سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۶ - Dec 12, 2006
سفر در همه فصول
زمستان فصل خانه نشيني نيست
گروه شهري- اگر يك مسافر خارجي باشيد و بخواهيد به ايران سفر كنيد، بعد از اينكه به كشورتان برگرديد و از شما درباره يكي از اصلي ترين ويژگي هاي ايران بپرسند، احتمالاً خواهيد گفت: كشور عجيبي است در شمالش باران مي باريد و جنوبش گرم و شرجي بود. در استان هاي غربي و شمال غربي اش هم زمين سفيدپوش شده بود! ما ايراني ها به اين ويژگي كشورمان مي گوييم چهار فصل داشتن در يك زمان! خيلي ساده است؛ يعني اينكه تنوع آب و هوايي در ايران به گونه اي است كه هر سليقه آب و هوايي را سيراب مي كند. شمال،جنوب، شرق و غرب. هر ذائقه اي كه داريد، مي توانيد تصميم به سفر بگيريد سفر خوبي در پيش خواهيد داشت؛ در اين باره ميراث خبر گزارشي تهيه كرده كه در پي مي آيد.
ايران بدليل گستردگي و تنوع بوم شناختي و بلندي هاي متنوع، داراي شرايط آب و هوايي بسيار متفاوت است كه اين شرايط سبب شده تا مسافرت در اين كشور در چهارفصل سال رونق داشته باشد.
تمامي جاده هاي كشور آخر هفته ها شاهد تردد خانواده هايي است كه براي ديدن جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي بار سفر را بسته اند و فرهنگ سفر در ايرانيان فرهنگ جا افتاده اي است.
اين روزها سفر كردن به نقاط مختلف كشور به دليل سرماي هوا كاهش يافته است، اما سرماي هوا هنوز عاشقان اصلي سفر را مايوس نكرده و مناطق زيبا و ديدني كشور در زمستان نيز پذيراي مهمانان ويژه خود است.
در زمستان كه معمولاً از ماه دوم پاييز آغاز شده و تا عيد نوروز طول مي كشد (در فواصل ماه هاي دسامبر تا فوريه) اكثر مناطق كشور به شدت سرد است در حالي كه در تابستان (ژوئن تا آگوست) گرماي هوا به چهل درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.
ميانگين سالانه دما در ايران از شمال غربي به شمال شرقي تغيير مي كند و از منهاي ده درجه سانتيگراد در آذربايجان تا به 30 - 25 درجه سانتيگراد در جنوب و جنوب شرقي مي رسد.
نواحي ساحلي جنوب و شمال ايران در مقايسه با مناطق مركزي و كوهستاني الگوي هواشناختي بسيار متنوعي دارد.
شهرهاي شيراز، اصفهان، تهران، مشهد و تبريز كه مهمترين مراكز جلب جهانگردند آب و هواي بسيار متنوعي دارند. شيراز با چهار ماه هواي گرم در صدر اين فهرست قرار مي گيرد و تبريز با يك ماه هواي گرم در رديف آخر قرار دارد.
جنوب ايران ، مقصد گردشگران زمستانه
ميانگين سالانه دماي بندرعباس در اوايل زمستان 5/18 سانتيگراد است و ميزان بارش سالانه مناطق مختلف كشور نيز در اين فصل بسيار متفاوت است.
ايران داراي آب و هواي متناوبي است كه در برخي مناطق كشور گرماي تابستان و سرماي زمستان مشابه است. به همين دليل آب و هواي ايران در هر منطقه بايد بصورت جداگانه مورد توجه قرار گيرد.
جزيره كيش از جمله مناطق ديدني ايران زمين است كه زمستان ها از استقبال بيشتري برخوردار بوده و با آب و هواي بهاري خود جمع كثيري از گردشگران زمستانه را به سوي خود جلب مي كند.
در ژانويه و فوريه (آذر و دي) سه نوع منطقه آب و هوايي در ايران وجود دارد، سواحل درياي خزر داراي آب و هواي معتدل سرد، مناطق مركزي داراي آب و هواي سرد زمستاني و مناطق كناري داراي آب و هواي متوسط و ملايم است، ولي در مناطق جنوبي هوا بسيار گرم است و در تابستان تحمل آب و هواي مناطق مركزي بسيار مشكل تر است.
غريب، معاون گردشگري سازمان منطقه آزاد كيش گفت: سفرهاي زمستانه و پاييزه به كيش در چند سال اخير رونق يافته است و مردم براي حس كردن هواي بهاري و لذت بردن از آب و هواي خليج فارس به اين جزيره زيبا و ديدني سفر مي كنند.
وي افزود: براي بيشتر شدن تعداد مسافران كيش جاذبه هاي گردشگري اين جزيره در حال ساماندهي است.
جهانگردهايي كه در فصل زمستان به سواحل جنوبي ايران مي روند با آب و هوايي بسيار مطبوع روبه رو مي شوند، در حالي كه در همان زمان مردم استان هاي فارس و اصفهان آب و هوايي باراني يا برفي دارند.
در فصل تابستان آب و هواي همه مناطق كشور تا حد قابل تحملي گرم مي شود اما بهترين زمان براي بازديد از مناطق مختلف ايران دو فصل بهار و پائيز و بويژه ايام نوروز است.
شمال كشور در پاييز و زمستان از زيبايي خارق العاده اي برخوردار بوده و گردشگران خاص خود را دارد.
سفرهاي زمستاني به شمال ايران
رشته كوه هاي البرز زمستان ها ميزبان كوهنوردان است و سواحل درياچه بزرگ خزر نيز پاييز و زمستان از صنعت گردشگري بي بهره نيست.
كوير، بهترين مقصد زمستانه گردشگران
اما كوير، مهمترين مقصد گردشگري پاييزه و زمستانه كشورمان است كه متاسفانه به دلايلي چون ناشناخته بودن جذابيت هاي كوير و چگونگي سفر به اين نقاط پست، تا به حال نتوانسته است آنطور كه بايد در توسعه صنعت گردشگري جايگاه خاصي را به خود اختصاص دهد.
امسال برخي از دفاتر خدمات مسافرتي براي شناساندن اين جاذبه طبيعي به مردم اقدام به برگزاري تورهايي براي ديدن كويرهاي ايران كردند.
مدير يكي از آژانس هاي كويرنوردي در همين باره گفت: برگزاري تورهاي كويرنوردي يكي از مهمترين راه هاي رونق دادن به سفرهاي زمستان در كشور است. وي افزود: كويرهاي ايران يكي از مهمترين قابليت هاي اكوتوريستي است كه چون شرايط خاصي را براي سفر مي طلبد مردم به تنهايي نمي توانند براي اين مسافرت ها اقدام كنند و همراه شدن با تورهاي كويرنوردي بهترين راه مسافرت به كويرهاي ايران است.
وي اظهار داشت: اگر سفر به كوير در برنامه هايي تحت عنوان جاذبه هاي گردشگري ايران زمين در رسانه هاي همگاني پخش يا منتشر شود، سفرهاي پاييزه و زمستانه مردم افزايش خواهد يافت.

نگاه دوم
دبير كميته علمي همايش مهندسي محيط زيست:
اشكال در نگهداري سيستم هاي
تصفيه فاضلاب است
گروه شهري مشكل اساسي در سيستم هاي تصفيه فاضلاب كشور، راهبري و نگهداري آنهاست.
اگرچه معمولاً سيستم هاي فاضلاب صنعتي و شهري به خوبي طراحي و اجرا مي شوند اما نگهداري و راهبري اين سيستم ها مشكلاتي را در آنها بوجود مي آورد.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر ناصر مهردادي دبير كميته علمي همايش مهندسي محيط زيست در جلسه آشنايي با اولين همايش و نمايشگاه تخصصي مهندسي محيط زيست در دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران با بيان اين مطلب گفت: مشكل اصلي در سيستم هاي تصفيه فاضلاب صنعتي كمبود مواد مغذي براي ميكروارگانيزم هايي است كه از عوامل مهم تصفيه فاضلاب به حساب مي آيند. بايد بررسي شود چه ميزان فسفر و نيتروژن به عنوان دو عنصر اصلي تشكيل دهنده مواد مغذي يادشده، براي تصفيه فاضلاب صنعتي لازم است.
دبير كميته علمي همايش مهندسي محيط زيست افزود: تاكنون 750 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده كه از اين ميان 400 مقاله مورد داوري قرار گرفته است. البته بيشتر اين داوري ها براساس چكيده مقالات انجام شده و ما منتظر هستيم تا مقالات كامل بدستمان برسد و آن ها را دسته بندي كرده و مورد استفاده قرار دهيم.
دكتر عبدلي، عضو كميته علمي اين همايش نيز پسماندها را مشكلي ملي خواند و گفت: گستردگي و پراكندگي پسماندها در سراسر كشور ايجاب مي كند كه همانند ديگر نقاط دنيا، به مسئله پسماند توجه شايسته مبذول شود و زيرساخت ها، قوانين و ظرفيت سازي در اين زمينه انجام گيرد. عضو هيأت علمي دانشگاه تهران افزود: اين كار نياز به عزم ملي و استراتژي مناسب دارد.
ما بايد در ابتدا جايگاه كشور را در مديريت پسماندها تعيين كنيم و سپس براي رسيدن به جايگاه مناسب در اين زمينه، برنامه ريزي و اقدام كنيم. وي افزود: حتي در محافل علمي نيز از پسماند تصوير واقعي وجود ندارد و هرگاه صحبت از آن مي شود بلافاصله زباله و دور ريختن آن به اذهان متبادر مي گردد.
وي در ادامه به چالش هاي پيش رو براي رسيدن به استانداردهاي قانوني اشاره كرد و افزود: بايد راه هاي دستيابي به اهداف تعيين شده در قوانين و آئين نامه هاي اجرايي و چگونگي دستيابي به اين اهداف مورد بحث و بررسي قرار گيرد. اولين همايش و نمايشگاه تخصصي مهندسي محيط زيست به منظور بحث و تبادل نظر متخصصين، دست اندركاران و مديران مرتبط با محيط زيست، توسط دانشگاه تهران، وزارت صنايع و معادن و سازمان حفاظت محيط زيست در زمستان 1385 برگزار مي گردد. در اين همايش موضوعات مرتبط با مهندسي محيط زيست در زمينه آب، فاضلاب، خاك، پسماند و هوا مورد بررسي قرار مي گيرد.
پيش از برگزاري همايش، كارگاههاي آموزشي در 4 موضوع مختلفِ راهبري تصفيه خانه هاي فاضلاب، پايش و حذف آلاينده هاي نفتي، سيستم ها و روش هاي پياده سازي ISO14000 (زيست محيطي) در صنايع و مديريت پسماندها (توليد، تكنولوژي هاي دفع و دفن بهداشتي) برگزار مي شود.
همچنين، در طول برگزاري اين همايش، نخستين نمايشگاه تخصصي مهندسي محيط زيست نيز كار خود را آغاز خواهد نمود. به تمام شركتها لوح يادبود نمايشگاه و به غرفه برتر لوح تقدير و به سه شركت فعالتر در زمينه محيط زيست نشان طلا، نقره و برنز نمايشگاه از طرف برگزار كنندگان اهداء خواهد شد.

چشم انداز
005802.jpg
۹۵ درصد از شهروندان ايراني، بهترين فرصت سفر را روزهاي آغازين سال و فصل تابستان مي دانند. و اگر از آنها بپرسيد به كجا سفر مي كنيد يقيناً يكي از مناطق شمالي كشور را به عنوان مقصد خود ذكر مي كنند. دليل آن هم روشن است؛ چرا كه ايام تعطيل با شروع سال نو آغاز مي شود و پس از آن، شهروندان فقط در فصل تابستان مجال سفر دارند.به عبارت ديگر، ما تنها كشوري هستيم كه تعطيلات زمستاني نداريم. نكته اي كه نه مسئولان و نه شهروندان آن را باور ندارند اين كه زمستان هم مثل تابستان فصل سفر است، فصل خانه نشيني و پناه بردن به گوشه دنج و خلوت خانه نيست.
عكس: مسعود خامسي پور

عجايب ايران
جزيره قشم
005799.jpg
آرش نورآقايي - اگر چه دلفين بزرگترين جانور خليج فارس نيست، اما به نقشه ايران كه نگاه كنيد شكل بزرگترين جزيره خليج فارس شبيه دلفين است. جزيره اي كه در طول تاريخ متعلق به ايرانيان بوده، ولي از اسكندر مقدوني گرفته تا امويان و عباسيان و پرتغالي ها و انگليسي ها به آن حمله كرده اند و چشم طمع به آن داشته اند. قشم، جزيره اي است كه با عنوان بهشت مرجان هاي دريايي شناخته مي شود و سواحلي آرام، پوشيده از شن هاي سفيد و غروبي دل انگيز دارد.
تا همين يك سال پيش فكر مي كردند طولاني ترين غار نمكي دنيا در فلسطين است. اما امروز مي دانيم كه غار نمكي قشم با بيش از 6 هزار متر طول، طويل ترين غار نمكي دنياست.
از طرفي در قشم درختي مي رويد به اسم حرا كه به نام علمي اوسينا مارينا شناخته مي شود. اوسينا همان ابن سيناي خودمان است كه اين گياه به افتخار او نام گذاري شده، ريشه هاي اين درخت در آب شور مي رويد از خاك بيرون مي آيند و در واقع آب شيرين كن درخت هستند.
اين گياه زيستگاه نوعي جانور است. جنگل هاي حرا در بوشهر، سيستان و بلوچستان و هرمزگان، از ذخيره گاه هاي جنگلي كشور به حساب مي آيند و تحت حفاظت قرار دارند.
دره ستاره ها يا همان استار اوتيده در قشم از آن مكان هاي وهم انگيز است كه آدميزاد را به شهر جن و پري مي برد و اشكال زيباي آن هر كسي را مبهوت مي كند.
به گواه تاريخ، جزيره قشم همواره يك مركز تجاري و كشتيراني پررونق بوده و امروز هم تمامي كشتي هايي كه قصد بارگيري از كشورهاي خليج فارس را دارند بايد از سواحل جنوبي آن بگذرند و بسياري از هواپيماهايي كه قصد پرواز از شرق به غرب زمين را دارند بايد از حريم هوايي آن عبور كنند. به دليل موقعيت آب و هواي قشم،  سالانه درصد قابل توجهي از پرندگان بومي ايران و پرندگان ديگر نقاط جهان به آن مهاجرت مي كنند.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |