تأملي در نظام پرسش و پاسخ در آموزش و پرورش
پرسشگري و تفكر نقاد
سيما حاج ابوالقاسمي
|
|
از مخالفت نهراسيد، چون فقط بادبادكي مي تواند بالا رود كه با باد مخالف مواجه شود.
چرچيل
يكي از مهمترين وجوه تمايز انسان از ديگر موجودات، قدرت تفكر و خلاقيت، قدرت دستكاري در ذهن و پديده ها، قدرت كشف و توليد ابزار و انديشه هاي جديد است. در دنياي پر از چالش امروز كه حق و باطل، درست و غلط، حقيقت و دروغ سخت به هم آميخته اند، داشتن حس مهارت تشخيص آنها از يكديگر، رمز موفقيت در زندگي است. ذهن نقاد هر چيزي را به راحتي نمي پذيرد و يا رد نمي كند، بلكه ابتدا در مورد آن موضوع، سؤال و استدلال مي كند سپس مي پذيرد يا رد مي كند. داشتن اين نوع تفكر، كمك مي كند تا هنگام تصميم گيري مسأله را از جوانب گوناگون بررسي و نقد كنيم زيرا تفكر نقادانه برپايه پرسيدن، كسب اطلاعات و استدلال قرار دارد و از تعصب و خودرأيي به دور است.
لازم است در مدارس به كودكاني كه به هر طريقي با ما سر و كار دارند، اين مهارت را بياموزيم. زيرا كساني كه فريب ديگران را مي خورند، يا به راحتي جذب گروه ها و افراد ناباب مي شوند، ياد نگرفته اند كه سؤال كنند و به عاقبت كار فكر كنند براي مثال فردي كه داراي تفكر نقاد است و روحيه پرسش و پرسشگري دارد، همواره هنگام دعوت از او به جايي و يا مجلسي مي پرسد: كي؟ كجا؟ با چه كسي؟ چرا؟ چه مدت؟ تفكر نقاد يكي از مهارت هايي است كه خود، زمينه ساز مهارت تصميم گيري و حل مسأله است. به ياد داشته باشيم كه تفكر نقاد با تفكر انتقادي فرق مي كند، چرا كه هدف از انتقاد شايد فقط ايراد گرفتن باشد، ولي تفكر نقاد، نقد و بررسي همه جوانب، نقاط مثبت و منفي موضوع و مقايسه آنها با يكديگر است، براي اينكه بتوانيم تصميم درست تر و منطقي تر بگيريم. اگر هر كس با تفكر در خود بتواند به نقد و بررسي و كنكاش مسائل پيش آمده بپردازد، در مي يابد كه كليد گشايش هر قفل و مشكلي نزد خود اوست و بي جهت آن را در نزد ديگران مي جويد.
تعريف تفكر نقادانه
اين نوع تفكر، نوعي فرآيند شناختي فعال، هدفمند و سازمان يافته است كه شخص با استفاده از آن به بررسي افكار و عقايد خود و ديگران مي پردازد و با ارزيابي و تفسير ماهرانه خود به درك و فهم روشن تر و بهتري دست مي يابد.
اصول تفكر نقادانه
پرسشگري: پرسيدن سؤالات مناسب از خود و ديگران براي فهميدن دقيق تر مطالب.
اطلاعات: جمع آوري اطلاعات از منابع مختلف درباره مطلب يا مسأله مطرح شده.
ارزيابي: بررسي اطلاعات جمع آوري شده درباره مطلب يا مسأله مطرح شده و ارزش گذاري آنها.
نتيجه گيري: در نظر گرفتن و انتخاب بهترين و صحيح ترين مفهوم يا راه حل براي مطلب يا مسأله مطرح شده.
ويژگي افرادي كه داراي تفكر نقادانه هستند
- روحيه پرسش و پرسشگري دارند.
- نسبت به مسائل ديد وسيع و دقيقي دارند.
- هرچيزي را به سادگي و بدون تفكر، نه مي پذيرند و نه رد مي كنند.
- همواره به كليه جنبه هاي مثبت و منفي مسأله توجه مي كنند و يكسو نگر نيستند.
- گوينده اي متفكر و منطقي و شنونده اي فعال هستند.
- به اين مسأله واقفند كه ممكن است حرف يا راه حل ديگران يا خودشان هميشه درست نباشد.
- چون به عاقبت كار مي انديشند، معمولاً فريب وعده هاي ديگران را نمي خورند.
راهكارهاي پرورش تفكر نقادانه
- درباره هر موضوعي با سؤالات مناسب و مرتبط، اطلاعات بيشتري به دست آوريم.
- درباره مسائل پيش آمده فكر كنيم و دچار احساسات و هيجانات كاذب نشويم و از قضاوت عجولانه و تعصب درباره موضوعات بپرهيزيم.
- قبل از پاسخگويي به مسائل فكر كرده، سپس تصميم گيري و عمل كنيم.
- از عقايد و نظريات خود دفاع معقولانه و منطقي كرده و زود تسليم نشويم.
- جلسات گفتگو درباره مسائل اجتماعي و يا روزمره در خانواده و مدرسه ترتيب داده و همه را به شركت فعالانه در اين جلسات تشويق كنيم.
- مشوق خوبي براي مسئولانه فكر كردن خود و ديگران، به ويژه كودكان باشيم.
- براي رشد تفكر نقادانه در كودكان و نوجوانان، مطالعه زندگينامه افراد نقاد، مفيد و مؤثر است.
ديويد ايزمن مي گويد: همه جملات را با دقت بخوان و در پايان همه آنها علامت ؟ بگذار.
|