چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۵ - Jan 17, 2007
چهارمين نمايشگاه محصولات عزاداري محرم افتتاح شد
پيچش عطر سيب در كانون پرورش
عكس: شهاب نوري
010539.jpg
گروه ادب و هنر- چهارمين نمايشگاه عاشورايي عطر سيب تا دوشنبه آينده، دوم بهمن ماه در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به كار خود ادامه مي دهد.
اين نخستين بار است كه نمايشگاه پرطرفدار عطر سيب در كانون پرورش فكري خيابان حجاب برگزار مي شود. پيش از اين در سه دوره گذشته، مصلاي امام خميني ره و خيابان بهشت(نزديك ساختمان شهرداري) محل برگزاري اين نمايشگاه بود. فرزاد هوشيار، دبير نمايشگاه امسال درباره اين تغيير محل مي گويد: اكثر هيأ ت هاي تهران، در مناطق جنوبي شهر متمركزند، بنابر اين مصلاي تهران، محل مناسبي براي اين نمايشگاه نبود. ساختمان خيابان بهشت نيز، اكنون ساختمان اداري سازمان فرهنگي- هنري شهرداري است. ضمن اين كه وجود نمايشگاه در آن منطقه، با وجود ترافيك زياد منطقه و اين كه ساختمان در منطقه طرح ترافيك قرار داشت ، كار را براي رفت و آمد، دشوار مي كرد.
نمايشگاه عطر سيب به محصولات تداركاتي هيأت هاي مذهبي اختصاص دارد و آن طور كه هوشيار مي گويد، مرجعي براي تهيه اين اقلام است. اما امسال، علاوه بر اقدام تداركاتي، رويكرد فرهنگي نمايشگاه پررنگ تر است و مسئولان تلاش كرده اند، شيوه درست عزاداري در ايام محرم را به صورت غيرمستقيم، تبليغ كنند. از جمله اين كه عَلَم، زنجير، دُهل و طبل از محصولات ارائه شده در نمايشگاه حذف شده و بيرق هاي تمثال دار نيز جاي خود را به بيرق هاي جديدي داده اند كه عكس هايي در ابعاد بزرگ از حرمين شريفين بر آنها نقش بسته است. هوشيار مي گويد: آن چه امسال به نسبت سال هاي گذشته، بيشتر مورد توجه بوده است، تجهيز فرهنگي هيأت ها، توجه به مفاهيم عاشورا و جلوگيري از انحراف هاي مرسوم در عزاداري هاي محرم است. اين توجه با گسترش عقلانيت در عزاداري و پرهيز از ترويج پهلوان پردازي هاي نادرست، انجام گرفته است.
سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، برگزاركننده نمايشگاه عطر سيب، با توجه به شعار تهران، شهر اخلاق ، اين فرهنگ سازي را با ارائه محصولات فرهنگي، علاوه بر تجهيزات تداركاتي هيأت ها انجام مي دهد. اهداي يك بسته فرهنگي به همه هيأت هاي رسمي، يكي از اين موارد است.كتاب شعر مداحي مبتني بر عقلانيت عاشورايي، يك سي دي صوتي كه نغمه هاي اشعار كتاب ياد شده را نيز به شكل درست ارائه مي دهد و كتاب لهوف (مقتل خواني عاشورا) نوشته سيدبن طاووس كه عاري از تحريف است و با نثري ساده و محاوره اي بازنويسي شده است، از جمله محصولاتي هستند كه در بسته مورد نظر ارائه مي شوند. همه هيأت هاي داراي مجوز مي توانند براي دريافت بسته فرهنگي نمايشگاه، به همراه مجوز و مهر هيأت و كارت شناسايي به نمايشگاه مراجعه كنند. علاوه بر اين، سازمان فرهنگي- هنري شهرداري كارت اعتباري ويژه اي را در اختيار هيأت ها و مساجد قرار مي دهد كه براي هيأت هاي موردي 100 هزار تومان، هيأت هاي مستمر 150 هزار تومان و حسينيه ها و مساجد 200 هزار تومان اختصاص داده است كه خريد از نمايشگاه را آسان تر و حتي رايگان مي كند.
مشاور رئيس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري توضيح مي دهد: البته علاوه بر اين، قيمت محصولات در نمايشگاه عطر سيب، پنج تا 20 درصد زير قيمت بازار است و هر كس كه بخواهد مي تواند اقلام تداركاتي و فرهنگي مورد نياز براي عزاداري را در ايام محرم از نمايشگاه تهيه كند.
امسال 15 غرفه در بخش فرهنگي و 45 غرفه تداركاتي با 18 سرفصل مجزا در نمايشگاه عطر سيب حضور دارند. ضمن آن كه در بخش هنري نمايشگاه، شش نمايشگاه و برنامه  نيز براي بازديدكنندگان در نظر گرفته شده است: نمايشگاه عكس نگار گذر محرم ، نمايشگاه عكس كودك و معنويت ، اجراي زنده نقاشي قهوه خانه اي، اجراي زنده خطاطي و نمايش پرده خواني در تعزيت امام حسين ع.
پايگاه اينترنتي حرم(به نشاني haram.ir) نيز اخبار و اطلاعات هيأت هاي مذهبي را در طول برگزاري نمايشگاه و ايام عزاداري ماه محرم، در دسترس علاقه مندان قرار مي دهد.

روبرتوچولي كارگردان ايتاليايي :
تماشاگران ايراني هوشيار، دقيق و مشتاق ترين
تماشاگران تئاتر جهانند
010536.jpg
گروه ادب و هنر- امروز مراسم اختتاميه جشنواره بين المللي تئاتر در تالار وحدت برگزار مي شود و بيست و پنجمين دوره جشنواره پس از 10 روز تلاش با تقدير از فعالان عرصه تئاتر به كار خود پايان مي دهد. در جشنواره امسال 48 نمايش ايراني و 8 گروه خارجي از كشورهاي آلمان، اتريش، فرانسه، ايتاليا و روسيه در تالارهاي مختلف به صحنه آمد و نمايش هاي خياباني جشنواره نيز هر روز در فضاي باز تئاتر شهر، تالار مولوي، فرهنگسراي نياوران و فرهنگسراي بهمن به اجرا درآمدند.
برگزاري كارگاه هاي آموزشي و جلسات نقد و بررسي از برنامه هاي ديگر جشنواره امسال بود كه در خانه هنرمندان، تالار مولوي و مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. روبرتو چولي كارگردان آلماني كه با دو نمايش ليرشاه و مرگ وانتون در جشنواره امسال حضور داشت در دو شب پي در پي پس از اجراي نمايش ليرشاه در تالار چهار سوي تئاتر شهر با تماشاگران به گفت وگو نشست و به پرسش هاي منتقدان و خبرنگاران پاسخ گفت. چولي در آغاز اين نشست در تئاتر شهر گفت: تماشاگران ايراني با عشق و علاقه فراوان در سالن هاي نامتناسب و غيراستاندارد به تماشاي تئاتر مي نشينند. اين يك سرمايه عظيم و با ارزش است كه مخاطبان تئاتر در ايران با وجود تمامي مشكلات سالن ها اين همه شورو اشتياق دارند و با اين همه عشق و علاقه به ديدن تئاتر مي آيند.
چولي در پاسخ به يكي از تماشاگران گفت: كارگردان تئاتر وظيفه دارد با استفاده از تكنيك هاي خاص اجرايي به تماشاگر خود درست ديدن را بياموزد.چولي از نمايش شاه لير به عنوان اثري كلاسيك در نوشتار و مدرن در اجرا ياد كرد كه با الهام از سبك و سياق كارگرداني پيتر بروك كارگردان بزرگ جهان به صحنه رفته است. وي گفت: در امروزي كردن اين نمايش سعي كرده ام شخصيت ها را از پشت عينك تئاتر ابزورد نبينم . به اعتقاد من مهم ترين حس خلاقانه يك كارگردان در برخورد با يك اثر كلاسيك امروزي كردن اثر و برداشت جديد او از نمايش است.

موسيقي ايران
كنسرت اركستر موسيقي ملل
همشهري آنلاين - سومين برنامه نقد نغمه به نقد و تحليل كنسرت اركستر موسيقي ملل به رهبري پيمان سلطاني اختصاص دارد. در اين برنامه كه در ساعت 17 سي ام دي ماه در فرهنگسراي شفق(دانشجو) برگزار خواهد شد، پيمان سلطاني به عنوان رهبر اركستر و سياوش بيضايي به عنوان آهنگساز و تنظيم كننده قطعات اين اركستر حضور دارند و عليرضا جواهري نيز در مقام منتقد به تحليل و ارزيابي اين كنسرت خواهد پرداخت. نخستين برنامه نقد نغمه به نقد كنسرت كامكارها با حضور هوشنگ كامكار اختصاص داشت و در دومين برنامه نقد نغمه نيز آلبوم گريز فريدون شهبازيان با حضور اين آهنگساز و نادر گلچين (خواننده پيش كسوت) مورد ارزيابي و تحليل قرار گرفت.

سينماي جهان
برگزيدگان گلدن گلوب معرفي شدند
010533.jpg
آسوشيتدپرس: بابل بهترين فيلم شصت و چهارمين دوره جوايز سينمايي گلدن گلوب شد و مارتين اسكورسيزي توانست جايزه بهترين كارگرداني را براي جداافتاده كسب كند. در اين مراسم بابل با پشت سر گذاشتن رقبايي همچون بابي ، جداافتاده ، بچه هاي كوچولو و ملكه عنوان بهترين فيلم را به دست آورد.
فهرست برندگان جوايز سينمايي گلدن گلوب به اين شرح اعلام شد :
بهترين فيلم درام: بابل به كارگرداني آلخاندرو گونزالس ايناريتو، بهترين بازيگر نقش اول زن: هلن ميرن براي فيلم ملكه ،بهترين بازيگر نقش اول مرد: فارست ويتاكر براي فيلم آخرين پادشاه اسكاتلند ،بهترين فيلم موزيكال: دختران رويايي ،بهترين بازيگر زن در فيلم موزيكال يا كمدي: مريل استريپ براي فيلم شيطان پرادا مي پوشد  ، بهترين بازيگر مرد در فيلم كمدي يا موزيكال: ساشا بارون كوهن براي فيلم بورات ، بهترين نقش مكمل زن: جنيفر هادسون براي فيلم دختران رؤيايي ، بهترين نقش مكمل مرد: ادي مورفي براي فيلم دختران رؤيايي ، بهترين كارگردان: مارتين اسكورسيزي براي فيلم جدا افتاده ، بهترين فيلمنامه:  پيتر مورگان براي فيلم ملكه ، بهترين فيلم غيرانگليسي: نامه هايي از ايووجيما محصول آمريكا و ژاپن، بهترين موسيقي متن: الكساندر دسپلات براي فيلم نقاب رنگين ، بهترين فيلم انيميشن: ماشين ها و همچنين جايزه سسيل دميل براي تقدير از يك عمر فعاليت هنري به وارن بيتي اختصاص يافت. برندگان جوايز گلدن گلوب شانس زيادي دركسب جوايز اسكار دارند.

اخبار كوتاه
مشكل پرونده هاوانا: كارگردان پرونده هاوانا گفت: هشت ماه است كه فيلم آماده نمايش است، اما همچنان از اكران عمومي آن خبري نيست. عليرضا رئيسيان گفت: با مشكلاتي كه بين سرمايه گذار و فارابي وجود دارد، وضعيت  نمايش آن مشخص نيست و من هم اين موضوع را درك نمي كنم و بايد از تهيه كننده بپرسيد. نسخه  فعلي همان نسخه  جشنواره است و مشكل صداي آن حل شده است، اما جاي تعجب داشت براي من كه در جشنواره  سال گذشته در همين زمينه كانديدا شد.
برنامه هاي جديد شبكه خانگي: شوراي صدور پروانه نمايش برنامه هاي ويدئويي مجوز ورود 34 عنوان فيلم سينمايي و مجموعه تلويزيوني را به شبكه نمايش خانگي كشور صادر كرد.
بچه هايم را مي خواهم در شبكه دو: قسمت نخست فيلم تلويزيوني من بچه هايم را مي خواهم امشب و قسمت دوم آن جمعه
۲۹ دي ماه از شبكه دو سيما پخش مي شود.
در اين فيلم ايتاليايي بازيگراني چون: سابرينا فريلي، لوكا باربارسكي، مايكل ريل، برانكو ديوريچ و دانيله نانه به ايفاي نقش پرداخته اند.داستان اين فيلم درباره زني به نام سونياست كه براي بازگرداندن فرزندانش به شهري مي رود كه همسر سابقش در آنجا زندگي مي كند.
تجلي فرهنگ ملي در جشنواره فجر: در بخش فيلم هاي سينمايي داستاني بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر 13 فيلم با رنگ و بوي ملي از اقليم ها و اقوام مختلف كشور به نمايش درمي آيد.
چهارمين پرده آئين سوگ و مويه در كاشان: به مناسبت فرارسيدن ماه محرم الحرام، چهارمين پرده آئين سوگ و مويه بيست و هشتم دي ماه در تالار فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كاشان برگزار مي شود.
در اين مراسم، ويژه برنامه هايي شامل: تعزيه خواني، چاووش عزا، سقاخواني، مرشدي، سنج زني، خيل عرب، فرات خواني، بحر طويل خواني، پيش خواني، ذاكري و طلوعي كه برگرفته از ريشه ديرينه منطقه كاشان، آران و بيدگل نوش آباد، وش و ابيانه نواهاي ماندگار منطقه اجرا مي شود.
همنوازي دهل، نقاره و سنج توسط كربلايي هاي مقيم كاشان در محوطه مكان برگزاري، برپايي نمايشگاه عكس از برنامه هاي جنبي اين مراسم است.

شهيدان در هنر انقلاب
گروه ادب و هنر - موزه شهدا با مشاركت در برگزاري نمايشگاه بين المللي هنر انقلاب مجموعه اي از آثار هنري خلق شده در سال هاي پس از انقلاب و دفاع مقدس را با موضوع فرهنگ تفكر حضور و معناي شهادت در انقلاب اسلامي و بزرگداشت ياد شهيدان بزرگ اين عرصه با گرايش هاي مختلف هنري در اختيار نمايشگاه هنر انقلاب قرار داد. اين آثار در راستاي تبيين جايگاه ارزشي شهادت و شهيدان در مكتب اعتقادي و فرهنگ معنوي انقلاب اسلامي در اين نمايشگاه ارائه خواهد شد. نمايشگاه و همايش هنر انقلاب براي اولين بار در موسسه فرهنگي- هنري صبا در 14بهمن ماه گشايش مي يابد.

كمك شهردار تهران به خانه سينما
گروه ادب و هنر- براساس پيگيري هاي مديرعامل خانه سينما مبني بر جلب كمك هاي ويژه براي كمك به هنرمندان عضو خانه سينما، شهردار تهران مبلغ 3 ميليارد ريال كمك شهرداري تهران را به همين منظور اختصاص داد.
روابط عمومي خانه سينما با اعلام اين خبر افزود: در همين جهت با دستور مؤكد ايشان، ملك مناسب در ازاي تحويل باغ اميراحمدي جهت تأسيس پژوهشكده سينمايي و استقرار كتابخانه تخصصي سينماي ايران هرچه سريع تر واگذار خواهد شد كه يقيناً بخشي از نيازهاي مكاني خانه سينما را تأمين خواهد كرد.
به موازات اين اقدام، توافقنامه ديگري بين مديرعامل خانه سينما و رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به امضاء رسيده است كه براساس آن مساعدت هايي از سوي اين سازمان جهت اجراي طرح هاي مؤثر در ارتقاي فرهنگي سينماگران به خانه سينما تعلق مي گيرد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |