سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۶ - Dec 12, 2006
لايحه متمم بودجه هفته آينده در مجلس
عكس:مجتبي جانبخش
005691.jpg
گروه اقتصادي- با تصويب لايحه متمم بودجه سال 85 در هيأت دولت، اين لايحه شنبه آينده به مجلس شوراي اسلامي تقديم مي شود.
احمد موسوي معاون امور مجلس رئيس جمهوري اعلام كرد كه متمم بودجه 85 براي ارائه به مجلس شوراي اسلامي آماده است اما به خاطر تعطيلات مجلس شوراي اسلامي در هفته جاري، روز شنبه هفته آينده به مجلس شوراي اسلامي تحويل داده خواهد شد و احتمالاً پس از وصول روز يكشنبه در صحن علني مطرح خواهد شد.
به گزارش همشهري، حجم لايحه متمم بودجه 85 در زماني كه سازمان مديريت آن را به دولت تقديم كرد حدود 4400 ميليارد تومان بود كه 600 ميليارد تومان آن به هزينه هاي جاري اختصاص داشت. بر اساس مصوبه اخير هيأت دولت، رقم لايحه متمم بودجه 85 كل كشور 900 ميليارد تومان كاهش يافت و به رقم 3 هزار و 500 ميليارد تومان رسيد. محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري شب دوشنبه در بازديد از شبكه خبر اظهار داشت: بودجه امسال اواخر دي ماه تمام مي شود و از اسفند ماه 85 تا ارديبهشت ماه 86 دولت ديگر بودجه اي نخواهد داشت.
در همين حال، موسوي معاون امور مجلس رئيس جمهور درباره لايحه بودجه سال 86 به فارس گفت: لايحه بودجه 86 با نهايي شدن در سازمان مديريت چهارشنبه هفته جاري براي بررسي به دست دولت مي رسد و بررسي لايحه بودجه در دولت از ابتداي هفته آينده آغاز خواهد شد.
بقيه از صفحه اول
وي افزود: كليات بودجه 86 اعم از قيمت پايه نفت، نرخ برابري ارز و سهم بنزين در بودجه پس از بررسي اين لايحه در دولت مشخص و به مجلس ارائه خواهد شد.
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيات رئيسه مجلس نيز به خبرنگار ما گفت: در صورتي كه دولت لايحه متمم بودجه را روز شنبه هفته آينده به هيات رئيسه مجلس ارائه كند، حداقل دو هفته طول خواهد كشيد تا اين لايحه در مجلس به تصويب برسد. حاجي بابايي افزود: مدت زمان بررسي لايحه بودجه به نحوه ارائه آن به صورت عادي يا با قيد فوريت بستگي دارد و اگر دولت روز شنبه اين لايحه را به قيد فوريت به مجلس تقديم كند، روز يكشنبه فوريت آن در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد و سپس به كميسيون برنامه و بودجه خواهد رفت و حداقل يك هفته طول خواهد كشيد تا كميسيون برنامه و بودجه اين لايحه را بررسي و به صحن ارائه كند. وي افزود: فكر مي كنم با روند فوق، در صورتي كه لايحه متمم بودجه شنبه هفته آينده به مجلس ارائه شود، طي دو هفته آينده شاهد تصويب آن در صحن علني باشيم.براساس آمار رسمي موجود، در هفت ماهه اول امسال بيش از 70درصد اعتبارات عمراني نسبت به رقم مصوب بودجه  اي تخصيص يافته و دولت معتقد است تا اواسط دي ماه سال جاري تمام رقم بودجه عمراني را جذب پروژه ها خواهد كرد. نمايندگان مجلس نيز معتقدند تصويب لايحه متمم بودجه كه بخش اعظم آن بودجه عمراني است، مستلزم جذب تمامي بودجه عمراني تا پايان دي ماه است. در همين باره، مرتضي تمدن عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: با توجه به اين كه در حال حاضر حدود 10 هزار پروژه نيمه تمام در كشور وجود دارد كه برخي از آنها حتي براي مدت 7 سال در بودجه هاي سنواتي منظور و تكرار شده اند، تصويب لايحه متمم بودجه ضروري است. محمد شاهي عربلو رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز معتقد است: اگر دولت بتواند پاسخي قانع كننده  براي نگراني هاي مجلس براي هزينه كردن بودجه عمراني ارائه كند، مجلس با تصويب لايحه متمم بودجه سال 85 موافقت خواهد كرد.

رئيس جمهوري:
دولت خدمات دولت هاي گذشته را زير سؤال نمي برد
حاشيه
*به گزارش ايسنا، روز گذشته قبل از سخنراني رئيس جمهوري و همچنين در حين سخنراني وي در دانشگاه اميركبير عده اي از دانشجويان تلاش كردند با كف زدن و سردادن شعار عليه رئيس جمهوري مانع از سخنراني احمدي نژاد شوند. اين شعارها از جانب عده اي با واكنش مواجه شد. علاوه بر اين براثر ازدحام دانشجويان يكي از دوربين هاي فيلمبرداري صداوسيما خسارت ديد.
*فارس گزارش داد: در حالي كه اكثريت دانشجويان در مخالفت با تعدادي از كساني كه قصد داشتند نظم جلسه را برهم بزنند، شعار مي دادند دانشجو مي ميرد ذلت نمي پذيرد ، احمدي نژاد گفت: شعار همه دانشجويان و افتخار آنها اين است كه ديكتاتوري را در هر لباسي مي شناسند و سركوب مي كنند و امروز هم بزرگترين ديكتاتوري آمريكاست كه لباس حقوق بشر بر تن كرده است.
*در قسمتي از سخنان رئيس جمهوري همهمه در سالن براي برهم ريختن برنامه سخنراني به اوج خود رسيد كه احمدي نژاد در پاسخ به آن كساني كه شعار خفقان مي دادند، اظهار داشت:خفقان را مي بينيد؟ عده  كمي اجازه نمي دهند، اكثريت از حقشان استفاده كنند. دولت بازترين شرايط سياسي را ايجاد كرده كه مي بينيد مطبوعات همه چيز مي نويسند و بعد هم ادعا مي كنند كه خفقان وجود دارد.
*در بخش ديگري از سخنان رئيس جمهوري يك نارنجك صوتي در سالن با صدايي مهيب منفجر شد كه رئيس جمهوري گفت: توپ تانك مسلسل ديگر اثر ندارد و دانشجويان نيز همين شعار را بارها تكرار كردند.

گروه سياسي محمود احمدي نژاد در پاسخ به انتقادي مبني بر اين كه اين دولت با روي كار آمدن خود خدمات دولت هاي گذشته را زير سؤال برده اظهار داشت: افتخار دولت اين است كه تاكنون خدمات هيچ كدام از دولت هاي گذشته را زير سؤال نبرده اما شما نبايد انتظار داشته باشيد كه دولت عدالت را دنبال نكند يا در مقابل فشار كوتاه بيايد.
رئيس جمهوري كه پيش از ظهر ديروز در جمع دانشجويان دانشگاه امير كبير حاضر و در ميان آنها سخنراني كرد ، پس از آنكه نمايندگاني از تشكل ها و گروه هاي مختلف دانشجويي اين دانشگاه نقطه نظرات گوناگون خود را مطرح كردند احمدي نژاد دانشگاه اميركبير را بهترين دانشگاه صنعتي دانست.
احمدي نژاد در بخشي از سخنانش كه فارس خبر آن را منتشر كرد ، يكي از خصلت هاي دانشجويان را خصلت حقيقت جويي و داراي منطق دانست و اظهار داشت: از سال 54 دانشجوياني كه طرفدار حق و آزادي و عدالت بودند، همواره منطقي، متين و آگاه بودند. وي جنبش دانشجويي ايران را بيدار، پويا و بالنده خواند و با بيان اين كه يكي از ويژگي هاي اين جنبش صداقت و اخلاق است، تصريح كرد: ما ديكتاتوري را چشيده ايم و براي از بين رفتن آن انقلاب كرده ايم و بدانيد تا هزار سال ديگر هم هيچكس حتي به نام آزادي نمي تواند در اين كشور ديكتاتوري برپا كند، چرا كه تن ملت ما زخمي از گروهك هاي وابسته به آمريكا و شوروي است.
رئيس جمهوري گفت: اگر احزاب و گروه ها، دانشگاه را به حال خود رها كنند دانشگاه هيچ مشكلي نخواهد داشت، چرا كه روحيه انتقادي دانشجو رمز تكامل جويي ملت ايران است. وي در ادامه سخنانش با اشاره به سخنان حضرت امام كه اگر ديديد دشمنان با چيزي مخالفت مي كنند بدانيد آن چيز حق شماست، گفت: آمريكا و انگليس مي خواهند حقوق همه ملت ها را ببلعند و به همين جهت با حيات مستقل ملت ايران و دستيابي ملت ما به انرژي هسته اي مخالفند، چرا كه مي دانند دستيابي ملت ما به اين انرژي مساوي با تبديل شدن ايران به ابرقدرت بي منازع در جهان است.
رئيس جمهوري پايداري در انرژي هسته اي را موجب پيشرفت در اقتصاد ايران دانست و اظهار داشت: برخي گروه ها به خاطر رفاه طلبي در مقابل اين حق ملت ما مي ايستند و حرفهاي آمريكا را تكرار مي كنند، اما بايد مطمئن باشند كه پول و وقت صرف شده براي انرژي هسته اي حتي يك ريال هم اضافه نبوده و ايران با كمترين هزينه اين قله پرافتخار را فتح مي كند. وي با اشاره به اوايل روي كار آمدن دولت نهم گفت: مي گفتند اين دولت تنها است و چپ و راست قبولش ندارد و مي گفتند با فشار سياسي، در مدت 6 ماه تا دي ماه سال 84 اين دولت را ساقط مي كنيم و براي اين كار طراحي كرده بودند و به بيرون پيغام فرستاده بودند.
رئيس جمهوري تصريح كرد: در آن زمان بيش از 60 نفر از شخصيت هاي سياسي از ما وقت گرفتند و به ملاقاتمان آمدند و مي گفتند آمريكا قرار است در فلان روز به فلان نقطه ها از ايران حمله كند، من بررسي كردم و ديدم منشا همه اين خبرها يك كانون واحد است و به آنها گفتم اگر با آمريكايي ها ارتباط داريد به آنها بگوييد كه ملت ايران بيدار است و فريب شما را نخواهد خورد.
با استادان
محمود احمدي نژاد استادان دانشگاه را افرادي دلسوز، مؤمن و فداكار دانست و بر لزوم ايجاد فضاي سازنده در دانشگاهها بر پايه فرهنگي خودي تاكيد كرد و گفت: استادان بايد به عنوان مربي دانشجويان ، ضمن آموزش علم و فن و دانش، انسانهاي عالم و صالح تربيت كنند. به گزارش مهر، رئيس جمهوري صبح ديروز در جمع استادان و اعضاي منتخب هيات علمي دانشگاه صنعتي اميركبير با بيان اينكه انسان كامل انساني خلاق، امين، صادق و دانشمند است گفت: دانشگاه محل تربيت انسان هاي دانشمند، با ايمان، شجاع و دلسوز براي پيشرفت و تعالي كشور و پايه و ريشه جامعه و تقويت كننده آن است.

عباسعلي كدخدايي در گفت و گو با همشهري اعلام كرد:
استقبال شوراي نگهبان از اعتراضات
درباره تأييد صلاحيت ها
005715.jpg
گروه سياسي- سخنگوي شوراي نگهبان در يك گفت وگوي تفصيلي با همشهري، به پرسش هاي مختلف درباره روند برگزاري انتخابات مجلس خبرگان پاسخ داد.
عباسعلي كدخدايي در اين گفت وگو با اعلام استقبال شوراي نگهبان از انتقادات و اعتراضات نسبت به روند تاييد صلاحيت ها، تاكيد كرد: ما از نبود يك نظام جامع انتخاباتي رنج مي بريم و قانون در بسياري از موارد درباره نحوه تعيين كمي و كيفي صلاحيت ها سكوت كرده است.
وي در برابر اين پرسش كه در صورت بروز اختلاف و نياز به شكايت، داوطلبان چه بايد بكنند؟ گفت: هيچ مرجع بالاتري از شوراي نگهبان در بحث نظارت بر انتخابات وجود ندارد.
كدخدايي در ادامه اين مصاحبه، به پرسش هايي درباره چرايي تاييد صلاحيت برخي نمايندگان مجلس خبرگان، تغيير حوزه هاي انتخابي داوطلبان، تاييد صلاحيت هاي پس از موعد و طرح هاي مجلس براي تجميع انتخابات پاسخ گفت.
قائم مقام دبير شوراي نگهبان با اشاره به اينكه دوره مجلس خبرگان چهارم بيش از ? سال خواهد بود، در پاسخ به سؤالي درباره تجميع انتخابات گفت: انتخابات خبرگان چهارم و رياست جمهوري دهم با يكديگر همزمان برگزار خواهد شد و عملا امكان تلفيق انتخابات ديگري فراهم نيست.
مشروح گفت وگوي همشهري با كدخدايي را طي روزهاي آينده خواهيد خواند.

ارزيابي رئيس جمهوري از سطح مشاركت مردم
در انتخابات
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد درباره پيش بيني مشاركت عمومي در انتخابات تصريح كرد: گرچه پيش بيني در اين زمينه آسان نيست، اما تصور مي كنم سطح مشاركت عمومي خوب و بالا باشد.
رئيس جمهوري كه يكشنبه شب براي بازديد سرزده به شبكه خبر رفته بود ،  در حاشيه گفتگوي صميمانه با اعضاي تحريريه اين شبكه كه مهر خبر آن را منتشر كرد در پاسخ به سئوالي در خصوص آمادگي دولت براي برگزاري انتخابات اظهار داشت: دولت براي برگزاري انتخابات آمادگي كامل دارد.
احمدي نژاد تاكيد كرد كه برگزاركنندگان اصلي انتخابات در كشور مردم هستند.
رئيس جمهوري همچنين در جريان بازديد سرزده خود از شبكه خبر در جمع كاركنان اين شبكه اظهار داشت: عرصه خبر عرصه پرتحرك و تحول است و در مسابقه بسيار سنگين با رقباي قوي خود نيازمند پشتوانه قوي مالي و تجهيزاتي هستيم.

خاتمي: مردم بايد در عرصه انتخابات حاضر شوند
005712.jpg
ايسنا: سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري سابق گفت: در نظام ما مجلس خبرگان وظيفه نصب، نظارت و سؤال كردن را برعهده دارد و حيطه  وظايف اين مجلس تا حدي است كه حتي مي تواند رهبر را عزل كند، لذا بايد مجلس خبرگاني در اين قد و قواره ساخت تا به مفهوم واقعي بتواند وظايفش را عملي كند.
وي با تأكيد بر اينكه با وضعيتي كه فراهم آوردند تقريباً مي توانيم جهت گيري و ماهيت كلي خبرگان آينده را در نظر بگيريم، افزود: قطعاً چهره هايي هستند كه حضورشان در مجلس خبرگان هم اداي دين به آن شخصيت هاست و هم باعث تقويت مجلس خبرگان مي شود. خاتمي تأكيد كرد: در اين شرايط مردم بايد در عرصه حاضر شوند و حضور پررنگ مردم باعث مي شود دستگاه هايي كه با پشتوانه اين رأي ها بر سر كار مي آيد و همچنين نظام جمهوري اسلامي، از اقتدار بيشتري برخوردار  شوند.

 تا انتخابات
ايسنا: كانديداي چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان گفت: مجلس خبرگان در دوره هاي قبلي به دليل ضعف اطلاع رساني نتوانست كارهاي خود را به اطلاع مردم برساند و تصحيح ساختار اطلاع رساني مجلس خبرگان يكي از برنامه هاي ماست. محسن اسماعيلي با تاكيد بر استفاده از ظرفيت هاي استفاده نشده قانون اساسي براي تقويت كارآمدي خبرگان گفت: با تشكيل پارلمان هاي مشورتي و گروه هاي تخصصي مي توان كمك كرد كه دستگاه رهبري بهتر از آنچه بوده با مردم ارتباط داشته باشد و با استفاده از اين كميته هاي مشورتي ، نظرات نخبگان غير فقيه و مطالبات مردمي و نظرات مردم را صادقانه به دستگاه رهبري منتقل كنند.
مهر: احمد مسجد جامعي كانديداي سومين دوره انتخابات شوراي شهر تهران در خصوص ضعف عملكرد شوراي شهر اول گفت: شوراي شهر اول نخستين شورا بود كه تشكيل شد و هر نهادي در ابتداي تاسيس نارسايي هايي دارد. تجربه هاي اول در هر كاري از حيث آسيب شناسي مسئله مورد توجه است كه با رفع اين نوع نارسايي ها شرايط را براي دوره هاي بعد بهبود مي بخشد. وي در نشستي با حضور خبرنگاران يادآور شد: نوعي دلسردي را در ميان مردم براي حضور در انتخابات مشاهده مي كنيم كه اميدوارم در روزهاي آينده اين فضا به فضاي ديگري تبديل شود.
مهر: عضو ائتلاف بزرگ اصولگريان در انتخابات شوراي شهر تهران اعلام كرد كه جمعه 24 آذر با حضور در حرم حضرت عبدالعظيم حسني راي خود را به صندوق خواهد انداخت. مرتضي طلايي در پاسخ به اينكه علت اين حضور در حرم عبدالعظيم چيست، گفت: همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند ري قبله تهران است، بنده به همين علت از جوار ملكوتي آن حضرت و در كنار مردم خونگرم شهرري با انداختن راي خود به صندوق، در سومين دوره انتخابات شوراي شهر و همچنين انتخابات خبرگان رهبري شركت خواهم كرد و راي خود را به صندوق خواهم انداخت.
ايرنا : رئيس ستاد ائتلاف سراسري رايحه خوش خدمت گفت: از هر پيشنهادي براي يكدست شدن فهرست اصولگرايان در انتخابات شوراي شهر تهران استقبال مي كنيم. بذرپاش همچنين برلزوم يكدل بون اعضاي شوراي شهر تاكيد و خاطرنشان كرد كه اگر شوراي شهر پراكنده و به صورت شركت سهامي باشد، كارها دچار كندي و رخوت مي شود.
مهر: محمدعطريانفر عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران با بيان اينكه نفس ائتلاف در انتخابات امر خوبي است، گفت: آرزو داشتيم اصولگرايان هم به يك فهرست واحد انتخاباتي مي رسيدند چرا كه به اين ترتيب نظام انتخاباتي دوقطبي مي شد. وي با بيان اين مطلب، افزود: هر گونه ائتلافي خوب است چرا كه موجب نزديك شدن افكار و انديشه ها به يكديگر مي شود.
فارس: اميرعلي اميري، يك كانديداي اصولگرايان در انتخابات شوراي شهر در تشريح ديدگاه هاي اصولگرايان درباره حل مشكلات شهر تهران اظهار داشت:شهر تهران با جمعيتي حدود 9 ميليون نفر و 3 ميليون نفر ديگر نيز كه در آن رفت و آمد مي كنند، مي تواند جهانشهري باشد كه در جهان اسلام نقش ايفا كند كه متاسفانه اينطور نيست.
باشگاه خبرنگاران جوان: نايب رئيس شوراي شهر تهران گفت: ائتلاف اصولگرايان بامديريت مهندس چمران، صورت گرفته و مورد تاييد همه معتمدين بوده و گروه هاي مختلف هم حمايت كرده اند. حسن بيادي اظهار داشت: اگردوستان ما راي بياورند، سرعت خدمتگزاري بيش از گذشته خواهد بود. وي در مورد احتمال پيروزي اصولگرايان درانتخابات شوراها، خاطرنشان كرد: نظرسنجي را اهل فن آن بايد انجام دهند و ما اگر راي بياوريم يا نياوريم ، براي رضاي خدا كار خواهيم كرد.
فارس: جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري فهرست مستقلي متشكل از حاميان دولت، حاميان شهرداري و نامزدهايي از سوي جبهه براي انتخابات شوراهاي شهر تهران منتشر كرد. اعضاي اين فهرست، عباس شيباني،مهدي چمران،حسن تيزمغز، ابوالقاسم رئوفيان، حسن زياري، خسرو دانشجو، سيد عباس سجادي، حمزه شكيب،مرتضي طلايي، طاهري، عباس مسجدي، محمد مهدي مظاهري، معصومه آباد، مهرنوش معتمدي آذر، عبدالمقيم ناصحي هستند.
باشگاه خبرنگاران جوان: دبير كل حزب اعتماد ملي گفت: مردم اگر در انتخابات شركت نكنند به خود ضرر مي رسانند. مهدي كروبي افزود: شركت گسترده مردم در انتخابات براي حفظ حقوق شهروندي شان بسيار ضروري است و هر كس كه از حقوق خود صرف نظر كند، قابل مدح و ستايش نيست و اصلاح طلبان هم راهكارهاي ويژه اي دارند كه براي مشاركت حداكثري مردم در انتخابات در روزهاي آينده اجرايي مي شود و بايد از تمام موقعيت ها استفاده كرد.
ايسنا: محسن قمي، در مسجد دانشگاه تهران، خطاب به دانشگاهيان و نخبگان تصريح كرد:  فهرستي راي دادن در شأن شما نيست، بايد آگاهانه در مورد افراد تحقيق كنيد و به افرادي كه به مردم سالاري ديني اعتقاد دارند و قدرت تعامل با مردم و دانشجويان و نخبگان را دارند، راي دهيد. مسايل جناحي را در انتخابات خبرگان تاثير ندهيد.
فارس: دبيركل حزب مشاركت گفت: با وجود رد صلاحيت تعدادي از نيروهاي اصلاح طلب در سراسر كشور، چون حداقل شرايط براي مشاركت اصلاح طلبان در انتخابات فراهم است، در اين دوره از انتخابات حاضر هستيم. محسن ميردامادي، با بيان اين كه فضاي سياسي امروز در اردوگاه محافظه كاران شبيه اردوگاه اصلاح طلبان در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري است، گفت: اين كه اختلاف محافظه كاران به معني پيروزي اصلاح طلبان در انتخابات آينده است، نمي توان نظر قاطعي داد، ولي ائتلاف ميان اصلاح طلبان در اين فرصت خود گامي به جلو و نوعي پيروزي است.
ايرنا: نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري و نماينده مردم چهارمحال و بختياري در اين مجلس گفت: مجلس خبرگان رهبري از اساسي ترين  اركان نظام مقدس جمهوري  اسلامي ايران است. آيت الله ابراهيم اميني روز دوشنبه طي نامه اي خطاب  به  مردم  چهارمحال  و بختياري افزود: مجلس خبرگان يكي  از اركان  اساسي نظام است و با تعيين رهبر جمهوري اسلامي و اشراف بر آن، نقش اساسي در مشروعيت نظام اسلامي و در سرنوشت كشور دارد.

يادداشت
تبعات رأي  ندادن در انتخابات شوراها
دكترصادق زيباكلام
در آغاز انتخابات شوراها به نظر مي رسيد كه عرصه رقابت اصلي ميان اصولگرايان از يك سو و اصلاح طلبان از سويي ديگر باشد. تصور اوليه آن بود كه بر خلاف اصلاح طلبان كه مدت هاست دچار بيماري مزمن اختلافات و رقابت هاي دروني شده اند و اين بار هم همچون انتخابات گذشته نخواهند توانست صف واحدي تشكيل دهند، اصولگرايان يك بار ديگر با جبهه واحدي وارد ميدان خواهند شد. معضل بعدي اصلاح طلبان آن بود كه آيا فرشته اقبال عمومي مردم كه مدت هاست از آنان رخت بر بسته همچنان ادامه پيدا خواهد كرد يا آنكه قمر از عقرب به درآمده و دست كم شماري از مردم به نفع آنان به پاي صندوق هاي رأي خواهند رفت. باور ديگر عمومي آن بود كه صف واحد اصولگرايان از يك سو، چنددستگي اصلاح طلبان به همراه تداوم سردي مردم به آنها از سويي ديگر، همچون دفعات گذشته پيروزي ديگري را براي اصولگرايان رقم خواهد زد. اما با نزديك شدن به روز برگزاري انتخابات، بخش عمده اي از اين حدس و گمان ما نقش بر آب شد. بخت آنكه اصلاح طلبان برخلاف انتظار توانستند صف واحدي ارايه دهند. تجربه تلخ بازتاب اختلافات در انتخابات گذشته بالاخص در انتخابات رياست جمهوري تابستان 84 ، اصلاح طلبان را مجاب كرد تا كمترين شرط پيروزي را كه انسجام سياسي است بتوانند تحقق بخشند. اما آنچه شگفت انگيزتر از اتحاد اصلاح طلبان بود، ظهور شكاف و اختلاف در صف اصولگرايان بود. تلاش هاي گسترده، پيگير و نفس گير مهم بين جبهه محافظه كاران نيز نتوانست كاري از پيش برده و همچون اصلاح طلبان در گذشته، اين بار اصولگرايان در چند فهرست مجزا وارد انتخابات شدند.
تجزيه و تحليل اسباب و علل بروز اختلافات ميان اصولگرايان در وراي اين نوشتار قرار مي گيرد. فقط به ذكر اين مختصر بسنده كنيم كه غرور حاصل از پيروزي، تبختر سياسي و خودمحوري در ميان شماري از بزرگان اصولگرا بدون ترديد در زمره مهم ترين دلايل بروز اختلافات است. هدف اصلي اين يادداشت نيز همانطور كه اشاره شد پرداختن به اين موضوع نيست بلكه بيشتر به دنبال بررسي وضعيت اصلاح طلبان و اينكه اگر طرفداران آنان همچنان در ابهام و دودلي درخصوص شركت در انتخابات باقي بمانند، عدم شركت شان چه تبعاتي براي آينده كشور دربر خواهد داشت. اتحاد اصلاح طلبان به قول اصحاب منطق شرط لازم اما كافي براي پيروزي اصلاح طلبان نيست. معضل اساسي اصلاح طلبان آن است كه بسياري از رأي دهندگان بالقوه اصلاح طلبان، چندان ميل و رغبتي براي رفتن به پاي صندوق ها ندارند.
برخي از آنان استدلال مي كنند كه اصلاح طلبان با دردست داشتن قوه مجريه، مجلس و شوراها چندان نتوانستند كاري از پيش برند. حال صرف حضورشان در شوراي شهر كه چندان هم نهاد قدرتمند و مؤثري نيست، چه دست آوردي مي تواند به همراه آورد؟ پاسخ اين پرسش مقوله اي مطول است كه از حوصله يك يادداشت كوتاه خارج است. اولاً اين پيش فرض كه اصلاح طلبان نتوانستند كاري از پيش برند خود محل اشكال است. ثانياً، جدي ترين و اساسي ترين اشكال آن عدم شركت در انتخابات و تعيين سرنوشت است. به هر حال شركت در انتخابات و اعلام نظر از طريق آرايي كه به صندوق ها ريخته خواهد شد در تغيير يا اصلاح روندي كه به آن منتقد يا معترضيم يقيناً مؤثر خواهد بود.

تمهيدات ويژه براي برگزاري انتخابات
واحد مركزي خبر: در حالي كه تنها 3 روز تا برگزاري انتخابات مجلس خبرگان رهبري ،  شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ميان دوره اي مجلس باقي مانده است،  تمهيدات و اقدامات ويژه اي براي بهتر برگزارشدن انتخابات پيش بيني شده است.
مديركل انتخابات وزارت كشور اعلام كرد: با هماهنگي هاي انجام شده، ادارات ثبت احوال سراسر كشور تا پايان هفته حتي در روزهاي پنج شنبه و جمعه 23 و 24 آذرماه تا ساعت 19 آماده پاسخگويي به مراجعان هستند. علي اصغر كارانديش همچنين گفت: حدود 2 ميليون و 450 هزار راي اولي هم كه به سن 15 سال تمام رسيده اند ( متولدان 24 آذر 1370 ) با شناسنامه كنوني مي توانند راي دهند. كارانديش افزود: هر فردي كه شناسنامه اش مفقود شده و يا ايراد داشته باشد ادارات ثبت احوال درخواست آنان را بدون نوبت رسيدگي مي كنند. مدير كل انتخابات وزارت كشور همچنين از آمادگي بيش از يك ميليون و 100 هزار عوامل اجرايي ، نظارتي و بازرسي براي برگزاري انتخابات در بيش از 63 هزار شعبه راي گيري درسراسر كشورخبرداد.
همچنين به گزارش مهر، سعيد عبودي معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال هم اعلام كرد: براي شركت در انتخابات عكسدار بودن شناسنامه الزامي نيست و هموطنان با شناسنامه معتبر جمهوري اسلامي حتي چنانچه تاكنون عكسدار نشده باشد نيز مي توانند در انتخابات شركت كنند. وي با تكذيب خبر منتشرشده مبني بر وجود 2 ميليون شناسنامه فاقد عكس اظهار نمود با تدابير اتخاذ شده و همكاري خوب وزارت آموزش و پرورش شناسنامه 15 ساله ها عموما عكسدار گرديد و به ندرت شناسنامه واجد شرايط شركت در انتخابات فاقد عكس است. در عين حال شركت در انتخابات با شناسنامه عكسدار نشده نيز به موجب قانون ميسر خواهد بود.
در همين حال ايرنا به نقل از يك مسئول ديگر در وزارت كشور از تشكيل بانك اطلاعات انتخابات خبر داد . مهدي انصاري مديركل امور مجلس وزارت كشور روز گذشته در جلسه هيات بازرسي مازندران در ساري گفت: با توجه به همزماني دو انتخابات شوراي شهر و روستا و خبرگان رهبري و همچنين طرح تجميع انتخابات رياست جمهوري با مجلس شوراي اسلامي، تشكيل بانك اطلاعات انتخابات مي تواند منبع بسيار مناسبي براي اجراي بهتر انتخابات آينده باشد. عضو هيات مركزي بازرسي انتخابات وزارت كشور تصريح كرد: بازرسان بايد از ابتدا مانع تخلفات انتخاباتي محرز نظير خريد راي و يا گرفتن شناسنامه جعلي شوند.

بيانيه مجلس خبرگان درباره انتخابات 24 آذر
گروه سياسي مجلس خبرگان رهبري در بيانيه اي كه به مناسبت انتخابات 24 آذر صادر كرد، مجريان و ناظران را به برگزاري انتخاباتي سالم و بي دغدغه و حراست و مراقبت از آراي ملت و هواداران آنان را به رعايت اخلاق و عدالت در تبليغات و پرهيز از هر گونه حريم شكني و تخريب شخصيت ها و سرمايه هاي انقلاب و نظام فراخواند.دربخشي از اين بيانيه آمده است:
انتخابات مجلس خبرگان رهبري به لحاظ آن كه در ارتباط مستقيم با تعيين رهبر فقيه  جامع الشرايط است، اهميت و حساسيت بسياري دارد. حضور در اين عرصه، نقش آفريني ملت در مهمترين ركن نظام است. هر قدر حضور مردم بيشتر و پرشورتر باشد، موجب عزت و اقتدار رهبري نظام خواهد بود. انتخاب فقيهان برتر و شايسته تر، سبب حفظ و تقويت، وزانت و مكانت اين نهاد است كه به تعبير رهبر معظم انقلاب حضرت آيت  الله خامنه اي، مدظله العالي،
از مسائل بسيار مهم است.
گزينش مجتهدان وارسته و داراي بينش اجتماعي و سياسي و معتقد به آرمانهاي انقلاب كه عمري را در راه اعتلاي اسلام و خدمت به نظام مقدس جمهوري اسلامي سپري كرده اند، آينده نظام را بيمه مي كند.

محتشمي پور: هولوكاست افسانه اي بيش نيست
گروه سياسي- علي اكبر محتشمي پور دبيركل كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين با تاكيد بر ضرورت بررسي و تحقيق در مورد هولوكاست گفت: بررسي و تحقيقات نشان خواهد داد كه هولوكاست افسانه اي بيش نيست.محتشمي پور كه روز گذشته در حاشيه برگزاري همايش بين المللي بررسي هولوكاست؛ چشم انداز جهاني   در مركز مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امورخارجه با خبرنگار ايرنا گفت وگو مي كرد در عين  حال اظهار داشت: افسانه  بودن هولوكاست به اين معنا نيست كه نازي ها در طول جنگ جهاني دوم جناياتي مرتكب نشده اند.منوچهر متكي وزير امورخارجه نيز در سخنراني افتتاحيه اين همايش ضمن تاكيد بر اين كه ايران در پي نفي و اثبات مساله هولوكاست نيست،  افزود: هدف جمهوري اسلامي ايران از برگزاري كنفرانس هولوكاست ايجاد فضايي براي طرح نقطه نظرات متفاوت در مورد يك موضوع تاريخي است و اگر هولوكاست با قرائت رسمي زير سؤال برود، هويت رژيم صهيونيستي نيز زير سؤال خواهد رفت.

استقبال روسيه ازتغيير پيش نويس قطعنامه 1+5 درباره ايران
جيمز بيكر: آمريكا بايد با ايران گفت وگو كند
فارس: جيمز بيكر وزير امور خارجه سابق آمريكا و رئيس گروه مطالعات عراق در گفتگو با يك شبكه تلويزيوني آمريكايي گفت: من بار ديگر تأكيد مي كنم كه آمريكا براي برون رفت از بحران عراق بايد با ايران و سوريه وارد گفتگو شود. اما در اين گفتگو نبايد سادگي به خرج دهد. بيكر در تأييد اين درخواست خود گفت: در سال 1991، كه من وزير امور خارجه آمريكا بودم، بسياري فكر مي كردند كه ما قادر نخواهيم بود رفتار سوريه را تغيير دهيم و اين كشور را براي مذاكره با اسرائيل متقاعد كنيم اما بعد از 15 سفر به دمشق ما موفق به انجام اين كار شديم. وي در همين راستا، تصريح كرد در گزارش گروه مطالعات عراق براي مذاكره با ايران و سوريه پيش شرط هايي گذاشته شده است و اين دقيقاً براي آن است كه آمريكا در اين مذاكره ساده وارد نشود.
گروه سياسي روز گذشته نشست غيررسمي نمايندگان كشورهاي 1 + 5 در شوراي امنيت در مورد پيش نويس جديد قطعنامه تحريم عليه ايران در حالي برگزار شد كه خبرها از موافقت روسيه از مفاد اين پيش نويس حكايت داشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه روز گذشته ضمن استقبال از پيش نويس جديد قطعنامه كشورهاي اروپايي اعلام كرد اين پيش نويس هم اكنون براساس پيشنهادهاي روسيه تنظيم شده است.
وي كه با خبرگزاري ريانووستي گفتگو مي كرد، افزود: اين پيش نويس متفاوت از نسخه اي است كه در ابتدا ارائه شده بود و شامل تغييراتي براساس پيشنهادهاي روسيه است كه در آن نياز به وادار كردن ايران براي نشستن بر سر ميز مذاكره لحاظ شده است. لاوروف تأكيد كرد در پيش نويس جديد قطعنامه تحريم هيچ اشاره اي به محدوديت ساخت نيروگاه بوشهر نشده و نگراني اي در اين مورد وجود ندارد.
افزايش احتمال رأي گيري درباره تحريم ايران
در همين حال خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از مقامات آمريكايي اعلام كرد آمريكا و نزديكترين متحدان غربي اش ممكن است به رغم احتمال رأي مخالف يا ممتنع چين و روسيه كه از حق وتو برخوردارند، تحريمات عليه ايران را در شوراي امنيت به رأي بگذارند. پيش از اين خبرگزاري فرانسه اعلام كرده بود ديپلمات هاي غربي در شوراي امنيت مطمئن هستند كه اين شورا تا قبل از كريسمس با تحريم هاي ارائه شده عليه ايران موافقت خواهد كرد.روز گذشته خبرگزاري مهر به نقل از آسوشيتدپرس گزارش داد، روس ها عليرغم استقبال از پيش نويس جديد قطعنامه همچنان براين مسأله اصرار دارند كه هر نوع تصميمي نبايد به طرح هاي روسيه جهت ساخت رآكتوردوم براي ايران اشاره اي داشته باشد.
تقدير از مواضع شوراي همكاري خليج فارس
سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به بيانيه پاياني بيست و هفتمين اجلاس سران شوراي همكاري خليج فارس تأكيد سران اين شورا به حق كشورهاي منطقه در برخورداري از دانش هسته اي را يك گام مثبت در جهت دستيابي به حقوق و منافع مشروع ملت هاي منطقه تلقي كرد. گفتني است در اين بيانيه علاوه بر اينكه از ايران خواسته شده به مشكلات زيست محيطي فعاليت هاي هسته اي خود توجه كند، بار ديگر بر ادعاي مالكيت امارات بر جزاير سه گانه ايراني خليج فارس تأكيد شده است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |