سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۶ - Dec 12, 2006
شهردار تهران: تا پايان تابستان 86 هيچ پروژه نيمه تمامي در تهران نخواهيم داشت
رفع معضلات شهروندان به وضعيت شوراي شهر گره خورده است
گروه شهري- شهروندان تهراني از اين پس هر سه ماه يكبار مي توانند تغييرات و تحولات شهر را به خوبي احساس كنند و اطمينان داشته باشند كه اكنون ما كاملا به شهرداري تهران واداره پايتخت مسلط شده ايم.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمدباقر قاليباف شهردار تهران يكشنبه شب گذشته در ديدار با شهروندان منطقه 2 در مسجد جامع اميرالمومنين (ع) شهرك ژاندارمري ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اداره كلانشهري مانند تهران با مشكلات و پيچيدگي هاي زيادي روبه روست اما اكنون ما به شهرداري مسلط شديم و خوب مي دانيم چه بايد كرد و چگونه مشكلات و معضلات را از سرراه برداشت.
وي افزود: تا پايان نيمه اول سال 86 هيچ پروژه عمراني
نيمه تمامي در شهر تهران وجود نخواهد داشت و براي سالهاي آتي طرح هاي عمراني و خدمات شهري مختلفي در دست بررسي كارشناسان است. وي با تاكيد بر آنكه رفع معضلات و مشكلات شهري امروز و آينده شهروندان تهراني به وضعيت شوراي شهر و تصميمات اعضاي آن گره خورده است گفت: شوراي شهر جايگاه سياسي نيست و نبايد يك نهاد اجتماعي، كاركردي و خدماتي را به مقر سياسي تبديل كرد.
محمدباقر قاليباف تصريح كرد: شوراي شهر نبايد دولتي شود همانگونه كه نبايد در تقابل با دولت قرار گيرد زيرا شوراها مردمي هستند و اعضاي آن بايد در خدمت مردم و براي آنها گام بردارند نه در راستاي سياست و اهداف خود.
وي افزود: اگر به دنبال كوچك كردن مجموعه دولت هستيم بايد مجموعه هايي مانند شوراها را گسترش دهيم و با تفويض وظايف و اختيارات دولت بين مجموعه هاي ديگر در راستاي كوچك سازي دولت اقدام نماييم.
وي خاطرنشان كرد: شهرداري تهران از آن مردم است زيرا با پول و سرمايه آنها اداره مي شود و از آنجا كه رفع اكثر معضلات شهري در گرو تصميم گيريهاي شوراي شهر تهران است شركت در انتخابات هم حق مردم و هم وظيفه آنهاست.
وي ضمن اشاره به آنكه بر اساس برنامه چهارم توسعه قرار بود 24 وظيفه دولت به شهرداري ها واگذار شود گفت: متاسفانه تاكنون اقدامي جدي در اين راستا صورت نگرفته است اما در صورتي كه بخواهيم وضعيت كلانشهرها سر و سامان بگيرد بايد به طور جدي در اين مورد تجديد نظر شود.

مونوريل در تلويزيون!
دكتر محمدهادي موذن
پخش برنامه اي در زمينه استفاده از مونوريل در كشورهاي مختلف، پس از برنامه ورزشي پربيننده اي در شبكه سوم تأمل برانگيز بود.
نخست آن كه شبكه 3، بيشتر رويكردي ورزشي و نه علمي دارد و پخش اين فيلم كه پيام نهايي آن دفاع از مونوريل بود، جاي سئوال دارد.
البته مونوريل مثل هر پديده ترافيكي ديگر موضوعي نيست كه صحبت له يا عليه آن لزوماً شائبه سياسي داشته باشد، اما با توجه به مسائلي كه در هفته هاي اخير در اين باره در رسانه مطرح شده است، پخش چنان فيلمي در آستانه انتخابات شوراها قابل تأمل است به ويژه اگر اين موضوع در كنار رويكرد شديداً منتقدانه اخير برنامه هاي مختلف صدا و سيما به فعاليت هاي شهرداري تهران قرار گيرد.
نكته آن است كه اين فيلم آشكارا نشان مي داد كه برخلاف ادعاي گوينده و مهمانان برنامه، مونوريل در دنيا، صرفاً در مناطق توريستي و فضاهاي سرسبز، آن هم در مسيرهايي نه چندان طولاني به كار گرفته مي شود. بدين ترتيب به رغم تلاش فراوان تهيه كننده فيلم در اثبات مونوريل، فيلم ياد شده خود دليلي است بر له مخالفان آن، چنان كه هيچ شهري در دنيا به دنبال استفاده از مونوريل در مسيرهاي طولاني نيست.
در اين فيلم، معاون پيشين حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نكاتي را بيان داشته است كه كاملاً برخلاف اظهار نظر قبلي ايشان بود: مونوريل را شوراي شهر به شهرداري تهران تحميل كرد.
پرسش اين جاست كه اگر مونوريل وسيله اي مناسب براي تهران است، چگونه دوستان ما پيش از اين از تحميل آن به شهرداري ناراضي بودند!
طرفه آن كه اگر قرار است، مشكل به گونه اي اصولي حل شود، بايد به خبره و كارشناس آن رجوع شود نه به سياستمداران.
* عضو هيأت مديره سازمان حمل و نقل و ترافيك

بازتاب
ديدار عضو شوراي شهر
با شهروندان
گروه شهري- عضو شوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي از مناطق شهرداري، فردا در منطقه 9 با شهروندان ديدار خواهد داشت.
بر اين اساس، حبيب كاشاني با حضور در شهرداري منطقه 9 به بررسي مشكلات شهروندان اين منطقه خواهد پرداخت.
شهروندان منطقه 9 براي ثبت نام ديدار با عضو شوراي شهر مي توانند به روابط عمومي شهرداري منطقه يادشده مراجعه كنند.

نگاه
005769.jpg
ثنا حسين پور

تا پايان سال جاري انجام مي شود
ورود 3400 دستگاه اتوبوس و ميني بوس
به ناوگان حمل و نقل شهري
گروه شهري- به رغم همه مسائل و مشكلاتي كه در جهت تجهيز، تقويت و توسعه سيستم حمل و نقل عمومي بر سر راه مديريت شهري قرار دارد، 2500 دستگاه اتوبوس جديد و 900 دستگاه ميني بوس گازسوز تا پايان زمستان سال جاري وارد ناوگان اتوبوسراني تهران مي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: موضوع بهبود وضعيت
حمل و نقل همگاني با محوريت نوسازي ناوگان اتوبوسراني، از مهم ترين موضوعاتي است كه در دستور كار مديريت شهري در حوزه ترافيك قرار دارد كه به بخش قابل توجهي از آن در زمستان 85 جامه عمل پوشانده مي شود.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: به منظور تامين اتوبوس هاي مورد نياز، در اولويت اول خودروسازان داخلي قرار دارند و در صورتي كه آن ها نتوانند پاسخ گوي نيازهاي موجود باشند، ساير منابع را از نظر دور نخواهيم داشت.
وي با بيان اين كه در حال  حاضر تست هاي ميداني ميني بوس هاي گازسوز جهت به كارگيري در سامانه حمل و نقل عمومي در دست انجام است، تصريح كرد: چنانچه پاسخ بررسي هاي فني مثبت باشد، ميني بوس هاي گازسوز به منظور جابه جايي مسافران به كار گرفته خواهند شد.
معاون شهردار تهران يكي از منابع توليد آلودگي هوا را ميني بوس هاي آلاينده و فرسوده برشمرد و اضافه كرد: در صورت دارا بودن شرايط عملكرد مورد نظر، بر اساس تفاهم هاي اوليه 900 دستگاه ميني بوس نو و گازسوز جايگزين ميني  بوس هاي با عمر بالاي 30 سال مي شوند.
تشكري هاشمي زمستان 85 را آغاز تحول جدي در شبكه حمل و نقل سبك شهري تهران اعلام كرد و گفت: در حالي كه مديريت شهري بيشترين مشكلات را تقبل مي كند، اما همه اهتمام و مساعي خود را به كار بسته ايم تا اجازه ندهيم مردم عزيزمان براي دريافت خدمات شهري كمترين مشكلي را تحمل كنند.

در ارزيابي كارشناسان مطرح شد
غفلت از برنامه مديريت شهري
در تبليغات نامزدهاي شوراها
005772.jpg
گروه شهري: شماري از كارشناسان در گفت وگو با همشهري تأكيد كردند كه اگرچه به نسبت دو دوره گذشته، در اين دوره شعارهاي غيرمرتبط با اختيارات شوراهاي شهر كمتر شده است،  اما همچنان در فعاليت هاي تبليغاتي مرتبط، ارائه برنامه مديريت شهري بسيار كمرنگ است.
به گزارش خبرنگار ما درحالي كه مشخص ترين وظيفه شوراها نظارت بر فعاليت شهرداري و مهم ترين وظيفه شهرداري ساماندهي خدمات شهري، ترافيك و ساخت و ساز در شهر است، بسياري از نامزدها شعارهايي با مضامين همچون فقرزدايي، ايجاد اشتغال، تهيه مسكن براي اجاره نشينان، نشاط براي جوانان و... را ارائه كرده اند كه برآوردن آنها در حوزه اختيارات شوراها نيست.
براساس اين گزارش حتي نامزدهايي كه شعارهاي نزديكتر به حوزه اختيارات شوراها ارائه كرده اند نيز هيچ اشاره اي به برنامه خود براي برآوردن اين شعارها ندارند، زيرا اساساً به خاطر ماهيت مديريت شهري برخي از اين شعارها متناقض بوده و في المثل اجراي پررنگ طرحي براي توسعه مسكن در تضاد با ادعاي جلوگيري از توسعه بي رويه شهر است.
بقيه از صفحه اول
در اين باره، دكتر محمد جمالي اكولوژيست و استاد دانشگاه در گفت وگو با همشهري اشاره كرد: تدوين هر برنامه جامعي براي ساماندهي چشم انداز تهران مستلزم اجراي مجموعه اي از طرح هاي سختگيرانه همچون محدوديت ساخت و ساز، وضع عوارض جديد براي افزايش منابع مالي شهرداري، متوازن ساختن مسووليت هاي شهروندي با حقوق شهروندي، ايجاد محدوديت جدي براي استفاده از خودروهاي شخصي، ممانعت از توسعه فيزيكي شهر، برخورد جدي با ساخت و ساز در حريم و ديگر مناطق غيرمجاز و حتي الامكان ممانعت از مهاجرت پذيري شهر است. هركدام از اين طرح ها دشواري هايي براي انبوهي از شهروندان ايجاد مي كند.
وي همچنين مي افزايد: يك برنامه صادقانه در تبليغات انتخابات شوراها يعني اينكه هر نامزد بگويد در ساماندهي چشم انداز شهر دقيقا به چه اولويت هايي اعتقاد دارد (قاعدتا همه مشكلات شهر را در يك دوره 4 ساله نمي توان حل كرد) و بر مبناي اين اولويت ها كدام گروه از شهروندان بيشتر منتفع و كدام گروه احتمالا بيشتر متضرر خواهند شد.
جمالي اضافه مي كند: براين اساس شهروندان با انتخاب يك نامزد به طور دقيق مي گويند به كدام اولويت براي ساماندهي فضاي شهر اعتقاد دارند و در اين باره حاضر به پذيرش داوطلبانه كدام دشواري ها هستند.
دكتر مصطفي بهزادفر شهرساز و استاد معماري دانشگاه علم و صنعت نيز در اين باره تاكيد كرد براي اداره يك شهر مثل تهران، توسط شورا، نمي توان سابقه سياسي افرادي را كه وارد شوراي شهر مي شوند ناديده گرفت، اما به نظر مي رسد كه اين افراد بيش از آنكه سياسي باشند، لازم است از دانش شهري بهره مند باشند؛ چراكه تلقي شورا به عنوان يك پايگاه سياسي، اصلا منطقي نيست.
وي مي گويد: همواره افراد باسابقه سياسي، بر كساني كه نگاه تكنوكراتيك به شهر دارند پيشي گرفته اند. اگرچه ممكن است در ايران به دليل نبود تحزب و انديشه دموكراتيك اين رويكرد درست باشد، اما نبايد فراموش كرد در يك ساختار منظم حزبي و گروهي، همواره افراد تكنوكرات، به عنوان محورهاي اصلي مديريت شهر، با تكيه بر سابقه سياسي يك جريان به عنوان مديرا ن شهر از سوي مردم انتخاب مي شوند.
اين استاد دانشگاه تهران با اشاره به اين كه نيروهاي تكنوكرات در ساير كشورها، به احزاب مختلف تعلق دارند و در كنار نيروهاي سياسي هر حزب به فعاليت مشغولند مي افزايد: به هنگام انتخاب مديران شهري، اين افراد تكنوكرات هستند كه وارد چرخه رقابت مي شوند و با همتايان خود به مبارزه مي پردازند، نه نيروهاي سياسي. اما از آنجا كه اين رويه در كشور وجود ندارد، حضور نيروهاي سياسي در شورا و در ساختار مديريت شهري، همواره نگران كننده است؛ چراكه اين نيروها اطلاعاتي از شهر و مسائل و مشكلات آن ندارند و تنها با تكيه بر تجارت سياسي خود، وارد عرصه اي مي شوند كه چندان شناختي از آن ندارند.
مهندس صمد ذواشتياق، مدير اسبق پروژه طرح راهبردي شهر تهران نيز در اين زمينه مي گويد: تنها تكيه بر تجارب سياسي نمي تواند افراد را در حوزه مديريت شهري - كه درگير كار اجرايي است و به فعاليت عمراني مشغول است- موفق كند. بي ترديد بهترين افراد براي حضور در شورا، افرادي هستند كه سابقه حضور در اين عرصه را دارند يا در شهرداري ها يا وزارت كشور و مجموعه  هاي از اين دست به فعاليت مشغول بوده و داراي تجارب گوناگونند. بي ترديد انتخابات شورا، با انتخابات مجلس يا ساير انتخابات متفاوت است.
ذواشتياق معتقد است: اصولا در شوراهاي شهر ديدگاه صرفا سياسي، چندان تاثيري ندارد. بايد افرادي خود را در رقابت هاي انتخاباتي عرضه كنند كه بر شهر و مشكلات آن اشراف دارند و براي چالش هاي پيش روي يك شهر بتوانند برنامه ريزي كنند. وي مي گويد: شوراها بايد تصميم ساز باشند. يك تصميم گير صرف با تكيه بر تجارب اعضاء و بهره مندي از گروه هاي كارشناسي در مقام يك تصميم ساز عمل كند و كار تصميم گيري را به عهده افرادي ديگر بگذارد كه در سطوح ديگر مديريت درحال فعاليتند.
همچنين دكتر الميرا ايلياتي كارشناس توسعه پايدار در اين زمينه با اشاره به اين كه تهران هم اكنون درگير بغرنج ترين چالش هاي شهرنشيني بوده و از اين نظر يكي از رنجورترين كلانشهرهاي جهان به شمار مي رود، مي گويد: ترافيك شهر در حال مسدود شدن است، آلودگي هوا سالانه 8 هزار شهروند را در تهران مي كشد، حريم حياتي شهر به  شدت در معرض تطاول و تخريب است، امنيت اجتماعي شهر عمدتاً به واسطه رشد بي ضابطه سكونتگاه هاي حاشيه اي روزبه روز افزون تر از گذشته تهديد مي شود. استاندارد فضاهاي آموزشي، فراغتي، تفريحي، فرهنگي، پايين تر از استاندارد جهاني است. زلزله به شدت شهر را تهديد مي كند و آن وقت مرور شعارهاي تبليغاتي برخي نامزدهاي انتخابات شوراها آدمي را به اشتباه مي اندازد كه انگار اينان تصور مي كنند براي شوراي شهر ژنو، وين يا سيدني نامزد شده اند. آيا واقعا در 4 سال مي توان تهران را به شهري شاد، سبز، روان و آباد تبديل كرد؟

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |