شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۷ - Dec 2, 2006
آخرين اخبار از عرضه سهام جديد در بورس
004116.jpg
گروه بورس- رئيس سازمان بورس از عرضه قريب الوقوع سهام چند شركت جديد در بورس خبر داد و در عين حال نسبت به پذيره نويسي عمومي برخي شركت هاي فاقد مجوز از طريق بانك ها هشدار داد.
علي صالح آبادي در گفتگو با مهر گفت: برخي شركت هايي كه از طريق رسانه هاي مختلف، تبليغات پذيره نويسي عمومي مي كنند، مجوز سازمان بورس را ندارند. البته اين موضوع را به بانك ها اعلام كرده ايم ، يكي از مجوزهاي لازم براي پذيره نويسي عمومي ارائه موافقت نامه سازمان بورس است .
رئيس سازمان بورس در باره عرضه سهام
شركت ها ي دولتي گفت: در حال حاضر وضعيت تعدادي از شركت ها مانند شركت مس، فولاد مباركه، فولاد خوزستان و سازمان گسترش در حال بررسي است و براي عرضه سهام برخي از اين شركت ها مشكلات جزئي وجود دارد . كه با رفع اين مشكلات، عرضه سهام آنها آغاز مي شود.
وي افزود: همچنين وضعيت شركت هاي سرمايه گذاري اميد و گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو در حال بررسي است و به زودي سهام شركت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو در بورس عرضه مي شود. ضمن اين كه شركت سرمايه گذاري اميد نيز دوسال پيش پذيرش شده و بايد اطلاعات جديد و به روز به سازمان ارائه شود تا امكان عرضه فراهم شود.
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در مورد وضعيت اساسنامه كانون كارگزاران گفت: كارگروه مشترك مركب از سازمان بورس و افراد برگزيده كانون كارگزاران تشكيل شده تا وضعيت اساسنامه مشخص شود. اطلاعيه اخير سازمان بورس در مورد مؤسسين كانون كارگزاران به صورت نادرست در برخي رسانه ها انعكاس يافت و مؤسسين اعلام شده در اطلاعيه، منتخب سازمان بورس نيستند و اين افراد به صورت غير رسمي از سوي كارگزاران انتخاب شده بودند.
علي صالح آبادي در گفت وگويي ديگر با ايسنا، درباره تشكيل بورس نفت توضيح داد: با توجه به اين كه تجربه ايجاد بورس نفت در ايران وجود نداشت و كارشناسان داخلي هم با فرآيند هاي بورس نفت آشنايي چنداني نداشتند،و سازمان بورس از كارشناسان بين المللي دعوت كرد. بورس نفت از ديد كارشناسان بين المللي داراي مراحل كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت است  كه پيشنهاد ها به وزارت نفت ارائه شده است .
وي درباره خريد و فروش وام مسكن در بورس گفت: اگر بتوانيم به راهكاري عملي در اين زمينه دست پيدا كنيم استقبال خواهيم كرد، منتهي اين امر مستلزم تبديل وام به اوراق بهادار خواهد بود. اين موضوع در مراحل كارشناسي است و به جمع بندي خاصي نرسيده است. در دنيا بانك ها به پشتوانه منابعي كه در پروژه هاي مختلف هزينه مي كنند، اوراق بهادار منتشر مي كنند كه اين اوراق در بورس قابليت معامله دارد. با اين كار منابع مالي جديد به دست آمده كه دوباره مي تواند قابليت وام دهي براي بانك ايجاد كند.

هدف بورس افزايش تعداد شركتهاي تابلوي غيررسمي نيست
گروه بورس - مشاور رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : هدف ما افزايش تعداد شركتهاي تابلوي غيررسمي يا چهارم نيست .
هادي بيدختي افزود: با توجه به شرايط خاص اين تابلو و دائمي نبودن آن، انتقال شركتها به اين تابلو به طور مرحله اي انجام مي شود تا بخت حضور در تابلوهاي رسمي براي گروهي از شركتها كه تطبيق لازم با شرايط بورس را اجرا مي كنند وجود داشته باشد.بيدختي يادآور شد: در مرحله نخست پس از مذاكره و مكاتبه با شركتها و بررسي پاسخها و اقدامات آنان، اسامي شركتهايي اعلام شدكه انگيزه و تلاش كافي براي حضور در تابلوهاي اصلي و فرعي بورس را نداشته اند و شركتهاي ديگر نيز به طور جدي تري موضوع را دنبال كردند.وي تصريح كرد: در مرحله بعدي شركتهايي كه با وجود مهلت ارائه شده نتوانسته بودند خود را با شرايط بورس تطبيق دهند، به اين تابلو منتقل شده اند و در مرحله آخر به  رغم اين كه بورس در خصوص برخي از شركتها در حال مذاكره و هماهنگي به منظور احراز شرايط است، اميد است امكان تطبيق با شرايط بورس را پيدا كنند ولي در اين خصوص ابهاماتي وجود دارد كه بايد برطرف شود.
مشاور رئيس سازمان بورس خاطرنشان كرد: بر اساس مصوبه شوراي بورس اين شركتها تا پايان سال 1385 در تابلوي غير رسمي فعاليت مي كنند و در پايان، وضعيت حضور يا عدم حضور اين شركتها مشخص مي شود.
وي با اشاره به اينكه تعداد شركتهاي انتقالي به اين تابلو 120 شركت است گفت: با توجه به اينكه مديران و سهامداران شركتها مي توانند با پيگيري هاي جدي، از انتقال به تابلوي غير رسمي جلوگيري و در تالار فرعي بورس بمانند، فرصت براي آنها باقي است و بورس نيز از اين موضوع استقبال مي كند لذا امكان تغيير تعداد شركتهاي تالار غير رسمي وجود داشته و اميد است تعداد كمتري در مرحله آخر به اين تابلو منتقل شوند.
بيدختي تأكيد كرد: مشكل برخي از اين شركتها پيچيدگي ساختار مالكيتي آنها و ناهماهنگي سهامداران و مديران است و با حضور در تالار غير رسمي و اصلاح اين موضوعات، ممكن است موجب روند مثبت فعاليت شركت شده و با بهبود و شفافيت اطلاع رساني و افزايش تعداد سهامداران در مراحل بعدي، شرايط حضور در تالار بورس را داشته باشد. وي در پايان افزود: به نظر مي رسد فهرست شركتهاي انتقالي به تابلوي غير رسمي تا پايان آذر قطعي شود.

دستور العمل   نحوه دريافت مجوز تأسيس بورس ها، كانون ها و نهادهاي مالي
گروه بورس- سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل نحوه دريافت مجوز تأسيس بورس ها، كانون ها و نهادهاي مالي را منتشر كرد.
براين اساس، تأسيس بورس ها، بازارهاي خارج از بورس، كانون ها و نهادهاي مالي موضوع قانون بازار اوراق بهادار منوط به دريافت مجوز و ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است. موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار با ثبت هر يك از اشخاص حقوقي مذكور طي تأييديه اي به مرجع ثبت شركت ها اعلام خواهد شد. تأييديه مذكور يكي از مداركي خواهد بود كه مرجع ثبت  شركت ها براي ثبت و تأسيس هر يك از آنها از متقاضي دريافت خواهد كرد.
به اين ترتيب هر شخص حقوقي براي درج هر يك از امور مرتبط با اوراق بهادار بايد مجوز سازمان بورس را دريافت و به مرجع ثبت شركت  ها براي ثبت اساسنامه خود ارائه دهد.
طبق اين دستور العمل، ثبت و تأسيس كانون ها در قالب مؤسسه غيردولتي، غيرتجاري و غيرانتفاعي، طبق دستورالعمل مربوط و پس از ارائه تأييد نامه سازمان بورس و اوراق بهادار به مرجع ثبت شركت ها صورت خواهد گرفت.
همچنين تأسيس و ثبت هر شخص حقوقي با هر عنوان از قبيل انجمن، مركز، گروه،  مجمع، خانه، مؤسسه و نظاير آن كه موضوع فعاليت آن تنظيم روابط بين اشخاص فعال در بازار اوراق بهادار باشد، مشمول حكم همين ماده خواهند بود.
براساس مفاد اين دستور العمل ثبت هر گونه تغييرات در اساسنامه، سرمايه، مديرعامل و اعضاي هيأت مديره، در خصوص اشخاص موضوع ماده يك در مرجع ثبت شركت ها پس از ارائه تأييديه سازمان بورس و اوراق بهادار امكان پذير خواهد بود.

روندها
هفته بازگشايي نمادها با چاشني دارو
گروه بورس - اعتراض غيرقابل پيش بيني معامله گران حقيقي نسبت به توقف طولاني مدت نماد ها مهمترين رويدادي بود كه روند يك هفته اي بورس را تحت تأثير قرار داد. در اين هفته معاملاتي، 14 نماد، پس از مدتها توقف باز شدند. معامله گران بازار، اين نوع برخورد با اعتراضات سهامداران را در تاريخ بورس بي سابقه مي دانند.
در اولين هفته معاملاتي آذرماه ادامه روند رو به رشد شاخص كل با وجود رشد قابل توجه در گروههاي تأثيرگذار بازار سرمايه، قابل پيش بيني بود. عبور قدرتمند شاخص كل از مرز 9700 با بيش از 67 واحد رشد، باعث شد تا اميدها براي نزديك شدن شاخص بورس تهران به مرز اعداد 5رقمي بيشتر شود.
گروه استخراج كاني هاي فلزي همچنان پرطرفدارترين گروه بورسي طي هفته گذشته بوده است. 30درصد ارزش معاملات صورت گرفته طي هفته گذشته متعلق به همين گروه بوده است.
در اين گروه، باما همچنان با محدوديت عرضه و افزايش تقاضا همراه بود. بر اساس شنيده ها احتمال انتشار گزارش جديد شركت و ارائه گزارشهاي 8 ماهه با پوشش حدود 80 درصدي طي هفته آينده وجود دارد. در همين گروه چادرملو و گل گهر تحت تأثير اخبار مربوط به افزايش سرمايه و تعديل سود با وجود نسبتهاي قيمت به در آمد بالا همچنان مورد توجه بازار بودند. به نظر مي رسد عرضه اين دو سهم تا رسيدن به سطح 20درصد سهام شناور همچنان ادامه داشته باشد.
اما گروه دارو طي هفته گذشته بيشترين سهم را در صدر جدول سهام پربازده بورس از آن خود كرده است. طي هفته گذشته شركتهاي پارس دارو ، فرآورده هاي تزريقي ، كيميدارو، البرز دارو ، ايران دارو و سينا دارو بين 10 تا 42 درصد سود را نصيب سهامداران خود كردند. اين هفته پس از مدتها آزمايش توسط معامله گران، شاهد آغاز حركت انفجاري گروه دارويي در بورس بوديم. پيش بيني مي شود اين روند طي هفته پيش رو با شدت بيشتري ادامه داشته باشد.
گروه خودرو، يكي از بدشانس ترين گروه هاي بورس  تهران طي هفته گذشته لقب گرفته  است، زيرا آخرين بررسي ها نشان داده، ارزش سهام 31 خودروساز و قطعه ساز، 15ميليارد ريال تنزل يافته است. اين افت كه دو مقطع زماني اواخر پاييز و اوايل بهار را با هم مقايسه مي كند، طي 10ساله اخير بي سابقه بوده است.
در مجموع طي هفته گذشته به جز شركتهاي دارويي كه با قدرت در رأس جدول پربازده ها قرار داشتند ، شركت حمل و نقل پتروشيمي پس از بازگشايي نماد با رشد قابل توجه 68 درصدي همراه شد. مس باهنر نيز رشد قابل توجه 53 درصدي را تجربه كرد.
Iratahlil.com

سرمايه سيمان فارس و خوزستان افزايش يافت
گروه بورس- شركت سيمان فارس و خوزستان سرمايه خود را افزايش داد.
به گزارش همشهري، براساس تصميمات مجمع عمومي فوق العاده سيمان فارس و خوزستان سرمايه اين شركت از 2 هزار و 600 ميليارد زيان به 3 هزار و 600 ميليارد ريال معادل 5/38 درصد افزايش يافت.
اين افزايش سرمايه از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران اعمال خواهد شد.
برپايه اين گزارش، همچنين سال مالي اين شركت از پايان آبان ماه به پايان ارديبهشت ماه هر سال تغيير پيدا كرد كه اولين دوره آن به صورت يك دوره 6 ماهه از آذر سال جاري تا پايان ارديبهشت ماه 86 ادامه مي يابد.

رشد 100 درصدي بورس فلزات
گروه بورس- هفته گذشته در بورس فلزات تهران جمعا 121 هزار و 870 تن انواع فولاد، مس، آلومينيوم و كنسانتره موليبدن به ارزش 923 ميليارد و 565 ميليون و 410 هزار ريال داد و ستد شد.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات، آمار كل معاملات اين بورس در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن، از لحاظ حجم 100 درصد و از نظر ارزش 66 درصد افزايش را نشان مي دهد. در اين هفته 117 هزار و 700 تن انواع محصولات فولادي به ارزش 660 ميليارد ريال معامله شد كه به لحاظ وزن و ارزش به ترتيب 58/96 و 54/71 درصد از كل بازار را به خود اختصاص داده است.
در گروه محصولات مسي نيز 3 هزار و 180 تن انواع محصولات مس، به ارزش 211 ميليارد و 450 ميليون و 520 هزار ريال معامله شد كه از نظر وزن و ارزش به ترتيب 60/2 و 90/22 درصد از كل بازار را به خود اختصاص داده است. از كل معاملات صورت گرفته در بورس فلزات طي هفته گذشته 110 هزار و 620 تن به ارزش 621 ميليارد ريال به صورت سلف و 11 هزار و 250 تن به ارزش و 302 ميليارد ريال به صورت نقدي داد و ستد شد. تالار اين بورس در هفته گذشته شاهد 148 هزار و 980 تن عرضه و در مقابل 257 هزار و 830 تن تقاضا بود. همچنين در اين هفته در گروه محصولات روي نيز با وجود عرضه 120 تن شمش روي هيچگونه داد و ستدي انجام نشد.

تغييرات قيمت سهام
004092.jpg
004095.jpg
004098.jpg
004101.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |