سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۶ - Dec 12, 2006
توسعه فعاليت  شركت هاي اروپايي
در طرح هاي نفت و گاز ايران
005775.jpg
گروه اقتصادي- درحاليكه برخي تحولات خارجي اين تصور را ايجاد كرده كه شركت هاي خارجي تمايلي به سرمايه گذاري درطرح هاي نفتي ايران ندارند يكي از مسئولان شركت نفتي شل درايران تاكيد كرد كه اين شركت و برخي از شركت هاي ديگر اروپايي همچنان درطرح هاي موجود فعال هستند و به حضور در طرح هاي جديد گاز و نفت ايران علاقه مند هستند.
به گزارش همشهري، فرخ مستوفي قائم مقام شركت نفتي شل در تهران با اعلام اين مطلب به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر با توجه به برنامه ريزي براي اجراي طرح هاي توليد گاز مايع طبيعي در پارس جنوبي برنامه ريزي براي اجراي اين طرح دراين شركت آغازشده و هيچ نشانه اي از كاهش فعاليت هاي اين شركت نيست . وي درعين حال تاكيد كرد كه شركت هاي ديگر ازجمله شركت توتال نيز اجراي طرح توليد گاز طبيعي مايع كه فعاليت جديدي از سوي اين شركت در ايران است را آغاز كرده و اين جداي از فعاليت هايي است كه پيش از اين آغاز شده است.وي درعين حال از تمايل به مشاركت در طرح هاي ديگر از سوي شركت متبوع خود خبرداد. اكبرتركان مديرعامل شركت نفت وگاز پارس كه طرح هاي موجود و طرح هاي آينده اين منطقه را مديريت مي كند در گفت وگو با خبرنگار ما از ادامه روند عادي طرح هاي در دست اجرا در منطقه پارس جنوبي خبرداد و تاكيد كرد :كه منع معاملات دلاري با ايران هيچ مانعي در راه سرمايه گذاري شركت هاي خارجي در ايران نيست . ديروز معاون وزير انرژي روسيه نيز از تمايل شركت گازپروم براي سرمايه گذاري در زمينه توليد گاز طبيعي در پارس جنوبي خبرداده است.
ماتروف گفته است كه شركت گازپروم نه تنها در پروژه هاي اكتشاف گاز در ايران مشاركت خواهد كرد بلكه اين شركت قصد دارد در پروژه هاي توليد گاز در اين كشور نيز سرمايه گذاري كند.

۱۰ واحد نانوايي متخلف در تهران پلمپ شد
گروه اقتصادي- پس از اعلام خبر افزايش قيمت و اعمال نرخ هاي جديد نان توسط اتحاديه نا نوايان از چهارشنبه هفته گذشته، با وجود مخالفت وزارت بازرگاني، استانداري تهران و اعلام بازرسي و تعزيرات آرد و نان مبني برخورد با متخلفين براي جلوگيري از افزايش قيمت نان، نرخ انواع نان سنتي و صنعتي در سطح شهر افزايش يافته است.
براين اساس در بسياري از نانوايي هاي سطح شهر با آرد 75 ريالي، نان لواش به قيمت 200ريال، بربري۵۵۰ ريال، سنگك۷۵۰ تا 1000 ريال و تافتون از 200 تا 300 ريال عرضه مي شود. اين در حالي است كه با وجود اعلام اتحاديه نانوايان مبني بر تاثيرنداشتن اعلام نرخ هاي جديد برقيمت انواع نان هاي ماشيني و صنعتي به دليل استفاده از يارانه شكر و غيره، قيمت اين نوع نان نيز افزايش يافته به نحوي كه قيمت نان بربري ماشيني از 1250 به 1500 ريال و قيمت انواع نان ساندويچ و صبحانه نيز افزايش پيدا كرده است.
از سوي ديگر،  با وجود استدلال رئيس اتحاديه نانوايان براي افزايش قيمت نان در زمينه افزايش وزن نان اكنون در بسياري از نانوايي هاي سطح شهر، نان با كيفيت و كميت بسيار نامناسبي عرضه مي شود. اين در حالي است كه پيش از اين نيز به دليل نبود سيستم هاي نظارتي كارآمد، كنترلي در زمينه قيمت، كيفيت و كميت نان اعمال نمي شد. اما به نظر مي رسد اتحاديه نانوايان تهران، افزايش كمي و كيفي نان را مستمسكي براي افزايش قيمت ها قرار داده و از سوي ديگر سيستم نظارتي كارآمدي براي كنترل وزن نان عرضه شده به مصرف كنندگان وجود ندارد.
با اين وجود،  ماموران تعزيرات آرد و نان وزارت بازرگاني ديروز 10 نانوايي متخلف را در پي شكايت شهروندان از افزايش غيرقانوني قيمت نان پلمپ كردند. به نظر مي رسد طولاني شدن فرآيند تصميم گيري در مورد قيمت و خصوصي سازي توليد آرد و عرضه نان در وزارت بازرگاني و نبود هماهنگي لازم دستگاه هاي ذي ربط در زمينه قيمت گذاري و نظارت و كنترل بازار نان موجب شده است تا با اعلام نرخ هاي جديد از سوي اتحاديه نانوايان، زمينه افزايش قيمت نان فراهم گردد. گرچه اين اتحاديه اعلام نرخ هاي جديد و افزايش قيمت نان را پس از هماهنگي و صدور مجوز لازم از سوي معاونت داخلي وزارت بازرگاني عنوان كرده است.

طي نيمه نخست سال 2006 صورت گرفت
تبديل 4 ميلياردي ذخاير دلاري ايران
به ديگر ارزها
گروه اقتصادي- بانك تسويه حساب هاي بين المللي در گزارشي با بيان اينكه كشور هاي توليدكننده نفت استفاده از دلار در مبادلات و ذخاير ارزي خود را به پايين ترين سطح در دو سال اخير رسانده اند، اعلام كرد: ايران در شش ماه نخست سال 2006 بالغ بر 4 ميليارد دلار از ذخاير دلاري خود را به ديگر ارزها تبديل كرده است.
به گزارش فايننشال تايمز، روسيه و كشور هاي عضو سازمان كشور هاي صادركننده نفت (اوپك) دارايي هاي دلاري خود را از 67 درصد در سه ماه اول سال جاري به 65 درصد در سه ماهه دوم كاهش دادند. در همين حال اين كشور ها دارايي هاي خود به يورو را از 20 به 22 درصد افزايش دادند كه اين روند مي تواند به تضعيف هرچه بيشتر دلار كه ارزش آن در برابر يورو به پايين ترين ميزان طي 20 ماه گذشته و در برابر پوند به پايين ترين ميزان طي 14سال گذشته رسيده است، كمك كند. در حالي كه در نيمه نخست سال 2006 سپرده هاي دلاري اعضاي اوپك 3/5 ميليارد دلار كاهش يافته است، سپرده هاي ين و يوروي آنها به ترتيب 8/3 و 8/2 ميليارد دلار افزايش يافته است.

براي جبران مشكلات فاينانس
حساب ذخيره ارزي 4 ميليارد دلار
به صنعت نفت وام مي دهد
گروه اقتصادي- با بروز مشكل در تامين فاينانس طرح هاي نفتي كشور رئيس جمهوري دستور اختصاص 4 ميليارد دلار از محل حساب ذخيره ارزي را صادر كرده است.
اكبر تركان مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اعلام اين خبر به شانا گفت: طبق دستور رئيس جمهوري براي جبران كمبودهاي فاينانس، ? ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي به صنعت نفت وام داده مي شود.
وي در باره پيشرفت كار در فاز 11 پارس جنوبي گفت: شركت توتال در حال برگزاري مناقصه هاي فرعي است و پس از نهايي شدن تمام مناقصه هاي فرعي و مشخص شدن قيمت هاي اجزاي پروژه تا يك ماه و نيم آينده، اف.آي.دي پروژه نهايي خواهد شد. وي همچنين روند اجراي مناقصه ديگر طرح هاي منطقه پارس جنوبي از جمله فازهاي 20۱۹، و۲۱را عادي توصيف كرد.

يك پالايشگاه جديد 120 هزار بشكه اي
در استان فارس ساخته مي شود
گروه اقتصادي- طرحي براي ساخت پالايشگاه جديدي در استان فارس با ظرفيت 120هزار بشكه در روز در حال تدوين است.
شاهرخ خسرواني مديرعامل شركت پالايش نفت شيراز با اعلام اين خبر افزود در حال حاضر اين طرح در مديريت برنامه ريزي تلفيقي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در دست بررسي است و مطالعات امكان سنجي آن درحال انجام است. وي همچنين از اجراي طرح افزايش توليد بنزين در پالايشگاه شيراز به 4 ميليون ليتر در روز با عملياتي شدن طرح توسعه اين پالايشگاه تا سال 89 خبرداد. خسرواني گفت: اين طرح با هدف افزايش توليد بنزين تا 4 ميليون ليتر در روز و نفت گاز (گازوئيل) تا 5/3 ميليون ليتر در روز اجرا مي شود.

نظام ملي طبقه بندي كالا و خدمات ايجاد مي شود
گروه اقتصادي- هيأت وزيران با تصويب مصوبه اي، وزارت بازرگاني را موظف كرده است نسبت به ايجاد نظام ملي طبقه بندي و خدمات شايسته كالا و خدمات شامل تامين و توسعه بستر اطلاعاتي زنجيره تامين ملي كالا، استانداردها، روش ها، ابزار و دستورالعمل هاي طبقه بندي و كدگذاري كالا، اقدام كند.
هيأت وزيران وزارتخانه هاي صنايع و معادن، امور اقتصادي و دارايي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و جهاد كشاورزي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، بانك مركزي و مؤسسه ها و مراكز وابسته به آنها و نيز ساير دستگاه هاي اجرايي ذي ربط را موظف به همكاري در ايجاد و گسترش نظام ملي طبقه بندي و خدمات شناسه كالا و خدمات كرده است.

گفت وگو
توسعه دولتي به معناي عدم توجه به قانون است
گروه اقتصادي- به رغم تاكيدهاي مكرر در برنامه چهارم درمورد كوچك سازي و كاهش سرمايه گذاري دولت در طول برنامه و ابلاغيه سياست هاي كلي اصل 44 همچنان وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات به افزايش خدمات و واگذاري هاي بيشتر سيمكارت دائم واعتباري درسال جاري تاكيد مي كند. اين مسئله درحالي صورت مي گيرد كه كيفيت خدمات در اين بخش از سطح لازم برخوردار نيست. دراين زمينه و با رمضان صادق زاده مسئول كميته ارتباطات و فناوري اطلاعات كميسيون صنايع ومعادن مجلس شوراي اسلامي گفتگو كرده ايم.
***
* درحالي كه توسعه فعاليت هاي ارتباطات سيار توسط دولت از سوي قانون برنامه چهارم منع شده، مقامات وزارت ارتباطات همچنان بر واگذاري سيمكارت تأكيد مي كنند. ديدگاه شما به عنوان نماينده مجلس چيست؟
- در برنامه 5 ساله چهارم طبق ماده 124 دولت موظف به آزاد سازي در بخش مخابرات شده و به همين دليل اپراتور دوم راه افتاده و واگذاري سيمكارت اعتباري به بخش خصوصي انجام شد. اين براي آن است كه رقابت دراين بخش ايجاد شود.با ابلاغ سياست هاي اصل 44 اين مسئله جدي ترشده و بايد دولت فعاليت هاي موجود خود را دراين بخش مانند ارتباطات سيار۳۰، شركت استاني مخابرات و فناوري اطلاعات و حتي شركت پست را تا هشتاد درصد سهامشان به بخش خصوصي واگذار كند؛ البته بجز موارد حاكميتي كه در ابلاغيه مشخص شده است. با اين شرايط دولت موظف است كه براي واگذاري برنامه ريزي وبه زمينه سازي فعاليت بخش خصوصي كمك كند.حتي بايد سال آينده مقدمات ورود اپراتورسوم نيز فراهم شود، بنابراين توسعه دولتي به معناي عدم توجه به قانون است.
* از مدتي قبل بحث ارايه پروانه فعاليت براي اپراتوردولتي تلفن ونظارت سازمان تنظيم مقررات براين شركت مطرح است. دراين زمينه چه تحولي رخ داده است؟
- با توجه به رقابتي شدن بازارتلفن همراه به نظر مي رسد اهميت نظارت برفعاليت هاي شركت ارتباطات سيار بيشترشده و بايد دراين زمينه اقدام جدي انجام شود.سازمان تنظيم مقررات بايد برفعاليت هاي اين شركت مانند شركت هاي خصوصي نظارت كند و درواقع اين شركت را براي حضور دراين بازاركه بخش خصوصي نيزدر آن حضور دارد آماده و شرايط واگذاري سهام آن را نيز فراهم كند.ارتباطات سيار بايد ازنظرقيمت،كيفيت خدمات و ديگر امورتحت نظارت سازمان تنظيم مقررات باشد وشرايط گذشته كه اين شركت تنها فعال دراين بخش بود بايد تغييركند.
*تاكنون براي خصوصي سازي بخش دولتي در بخش ارتباطات چه برنامه ريزي اي شده و آيا مجلس دراين مورد درجريان است؟
- تاكنون من گزارشي دراين زمينه نديده ام ولي مطالبي ازسوي مسئولان مربوطه بيان شده و در دولت و مجلس ستادهايي تشكيل شده و درحال حاضر در انتظار ارايه يك لايحه از سوي دولت براي اينكه نحوه خصوصي سازي مشخص شود هستيم. با ارايه اين لايحه كار تاحدي سرعت مي گيرد. درمورد جزئيات اين لايحه نيز تاكنون مطلبي منتشرنشده است و هنوز درمورد آن اطلاعاتي منتشرنشده است.

توليد تيرآهن هاي غيراستاندارد در كشور
فارس: مديركل نظارت بر اجراي استاندارد از توليد تيرآهن هاي غيراستاندارد خبر داد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، مديركل نظارت براي اجراي استاندارد اعلام كرد: اخيرا برخي افراد سودجو و فرصت طلب با استفاده از جوشكاري و شكل دهي ورق فولادي اقدام به توليد تيرآهن كرده اند كه اين نوع مصالح غيراستاندارد و از نظر فني غيرقابل مصرف بوده و كاربرد آن تهديدي جدي براي جان و مال انسانهاست.
وي از عموم مردم تقاضا كرد ضمن پرهيز از هرگونه استفاده از اين نوع تيرآهن ها در صورت مشاهده محل توليد، توزيع و نگهداري اين نوع مصالح با ادارات كل استاندارد استانها تماس بگيرند.

هشدار به شهروندان
صرفه جويي كنيد
تا گاز قطع نشود
گروه اقتصادي- شركت ملي گاز با كاهش دما در كشور و نگراني از احتمال قطعي گاز در برخي مناطق كشور، از مصرف كنندگان خواست تا با صرفه جويي در مصرف اين سوخت از بروز مشكل درتأمين انرژي اين شركت را ياري كنند.
به گزارش همشهري درصورت فراتر رفتن مصرف از توليد گاز در كشور احتمال قطع گاز افزايش مي يابد. شركت ملي گاز در اطلاعيه خود از مشتركان گاز دركشوردرخواست كرده است كه با شدت گرفتن سرما با كاهش يا خاموش كردن يك شعله از وسايل گاز سوز خود در محل زندگي يا كار خود امكان خدمت رساني بهتر اين شركت به شهروندان را فراهم كنند.شهروندان با صرفه جويي كمك مي كنند گاز به ويژه در مناطق سرد قطع نشود.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |