شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۷ - Dec 2, 2006
تظاهرات ضددولتي در لبنان آغاز شد
بيروت دردست مخالفان دولت سينيوره
004179.jpg
گروه بين الملل- ديروز ميادين اصلي شهر بيروت شاهد حضور جمعيتي بود كه با پيام حسن نصر  الله دبيركل حزب الله لبنان براي بيان خواسته هاي خود كه بطور مشخص تشكيل دولت وحدت ملي در شرايط حاضر و سپس انجام انتخابات پارلماني پيش از موعد است به خيابان هاي بيروت آمده بودند.
حزب الله پيش تر هشدار داده بود كه اگر مردم به خيابان ها بيايند ديگر نمي توان آنها را متوقف كرد و اين تظاهرات تا فروپاشي دولت سينيوره ادامه خواهد داشت. ارتش لبنان روز گذشته براي مقابله با هر نوع خشونتي به حالت آماده باش در آمده بود اما فرماندهان ارتش مي دانستند تظاهراتي كه به دعوت حزب الله صورت گيرد عاري از هرنوع خشونتي خواهد بود، به همين دليل هيچ نوع دخالتي در تظاهرات نداشتند.
روز گذشته و به خواست نصر الله تظاهركنندگان فقط شعار هاي ملي سردادند و تنها پرچم لبنان را حمل كردند.
اما روز پنجشنبه هواداران سينيوره در تظاهراتي كه خبرنگاران تعداد شركت كنندگان را بسيار كم اعلام داشتند علاوه بر پرچم گروه ها ي مختلف سياسي، پرچم كشور عربستان را نيز حمل مي كردند.
تظاهركنندگان ديروز اعلام داشتندكه به رغم دوري از هر نوع خشونت تا رسيدن به خواسته هاي خود به اين حركت ادامه خواهند داد.
هواداران حزب الله :چون عاشق زندگي هستيم،يك دولت پاك مي خواهيم
گروه بين الملل با پيام تلويزيوني سيدحسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان ديروز بيش از 500 هزار لبناني در نخستين مرحله از تظاهرات مردمي عليه دولت فواد سينيوره در بيروت به خيابان ها آمدند.
حزب الله لبنان و ديگر گروه هاي لبناني پيش تر بارها اعلام كرده بودند كه اگر سينيوره به تشكيل دولت وحدت ملي كه نماينده واقعي ديدگاه هاي مردم لبنان باشد تن ندهد از مخالفان براي بيان اعتراض خود دعوت به تظاهرات خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري ها در پي دعوت نصرالله به شروع تظاهرات خياباني ديروز مردم از نقاط مختلف لبنان خود را به بيروت رساندند. تظاهر كنندگان كه پرچم لبنان را با خود حمل مي كردند در شعارهاي خود خواهان تشكيل دولت وحدت ملي شدند. درخصوص اين تظاهرات اميل لحود، رئيس جمهوري لبنان ضمن تاييد اقدام مردم گفت كه پس از استعفاي شش وزير از كابينه سينيوره، دولت وي ديگر مشروعيت قانوني ندارد. وي گفت اين دولت به هيچ وجه نماينده تركيب جمعيتي كشور نيست.براي تامين امنيت اين تظاهرات ارتش لبنان در خيابان ها و نقاط حساس شهر مستقرشد. به گزارش خبرگزاري ها 20 هزار نيروي ارتش با تجهيزات كامل از جمله تانك و نفربر هاي زرهي در حومه بيروت و مراكز مهم اين شهر مستقرشدند.
در اين تظاهرات هواداران حزب الله، نيروهاي ملي مسيحي به رهبري ميشل عون، هواداران فرنجيه و نيز جنبش امل شركت داشتند. مخالفان اعلام داشته اند كه تا تحقق خواسته خود به اين تظاهرات ادامه خواهند داد.
اما يك روز پيش از اين تظاهرات و پس از نطق تلويزيوني فواد سينيوره مبني براينكه دولت وي قانوني است و او حاضر به استعفا يا ترميم كابينه نيست تعدادي از هواداران وي به خيابان ها ريختند. اين تظاهر كنندگان كه خبرگزاري ها تعداد آنها را حدود 50 نفر اعلام كرده اند با خود پرچم عربستان را حمل كرده و عليه حزب الله، ايران و سوريه شعار مي دادند. در اختيار داشتن پرچم يك كشور خارجي در يك تظاهرات داخلي از نكات قابل توجه اين حركت هواداران سينيوره بود.
از سوي ديگر در حالي كه حسن نصرالله در نطق خود اعلام كرد كه دولت سينيوره شكست خورده و فاقد مشروعيت است، هواداران دولت به ويژه گروه 14 مارس و رهبران آن اين تظاهرات را بهانه اي براي جلوگيري از تشكيل دادگاه ترور رفيق حريري تبليغ مي كنند. اين موضوعي است كه حزب الله همواره آن را تكذيب كرده است.

در ديدار با نوري مالكي
بوش: اوضاع عراق نگران كننده است
گروه بين الملل- همزمان با افشاي بخش هايي از گزارش گروه بررسي وضعيت عراق به رهبري جيمز بيكر مبني بر ضرورت خروج نيرو هاي آمريكايي از عراق تا سال 2008، جرج بوش رئيس جمهور آمريكا پس از ديدار با نوري مالكي نخست وزير عراق گفت كه متحمل فشارهاي زيادي در خصوص تصميماتش در مورد عراق است. وي با اعتراف به اينكه درون آمريكا انتقاد هاي زيادي به وي درباره مشخص نشدن مدت زمان حضور نيرو  هاي اين كشور در عراق مي شود گفت: ما نمي توانيم جدول زماني مشخص كنيم چون چنين اقدامي به افزايش توقع مردم از ما منجر مي شود. وي گفت ما در عراق تعهدات و ماموريت هايي داريم كه بايد آنها را به انجام برسانيم. بوش در ادامه با اعتراف به وضعيت بحران عراق گفت: من اين نگراني را با مالكي در ميان گذاشتم .بوش سپس به انتقاد از ايران پرداخت و بارديگر مدعي دخالت ايران در روند سياسي عراق، فلسطين و لبنان شد.
در اين ديدار، نوري مالكي نخست وزيرعراق با اين ادعا كه عراق هنوز در دوران انتقالي به سر مي برد، گفت: از زمان سرنگوني رژيم بعث در اين كشور تا كنون پيشرفت هاي شگرفي در عراق رخ داده است.
مالكي در سخنان خود گفت: ما با هر گروه شبه نظامي كه قصد انقلاب نظامي، شورش يا
هرج  و مرج داشته باشد، برخورد مي كنيم . اين درحالي است كه مقتدا صدر تهديد كرده بود كه اگر مالكي در اردن با جرج بوش ملاقات كند، هواداران جناح صدر از پارلمان استعفا خواهند داد.
جناح صدر پنج نماينده در كابينه و 35 نماينده در پارلمان عراق دارد. همچنين طبق برآورد هاي صورت گرفته، مقتدا صدر حدود 30 هزار هوادار جدي در عراق دارد.
فاكس نيوز به عنوان خبرگزاري وابسته به پنتاگون ديروز طي گزارشي در باره مقتدا صدر اعلام داشت كه وي به دنبال راهي براي سرنگوني دولت مالكي است .مقتدا صدر از جمله رهبران شيعي عراق است كه رسماً مخالفت خود را با حضور آمريكا در عراق اعلام داشته و بار ها هوادارانش در قالب ارتش المهدي به مقابله مسلحانه با نيرو هاي آمريكايي پرداخته اند.
از سوي ديگر در شرايطي كه دولت مالكي با انتقادات تند صدر مواجه است ديروز دو شخصيت موثر اهل تسنن عراق نيز پيكان حملات خود را به سوي وي نشانه رفتند. طارق هاشمي معاون رئيس جمهوري عراق ديروز رسما خواهان بركناري دولت مالكي به دليل عدم توانايي در مهار خشونت ها دركشور شد. سلام الزوبعي معاون سني مالكي نيز گفت كه دولت نتوانسته مانع از گسترش سياست هاي فرقه اي شود.
خروج آخرين سربازان ايتاليايي
يكي از شعارهاي محوري دولت ايتاليا در رقابت هاي انتخاباتي بهار امسال، خروج سربازان اين كشور از عراق بود. اين تصميم ديروز عملاً محقق شد.
يك سخنگوي ارتش انگليس در عراق ديروز اعلام كرد كه آخرين گروه از نيرو  هاي ايتاليايي، پايگاه نظامي خود را به نيرو هاي مستقر در عراق تحويل دادند و از اين كشور خارج شدند. ساير كشور  هايي نيز كه در عراق نيرو دارند، طي هفته هاي اخير جدول زماني براي خروج نيرو هاي خود از عراق تهيه كرده اند.

نگاه
خروج از عراق، فرار تلقي نشود
عزيز شاه محمدي
گروه بين الملل- به تدريج جزئيات گزارش گروه مطالعه عراق كه زير نظر گروهي از خبرگان سياسي و امنيتي آمريكا و با مشورت انگليس تهيه شده در حال انتشار است. اين گزارش كه روز چهارشنبه اين هفته رسماً به جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا تسليم مي شود، حاوي نكات صريح و ضمني ذيل است.
۱ - حمله به عراق يك اشتباه استراتژيك و فاجعه بار بوده است.
۲ - هيچ اميدي براي پيروزي آمريكا در عراق وجود ندارد.
۳ -آمريكا به هيچ يك از اهداف اعلان شده و نشده خود نرسيده است.
۴ -وجود اسرائيل با پيروزي حماس در انتخابات فلسطين در دي ماه سال گذشته و با رشد روحيه مقاومت در خاورميانه بشدت تهديد مي شود.
۵- نفوذ آمريكا در جهان و به خصوص در خاورميانه به دليل سياست هايش از بين رفته است.
۶ - آمريكا در خاورميانه، منزوي و بي اعتبار است.
۷ - هيچ راه حل عاجل و فوري براي آمريكا در خاورميانه وجود ندارد.
اين گزارش كه به نام گروه مطالعه عراق تنظيم شده است، در واقع نوعي تجديدنظر در سياست خاورميانه اي آمريكا را توصيه مي كند. هرچند نيروهاي قدرتمندي در هيأت حاكمه آمريكا هستند كه معتقدند به جاي تجديدنظر بايد سياست خاورميانه آمريكا اصلاح شود. منظور از تجديدنظر تغيير اهداف و روشها است اما منظور از اصلاح، تعقيب اهداف گذشته با روشهاي جديد است.
به هرحال در اين گزارش به عنوان راه حل قابل دسترس چند پيشنهاد مطرح  شده است.
۱ - برقراري تماس سطح بالا با ايران و سوريه براي حل مشكل انزوا .
۲ - خروج از عراق.
۳ - فشار به اسرائيل براي دست كشيدن از كشتار مردم بي دفاع فلسطين به جهت اعاده حيثيت آمريكا به عنوان دولتي منصف و بي طرف در خاورميانه (حل مشكل اعتبار).
۴ - بايگاني پرونده هاي حقوقي بشر و دمكراسي در خاورميانه عربي و قوت قلب دادن به دولتهاي عربي كه قرار بود دمكراسي به كشورهاي آنان صادر شود.
نتيجه گيري اين گزارش به گونه اي است كه اين معني را به ذهن مي آورد كه مسئله تغيير سياست آمريكا در خاورميانه يك انتخاب نيست، بلكه يك ضرورت است اما اين ضرورت، اولاً در بحث ايران و سوريه نبايد توبه و پشيماني از سياست گذشته واشنگتن نسبت به اين دو كشور تلقي شود. ثانياً مانند خروج اسرائيل از جنوب لبنان و غزه، خروج آمريكا از عراق نبايد فرار معني شود. ثالثاً فشار به تل آويو نبايد كاهش تعهد آمريكا نسبت به امنيت اسرائيل معني شود. رابعاً ادامه حمايت از رژيم هاي عربي و مسكوت  ماندن بحث هاي حقوق بشر و دمكراسي در جهان عرب، نبايد نااميدي نيروهاي اصلاح طلب را موجب شود.

پاكستان:
طالبان در افغانستان برنده و ناتو شكست مي خورد
ايرنا: خورشيد محمود قصوري وزير امورخارجه پاكستان گفت: طالبان در افغانستان برنده جنگ و ناتو شكست خواهد خورد.
روزنامه انگليسي زبان ديلي تايمز روز پنج شنبه با نقل اين مطلب نوشت: مقامات ارشد پاكستان از كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) مي خواهند تا طالبان را در دولت ائتلافي جديد افغانستان شركت دهند. به نوشته اين روزنامه، وزير خارجه پاكستان به وزراي خارجه كشورهاي عضو ناتو گفته است كه طالبان در حال پيروز شدن هستند و به آنها پيشنهاد كرد تا سربازان بيشتري به افغانستان اعزام نكنند.
يك مقام غربي كه اخيراً با قصوري ديدار كرده به روزنامه ديلي تلگراف گفت: قصوري از ناتو مي خواهد تا با طالبان وارد مذاكره شوند.

كوتاه از جهان سياست
پاپ رو به قبله دعا كرد
واحد مركزي خبر: مصطفي كاگريج مفتي استانبول اعلام كرد رو به قبله ايستادن و دعاكردن پاپ بنديكت شانزدهم در مسجد كبود سليمانيه استانبول را بهتر از عذرخواهي وي از سخنان جنجال آميزش درباره رابطه اسلام و خشونت مي داند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از استانبول مفتي استانبول اين مطلب را در گفتگو با يكي از روزنامه هاي اين كشور اعلام كرد. وي كه به اتفاق بنديكت شانزدهم از مسجد كبود استانبول بازديد كرده و شاهد رو به قبله ايستادن و دعاخواندن پاپ بود اعلام كرد اين كار از عذرخواهي بهتر است، هر چند به نظر مي رسد اين كار از پيش برنامه ريزي شده بود.
مفتي استانبول كه استاد الهيات است در عين حال خاطرنشان كرد: حركت پاپ بسيار زيبا بود و رهبر كاتوليك هاي جهان با اين كار براي مسلمانان پيام فرستاد.
رهبر كاتوليك هاي جهان روز پنجشنبه در مسجد كبود استانبول تركيه رو به قبله مسلمانان در مكه مكرمه به حال نماز ايستاد و دعا كرد. پاپ در حالي كه مانند ديگر نمازگزاران ايستاده بود حدود چند دقيقه در حالت نماز دعا كرد.

چاوز توطئه قتل رقيب انتخاباتي خود را خنثي كرد
ايرنا: هوگو چاوز رئيس  جمهوري  ونزوئلا از توطئه  قتل  رقيب  خود در آستانه  برگزاري  انتخابات  رياست  جمهوري  در اين  كشور پرده  برداشت  و گفت : سازمان  اطلاعات  ونزوئلا اين  توطئه  را خنثي  كرده  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از كاراكاس ، رئيس  جمهوري  ونزوئلا در گفت  وگو با خبرنگاران  افزود: فاشيست هاي  افراطي  قصد داشتند با ترور مانوئل روسالز نامزد اصلي  مخالفان  وي  براي  انتخابات  رياست  جمهوري  اين  كشور كه يكشنبه  آينده  برگزار خواهد شد، ونزوئلا را به  بحران  سياسي  و هرج  و مرج  سوق  دهند.چاوز خاطرنشان  كرد كه  مأموران  اطلاعاتي  ونزوئلا يك  تفنگ  قوي  دوربرد مجهز به  دوربين  و تجهيزات  ديگري  را كه  در يك  خودرو كار گذاشته  شده  بود، در حوالي  ستاد انتخاباتي  نامزد مخالفان  كشف  و ضبط كرده اند.چاوز گفت : حمله  به  يك  قطار مسافربري  از كاراكاس  به  حومه  پايتخت  وبالعكس  از جمله  تلاش هاي  عوامل  بيگانه  و فاشيست  بوده  كه  براي  غوطه  ور كردن  ونزوئلا در بحران  و اغتشاش  طراحي  شده  و اخيراً توسط مأموران  نهاد اطلاعات  دولت   كشف  و خنثي  شده  است .

زخمي شدن وزير دفاع سريلانكا در يك انفجار
واحد مركزي خبر: برادر ماهيندا راجا پاكس رئيس جمهور سريلانكا كه وزير دفاع اين كشور هم هست بر اثر وقوع يك انفجار زخمي شد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از كلمبو گوتابايا راجاپاكس كه از زمان برعهده گرفتن اين سمت در يك سال قبل رويكرد تندي در قبال شورشيان ببرهاي تاميل اتخاذ كرده است بعد از اين حادثه به بيمارستان انتقال يافت.

قاضي انگليسي بوش را جنايتكار جنگي خواند
ايرنا: يكي از قضات عالي رتبه انگليس اعلام كرد: جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا بدترين انواع جنايت از نظر حقوق بين المللي را مرتكب شده است. لرد يوهان استين رئيس سابق دادگاه هاي تجديدنظر انگليس چهارشنبه در نطقي در نشست سالانه كانون وكلاي اين كشور، اقدامات بوش را خلاف قانون و مصداق جنايات جنگي بين المللي دانست. لرد استين همچنين مواردي چون زندان گوانتانامو و ربودن و بازجويي هاي مخفي مخالفان خارجي آمريكا با استفاده از پروازهاي سرّي توسط مأموران سازمان سيا را از مصاديق سركشي از قوانين بين المللي مي داند.

احتمال  انتصاب  يك  وزير نزديك  به  شيعيان  در بحرين 
واحد مركزي خبر: دولت  جديد بحرين  كه  قرار است  در پي  انتخابات  پارلماني  شنبه گذشته  اين  كشور تشكيل  شود احتمالا يكي  از وزيران  مخالف  شيعه  را نيز در خود جاي  خواهد داد. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از منامه  تاكنون  مخالفان  شيعه  دولت  بحرين 40درصد از كرسي هاي  مجلس  نمايندگان  اين  كشور را به  خود اختصاص  داده اند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |