سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۶ - Dec 12, 2006
ملودي هفته
رؤياهاي بلند يك اركستر
حميد رضا عاطفي
مهمترين اتفاق موسيقايي هفته گذشته را مي توان با كمي ارفاق، به عنوان مهمترين اتفاق موسيقايي سال هم قلمداد كرد. اركستر ملل به رهبري پيمان سلطاني طي 3 شب در بزرگترين تالار كشور به اجراي كنسرت پرداخت؛ كشكولي از مجموعه قطعات داخلي و خارجي و ايراني و غربي و... . اين برنامه نيز طبق معمول اكثر برنامه هاي ساليان اخير با كم وكاستي هاي اجرايي رو به رو بود؛ ناهماهنگي، فالش و ناكوك بودن برخي سازها، عدم همخواني دكور با صحنه و ده ها نكته حاشيه اي ديگر. اما چرا با اين وصف بايد آن را به عنوان مهمترين اتفاق بدانيم، الان عرض مي كنم.
در ايران اگر كسي بتواند بدون پشتوانه دولتي بيش از يكصد نوازنده و خواننده و همخوان را در سه شب متوالي و آن هم در يك ساعت به خصوص و يك جا گرد هم آورد، خودبه خود كار بزرگي انجام داده است؛ حتي اگر اين تعداد هيچ كاري هم نكنند، حال آنكه افراد مذكور در قالب اركستر ملل زدند و خواندند و در حد بضاعت خود رضايت مخاطبان را هم به دست آوردند. اما جداً بايد به رهبر اين اركستر آفرين گفت و او را جزو انسان هاي سختكوش و استثنايي به حساب آورد چرا كه علي رغم همه سختي ها و ناهمراهي مسئولان و شكست ها و حرمان هاي مكرر، باز اميدش را از دست نداده و كماكان در فكر رسيدن به رؤياهاي بلندش است.
نقش سازنده گريه
چندي پيش پخش گزارشي از تلويزيون موجب شد تا شخص اول اجرايي كشور در جهت رفاه حال تعدادي از جوانان يك محله وارد عمل شده و دستور مساعدت صادر كند. چند جوان در حال گريه كردن اظهار داشته اند زميني كه آنها در آن فوتبال بازي مي كرده اند بنا به دستور قوه قضاييه محصور شده است و آن دستور موجب شد تا زمين مورد نظر ابتياع شده و مجدداً در اختيار جوانان فوتباليست قرار گيرد. اين موضوع تا حدودي مشكل 7ساله محل خانه موسيقي را تداعي مي كند. پيشنهاد گريه به اهالي موسيقي و خانه موسيقس نمي دهيم .اما آنها هم سازهاي ديگري دارند كه مي توانند براي صاحب ملك كوك كنند.
تقدير از يك جسارت
خداوند عمر اين حاج عباس سجادي را طولاني فرمايد كه عجب جوان خيرخواهي است. ايشان از وقتي كه مسئوليت امور موسيقي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري را برعهده گرفته تاكنون چندين برنامه پروپيمان در جهت بزرگداشت استادان موسيقي برگزار كرده است؛ شهناز، ترقي، تجويدي، صبا، درويش خان و... خلاصه مرده و زنده را نواخته و كوچك و بزرگ را تكريم كرده است؛ واقعاً دست مريزاد.
اخيراً اين مسئول خوش فكر و فعال، جلسه نقد موسيقي(نقد نغمه) را هم راه اندازي كرده كه اين كار جداً اقدامي جسارت آميز است چرا كه بايد در روز روشن و با حضور و وجود خود در يك مكان معين و عمومي و در جلوي چشم همگان عيب آثار موسيقايي و موسيقيدانان را بشمري و اين كاري بوده است نشدني و محال ولي حالا با جسارت اين جوان و همراهان قرار است بشود و شد. اولين جلسه اين نقد نزديك به دو هفته پيش در فرهنگسراي دانشجو برگزار شد و هوشنگ كامكار نيز به عنوان اولين هنرمند جسور در مقام دفاع از كنسرت شور اخيرش به پرسش منتقدان و حاضران در جلسه پاسخ داد. جا دارد از اين حركت خوب و ارزشمند بانيان امر تقديري جانانه به عمل بيايد.
نفس شماري
حالا ما چرا گفتيم اين سيدعباس(مدير موسيقي سازمان) خوش فكر است؟ علت دارد. بزرگداشت و تجليل از حدود 10نفر در يك شب، داستان و فلسفه مخصوص به خودش را دارد كه يكي از آنها ازدحام جمعيت و توليد گرمي و شور و حرارت بيشتر به برنامه است. اگر هر نفر فقط 20فاميل و آشنا و دوست داشته باشد، اين مي شود 200نفر و 70-60نفر هم كه خبرنگار و عكاس و خدمات و اركستر و نوازنده هم كه حساب كنيم ظرفيت سالن تكميل خواهد شد؛ حال حساب بقيه ماجرا با شما.همين نگاه و تمهيد هم در جلسه نقد نغمه لحاظ شده بود؛ براي اينكه منتقد و صاحب عله و مجري احساس غرابت و سردي نكنند، آنها را گرد يك ميز يك نفره نشاندند تا ضمن اين كه صحبت مي كنند، نفس يكديگر را هم بشمارند!
محبوبيت و خواننده دوشبه
حنجره خوش صدا يك موهبت خدايي است و در نتيجه خواننده با اندكي تمرين مي تواند آواز بخواند اما پنجه نوازندگي با زحمت به دست مي آيد. من با نوازنده اي چون محمدرضا لطفي 8سال زندگي كرده ام و شاهد بودم چقدر زحمت مي كشيد؛ اصلاً قابل قياس با ميزان تلاش خواننده ها نيست؛ الان برخي از خواننده هايي كه محبوب ميليون ها ايراني هستند دوشبه به وجود آمدند.
شايد مهمترين نكته و حرفي كه از دل اولين جلسه نقد نغمه بيرون آمده باشد، همين جمله بالاست كه جناب هوشنگ كامكار گفته است. البته اين جمله عينا از گزارش رسانه ها نقل شده است و اتفاقا جاي بحث و بررسي دارد. اين نظريه دستمايه خوبي است براي استادان، پژوهشگران و صاحب نظران تا به آن بپردازند؛ اين كه نقش خواننده و نوازنده و ميزان زحمات آنها و جايگاه آنها و ... در موسيقي ايراني چيست حتي براي بسياري از فعالان هنري پوشيده است. واقعا بايد بررسي شود كه چرا يك خواننده، دوشبه به وجود مي آيد. اصلا مي شود كه چنين خواننده اي محبوب ميليون ها ايراني شود؟ اگر مي شود، به نظر شما يك جاي كار عيب ندارد...؟
سكوت
ما مي خواستيم در اين شماره درباره جشنواره موسيقي فجر اين دوره بگوييم، از اتهاماتي كه به خالقي زده اند و سكوت متوليان و دست اندركاران حوزه موسيقي چون خانه موسيقي، دفتر موسيقي و...بنويسيم، مي خواستيم از دونوازي مجيد كياني و داريوش طلايي بگوييم و اين نكته كه دو بزرگ اين چنيني با هم روي صحنه مي روند و با كمال احترام و تواضع به همنوازي مي پردازند و دو خواننده جوان در تالار كشور حضور يكديگر را در صحنه تحمل نمي كنند و... كه متاسفانه جا كم آورديم. تا هفته بعد خدا نگهدار!

سينماي هند و كانادا در شبكه تهران
005706.jpg
گروه ادب و هنر- فيلم هندي "يك به علاوه دو مي شه چهار" و انيميشن سينمايي "قهرمان كوچك" آخر هفته جاري از شبكه تهران روي آنتن مي رود.
اين فيلم محصول هندوستان و ژانر آن اكشن، درام و كمدي است. داستان "يك به علاوه دو مي شه چهار" درباره جاويد و آرن دو افسر موفق پليس است كه دوستي بسيار نزديكي با هم دارند.
اين فيلم جمعه 24 آذرماه ساعت 13:30 از شبكه تهران روي آنتن مي رود.انيميشن "قهرمان كوچك" را هم كريستوفر ريو سال 2006 ساخت.
اين فيلم محصول مشترك كانادا و آمريكا به مدت 90 دقيقه است. ويليام اچ ميسي، راب راينر، برايان رني و رابرت واگنر به عنوان صداپيشگان اين فيلم حضور داشتند.
داستان اين انيميشن درباره پسري بازيگوش و باهوش است كه به ورزش بيسبال علاقه دارد، اما مورد تمسخر دوستانش قرار مي گيرد، به همين دليل سعي مي كند با توپش دوست شود و ...

نمايش تمدن ايراني در ونزوئلا
ميراث خبر: مسئولان ونزوئلا هم پس از برزيل و كلمبيا خواستار نمايش آثار تمدن ايراني در كشور خود شدند. نمايشگاه ايران نمادي از پرديس اكنون در موزه اصلي شهر مكزيكوسيتي بر پاست. محمدرضا كارگر - مدير موزه ملي ايران- با بيان درخواست ونزوئلا براي نمايش آثار 10هزار سال تمدن ايران در اين كشور گفت: درخواست نمايندگان اين كشور پس از افتتاح نمايشگاه ايران نمادي از پرديس در مكزيك و به دنبال تقاضاي ساير كشورهاي آمريكاي لاتين به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و موزه ملي ايران ارائه شد .به گفته مدير موزه ملي، اين نمايشگاه يكي از مهمترين برنامه هاي فرهنگي ايران بعد از شركت در جشنواره هاي بين المللي فيلم در آمريكاي مركزي بود و با استقبال زيادي از طرف مسئولان سياسي كشورهاي منطقه رو به رو شد.

هنر ايراني
كاشان- جشنواره فيلم مهر
كاشان- خبرنگار همشهري: همزمان با هفتمين هفته فيلم و عكس انجمن سينماي جوانان ايران، چراغ نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه مهر در فرهنگسراي مهر كاشان روشن مي شود.رئيس ستاد برگزاري نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه مهر با بيان اين مطلب گفت: اين جشنواره به همت سازمان رفاهي- تفريحي شهرداري و با مشاركت انجمن سينماي جوان دفتر كاشان از عيد قربان تا عيد سعيد غدير برگزار خواهد شد.
سنندج- دو نمايش در جشنواره فجر
دو اثر نمايشي از استان كردستان به بيست وپنجمين جشنواره بين المللي نمايش فجر تهران راه يافت.
اين دو اثر در جشنواره نمايش منطقه يك كشور موفق به كسب رتبه اول شدند و به همين دليل در جشنواره بين المللي تئاتر فجر تهران نمايش داده مي شوند.
مهاباد- موفقيت چهار جوان هنرمند
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مهاباد از كسب جوايز برتر جشنواره بين المللي فيلم و عكس دانشجويي كشور توسط چهار تن از هنرمندان جوان عضو انجمن سينماي جوان اين شهرستان خبر داد و گفت: كيوان فهيمي و شيلان سعدي به طور مشترك توانستند جايزه اول بخش مستند را به خاطر فيلم رؤياي گمشده با موضوع مشكلات سينما در مهاباد به خود اختصاص دهند.
گچساران- بازگشايي سينما
رئيس حوزه هنري كهگيلويه وبويراحمد گفت: ??? ميليون ريال براي بازگشايي سينماي شهرستان گچساران اختصاص يافته است. اين اعتبارات از محل دو در هزار نفت تامين مي شود كه بخش عظيمي از مشكلات سينماي گچساران را حل مي كند.
اصفهان- هفته فيلم آفريقاي جنوبي
پس از پايان موفقيت آميز برگزاري هفته فيلم آفريقاي جنوبي در خانه هنرمندان ايران، اين هفته فيلم از 21 تا 23آذر در شهر اصفهان نيز برگزار مي شود.در اين هفته فيلم كه به كوشش كانون فيلم حوزه هنري اين شهر و به همت زاون قوكاسيان برگزار مي شود، فيلم هاي يستردي، خانه مادري، مكالمه اي در بعدازظهر يكشنبه، بخشش و تمت براي علاقه مندان سينما در شهر اصفهان به نمايش درمي آيد.
بجنورد- نمايشگاه كتاب
گاهي با آمار و ارقام غيركارشناسانه اي در حوزه كتابخواني مواجه مي شويم كه بيانگر اين موضوع هستند كه در كشور ما مطالعه كتاب در جايگاه مطلوبي قرار ندارد و بعضاً به صورت غيركارشناسي آمار نشر را با ديگر كشورها مقايسه مي كنند. به گزارش مهر، دكترمحسن پرويزكه در نمايشگاه كتاب بجنورد سخن مي گفت افزود: يكي از مشكلات ما اين است كه صاحبان قلم و انديشه در نقاط دور افتاده كشور نمي توانند محصولات خودشان را به مخاطبان ارائه دهند، اميدواريم با اهتمام مسئولين شاهد گسترش فرهنگ به شكل واقعي در همه جاي ايران باشيم.

پاموك جايزه نوبل را دريافت كرد
ايسنا: اورهان پاموك - برنده جايزه نوبل ادبيات سال  ۲۰۰۶ - جايزه خود را از كارل شانزدهم - پادشاه سوئد - دريافت كرد. اورهان پاموك در اين مراسم علاوه بر جايزه نوبل، يك ديپلم و مدال نيز از دست پادشاه سوئد دريافت كرد.او پس از دريافت جايزه اش در حضور يك هزارو ۶۰۰ شركت كننده در تالار برگزاري مراسم گفت: نوشتن شادي كودكانه اي به من مي دهد. هر زمان كه شروع به نوشتن مي كنم، اين شادي كودكانه به سراغم مي آيد. براي همين از نظر من ادبيات و نويسندگي به طرز جدانشدني با شادي مرتبط هستند. پاموك با بيان اين كه بردن جايزه نوبل ادبي به او احساسي دوگانه داده است، گفت: اين دشوارترين لحظات لذت بخش زندگي من است. مراسم اعطاي جوايز نوبل هرساله در روز دهم دسامبر و در سال روز درگذشت آلفرد نوبل - بنيان گذار جايزه نوبل - برگزار مي شود .

شهرداري مي تواند بهترين متولي فعاليت  فرهنگي باشد
مهر: پرويز شيخ طادي در آستانه برگزاري دومين جشنواره بين المللي فيلم شهرگفت: بايد بپذيريم و مطمئن باشيم كه رسانه فراگير، قدرتمند و جذاب سينما در عرصه فرهنگ سازي، نهادينه سازي و قانونمند كردن جايگاه حقوق شهروندي نقشي مؤثر و گسترده دارد و شهرداري به اين رسانه نيازمند است.
متأسفانه در ايران تاكنون به صورت مستقيم و محوري به مسائل و موضوع هاي شهر پرداخته نشده و بيشتر آثار از شهرها به صورت تلويحي، فرعي، حاشيه اي و لوكيشن داستان ها استفاده كرده اند.او در پايان تاكيد كرد: شهرداري به دليل فارغ بودن از جريان هاي سياسي و قدرت و توان اجراِِِِِِيي بالا مي تواند بهترين متولي براي برگزاري حركت هاي فرهنگي و هنري سالم و جشنواره هاي سينمايي در كشور باشد.

اخبار كوتاه
وزارت صنايع  حامي جشنواره فجر: وزير صنايع در پاسخ به درخواست دبير بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر موافقت خود را درباره حضور وزارت صنايع در اين رويداد ملي و حمايت از جشنواره اعلام كرد. در سال گذشته نيز وزارت صنايع در يك اقدام فرهنگي با تامين جوايز اصلي جشنواره حضور موثري داشت .
سخنراني زرين كلك: در ادامه سلسله نشست هاي انجمن فيلمسازان انيميشن ايران(آسيفا ايران)، سخنراني نورالدين زرين كلك، امروز ساعت 30/17 در تالار ناصري خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
نمايشگاه چهره: نمايشگاه آثار كاريكاتور چهره حسين صافي و گروهي از هنرجويان باعنوان از اتود تا اجرا از 21تا۳۰آذر از ساعت 9تا۱۷ در خانه كاريكاتور واقع در ميدان كتابي، پلاك۶۰ برگزار مي شود.
005709.jpg
اكران يك شب: فيلم سينمايي يك شب نخستين تجربه  كارگرداني نيكي كريمي اوايل دي ماه سال جاري درسينماهاي تهران اكران مي شود. يك شب تا كنون در جشنواره هاي متعددي چون كن،  تورين، تسالونيكي، مونترال، ونكوور، مونيخ، هند، تركيه، بانكوك، ميامي و بلگراد حضور داشته است و همچنين جزو هشت فيلم منتخب منتقدين مجله  فيلم كامنت شد.
افزايش بازديد از موزه هاي انگليس: تساجوول وزير فرهنگ انگلستان اعلام كرد: اكنون پس از گذشت پنج سال از حذف وروديه هاي گالري ژها و موزه ها تعداد بازديدكنندگان آنها حدود 30 ميليون نفر افزايش داشته است.
هنر بنگلادش: بخش ويژه هنر بنگلادش در چهارمين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام كه برپايي آن تاكنون به علت شرايط سياسي اين كشور به تعويق افتاده بود به نمايش درمي آيد.
۶۰سالگي اپراي رويال: اپراي رويال بريتانيا ماه آينده 60 ساله مي ژشود و اين واقعه را با اجراي جديد و پر خرجي از كارمن اثر جورجس بيزت جشن مي ژگيرد.كارمن همان اپرايي است كه در پايان جنگ جهاني دوم و به عنوان نخستين اثر اپراي رويال بريتانيا به روي صحنه رفت.
اقليما در فجر: فيلم سينمايي "اقليما" به كارگرداني محمدمهدي عسگرپور با پايان يافتن مراحل فني در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر شركت مي كند.
داوران جشنواره هنر جوان :آيدين آغداشلو، كاظم چليپا، مرتضي اسدي، احمد وكيلي و حبيب ا... صادقي به عنوان هيأت انتخاب و داوري رشته نقاشي در سومين جشنواره هنر جوان انتخاب شدند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |