شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۷ - Dec 2, 2006
نامزدها عجله نكنند
انتخابات شوراها؛
تبليغات از 16 آذر
گروه سياسي فضاي سرد و برفي اين روزهاي ايران با آغاز فعاليتهاي انتخاباتي و تبليغات ميداني نامزدها و گروههاي مختلف سياسي شكل ظاهري حوزه هاي انتخاباتي را تغيير داده است . هرچند زمان قانوني تبليغات براي انتخابات خبرگان فرا رسيده ، اما داوطلبان انتخابات شوراها تا 16 آذرماه حق تبليغات انتخاباتي ندارند .
تبليغات زودهنگام ممنوع!
ستاد انتخابات كشور در اطلاعيه  خود از نامزدها و طرفداران آنان خواست كه با احترام به قوانين و مقررات از تبليغات زودهنگام خودداري نمايند. ستاد انتخابات كشور با اشاره به قانون نامزدهاي انتخابات شوراهاي اسلامي ،  روز شانزدهم آذر ماه جاري را زمان قانوني آغاز تبليغات براي انتخابات شوراهاي اسلامي اعلام كرده است . همچنين اين ستاد برخورد قانوني هيات هاي اجرايي در صورت مشاهده موارد تخلف را بديهي مي داند. ستاد انتخابات كشور با صدور اطلاعيه  ديگري اعلام كرد با توجه به افزايش تعداد كانديداهاي مجلس خبرگان رهبري به 164 نفر ، تعداد نامزدهاي هر يك از 30 حوزه انتخابيه بيش از تعداد نمايندگان مورد نياز مي باشد و موضوع تغيير محل حوزه انتخابيه منتفي است. به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، بر اساس اين اطلاعيه تبليغات انتخاباتي نامزدها از روز پنج شنبه 9/9/85 آغاز و تا 24 ساعت قبل از اخذ رأي يعني تا ساعت 9 صبح روز پنج شنبه مورخ 23/9/85 ادامه خواهد داشت و از آن پس ممنوعيت تبليغاتي آغاز خواهد شد.
عملكرد فراجناحي شوراي نگهبان
سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: فعاليت شوراي نگهبان در رسيدگي به صلاحيت هاي داوطلبان عضويت در مجلس خبرگان رهبري غيرسياسي و فراجناحي بوده است. به گزارش پايگاه اطلاع رساني شوراي نگهبان، عباسعلي كدخدايي با تاكيد بر غيرسياسي عمل كردن اين شورا در تاييد يا ردصلاحيت هاي داوطلبان، افزود: سوابق شوراي نگهبان در برخورد با تعيين صلاحيت ها براي انتخابات مختلف كشور گوياي عملكرد و كارنامه غيرسياسي اين شورا در برخورد با داوطلبان گروه ها و جناح هاي مختلف است.
پايان بررسي شكايت ها
بر اساس آخرين آمار هيات هاي عالي استان ها در انتخابات شوراهاي اسلامي، پس از بررسي اين هيات ها در شهرهاي كشور ردصلاحيت ها از سوي هيات اجرايي از 8/11 درصد به 38/9 درصد كاهش پيدا كرده است. در اين ميان بالاترين ردصلاحيت ها مربوط به استان آذربايجان غربي و كمترين ردصلاحيت ها مربوط به استان ايلام است. اين آمار را سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي، اعلام كرد و افزود :امروز پايان روند بررسي شكايت هاست و در روزهاي 12 و 13 آذر ماه از سوي هيات هاي عالي نظارت استان ها به شوراي مركزي هيات نظارت و 13 تا 15 آذر نيز اسامي تاييد صلاحيت شده به فرمانداري و بخشداري ها فرستاده مي شود.

تلاش براي رسيدن به فهرست واحد در انتخابات شوراها
قاليباف: اصولگرايان به توافق خواهند رسيد
گروه سياسي- شهردار تهران در رابطه با احتمال ائتلاف اصولگرايان گفت: اميدوارم و احساسم اين است كه اصولگرايان به توافق و ائتلاف خواهند رسيد.
محمدباقر قاليباف همچنين درباره انتخاب وي از سوي حزب كارگزاران سازندگي به عنوان شهردار گفت: من اين روزها شاهدم كه برخي افراد يك نگاه خاصي را دنبال مي كنند و مي خواهند افراد را منتسب به يك جريان سياسي كنند، اما من بارها اعلام و تأكيد كرده ام كه من وابستگي و دلبستگي به هيچ كدام از جناح هاي سياسي ندارم و اردوگاه، عقبه و جايگاه من در اصولگرايان است و خودم را در اينجا تعريف مي كنم و هرگونه انتخاب از سوي حزب و گروه خاصي براي شهرداري آينده را تكذيب مي كنم و تأكيد مي كنم كه من در اصولگرايان تعريف مي شوم. وي در گفت وگويي با باشگاه خبرنگاران خاطرنشان كرد: هركدام از احزاب سياسي خارج از دايره اصولگرايان كه من را متصل به خودشان مي دانند در اشتباه هستند؛ چرا كه مردم هم اين را نمي پذيرند.
شهردار تهران با اشاره به اين كه انتخاب وي از روي كارآمدي بوده افزود: همه كساني كه براي كشور و انقلاب دلشان مي تپد و بر اساس كارآمدي كسي را انتخاب مي كنند فارغ از وابستگي هاي گروهي عمل مي كنند و من هرگونه انتخاب از سوي گروهي خاص را تكذيب مي كنم.
تلاش براي وحدت
در پي انتشار فهرست مشترك ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و حزب اعتماد ملي براي انتخابات شوراها، اخبار رسيده از اردوگاه اصولگرايان نيز حاكي از آن است كه گروه ها و احزاب سياسي اين طيف با شدت بيشتري در تكاپوي رسيدن به فهرست مشترك در انتخابات شوراها هستند. محمدرضا باهنر در ارايه تحليلي از شرايط و تلاش هاي صورت گرفته براي ارايه فهرست با تكيه بر تجربه هاي گذشته اظهار اميدواري كرد كه در فرصت باقي مانده تا اعلام رسمي فهرست اشتراكات به حداكثر برسد. نايب رئيس مجلس، حفظ اصل جريان اصول گرايي را براي خدمت رساني بيشتر، دغدغه اصلي همه اصول گرايان دانست.
اعضاي شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در جلسه  فوق العاده  روز چهارشنبه خود آخرين اخبار و تحولات انتخابات و آرايش سياسي نيروها و احزاب را بررسي كرد. اعضاي اين شورا بر ضرورت وحدت و حمايت از اقدام معتمدان اصول گرا تاكيد كردند و مقرر شد جمعيت ايثارگران در انتخابات شوراي شهر تهران از فهرستي كه معتمدان معرفي مي كنند، حمايت كنند.
سخنگوي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: جمعيت ايثارگران در انتخابات شوراها از فهرست شوراي معتمدين اصول گرا حمايت مي كند و احتمالاً فهرست اين شورا امروز منتشر مي شود. لطف الله فروزنده با بيان اين كه جمعيت ايثارگران در هفته  گذشته با مهدي چمران ديدار داشته است، گفت: در اين ديدار بر وحدت اصولگرايان تاكيد شد. دبيركل جامعه زينب(س) بيان كرد، جبهه پيروان خط امام و رهبري به ديگر گروه هاي اصولگرا فرصت داده تا روز جمعه تصميم نهايي خود را در ارتباط با رسيدن به فهرست واحد بگيرند. وي با بيان اين كه هنوز به وحدت اصول گرايان در انتخابات اميدوار است، ادامه داد: آقاي احمدي نژاد را به قرآن قسم دادم كه به حاميانش تاكيد كند با ديگر گروه هاي اصولگرا وحدت كنند.
لاله افتخاري هم با طبيعي دانستن اختلاف در بين گروه هاي سياسي از جمله جريان اصولگرا اظهار داشت: اصولگرايان در مباني با يكديگر اشتراك نظر دارند و وجود مقداري اختلاف باعث گرم شدن تنور انتخابات مي شود، ولي اين اختلاف ها نبايد در حدي باشد كه مانع رسيدن اصولگرايان به يك فهرست واحد شود. اين نماينده مجلس با بيان اين كه اصولگرايان هم چنان تلاش مي كنند به يك فهرست واحد برسند، گفت: تاكنون به مراحل خوبي رسيده اند و در آينده نزديك كه فرصت چنداني نيز باقي نمانده، اگر اصولگرايان در اين انتخابات به وحدت مطلق نرسند اميدوارم كه به يك وحدت نسبي برسند.
سيدكمال سجادي سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري درباره  ارايه فهرست واحد از سوي اصولگرايان اظهار داشت: طي جلسات اخير شوراي مركزي جبهه  پيروان خط امام و رهبري تا ديروز، گزارشي از ملاقات هاي گروه 5 نفره با افراد و ديگر احزاب اصولگرا، ارائه شد. وي افزود: در صورت اعلام نظر همه  احزاب و گروه هاي سياسي اوايل هفته  آينده فهرست اصولگرايان مشخص خواهد شد. عليرضا زاكاني عضو شوراي معتمدين اصولگرايان اعلام كرد:  فهرست اصولگرايان در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا تا امروز نهايي خواهد شد.

اروپا باز هم متن قطعنامه را تغيير داد
رايس: ايران را تحريم مي كنيم
كالين پاول: آمريكا بايد با ايران مذاكره كند
004239.jpg
ايرنا: كالين پاول، وزير خارجه پيشين آمريكا روز پنج شنبه گفت: واشنگتن بايد با ايران و سوريه مذاكره كند. خبرگزاري رويترز از لندن گزارش داد، پاول در سخناني در نشست يك همايش بازرگاني در لندن با اشاره به اين كه ايران يك قدرت منطقه اي است و تعامل با اين كشور اجتناب ناپذير مي باشد، بر لزوم دستيابي به راه هاي گفت وگو با ايران و همچنين سوريه تاكيد كرد. او در پاسخ به پرسش خبرنگار رويترز در اين نشست گفت: همانطور كه مي دانيد ايران درحال حاضر بسيار خوب عمل مي كند و در ارتباط با برنامه هسته اي اش هم فشار خاصي را احساس نمي كند.
گروه سياسي - با آنكه سه كشور اروپايي كوشيده اند با ايجاد تغييراتي در قطعنامه پيشنهادي عليه ايران، روسيه و چين را با خود همراه كنند، اما خبرگزاري رويترز ديروز گزارش داد كه مذاكرات با روسيه براي رسيدن به توافق، چندان حاصلي نداشته است.
پس از انتشار اين اخبار، وزير خارجه آمريكا اعلام كرد كه ممكن است علي رغم مخالفت روسيه و چين با قطعنامه سازمان ملل، ايران را تحريم كند.
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي هم كه در ژاپن به سر مي برد و قرار است فردا به اسرائيل برود، بار ديگر از پيشنهاد روسيه در خصوص غني سازي اورانيوم براي ايران در خاك خود، حمايت كرد و آن را راهي براي حل مسئله هسته اي ايران براي توقف موقت غني سازي تا پايان بازرسي هاي اين سازمان دانست.
صبر و تهديد
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا پس از گفت وگو با مقامات عرب در استراحتگاه بحرالميت به خبرنگاران گفت كه هنوز اميدوار است موافقت پنج عضو ثابت شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان را براي يك پكيج تحريمي عليه ايران كسب كند. رايس اشاره كرد كه واشنگتن و متحدين اروپايي آن مي توانند حتي بدون موافقت شركايشان نيز قطعنامه هايي را به شوراي امنيت ارايه دهند.
بوشهر قانوني است
محمد البرادعي، مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در كنفرانس مطبوعاتي در توكيو اعلام كرد پيشنهاد روسيه در خصوص غني سازي اورانيوم براي ايران در خاك خود، ممكن است راه را براي حل مسئله هسته اي ايران بگشايد. وي تاكيد كرد كه سازمان تحت مديريت وي هيچ ادعايي نسبت به طرح ساخت نيروگاه اتمي بوشهر توسط كارشناسان روسي در ايران ندارد.
تغيير قطعنامه
سه كشور اروپائي در مفاد قطعنامه  پيشنهادي تحريم عليه ايران تغييراتي دادند تا بتوانند موافقت روسيه را به دست آورند . يك ديپلمات اروپايي اعلام كرد، 3 كشور اروپايي در مفاد قطعنامه پيشنهادي تحريم عليه ايران تغييراتي داده و آن را ساده تر كرده اند تا بتوانند موافقت روسيه را براي صدور آن به دست آورند.

محمود احمدي نژاد:
هيچ كار رئيس جمهوري از سياست جدا نيست
004236.jpg
گروه سياسي محمود احمدي  نژاد كه  صبح  ديروز براي  شركت  در آيين  گشايش  پانزدهمين  دوره  بازيهاي  آسيايي   ۲۰۰۶  دوحه  قطر، وارد محل  برگزاري  اين  بازي ها شده  بود،  در مصاحبه  با خبرنگاران  درباره علت اين سفر اظهار داشت:  هيچ  كار رئيس  جمهوري  از سياست  جدا نيست.  
شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر هم با حضور در هتل محل اقامت رئيس جمهوري اسلا مي ايران در دوحه با وي ديدار و گفتگو كرد. در اين ديدار كه وزيران امورخارجه دو كشور نيز حضور داشتند، بر ضرورت اجراي هر چه سريعتر توافق هاي پيشين دو كشور تاكيد شد. خبر اين ديدار را واحد مركزي خبر مخابره كرده است.

تبريك به رئيس جمهور اكوادور
رئيس جمهوري همچنين در پيامي، انتخاب رئيس جمهور اكوادور را به وي تبريك گفت. احمدي نژاد در پيامي خطاب به رافائل كوره آ رئيس جمهور منتخب اكوادور كه دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري آن را منتشر كرد، يادآور شد: اميدوارم تلاش هاي مشترك مسئولان ايران و اكوادور موجب تعميق پيوند دوستي دو كشور و توسعه همكاري هاي بين المللي شود.

بانوان قرآن پژوه
رئيس جمهوري همچنين پنج  شنبه گذشته طي سخناني در چهارمين همايش بانوان قرآن پژوه با اشاره به اينكه  بانوان قرآن پژوه كساني هستند كه در جهت فهم دقيق قرآن كريم حركت مي كنند، بيان داشت: اگر زنان جامعه ما تصميم بگيرند آن تصميم در جامعه عملي خواهد شد و اين بسيار ارزشمند است.

بازتاب خبري سومين اقدام احمدي نژاد درباره آمريكا
گروه سياسي - نامه چهارشنبه رييس جمهوري ايران، خطاب به مردم آمريكا، بازتاب گسترده اي در محافل سياسي و رسانه هاي خبري جهان داشته است. نامه اي كه سومين اقدام محمود احمدي نژاد درباره ايالات متحده ارزيابي مي شود.
وي تاكنون يك بار نامه اي را به طور مستقيم براي جرج بوش ارسال و شهريور ماه هم او را به مناظره دعوت كرد. خبرگزاري فرانسه از نيويورك گزارش كرد: رئيس جمهوري ايران در نامه اي بي سابقه براي ملت آمريكا، سياست خارجي جورج بوش را مورد حمله قرار داد و خواستار خروج نيروهاي آمريكايي از عراق شد. احمدي نژاد مردم آمريكا را در مقابل اين پرسش قرار داده كه اكنون عراق داراي قانون اساسي، دولت و مجلس مستقل است و آيا در جهت منافع بلندمدت آمريكا نيست كه افسران و سربازان آمريكا به خانه بازگردند و هزينه هاي نجومي نظامي در عراق صرف رفاه و آسايش مردم آمريكا شود؟
شبكه چهار تلويزيون بي بي سي نيز گفت: رئيس جمهوري ايران از مردم آمريكا خواست سياست خارجي بوش را نفي كنند. رئيس جمهوري ايران دولت آمريكا را به ناديده گرفتن افكار عمومي متهم كرده و ابراز اميدواري نموده، بوش خشم ملت آمريكا را بر سر جنگ عراق كه در شكست حزب جمهوريخواه در انتخابات ميان دوره اي كنگره متجلي شد درك كند. روزنامه واشنگتن پست نيز روز جمعه نوشت: رئيس جمهوري ايران، خواستار خروج نيروهاي آمريكايي از عراق شد و سياست دولت بوش را مبتني بر زور و بي عدالتي خواند.
ايرنا گزارش داد، روزنامه يواس اي تودي نيز در شماره اينترنتي خود نوشت: در اين نامه از راي دهندگان آمريكايي براي شكست دادن جمهوريخواهان در انتخابات اين ماه تمجيد شده است. اين نامه دربرگيرنده محكوميت گسترده سياست آمريكا در خاورميانه است.
خبرگزاري رويترز نيز در گزارشي از نيويورك به قلم اروين ارييف به بررسي محتواي نامه رئيس جمهوري پرداخت و نوشت: در شرايطي كه بوش براي گشودن كانال هاي ارتباط با تهران زير فشار است، رئيس جمهوري ايران از سياست بوش در خاورميانه انتقاد كرد. رويترز نوشت: در نامه اخير احمدي نژاد، بيشتر به مساله عراق كه آمريكا در آن گرفتار شده و همچنين حمايت كاخ سفيد از اسرائيل پرداخته شده و درباره اقدامات واشنگتن براي صدور قطعنامه اي در شوراي امنيت عليه ايران اشاره صريحي نشده است.

تا انتخابات
* ائتلاف سراسري رايحه خوش خدمت در بيانيه شماره يك خود، اعلام كرد: رايحه خدمتگزاري به مردم با تكيه بر شعارهاي انقلاب در سرتاسر كشور استشمام مي شود. در اين بيانيه آمده است: نگاهي عميق كه مديريت پشت درهاي بسته را محكوم و آن را به مديريت در صحنه تبديل مي كند، خدمتگزاري در ميان مردم، براي مردم و دل در گرو مردم داشتن اين تفكري است كه مديريت پرهزينه و كم بازده را كنار زده و مديريت كم هزينه و پربازده را به جاي آن برمي گزيند. انديشه اي كه عدالت را محور و سرلوحه تمام امورات فكري و عملي خود قرار مي دهد.
* احمد خورشيدي دبيركل جمعيت خدمتگزاران، در خصوص ارائه فهرست مشترك از سوي طرفداران رئيس جمهور در انتخابات شوراها گفت: به طور 100 درصد تمام اين گروه ها در دقيقه 90 فهرست مشتركي ارائه مي دهند و در حال رايزني هستيم.
* نامزدهاي ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و حزب اعتماد ملي براي انتخابات شوراي شهر تهران با سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري سابق ديدار كردند. به گزارش ايسنا مرتضي حاجي، اولين سخنران جلسه، قبل از ورود خاتمي مفاد پيش نويسي را براي نامزدها خواند كه شبيه نوعي عهد و پيمان بود از جمله اين كه نامزدها نبايد قبل از انتخابات تك روي كنند يا پس از انتخابات و در صورت پيروزي كار ديگري به جز عضويت در شوراها عهده دار شوند و نيز توان خود را مصروف تدبير امور شهر كنند.
* سخنگوي ائتلاف خبرگان و كارآمدي با بيان اينكه تاكنون اين ائتلاف 40 نفر را براي حضور در فهرست انتخاباتي خود در 20 استان انتخاب كرده گفت: رايزني هاي ما براي تكميل و افزايش فهرست ادامه دارد. محسن اسماعيلي با بيان اين مطلب افزود: فهرست ما در تهران شامل فهرستي شش نفره است و 16 نفره نيست. وي ادامه داد : فهرست قطعي ائتلاف خبرگان و كارآمدي در استان تهران شامل اسماعيلي، قائم مقامي، هادوي، قمي، نواب و فاضل گلپايگاني مي شود واين افراد كانديداهاي نهايي ما براي انتخابات خبرگان در استان تهران هستند.
* حسن روحاني، هاشمي رفسنجاني و مشكيني در صدر فهرست انتخابات خبرگان حزب اعتدال و توسعه قرار دارند. حميد رضايي قلعه، سخنگوي ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه، با بيان مطلب بالا افزود: فهرست تهران براي انتخابات خبرگان تقريباً قطعي شده است.
* دفتر تحكيم وحدت(طيف شيراز) درباره  انتخابات چهارمين دوره  مجلس خبرگان و سومين دوره شوراهاي اسلامي  بيانيه اي صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: اعضاي اتحاديه انجمن هاي اسلامي  دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور ضمن اعلام حضور مجدانه در انتخابات 24 آذر ماه از يكايك هموطنان نيز دعوت مي نمايند تا با حضور آگاهانه در پاي صندوق هاي رأي از بين گزينه هاي موجود دست به انتخاب بزنند. دفتر تحكيم وحدت تاكيد كرده است از حجت الاسلام  والمسلمين محسن قمي، نامزد اختصاصي مورد حمايت اين اتحاديه در انتخابات چهارمين دوره  مجلس خبرگان است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |