سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۶ - Dec 12, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي فرمايد:
مجاهد آن است كه در كار اطاعت خدا، با ضمير خويش جهاد كند.

نهج الفصاحه، ح 3076
امروز با حافظ
دل رميده ما را رفيق و مونس شد
ستاره اي بدرخشيد و ماه مجلس شد
به غمزه مسئله آموز صدمدرس شد
نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
موسيقيدان ايراني
نامزد معتبرترين
جايزه جهاني
005766.jpg
همشهري آنلاين: آلبوم اخير حسين عليزاده و ژوان گاسپاريان جزو 5 نامزد نهايي چهل و نهمين دوره جايزه گرمي  در بخش موسيقي سنتي ملل شدند.
به گزارش همشهري آنلاين، اين آلبوم كه به تماشاي آب هاي سفيد نام دارد حاصل همكاري مشترك عليزاده با گاسپاريان است كه كنسرت آن هم 2 سال قبل در كاخ نياوران برگزار و آلبومش به بازار موسيقي عرضه شده است.
رقباي عليزاده در جايزه گرمي  عبارتند از آلبومي  مشترك از تاجيكستان و ازبكستان با عنوان چهره ناديدني معشوق ،  هامبو در برف از نواهاي رقص روستايي و آييني اسكانديناوي، زنجيرهاي طلايي از هند و متبرك از كر كليسايي سوتو از آفريقاي جنوبي.
جايزه گرمي  معتبرترين جايزه موسيقي در جهان است و از آن به عنوان اسكار موسيقايي ياد مي شود. پيش از اين آلبوم غزل  دو كيهان كلهر و نيز فرياد، حاصل همكاري شجريان، عليزاده و كلهر، نيز به بخش پاياني اين جايزه راه يافتند، اما توفيق به دست آوردن جايزه نهايي را نيافتند.
گرمي  در حال حاضر 108 رده در 30 ژانر مختلف موسيقي از سنتي تا مدرن و پاپ و جاز دارد و برندگان هر بخش هم از طريق رأي دادن اعضاي انجمن حرفه اي آكادمي  ضبط كه نهادي مدني و پرطرفدار در صنعت ضبط موسيقي آمريكا است، برگزيدگان را انتخاب و معرفي مي كنند. نماد اين جايزه گرامافون مطلاي كوچكي است كه به هركدام از برگزيدگان اعطا مي شود. مراسم گرمي  امسال، 11 فوريه 2007 ( 22 بهمن) در لس آنجلس برگزار و از طريق شبكه سي بي اس به صورت زنده پخش مي شود. اولين دوره اين مراسم در سال 1958 برگزار شد.

آب و هوا
005748.jpg

عكس روز
005763.jpg
عكس: همشهري / گلناز بهشتي
تهران، خيابان ولي عصر، ورودي پارك ملت، ساعت 10 صبح ديروز بارش مداوم برف، شاخص كيفيت هواي تهران را روز گذشته در شرايط سالم حفظ كرد. كارشناسان سازمان هواشناسي براي نواحي جنوبي كشور رعد و برق و رگبار و براي نواحي ديگر، بارش باران و برف پيش بيني كرده اند.

در شهر چه خبر
نمك پاش زرد
سطل هاي زردرنگ حاوي شن و نمك مخصوص كه قبل از نخستين بارش برف پائيزي فقط حس كنجكاوي رهگذران را تحريك مي كردند ديروز آهسته آهسته خود را به عنوان پاي ثابت روزهاي برفي شناساندند. ديروز ساكنان خيابان هاي شيبدار مناطق شمالي تهران به همراه مأموران ستاد برف روبي شهرداري به شن و نمك پاشي مشغول شدند و با اين همكاري از بدل شدن برخي خيابان هاي شهر به پيست اسكي خودروها جلوگيري شد. با اين وجود پليس راهنمايي و رانندگي به علت بروز يخ زدگي در خيابان هاي محله هاي شمال تهران ظرف امروز، استفاده از تجهيزات زمستاني شامل زنجيرچرخ، ضديخ و تعويض لاستيك ها و برف پاكن هاي فرسوده را براي عبور و مرور از اين مناطق الزامي دانست.

تماس با زائران
براي برقراري ارتباط با زائران بيت الله الحرام تماس تلفني از ايران به عربستان نسبت به مسير بالعكس ارزان تر است. هر سال پس از بازگشت زائران و مشاهده قبض هاي تلفن، خانواده ها و بستگان آن ها متوجه تفاوت تعرفه تماس از ايران مي شوند. علاوه بر اين دريافت پيام كوتاه نيز براي زائران رايگان است اما براي ارسال آن فرستنده به ازاء هر پيام 1942 ريال خواهد پرداخت. براي سال جاري نرخ هر دقيقه مكالمه از ايران به مقصد تلفن همراه حجاج در عربستان، براي تماس گيرنده در ايران، معادل تعرفه داخلي تماس با تلفن همراه منظور مي شود و براي زائران حاضر در عربستان برابر 1670 ريال به علاوه پنج درصد ماليات محاسبه مي شود.

قطعي گاز
امروز جريان گاز برخي محدوده هاي منطقه يك شهرداري به مدت 9 ساعت قطع خواهد شد. اين قطعي موقت كه با هدف ترميم شبكه گاز انجام مي شود از ساعت 30/9 تا ساعت 18 محدوده هاي اراج، خيابان گلزار، حدفاصل خيابان صنايع تا بزرگراه بابايي، خيابان هاي لادن شرقي، لادن غربي، زنبق، كماسايي، هما، به راز، معتمدي همچنين گل افشان، غرب، گلناز، امير قائم، ترابيان و مهديه را دربرخواهد گرفت. همچنين ساكنان منطقه 21 شهرداري تهران نيز در محدوده هاي كوچه هاي پانزدهم اصلي، خيابان هفدهم غربي و پنديار از ساعت 10 تا 14 با همين مشكل روبه رو خواهند بود.

تقلب در بازار آهن
ورق هاي فولادي تغيير شكل يافته، خود را به جاي تيرآهن جا زده و وارد بازار آهن شدند. به نظر مي رسد تيرآهن هاي غيراستاندارد علاقه خاصي به بازار آهن تهران دارند و هرازگاهي با ترفندهاي گوناگون خود را به اين محل مي رسانند. با اين وجود اين بار دست تقلبي هاي بازار رو شد و مسئولان و آگاهان بازار به خريداران توصيه كردند از خريد اين كالا خودداري كنند. گفته مي شود تيرآهن هاي غيراستاندارد و تقلبي كيفيت مناسبي ندارد و مقاومت سازه را با خطر روبه رو مي كند.

بازار
005841.jpg
بازار ماشين هاي لباسشويي كه زمستان ها با افزايش تقاضا مواجه مي شود طي ماه هاي گذشته رشد 20 درصدي قيمت را نيز پشت سرگذاشت.
اين موضوع درمورد كالاهاي خارجي به علت تفاوت 25 درصدي تعرفه واردات نسبت به گذشته صورت گرفت.
كنترل بازار و تصفيه نسبي آن از انواع كالاهاي قاچاق و گراني نرخ جهاني فلزات از ديگر عواملي بود كه گراني ماشين لباسشويي و رونق تعميرات و خريد و فروش لوازم يدكي آن را به دنبال داشت. از سوي ديگر در معرض ديد نبودن نرخنامه هاي اتحاديه براي آگاهي متقاضيان خدمات تعميراتي، نارضايتي هايي را به وجود مي آورد.
به همين منظور تبعيت از نرخنامه جديد اتحاديه صنف توليدكنندگان و تعميركاران صنايع برودتي، لباسشويي و قطعات يدكي تهران مي تواند نرخ هاي سليقه اي را از ميان بردارد.

سكه، طلا و ارز
005844.jpg

يادبود
005754.jpg
تمبر يادبود شهداي اصحاب رسانه همزمان با نخستين سالگرد شهادت تعدادي از خبرنگاران و تصويربرداران رسانه هاي گروهي در سانحه سقوط هواپيماي سي 130 منتشر شد.
اين تمبر به درخواست ستاد بزرگداشت شهداي اصحاب رسانه و به سفارش بنياد شهيد و امور ايثارگران، توسط شركت پست جمهوري اسلامي ايران منتشر گرديد.

چهارمين نشست علمي مركز آموزش همشهري
شما هم مي توانيد روزنامه نگار- شهروند باشيد
همشهري آنلاين: شما هم مي توانيد روزنامه نگار - شهروند باشيد عنوان چهارمين نشست علمي مركز آموزش همشهري است كه 26 آذر ماه در باشگاه وبلاگ نويسان برگزار مي شود.
توسعه وسايل ارتباطات جمعي و فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات در سال هاي اخير، به شهروندان امكان داده است كه در توليد روزنامه نگاران مشاركت كنند. به اين ترتيب نوع تازه اي از روزنامه نگاري با عنوان روزنامه نگاري شهروندي پديد آمده است. روزنامه نگاري شهروندي، به نوبه خود، باعث تحول چشمگيري در محتوا و شكل ارائه خبرها و گزارش ها شده و فشار مثبتي را بر تحريريه ها وارد آورده است تا بيش از پيش به پيگيري و پوشش اخبار و رويدادها بپردازند.
در نشست مركز آموزش همشهري كه روز يكشنبه 26 آذر ماه از ساعت 9 تا 12:30 در باشگاه وبلاگ نويسان برگزار مي شود نيز به موضوعات زير پرداخته مي شود: روزنامه نگاري شهروندي چيست؟ تعامل روزنامه نگاري شهروندي و روزنامه  نگاري حرفه اي چگونه است؟ روزنامه نگاري شهروندي و حقوق شهروندي، روزنامه نگاري شهروندي و آزادي بيان، روزنامه نگاري شهروندي و اخلاق حرفه اي روزنامه نگاري و چگونه مي توان يك روزنامه   نگار شهروند شد؟ در اين نشست دكتر يونس شكرخواه، دكتر تژا ميرفخرايي، امين رجايي، حميد وثوق، علي شميراني و مصطفي قوانلوقاجار به طرح ديدگاه هاي خود درباره روزنامه نگاري شهروندي خواهند پرداخت. حاضران در جلسه نيز مي توانند تجربه هاي خود را درباره اين نوع جديد روزنامه نگاري با ديگران در ميان بگذارند. باشگاه وبلاگ نويسان در بزرگراه جلا ل آل احمد، روبه روي شهروند قزل قلعه، بوستان گل ها واقع است. اگر قصد داريد با اتومبيل شخصي به باشگاه وبلاگ نويسان بياييد بهتر است با شماره تلفن هاي 88003936 و 88330066 تماس بگيرد و راهنمايي شويد، چون در غير اين صورت ممكن است راه را پيدا نكنيد!

سينما
005757.jpg
بي وفا
كارگردان: اصغر نعيمي
بازيگران: گوهرخيرانديش، الناز شاكردوست، حميد گودرزي، محسن قاضي مرادي
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، عصر جديد 2، مركزي 3، جوان 1، شقايق، ايران 3
خلاصه داستان: علاقه يك پسر ثروتمند به دختري فقير با ورود يك زن ديگر مثلث فراز و فرودهاي داستان را تشكيل مي دهد.

تلويزيون
005847.jpg

آلودگي هواي تهران
005751.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
فاصله ها
يكي از شب ها كه دير وقت از سر كار برگشته بودم، جر و بحث مان با همسرم به خاطر آماده نبودن شام، به پرتاب كردن بشقابي به سمت او منجر شده بود. هر 3 شكسته بودند؛ بشقاب، سر و دل همسرم. پسرم او را به درمانگاه برده بود و من نيز بي توجه به رختخواب رفته بودم. صبح هم بدون خوردن صبحانه به سر كار رفتم. از آن شب به بعد همسرم شام مرا سر وقت آماده مي كرد ولي بدون حضور آنان و شادي هميشگي صرف مي شد.
عليرضا ساروق فراهاني

گشتي در دنياي خبرها
خطاي شركت هواپيمايي
ليما: اخيراً شركت هواپيمايي نپال براي جذب جهانگرد اقدام به توزيع پوسترهاي تبليغاتي در كشور هند كرده است كه در اين پوستر تصوير يك كوه به چشم مي خورد كه زير آن نوشته شده: با پرواز به نپال، از كوههاي هيماليا ديدن كنيد. اما تصويري كه روي اين پوستر چاپ شده مربوط به يك كوه در كشور پرو است. به عبارتي ديگر شركت هواپيمايي نپال به اشتباه تصوير كوهي را منتشر كرده كه 16 هزار كيلومتر با كوههاي هيماليا فاصله دارد.
نخستين راننده   زن تاكسي امارات
ابوظبي: روزنامه هاي امارت روز گذشته نوشتند، نخستين راننده زن تاكسي در اين كشور شروع به كار كرد. با آنكه 5 سال قبل قانوني مبني بر حضور زنان در ناوگان تاكسيراني امارات تصويب شد اما هيچ خانمي وارد اين حرفه نشد. اما يك اتفاق ناگوار همه چيز را تغيير داد. يك خانم 43 ساله كه در سال 2002 شوهرش را از دست داد و مجبور بود هزينه هاي 4 فرزند يتيم خود را تأمين كند تصميم گرفت راننده تاكسي شود. به همين دليل با پيگيري هاي مداوم مجوز تاكسيراني دريافت و كار خود را آغاز كرد. البته مأموران راهنمايي و رانندگي امارات هر روز چندين بار تاكسي وي را متوقف مي كنند و از وي پروانه تاكسيراني مي خواهند.
مشكل تازه پليس
دهلي نو: اخيراً پليس شهر بمبئي هند با مشكل تازه اي مواجه شده كه اين مشكل، چند همسري مأموران اين نيرو است. با توجه به اينكه تعداد قابل توجهي از مأموران پليس اين شهر قبلا در دهكده ها ساكن بودند به همين دليل يك خانواده در دهكده دارند و يك خانواده در شهر. همين موضوع باعث شده كه پس از مرگ اين مأموران، اختلافات شديدي ميان همسران آنها بر سر دريافت بيمه عمر بوجود بيايد كه اغلب اين درگير ي ها در دادگاه حل و فصل مي شود. به گفته پليس بمبئي هم اكنون بيش از 144 مأمور در اين نيرو دو همسر يا بيشتر دارند به همين دليل از آنها خواسته شده در پرونده پرسنلي خود مشخص كنند كه پس از مرگ، بيمه عمر به كداميك از همسرانشان تعلق بگيرد.
سه سال حبس در پاركينگ
پاريس: يك پيرزن 70 ساله در فرانسه شوهر 76 ساله خود را به مدت 3 سال در پاركينگ خانه حبس كرد. پس از اينكه وي با شوهرش اختلاف نظر پيدا كرد وي را داخل پاركينگ انداخت و در را به رويش بست. او تنها يك تشك كهنه در اختيار مرد قرار داد تا شبها روي آن بخوابد. با توجه به اينكه خوراك اين مرد بسيار محدود بود به همين دليل با كاهش وزن و سوء تغذيه مواجه شد. سرانجام همسايه ها نسبت به غيبت پيرمرد مشكوك شدند و موضوع را به پليس اطلاع دادند. پس از فاش شدن راز ماجراي زنداني شدن اين مرد، يك دادگاه همسر وي را به تحمل دو سال حبس محكوم كرد.
محدوديت براي پدران فراري
لندن: بسياري از مردان در انگليس پس از جدايي از همسرشان متواري مي شوند و هزينه هاي نگهداري فرزندانشان را نمي  پردازند. به همين دليل هزينه هنگفتي به دولت تحميل شده است. ديروز وزير كار انگليس اعلام كرد دولت اين كشور قصد دارد قوانين محدود كننده اي براي اين پدران متخلف در نظر بگيرد. بر اساس تدابير تازه دولت، پدراني كه هزينه فرزندان خود را نپردازند نامشان در اينترنت منتشر خواهد شد تا رسوا شوند. همچنين در صورت تكرار اين تخلف، گذرنامه آنها باطل مي شود و حق خروج از كشور را نخواهند داشت.
مشكلات دانشمندان در قطب جنوب
005760.jpg
قطب جنوب: دانشمنداني كه در قطب جنوب مشغول فعاليت هستند در اين زمان از سال معمولا دچار مشكل مي شوند كه اين مشكل آب شدن توده هاي يخ است. همانگونه كه در تصوير مشخص است لاستيك عقب خودروي يكي از اين دانشمندان در هنگام عبور از روي يخ هاي قطب جنوب ناگهان داخل گودالي يك متري گير افتاد. وي براي اينكه شب در سرماي قطب يخ نزند بلافاصله با مركز تماس گرفت و درخواست كمك كرد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |