ابعاد آن حتي مي تواند از آنچه كه اشاره شد، بسيار افزون تر باشد.

نگاه
004191.jpg
مهدي كاظمي

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
بزرگراه هاي تهران با جديدترين روش هاي
دنيا خط كشي مي شود
گروه شهري بزرگراه هاي تهران با استفاده از پيشرفته ترين و جديدترين روش هاي روز دنيا كه از استانداردهاي پذيرفته شده بين المللي برخوردار است، خط كشي مي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: شيوه نوين خط كشي گرم براي نخستين بار در بزرگراه شهيد همت به اجرا درآمده است.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيدجعفر تشكري هاشمي افزود: بازتاب نوري بالا ، مهم ترين ويژگي اين روش نسبت به ساير شيوه هاي خط كشي است.
وي علاوه بر بازخورد نوري مناسب، قابل رويت بودن، كيفيت مطلوب، دوام رنگ و تأثير در هدايت مسير خودروها را از ديگر ويژگي هاي اين روش برشمرد.
معاون شهرداري تهران در ارتباط با تأثير خط كشي معابر در بهبود ترافيك تأكيد كرد: يكي از نخستين اصول مهندسي ترافيك، هدايت شبكه معابر به منظور تردد ايمن، روان و منظم خودروهاي عبوري است.
تشكري هاشمي با بيان اين كه ابعاد خط كشي، رنگ خط كشي و نحوه خط كشي، هريك پيام خاص خود را دارد، اضافه كرد: حركت بين خطوط، خطر تصادفات رانندگي را به حداقل ميزان ممكن كاهش مي دهد.
وي خاطرنشان كرد: عدم حركت منظم بين خطوط و تغيير مسير ناگهاني از عمده ترين دلايل تصادفات رانندگي است كه با ترسيم اصولي خطوط مي توان تا ميزان قابل توجهي از آن پيشگيري كرد.
معاون شهرداري تهران درباره تجديد خط كشي معابر اعلام كرد: در نيمه نخست سال جاري طرح كنترل خط كشي معابر اجرا شده كه اين روند همچنان ادامه خواهد داشت.
تشكري هاشمي ادامه داد: در قالب اين طرح كيفيت خط كشي اغلب بزرگراه ها و خيابان ها بهبود يافته و سطح ايمني معابر شهري افزايش پيدا كرده است.
وي تصريح كرد: درصدد به كارگيري دستگاه هاي پيشرفته اي هستيم كه بتواند آثار خط كشي هاي تكرار، زائد و موازي را محو كرده و شاهد تداوم اثرگذاري بيشتر خط كشي هاي جديد باشيم.

مقررات ساخت و ساز بر پرونده هاي
ساختماني متخلف اعمال شد
گروه شهري - با گذشت بيش از 25 سال از صدور احكام كميسيون ماده صد درمورد تخلف از قوانين و مقررات ساخت و ساز در برخي از ساختمانهاي مسكوني و تجاري شمال شهر تهران، مامورين اجرايي شهرداري منطقه يك با همكاري و حمايت همه جانبه دادگستري و در معيت نيروي انتظامي به عنوان ضابطين قضايي با تخلفات برخورد قانوني كردند.
به گزارش سما به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه يك تخلفات ساختماني اعم از ساخت و ساز غير مجاز در ارتفاعات بالاي 1800، احداث واحد مسكوني و تجاري غير مجاز در پاركينگ اماكن مسكوني، وجود مشرفيت در ملك، اضافه بنا، تغييرات، ديوار چيني، احداث سوله و مكان ورزشي غيرمجاز در خيابانهاي بوكان، گلستان دوم و سوم، ميدان ندا، بلواراوشان جنب برج اقدسيه از جمله موارد و مكانهايي بوده كه حكم قانوني در آنها اجرا شده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |