سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۶ - Dec 12, 2006
برندگان نوبل جوايز خود را دريافت كردند
005787.jpg
ايرنا: برندگان جوايز نوبل امسال در رشته هاي ادبيات، اقتصاد و علوم طي مراسمي در استكهلم مدال طلا و ديپلم افتخار خود را از دست كارل گوستاو شانزدهم پادشاه سوئد دريافت كردند.
اورهان پاموك رمان نويس ترك تنها برنده غير آمريكايي جايزه نوبل در مراسم استكهلم بود كه جايزه نوبل ادبيات را از آن خود كرد. راجر كورنبرگ كه در رشته شيمي جايزه نوبل را به دست آورد در سال ???? هنگامي كه ??سال داشت در مراسم اعطاي جايزه نوبل در رشته پزشكي به پدرش آرتور، شركت كرد. امسال نيز آرتور ???ساله همراه با فرزندش در مراسم اعطاي جوايز حضور يافت.
جان ماتار و جورج اسموت به طور مشترك جايزه نوبل فيزيك را به دست آوردند و جايزه نوبل شيمي نيز به طور مشترك به دو متخصص ژنتيك به نامهاي اندرو فاير و جورج ملو تعلق گرفت. ادموند فلپس نيز جايزه نوبل اقتصاد را دريافت كرد.
علاوه بر مدال طلا و ديپلم افتخار، همراه هر جايزه يك چك به مبلغ ?/? ميليون يورو به برندگان اهدا شد. در مورد جوايزي كه به طور مشترك به دو تن اهدا شده بود اين مبلغ به طور مساوي بين آنها تقسيم شد. مراسم اعطاي جايزه صلح نوبل روز شنبه طي مراسم ديگري در اسلو برگزار شد و طي آن كميته نوبل نروژ، جايزه محمد يونس، بانكدار بنگلادشي را به وي اعطا كرد. يونس و بانك وي براي كمك به فقرا به آنها وامهاي كوچك مي دهند.
مراسم اعطاي جوايز نوبل هم زمان با سالروز مرگ آلفرد نوبل دانشمند و كارخانه دار و مخترع ديناميت كه اين جوايز بنا به خواست وي ايجاد شدند اهدا مي شود.

پلاستيك، آب درياهاي جهان را آلوده مي كند
005781.jpg
ايرنا: به گفته گروهي از محققان انگليسي، ذرات ميكروسكوپي پلاستيك مي تواند آب اقيانوس ها را سمي كند. پايگاه اينترنتي بي.بي.سي.نيوز به نقل از اين محققان گزارش داد، ذرات كوچك پلاستيك به نام "اشك پري هاي دريايي" كه نتيجه زباله هاي صنعتي و خانگي هستند در سراسر آب درياهاي جهان گسترده شده است. دانشمندان قبلا اين بقاياي پلاستيكي را در سواحل انگليس و آب هاي اروپا كشف كرده بودند اما اكنون در چهار قاره ديگر نيز اين ذرات مشاهده شده است. دانشمندان نگران راه يافتن اين ذرات به داخل زنجيره غذايي هستند. زباله پلاستيكي از بطري نوشابه ها و تورهاي ماهيگيري گرفته تا كيسه هاي رايج حمل (مواد و اشياء) در نهايت به آب اقيانوس هاي جهان راه مي يابند.
پلاستيك محكم و بادوام تجزيه نمي شود، بلكه تنها از لحاظ فيزيكي از هم مي پاشد و به اين ترتيب احتمالا صدها سال در محيط زيست باقي مي ماند. در ميان انبوه جلبك هاي دريايي و يازباله هايي كه همراه آب به ساحل آورده مي شوند، كشف اشك پري هاي دريايي چيزي معمول است.
برخي (از اين اشك پري هاي دريايي) مواد خام حاصل از صنعت پلاستيك هستند كه در حين انتقال از كارخانه ها به محيط وارد شده اند. بقيه، ذرات زباله هاي خانگي هستند كه در طول سال ها تجزيه شده اند. در هر دو صورت، اشك پري هاي دريايي همه جا باقي مي مانند و زدودن آنها از آب درياها تقريبا غيرممكن است.

ايستگاه هاي پايه Flexi EDGE راه اندازي مي شود
005778.jpg
گروه علمي فرهنگي- به زودي، محصول جديد و انقلابي ايستگاه هاي پايه Flexi EDGE براي راه اندازي سريع تر و به صرفه شبكه هاي GSM/EDGE معرفي مي شود.
با اتكا به طراحي فشرده مدولار، ايستگاه پايه Flexi EDGE كه توسط نوكيا طراحي مي شود، تأثير بسزايي در پوشش و ظرفيت شبكه GSM/EDGE مي گذارد. در عين حال امكان بنا نهادن ايستگاه پايه را آسانتر و سريع تر مي سازد. همچنين اپراتورها مي توانند صرفه جويي قابل ملاحظه اي را در راه اندازي سايت، عمليات و كم كردن تعداد ايستگاه ها داشته باشند كه همگي منجر به پايين آمدن كل هزينه مالكيت شبكه مي شود.

برنامه جست وجو براي دسك تاپ هاي اينترپرايز
005784.jpg
گروه علمي فرهنگي- Fast search & Trasfer ASA
ابزار جست وجوي دسك تاپ اينترپرايزي را توسعه داده است كه داده را از كامپيوترهاي كاربران، سرورهاي داخلي و وب عمومي بازيابي مي كند.
اين برنامه به گونه اي طراحي شده كه به كاربران امكان مي دهد با يك كوئري از منابع متعدد جست وجو را انجام داده و اطلاعات را به دست آورند. همچنين Fast Persoal Search به كاربران اجازه مي دهد تا فايل هايي كه بازيابي كرده اند را ويرايش كرده و يا چاپ نمايند و نيز روش هاي مختلفي را در نوع و دسته بندي نتايج ارائه مي دهد.
اين برنامه با ابزارهاي اجرايي و امنيتي عرضه مي شود تا به تركيب و به كارگيري و اداره بخش هاي تكنولوژي اطلاعات كمك كند. همچنين Fast Persoal Search توسعه نرم افزار را قابل دسترس مي نمايد تا شركايش بتوانند سرويس ها و توليدات را بر اساس محصول جديد ايجاد كنند.مت براون، تحليلگر Forrester Research ، به رابط كاربر محصول علاقه مند است- و خصوصيات آن را براي تمام كاربران و مديران IT مهم مي داند.

آموزش و پرورش
موزه  علوم احداث مي شود
گروه علمي فرهنگي- اولين موزه علوم با هدف ارتقاي كيفيت فرآيند تعليم و تربيت و فراهم آوردن زمينه رشد و تقويت جنبش نرم افزاري بين دانش آموزان به زودي در تهران احداث خواهد شد.
در صورت تصويب شوراي آموزش و پرورش هر استان اين طرح به كليه استان هاي كشور تعميم خواهد يافت و استان هاي سراسر كشور صاحب خانه علم و موزه   علوم خواهند شد.
خانه هاي علم و موزه هاي علوم و فنون معاصر، سازمان هاي نسبتاً پويايي هستند كه نقش فعالي در آموزش غيررسمي مدارس و مردم ايفا مي كنند.
روش كار اين خانه ها بيشتر مشاركتي است و بازديد كننده را تشويق به كسب تجربه  عملي، تفسير و نتيجه گيري مي كند.
مراكز متمايل به صنعت، مراكز آموزش محور، مراكز علم محور و مراكز تاريخ فناوري از انواع خانه هاي علم هستند كه مي توانند بستر مناسب جهت افزايش ميزان علاقه به علوم مختلف در نزد كودكان و نوجوانان را براي فعاليت هاي علمي فراهم آورند.
سرانه دانش آموزي مناطق محروم افزايش يافت
ايرنا: هيات وزيران مبلغ ??ميليارد ريال براي افزايش سرانه دانش آموزي مناطق محروم اختصاص داد.
به گزارش روز دوشنبه دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، هيات وزيران مبلغ ?? ميليارد ريال از محل اعتبارات متمم قانون بودجه سال جاري را به افزايش سرانه دانش آموزي مناطق محروم اختصاص داد.
بر اساس اين مصوبه وزارت آموزش و پرورش موظف گرديد اعتبار مورد نياز براي احداث ?? واحد آموزشي شبانه روزي را در لايحه بودجه سال ????پيش بيني نمايد.
مدارس همچنان با وسايل گرمايشي غيراستاندارد گرم مي شوند
گروه علمي فرهنگي- وسايل گرمايشي مدارس غير استاندارد است و خطر دانش آموزان را تهديد مي كند.
به گزارش همشهري ، مديركل دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: در برخي مناطق روستايي و عشايري هنوز هم كلاس هاي درس با هيزم و وسايل غير استاندارد گرم مي شوند.
عباس رهي در باره زمان برچيده شدن بخاريهاي چكه اي و غير استاندارد از سطح مدارس گفت: وسايل گرمايشي غير استاندارد مدارس امسال شناسايي شده و در زمستان سال تحصيلي آينده با دستورالعملي آنها را جمع آوري مي كنيم.
به گفته وي ، دستورالعمل اجراي فعاليت هاي مقابله اي و پيشگيرانه به تمامي مدارس كشور ارسال شده است وبر همين اساس وزيرآموزش و پرورش دستور تشكيل كميته مقابله با آتش سوزي را نيز صادر كرد.
دبير كميته كشوري پيشگيري و مقابله با آتش سوزي در مدارس كشور تاكيد كرد: روساي سازمان هاي آموزش پرورش استان ها ، شهرستان ها و مديران مدارس در صورت بروز حوادث بايد پاسخگو باشند.
اين درحالي است كه وزيرآموزش وپرورش چندي پيش اعلام كرده است درصورت بروز حادثه مانند آتش سوزي روستاي سفيلان استعفا خواهدكرد.
مشاور وزير آموزش و پرورش بدون اعلام آمار مدارس فاقد وسايل گرمايشي و داراي وسايل غير مجاز گفت: آموزش و پرورش متخصص وسايل گرمازا ندارد و امكانات فني نيز به ما اجازه نظارت مستقيم نمي دهد .
وي افزود: سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس نيز آمار دقيقي از وضعيت وسايل گرمايشي خود و وجود وسايل غيراستاندارد گرمايشي در مدارس ندارد.
وي گفت : كميته پيشگيري و مقابله با آتش سوزي در مدارس در 3 سطح استان،شهرستان و مدارس به افراد مسئوليت واگذار كرده است .
ارايه تسهيلات به مراكز پيش دانشگاهي براي ثبت نام اينترنتي دانش آموزان كنكوري
ايسنا: معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: تا كنون 76 هزار و 646 نفر در آزمون سراسري سال 86 ثبت نام كرده اند.
حسين توكلي با اشاره به استقبال خوب داوطلبان از ثبت نام اينترنتي كنكور، افزود: اخيراً بخشنامه اي از سوي وزارت آموزش و پرورش به مراكز پيش دانشگاهي ابلاغ شده است، كه بر اساس اين بخشنامه با همكاري شركت پست ترتيبي اتخاذ شده تا مديران مراكز پيش دانشگاهي بتوانند با مراجعه به مراكز پستي منطقه خود نسبت به دريافت مدارك ثبت نام اينترنتي به تعداد دانش آموزان خود اقدام و در مهلت مقرر نسبت به ثبت نام اينترنتي از دانش آموزان اقدام كنند.
وي با اشاره به تسهيلات سازمان سنجش به اين مراكز گفت: بديهي است كه از اين طريق مديران و مشاوران مراكز پيش دانشگاهي مي توانند پس از برگزاري آزمون با هماهنگي سازمان سنجش نمرات علمي، اكتسابي و رتبه دانش آموزان پيش دانشگاهي مركز خود را دريافت كنند، همچنين از تعداد و فهرست افراد مجاز به انتخاب رشته، تعداد و فهرست قبول شدگان نهايي و كد رشته محل قبولي آنان و ساير اطلاعات مورد نياز ديگر مطلع شده و براي برنامه ريزي هاي آينده از اين اطلاعات استفاده كنند.

علمي فرهنگي
برگزاري مراسم اختتاميه دومين دوره طرح ملي ايران مرز پرگهر
همشهري، به عنوان رسانه برتر طرح ملي ايران مرز پرگهر شناخته شد
ايسنا - مراسم اختتاميه دومين دوره طرح ملي ايران مرز پرگهر با حضور معاون اول رئيس جمهور، روساي جديد و سابق جهاد دانشگاهي، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و جمعي از دانشجويان و دانشگاهيان در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد.
در مراسم اختتاميه دومين دوره طرح ملي ايران مرز پرگهر كه با هدف تقويت روحيه خودباوري و هويت ملي در ميان دانشجويان برگزار شد. از برگزيدگان مسابقات خاطره نويسي و كتابخواني، منتخبان بخش فيلم و عكس و واحدهاي مجري برگزيده همكار و سازمانها و شركتهاي برتر در برگزاري طرح و رسانه هاي برتر در پوشش خبري با اهداي لوح تقدير شد. طبق نظر شوراي بررسي و نظارت طرح يادشده،  روزنامه همشهري شايسته تقدير شناخته شد.
در دومين دوره طرح ملي ايران مرز پر گهر كه به همت معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تهران برگزار شد، 10 هزار نفر از دانشجويان و دانشگاهيان تابستان و پاييز سال جاري در قالب 250 اردوي يك يا چند روزه از پروژه هاي ملي، مراكز علمي - تحقيقاتي و ميراث فرهنگي در سراسر كشور بازديد كردند و از نزديك با روند پيشرفت هاي عمراني و دستاوردهاي علمي دانشمندان و نخبگان كشور در زمينه هاي مختلف آشنا شدند.
ايران ميزبان اولين جشنواره و نمايشگاه گردشگري اكو
گروه علمي فرهنگي- ايران اعلام آمادگي كرد اولين جشنواره و نمايشگاه گردشگري كشورهاي عضو اكو را در سال۲۰۰۷ برگزار كند.
به گزارش همشهري، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اولين اجلاس كارشناسان ارشد گردشگري كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو كه صبح ديروز در هتل لاله تهران برگزار شد، با اعلام اين مطلب گفت: وجود منابع غني و فراوان، مشتركات تاريخي و فرهنگي، قرارگرفتن در يك منطقه حساس و استراتژيك موجب شده تا كشورهاي منطقه با عزم و اراده جدي نسبت به گسترش همكاري هاي منطقه اي در بخش هاي فني، اقتصادي، فرهنگي و گردشگري اقدام و از همه ظرفيت ها و مكانيسم هاي موجود براي معرفي اين منابع استفاده كنند.
اسفنديار رحيم مشايي افزود: جهانگردي به منظور ديدار، گفت وگو و تفاهم بازيابي و بازشناسي از گذشته هاي بسيار دور در فرهنگ اسلامي به نوعي عبادت تلقي شده و در قرآن مجيد نيز از آن نام برده شده است و همچنين گردشگري باعث توسعه اشتغال، فقرزدايي و رفع تبعيض مي شود.
همكاري هاي مشترك فرهنگي بين ايران و آذربايجان
گروه علمي فرهنگي- مشتركات تاريخي- فرهنگي و ديني دو كشور جمهوري آذربايجان و جمهوري اسلامي ايران، زمينه را براي همكاري بهتر و بيشتر دو كشور مهيا كرده است.
عباسعلي حسن اف، سفير جمهوري آذربايجان در تهران، با اشاره به رشد و پيشرفت روابط ايران و آذربايجان و امكانات و ظرفيت هاي موجود بين دو كشور گفت: براي آغاز بهره برداري پروژه كريدور شمال- جنوب ، هر دو طرف در حال انجام فعاليت هاي مرتبط هستند.
به گفته حسن اف، پروژه راه آهن كريدور شمال- جنوب كه قرار است براي حمل و نقل كالا و حمل مسافر از منطقه خليج فارس و اقيانوس هند تا دورترين نقاط اروپا كشيده شود، توانايي جابه جايي سالانه حدود 30 ميليون تن كالا را داراست.
حسن اف گفت: بين رهبران و اعضاي هر دو دولت، ارتباط بسيار تنگاتنگ و سازنده اي وجود دارد و برخي اتفاقات خارج از روال و عرف،  به هيچ عنوان نمي تواند خللي در روابط دو كشور ايجاد كند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |