سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۶ - Dec 12, 2006
طالبان كوچك در پاكستان در حال شكل گيري است
005745.jpg
گروه بين الملل - روزنامه نيويورك تايمز ديروز در گزارشي به نقل از ديپلماتها و مقامات اطلاعاتي چند كشور منطقه نوشت، شبه نظاميان اسلامگرا در پاكستان از توافق صلح اخير با دولت استفاده كرده و مواضع خود را تقويت و پايگاههاي آموزش بمبگذاران انتحاري خود را گسترش داده و اتحاد خود را با القاعده و جنگجويان خارجي تقويت كرده اند.
اين روزنامه به نقل از منابع خود كه آنها را رسمي خوانده است نوشت، منطقه وزيرستان شمالي در پاكستان كه شبه نظاميان آن با دولت پيمان صلح امضا كرده اند اكنون به محلي براي جذب جنگجويان خارجي تبديل شده كه چالشي براي دولت پاكستان نيستند اما كنترل منطقه را به دست گرفته اند و نفوذ خود را به مناطق اطراف گسترش داده اند.
از ابتداي امسال تا كنون بيش از 100 رهبر محلي و طرفدار دولت يا جاسوس آمريكا در اين منطقه سر بريده شده اند. اين يكي از ابزارهاي شبه نظاميان براي تحميل آن چيزي است كه پرويز مشرف آن را طالبانيزه شدن خزنده خوانده است. يك سفير غربي در پاكستان كه نخواسته نامش فاش شود به نيويورك تايمز گفت: شبه نظاميان در حال تصرف اين منطقه هستند و بسيار تهاجمي شده اند.
ديپلماتهاي غربي در پاكستان هشدار مي دهند كه اگر اين شرايط ناديده گرفته شود وقايع دهه 1990 افغانستان تكرار مي شود. در آن سالها مناطقي از خاك افغانستان به حال خود رها شد و عدم حضور و كنترل دولت موجب شد تا طالبان اين مناطق را تصرف كرده و دولت تشكيل دهند. دولت پاكستان بعد از درگيريهاي پي در پي در مناطق قبيله نشين و مرزي اين كشور به ويژه در وزيرستان شمالي با اين نيروها قرارداد صلح امضا كرد. نيروهاي ناتو مستقر در افغانستان مي گويند از 5 سپتامبر 2005 كه دولت مشرف با شبه نظاميان توافق صلح امضا كرد حملات از مرز پاكستان به خاك افغانستان بيشتر شده و تحركات شبه نظاميان نشان از حمايت شدن آنها از آن سوي مرز دارد.
انتقاد كرزاي از ناتو
حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان ديروز در سخنراني با صدايي لرزان و چشماني اشك آلود و با حالتي حاكي از تاسف گفت: كودكان افغاني به واسطه  بمب هاي آمريكا و ناتو و تروريست هايي كه از پاكستان مي آيند، كشته مي شوند.
به گزارش آسوشيتدپرس، كرزاي در اين سخنراني احساساتي كه حاضران را نيز به گريه انداخت، گفت: ظلمي كه بر مردم افغانستان روا مي شود، بسيار زياد است و افغانستان نمي تواند اين ائتلاف را نسبت به كشتن كودكان افغان متوقف كنند.
كرزاي اظهار داشت: ما نمي توانيم مانع ورود تروريست ها از پاكستان شويم. ما نمي توانيم از بمباران تروريست ها توسط ائتلاف جلوگيري كنيم. كودكان ما به همين دليل جان مي دهند.
رئيس جمهوري افغانستان با يادآوري كشتار كودكان در بمباران ناتو با صدايي لرزان و چشماني اشك آلودگفت: ظلم در بالاترين سطح؛ اين ظلم بسيار زياد است.
خالق احمد، سخنگوي كرزاي اظهار داشت: رئيس جمهوري به دليل مرگ يك كودك دوساله و دو معلم افغان ناراحت شده بود و اين واقعا بر روي وي تاثير گذاشته بود.

ادامه مخالفت ها با طرح انتخابات زودرس
در فلسطين
گروه بين الملل- انتشار سخنان محمود عباس مبني بر اينكه به زودي برگزاري انتخابات پيش از موعد را در فلسطين اعلام خواهد كرد با واكنش نيروهاي مقاومت و ملي فلسطين مواجه شد.
در پي بن بست مذاكرات بين محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و دولت اسماعيل هنيه براي تشكيل يك دولت وحدت ملي،چند روز پيش عباس اعلام كرد كه در نظر دارد انتخابات پيش از موعد در اين كشور برگزار كند. عباس در حالي اين طرح را مطرح مي كند كه حماس در انتخابات سال گذشته توانست اكثريت كرسي هاي پارلماني را بدست گرفته و دولت تشكيل دهد. طرح اين موضوع از سوي عباس با واكنش هاي مخالف گروه هاي فلسطيني مواجه شد.پس از مخالفت حماس با اين طرح ،جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيزمخالفت خود را با طرح مذكور اعلام كرد.
احمد بحر جانشين رئيس مجلس قانون گذاري فلسطين نيز نسبت به اعلام اين تصميم هشدار داد و آن را اقدامي كاملا غيرقانوني دانست كه مي تواند فلسطين را وارد عرصه جديدي از خشونت ها و هرج و مرج كند.
از سوي ديگر در يك اقدام مشكوك ديروز در يك عمليات تروريستي سه فرزند يك مقام امنيتي فلسطيني ترور شد. در اين عمليات تروريستي كه تاكنون كسي مسئوليت آن را برعهده نگرفته است فرزندان بها بعلوشه مشاور محمود عباس در سازمان اطلاعات فلسطين به همراه راننده وي براثر شليك افراد مسلح به اتومبيل حامل آنها در غزه به قتل رسيدند.

نگاه
وجوه اختلاف آمريكا و انگليس در خاورميانه
عزيز شاه محمدي
گروه بين الملل دولت هاي آمريكا و انگليس در آخرين روزهاي زمستان 2003 به عراق حمله كردند تا به ادعاي خود با اشاعه سلاح هاي كشتار جمعي مقابله كنند، در عين حال دموكراسي را بسط دهند و پروژه دولت سازي و ملت سازي در خاورميانه را اجرا كنند. هدف از اين لشكركشي برقراري هژموني آمريكا در خاورميانه و تضمين امنيت اسرائيل بود. انگليس (توني بلر قبل از 2006) هم قرار بود با هم سفره گي با آمريكا سهم شغال را ببرد. اين طرح با نيافتن سلاح هاي كشتار جمعي در عراق شكست خورد اما جهان و مردم آمريكا و انگليس مجبور بودند تا سال 2006 صبر كنند تا آثار كامل شكست نمايان شود. در دي ماه گذشته (ژانويه 2006) حماس در انتخابات فلسطين به پيروزي رسيد. انتخابات بي نقص، قانوني و شفاف. و در تابستان امسال (2006) حزب الله، اسرائيل را در حمله به لبنان شكست داد. حزب الله در جنگي نامتعارف (نامتعارف در عرصه هاي سياسي، ديپلماتيك، كمك هاي نظامي، تبليغات رسانه اي و...) اسرائيل را شكست داد.ازاين رو در سال 2006 شكست آمريكا در خاورميانه (عراق) و شكست اسرائيل در لبنان رقم خورد. آمريكا نه تنها نتوانست به هيچ يك از اهداف خود برسد، بلكه نتوانست برتري اسرائيل در منطقه را هم تضمين كند و حتي بقاي اسرائيلي با پيروزي حماس در فلسطين نيز محل ترديد است.
بقاي اسرائيل هم به جهت دموكراتيك (در صورت برگزاري همه پرسي با شركت فلسطيني هاي داخل و خارج) و هم به جهت نظامي در خطر افتاده است.
قدرت بازدارندگي نظامي اسرائيل و تئوري ابهام هسته اي اين رژيم هيچ يك به كارش نيامده است. چنانكه رابرت گيتس وزير دفاع جديد آمريكا كه از نخبگان امنيتي و سياسي اين كشور محسوب مي شود، گفته است حتي اگر اسرائيل مورد حمله هسته اي قرار گيرد، آمريكا نه مي تواند مانع آن شود و نه مي تواند در مقام پاسخ متقابل برآيد. از اين جهت حضور آمريكا و انگليس در كل خاورميانه و بحث بقاي اسرائيل مورد توجه جدي قرار گرفته و موضوع اختلاف بلر و بوش شده است.بلر سال 2006 معتقد است حضور غرب (آمريكا و انگليس) در خاورميانه و بقاي اسرائيل بايد در اولويت قرار گيرد اما بوش و تتمه نومحافظه كاران كه همچنان در دنياي سال 2003 سير مي كنند برآنند كه حضور (غرب) در خاورميانه بايد همراه با تضمين برتري اسرائيل بر كل كشورهاي منطقه باشد. تحليل بلر به آنجا ختم شده است كه معتقد است مسئله حضور غرب در خاورميانه بايد با حل مسئله فلسطين شروع شود و تا وقتي كه اسرائيل مورد حمايت همه جانبه غرب است، در خاورميانه گوش شنوايي براي مواضع واشنگتن و لندن وجود ندارد. ازاين رو حل مسئله فلسطين بايد در چارچوب كل مسئله خاورميانه باشد، اما نخست وزير رژيم صهيونيستي و بوش و اطرافيانش با الحاق مسئله فلسطين به ساير مسائل خاورميانه مخالفند.گرچه دموكراسي و دولت سازي آمريكايي در خاورميانه شكست خورده است اما آنچه در خاورميانه به جنبش مقاومت و بيداري مشهور است خود نيروي عظيمي است كه نتيجه هر انتخاباتي را بر ضد غرب رقم مي زند و اين غير از آن است كه برخلاف ميل غرب در حال حاضر در لبنان، فلسطين و عراق دولت سازي مغاير با منافع غرب در جريان است. بلر سال 2006 با اين ديدگاه احياي روابط با سوريه و مذاكره با ايران را در دستور كار قرار داده است. بلر قرار است هفته سوم آخرين ماه 2006 براي بازگرداندن آب رفته به جوي به دمشق سفر كند. توسل به مذاكره اصولا مورد موافقت اتحاديه اروپا نيز هست. اگر واشنگتن به اين طرح لندن ملحق شود (كه ظاهرا با گزارش بيكر چاره ديگري ندارد)، حركت جديدي در خاورميانه شروع خواهد شد و در غير اين صورت واشنگتن به لحاظ نظامي نيز متحد استراتژيك خود را در خاورميانه از دست خواهد داد. بعيد است لندن منتظر واشنگتن بماند.

طرح اتحاديه عرب براي پايان بحران در لبنان
گروه بين الملل- يك روز پس از تظاهرات ميليوني مردم لبنان در بيروت و تاكيد مجدد آنها بر ضرورت تغيير دولت سنيوره، خبرگزاري ها از احتمال پايان اين بحران خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري هاي خارجي در پي ميانجيگري اتحاديه عرب و ارائه طرح 6 ماده اي از سوي اين اتحاديه اين احتمال كه بحران كنوني در لبنان پايان پذيرد شدت گرفته است.از مهمترين مفاد اين طرح مي توان به تامين نظر حزب الله در آن اشاره كرد. بر اين اساس از سويي مخالفان دست از تظاهرات خياباني مي كشند و از سوي ديگر دولت متعهد مي شود يك سوم به اضافه يك عضو كابينه را به جناح مخالف اختصاص دهد. در صورت تحقق اين پيشنهاد عملا مخالفان مي توانند در خصوص مصوباتي كه با آن مخالف هستند از حق وتو بهره مند شوند و اين همان چيزي است كه بار ها حزب الله و ديگر گروه هاي مخالف دولت سنيوره آن را در خواست كرده اند. اين حقي است كه جناح سنيوره در لبنان هم اكنون از آن برخوردار است. نيرو هاي مخالف سنيوره مي گويند اين حق بايد به آنها هم داده شود تا بدين ترتيب مصوبات هيات دولت به اتفاق آرا تصويب شود.
حمايت مالي و سياسي
كشورهاي عربي از سنيوره
به گزارش واحد مركزي خبر: نشريه المنار چاپ فلسطين نوشت كشورهاي عربي از تظاهرات مردمي در لبنان نگرانند و با قدرت از حكومت سنيوره دفاع مي كنند و همه نوع كمك هاي مالي و سياسي و امنيتي را در اختيار آنان قرار مي دهند.
پايتخت هاي برخي كشورهاي عربي از جمله عربستان در روزهاي اخير شاهد تماس ها و رايزني هاي گسترده اي بوده كه به بررسي اوضاع بحراني لبنان پرداخته است.منابع آگاه المنار اعلام كردند اين پايتخت ها به بررسي راه هاي شكست اعتصاب و تجمع گسترده مردمي در لبنان مي پردازند كه خواهان استعفاي دولت فواد سنيوره و تشكيل دولت وحدت ملي در لبنان هستند.

كوتاه از جهان سياست
مرگ ديكتاتور شيلي
گروه بين الملل- اگوستو پينوشه ديكتاتور سابق شيلي يك هفته پس از بستري شدن در بيمارستان درگذشت.
پينوشه كه در يازدهم سپتامبر سال 1973 با كمك و هدايت آمريكا در كودتايي نظامي حكومت مردمي سالواتور آلنده را سرنگون كرد با تكيه به نيروي ارتش در طول زمامداري خود علاوه بر بازداشت و زنداني كردن مخالفان دولتش، دست به پاكسازي گسترده اي در شيلي زد كه به اعدام، شكنجه و تبعيد بسياري از روشنفكران، دانشجويان و نيروهاي مردمي انجاميد. هنوز هزاران شيليايي از سرنوشت افراد خانواده هاي خود كه در زندان هاي اين كشور اسير بودند بي خبرند. 2 سال پيش پينوشه كه براي معالجه به لندن رفته بود در پي يك حكم قضايي براي مدتي در انگلستان تحت پيگرد قانوني قرار گرفت ولي با دخالت دولت انگليس توانست بار ديگر به شيلي باز گردد.
دولت تازه شيلي به رغم همه كوششها نتوانست پينوشه را تحت پيگيرد قانوني قرار دهد ولي فشار افكار عمومي به بازگشايي بسياري از پرونده هاي زمان حكومت او انجاميد و پاره اي از جنايتهاي او را برملا كرد.
دولت آمريكا كه از طراحان كودتا عليه آلنده بود در دوران حكومت وي طرحهاي اقتصاد آمريكايي را در شيلي پياده كرد كه براي مدتي اقتصاد شيلي را دگرگون كرد ولي در نهايت نتوانست رضايت عموم را جلب كند.

سفر المرت به اروپا
گروه بين الملل - ايهود المرت نخست وزير اسرائيل براي مذاكره با مقامات غربي به اروپا سفر كرد.به گزارش خبرگزاري هاي خارجي در اين سفر اروپايي وي با مقامات آلمان،ايتاليا و واتيكان ديدار خواهد كرد.هنوز از مفاد مذاكرات وي با مقامات اروپايي گزارشي منتشرنشده است.چندي پيش اروپايي ها طرحي را پيشنهاد كردند كه بر اساس آن پس از خروج نيرو هاي نظامي اسرائيل از نوارغزه نيرو هاي سه كشور اسپانيا،فرانسه و ايتاليا به جاي آنها مستقر شوند.دولت فلسطين با اين پيشنهاد مخالفت كرد و آن را ناقض حقوق ملي خود دانست.

خشم مردم مصر از شكنجه مخالفان سياسي
واحد مركزي خبر: فاش شدن اقدام نيروهاي امنيتي و پليس مصر در شكنجه بازداشت شدگان و زندانيان سياسي و غيرسياسي خشم مردم اين كشور را از عملكرد نيروهاي امنيتي برانگيخته است و سازمان هاي مصري و بين المللي مدافع حقوق بشر نيز اعلام كردند شكنجه مخالفان سياسي شيوه و خط مشي دولت مصر است.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره سازمانهاي مصري و بين المللي مدافع حقوق بشر مي گويند روزانه دو هزار نفر در مصر شكنجه مي شوند اين در حالي است كه دولت مصر مي گويد شكنجه افراد در اين كشور فردي و موردي است كه دستگاه هاي دولتي با آن مقابله مي كنند. الجزيره در ادامه تصاويري را از شكنجه افراد به دست نيروهاي امنيتي مصر نشان داد.

رژيم صهيونيستي مانع از سفر هيأت حقيقت ياب
سازمان ملل به بيت حانون شد
ايرنا: يكي از مقامات سازمان ملل در ژنو، اعلام كرد اسرائيل مانع از سفر هيأت حقيقت ياب شوراي حقوق بشر سازمان ملل به نوار غزه شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ژنو، اين مقام سازمان ملل كه خواست نامش فاش نشود، گفت: اسرائيل به اين هيأت كه قرار بود تحت سرپرستي كشيش دزموند توتو برنده جايزه نوبل درباره كشته شدن 19 فلسطيني در خانه هايشان در بيت حانون در نوار غزه تحقيق كند، مجوز سفر نداد.شوراي حقوق بشر سازمان ملل در تاريخ 15 نوامبر، هيأت حقيقت يابي را براي رسيدگي به كشتار افراد غيرنظامي در بيت حانون تشكيل داد كه قرار بود به ارزيابي قربانيان و نيازهاي بازماندگان بپردازد و راه هايي را براي حفاظت شهروندان فلسطيني در برابر حملات اسرائيل پيشنهاد كند.به گفته اين مقام سازمان ملل، اسرائيل در گذشته نيز از ورود هيأت هاي وابسته به حقوق بشر سازمان ملل به اراضي فلسطيني جلوگيري كرده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |