چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۵ - Jan 17, 2007
به مناسبت ماه محرم برگزار مي شود
برنامه شب شعر
عاشورايي
ايلنا: در طليعه ماه محرم، شب شعر طنز در حلقه رندان عاشورايي مي شود.
ويژه برنامه عاشورايي شب شعر در حلقه رندان با عنوان رندان تشنه لب عصر روز اول بهمن، مقارن با آغاز ماه محرم در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.
در اين شب شعر عاشورايي، علي معلم دامغاني، يوسفعلي مير شكاك، محمدعلي بهمني، ناصرفيض، ساعد  باقري، سهيل محمودي، سيدعبدالرضا موسوي و محمد سليماني به ارائه اشعار عاشورايي خود خواهند پرداخت.
شايان ذكر است، اين برنامه هر بار به افتخار يك شاعر برگزار مي شود كه اين ماه به افتخار حاج علي انساني- شاعر و مداح اهل بيت- برپا خواهد شد.

هاشمي رفسنجاني:
صدقه به فقرا عدالت به وجود نمي آورد
010491.jpg
گروه اجتماعي- مهمترين ركن توسعه پايدار فقرزدايي است.
آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت دراجلاس فقرزدايي وتوسعه پايدار با بيان اين نكته گفت: دستيابي به توسعه خواست تمامي دولت هاست و شرط تاثير گذاري توسعه در پايداري آن است به همين جهت بايد كوشش خود را در ايجاد توسعه پايدار بكار بنديم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد براينكه يكي از مهم ترين پايه هاي توسعه پايدار فقر زدايي است افزود: براي دستيابي به توسعه پايدار و داشتن كشوري پيشرفته راهي جز ريشه كن كردن فقر از سطح جامعه نداريم.هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اينكه آموزش يكي از بهترين راه هاي مبارزه با فقر زدايي بويژه در خانواده هاست گفت: بي سوادي والدين و فرزندان آنها در خانواده يكي دلايل عمده بروز فقر در خانواده است چرا كه افراد تحصيلكرده توانسته اند به حرفه اي مشغول شوند. وي درباره نقش صدقه در رفع فقر و ايجاد عدالت در جامعه افزود: اگر فكر كنيم با صدقه دادن و ارائه كمك ژهاي بخور و نمير به فقرا عدالت به وجود مي ژآيد، اشتباه فكر مي ژكنيم. ارايه اين كمك ژها به انسان ژهاي نيازمند ، عدالت به وجود نمي ژآورد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت با تاكيد بر اين كه تروريسم محصول فقر موجود در جامعه است گفت: طبيعت استعمار ايجاد فقر است و تروريسم محصول فقر است . وقتي فقر به جامعه اي وارد مي شود كفر هم همراه آن وارد مي شود. هاشمي رفسنجاني افزود: ما از طريق برنامه و بودجه چهار محور را براي فقرزدايي پيش ژبيني كرده ايم؛ اولين محور اين است كه با ايجاد اشتغال، افراد نيازمند به خودكفايي برسند. محور دوم اين است كه با اصلاح قانون تعاوني ژها، آن دسته از تعاوني ژهايي را كه نيروهاي كار زياد را جذب مي ژكنند، تقويت كنيم. تقويت بخش خصوصي ضعيف و تقويت زيربناها از ديگر محورهاي پيش ژبيني شده است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: سازمان ملل قصد داشت با برنامه اي در جهت رفع فقر و گرسنگي 900 ميليون گرسنه در دنيا اقدام كند اما متاسفانه مسئول سازمان ملل پس از آمدن به ايران عنوان كرد كه طي 4 سال نتوانسته اند تعداد گرسنگان را در جهان كاهش دهند.
هاشمي رفسنجاني در مورد اصل 44 نيز گفت: بر اساس سياست هاي اصل 44 كه اصلاحيه آن نيز اخيرا به تاييد مقام معظم رهبري رسيده است، در اعطا ي بودجه به اشتغال خانواده هاي نيازمند از طريق اصلاح قانون تعاوني ها براي منظور افزايش انگيزه كار در اين بخش توجه زيادي شده است.
وزير رفاه و تامين اجتماعي نيز در اين اجلاس گفت: سال آينده 2 ميليون نفر از اقشار نيازمند در معرض آسيب ، شناسايي خواهند شد و تحت پوشش نهادهاي حمايتي و بيمه اي قرار مي گيرند. عبدالرضا مصري افزود: در برنامه توسعه كشور 11 راهبرد وجود دارد كه اين راهبردها در بخش هاي سياسي، اجتماعي ، اقتصادي ، اداري ، آموزشي، حقوقي و... در نظر گرفته شده و اهداف كلان آنها ، عدالت اجتماعي و فقر زدايي است. وي افزود: سه راهبرد حفظ استقلال كشور ، حفظ تماميت ارزي ، اجراي صلح و عدالت و مناسب سازي بودجه از مهم ترين اين راهبردهاست.
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) نيز گفت: پيشنهاد تحت پوشش قرار گرفتن 300 هزار خانوار پشت نوبت داده شده كه در صورت تخصيص اعتبارات لازم اين تعداد تحت پوشش قرار مي گيرند.
سيدرضا نيري كه مسئوليت برگزاري اولين اجلاس بين المللي فقرزدايي و توسعه پايدار را نيز نهادتحت مسوليت اوبرعهده دارد افزود. معتقد نيستيم كه مستمري ها بايد افزايش يابد چون زياد شدن مستمري باعث افزايش درخواست ها ، افزايش مشكلات دولت و نيز باعث عدم خودكفايي و اشتغال زدايي مي شود. به همين دليل براي زندگي بهتر افراد تحت پوشش و نيازمند بايد در جهت اشتغال ، تحصيل ، مسكن و... برنامه ريزي هاي لازم انجام شود.

آغاز فعاليت گشت ژهاي ويژه پليس در كلانشهرها
گروه اجتماعي - جانشين فرمانده نيروي انتظامي گفت: گشت ژهاي ويژه پليس از روزهاي آينده در تعدادي از كلانشهرهاي كشور فعاليت خود را آغاز مي ژكند كه ماموريت اصلي آنها، تمركز روي نقاطي است كه از آلودگي بالايي برخوردار هستند.
سردار حسين ذوالفقاري، جانشين فرمانده نيروي انتظامي، در جمع خبرنگاران، گفت: گشت ژهاي پليس كه فعاليت خود را به زودي آغاز خواهند كرد با افرادي كه در سطح مناطق براي مردم ناامني ژهايي ايجاد مي ژكنند، قاطع برخورد خواهند داشت و اين گشت ژها عمدتاً به صورت ضربتي و موردي استفاده مي ژشوند.
ذوالفقاري خاطرنشان كرد: در مركزيت كشور، توان بالايي براي ايجاد اين گشت ژها در نظر گرفته شده است و بيش از 100 گشت پليس در مركزيت كشور سازماندهي شده ژاند. جانشين فرمانده نيروي انتظامي يادآور شد: گشت ژهاي پليس در مراكز استان ژها متناسب با شرايط هر استان و نيازمندي ژهاي آن ساماندهي مي ژشود كه به زودي فعاليت خود را به منظور رفع مشكل نقاطي كه آلودگي بالايي دارد، آغاز خواهد كرد.
وي با اشاره به اقدامات نيروي انتظامي در ماه ژهاي پاياني سال گفت: طرح ژهاي كاهش جرائم و كاهش تصادفات به صورت جدي در نيروي انتظامي دنبال مي ژشود، همچنين از هم ژاكنون به واحدهاي سراسر كشور دستورالعمل ژهايي را در خصوص چهارشنبه آخرسال ابلاغ كرده ژايم. ذوالفقاري يادآور شد: از هم ژاكنون تمامي واحدها فعاليت خود را در جهت برخورد با عوامل تهيه و توزيع مواد محترقه آغاز كرده ژاند.

تجمع تعدادي از بازنشستگان تامين اجتماعي
در مقابل مجلس
گروه اجتماعي تعدادي از بازنشستگان تأمين اجتماعي در مقابل مجلس تجمع كردند.
تعدادي از بازنشستگان تأمين اجتماعي در اعتراض به تبعيض بين بازنشستگان كشوري و تأمين اجتماعي در پرداخت حداقل حقوق صبح ديروز(سه شنبه) در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. تجمع كنندگان خواهان افزايش حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي همسان با سايربازنشستگان و متناسب با تورم و هزينه هاي زندگي شده وازمجلس تقاضا كردند اين موضوع را رسيدگي و پيگيري نمايد.
يكي از تجمع كنندگان به خبرنگاران، گفت: ما نسبت به عدم تعيين تكليف حقوق مان اعتراض داريم چرا كه هر روز اين موضوع از يك ارگان به ارگان ديگري محول مي شود و مشخص نيست حقوق نهايي ما چقدر است.
اين در حالي بود كه رئيس كانون بازنشستگان تأمين اجتماعي ضمن اعلام عدم برگزاري تجمع اعتراض آميز بازنشستگان در مقابل مجلس به دليل ممانعت وزارت كشور در گفت و گو با همشهري گفت: اين تجمع كه قرار بود با حضور تعداد زيادي از بازنشستگان سراسر كشور برگزار شود به دليل صلاح ندانستن مسئولين وزارت كشور در موقعيت فعلي برگزار نشد؛ اما مطالبات ما همچنان به قوت خود باقي است.
علي اكبر خبازها در ادامه افزود: مطالباتي كه ما داريم از منابع عمومي است و ما به عنوان يك شهروند حق داريم كه اين خواسته ها را داشته باشيم و اگر امروز سياست دولت عدالت محوري است ما نبايد شامل اين بي عدالتي باشيم.
بررسي شكايت از سازمان تأمين اجتماعي
ازسوي ديگررئيس كميته فرهنگي كميسيون اصل نود گفت: به منظور بررسي شكايت نماينده ساوه از سازمان تأمين اجتماعي براي برابري حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي با بازنشستگان كشوري و لشگري،ما اين موضوع را با حضور مسئولان تأمين اجتماعي و رياست جمهوري و سازمان مديريت وبرنامه ريزي در كميته فرهنگي كميسيون اصل نود بررسي كرديم و گزارش آن ديروز در صحن كميسيون ارائه  شد.
به گزارش ايسنا سيدعلي رياض در جمع خبرنگاران گفت: اصل موضوع اين است كه حداقل حقوق بازنشستگان خدمات كشوري و لشگري 200 هزار تومان است و اين مبلغ براي بازنشستگان تأمين اجتماعي لحاظ نشده است.
وي ادامه داد: در بررسي ها متوجه شديم كه سازمان تأمين اجتماعي با اين موضوع موافق است اما مدعي است كه بايد منابع درآمدي آن مشخص شود.
رياض گفت: تأمين اين منبع از سوي دولت يا بايد در متمم بودجه 85 لحاظ شود يا به شكل خاص ديگري در نظر گرفته شود و اگر به سال 85 نرسد بايد در لايحه بودجه سال 86 اين منبع در نظر گرفته شود

تجهيزات فرسوده راديولوژي دانشگاه ها نوسازي مي شود
گروه اجتماعي - مبلغ 50 ميليون دلار براي روز آمد كردن تجهيزات فرسوده راديولوژي به دانشگاهها اختصاص يافت .
صداقت، رئيس انجمن راديولوژي ايران در مورد زيان هاي تجهيزات فرسوده گفت : متاسفانه در كشور ما به وقت اهميتي داده نمي شود ، بيمار راديولوژي در جامعه ما هم وقتش تلف مي شود و هم بودجه قابل توجهي را پرداخت مي كند ، اين در حالي است كه ممكن است در اثر تشخيص نادرستي كه در اثر قديمي بودن تجهيزات به وجود مي آيد ، درمانش مشكل پيدا كند.
متاسفانه بعضي از دستگاه هاي راديولوژي به علت فرسوده بودن امكانات حفاظتي ندارند و در هنگام راديوگرافي از آنها اشعه متصاعد مي شود اگر چه درست است كه در اتاق راديولوژي تنها بيمار است اما نوع تابش اشعه راديولوژي به نحوي است كه بايد اشعه تنها به عضو مورد نظر تابيده شود كه در صورت نشت اشعه از دستگاه مي تواند اعضاي ديگر را هم تحت نفوذ قرار دهد.
وي افزود: بر خلاف تصورات علمي كه بايد بهترين و مدرن ترين تجهيزات در بيمارستان هاي آموزشي كشور باشد تا رزيدنتهاي راديولوژي با آن تجهيزات آشنايي كامل پيدا كنند و آموزش ببينند متاسفانه 80 درصد تجهيزات نوين راديولوژي پزشكي در بخش خصوصي و۲۰ درصد آن در بخش دولتي است به عنوان مثال از حدود 40 دستگاه  ام- آر- آي كه در سطح شهر تهران است حدود 30 دستگاه قابل قبول و داراي فناوري جديد است كه از اين 30 دستگاه نيز تنها 3 تا 4 دستگاه در بخش دولتي و بقيه در بخش خصوصي است و اين يك نقص بسيار بزرگ است.
صداقت با اشاره به راه اندازي رشته هاي فوق تخصصي راديولوژي و تأثير مثبت آن بر افزايش كيفيت كار گفت :عدم يكپارچگي راديولوژيست ها، بي توجهي مسئولان كشوري و عدم توسعه اين رشته متناسب با توسعه جهاني به عنوان معضلات مطرح اين حرفه است و عدم تناسب تعرفه ها با هزينه تجهيزات و غير تجهيزاتي از ديگر مشكلات است .
وي لزوم اخذ مجوز كار با اشعه را از جمله قوانين دست و پا گير عنوان و در ادامه به تشكيل كميته مشورتي تصويربرداري در معاونت سلامت اشاره كرد و افزود: اصلاح تعرفه هاي پزشكي ابزار مناسبي است براي دستيابي به اهداف پزشكان و آن چيزي جز خدمت رساني به بيماران نيست .وي همچنين از اختصاص 50 ميليون دلار به دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور براي به روز كردن تجهيزات راديولوژي خبر داد.

تشكيل كميته حمايت از حقوق كودكان در 11 استان كشور
گروه اجتماعي - مديركل امور اجتماعي و فرهنگي قوه قضائيه اعلام كرد: كميته اجرايي حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان در 11 استان كشور تشكيل شده است. به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، مهدي ذاكري با اعلام اين خبر گفت: تشكيل اين كميته ها از جمله نتايج برگزاري نشست هاي قبلي قضات ويژه كودك و نوجوان است .ذاكري تصريح كرد: كميته هاي اجرايي حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان تركيبي از قضات اطفال استان هستند كه به صورت ماهيانه يا دو ماه يك بار تشكيل جلسه مي دهند تا دستاوردهاي نشست را اجرايي كنند و ممكن است در تركيب اصلي آن به فراخور موقعيت مقامات غيرقضايي از جمله مديركل بهزيستي يا كميته امداد و حتي فرماندار حضور داشته باشند.

با مردم
كاهش قدرت خريد
كاهش قدرت خريد حقوق بگيران معضلي است كه بايد براي حل آن چاره انديشي شود. به عنوان مثال، حتي حقوق كامل يك كارمند در ماه، پاسخگوي خريد اقلام غذايي مورد نياز براي يك خانواده متوسط نيست. تعريف يك مكانيسم علمي قابل اجرا براي حل اين مسئله چندان دشوار نيست.
س.بختياري- شهركرد
تقاضا
ما گروهي از جانبازان بستري شده در بخش اعصاب و روان بيمارستان ميمنت تقاضا داريم مسئولان دستگاه هاي مرتبط، از نزديك وضعيت ما را مورد بررسي قرار بدهند تا با مشكلات و نيازهاي ما آشنايي بيشتري پيدا كنند.
محمودرضا تيموري-تهران
كتاب پيش دبستاني
در شهرك شريعتي واقع در منطقه ۱۹ تهران، هنوز كتاب درسي پيش دبستاني ميان دانش آموزان توزيع نشده، در حالي كه در ساير مناطق، اين امكان فراهم گرديده است.
مولايي- تهران
آلودگي هوا
وجود تعداد زيادي كاميون در محله چهاردانگه، سه راهي بوتان كه در اين فصل ساعت هاي طولاني روشن مي مانند و هوا را آلوده مي كنند، براي كودكان و سالخوردگان زيان آور است؛ پيشنهاد مي كنم براي اين مسئله راه حلي يافته شود.
رسولي- چهاردانگه
اقدام به موقع
در هفته جاري در پي انباشت برف و يخ در كوچه محل سكونت مان براي رفت وآمد دچار مشكل شده بوديم كه با اولين تماس از شهرداري منطقه ۷ به كمك ما آمدند و مسئله بر طرف شد.
حسين رضايي-تهران
توان رانندگي
براي پيشگيري از وقوع حوادث ناگوار در جاده ها بهتر است رانندگان خودروهاي سنگين به ويژه اتوبوس هاي مسافربري تحت كنترل هاي بهداشتي و معاينات دقيق قرار بگيرند تا حداقل از ميزان اين حوادث كاسته شود.
اميرنفري- شيراز
بازنشستگي پيش از موعد
@ در مورد بازنشستگي پيش از موعد كارمندان، بهتر است توضيحات كافي از طرف رسانه ها اعلام شود.
كريم رشيدمحمدزاده-كرمان
مسئله گوجه فرنگي
گوجه فرنگي كه اين روزها قيمت آن به قول معروف برابر طلا شده است، محصولي است كه در اغلب نقاط كشور ما قابل پرورش است. وزارت جهاد كشاورزي يكي از وظايفش همين مي باشد كه ظاهرا معطل مانده است.
كريم خوش اخلاق-زرندساوه
چاشني طنز
@ سريال تلويزيوني باغ مظفر جالب و سرگرم كننده است و مثل همه مجموعه هاي تلويزيوني معايبي هم دارد اما پيشنهاد مي كنم حتي اگر قرار است تحت پوشش اين سريال براي مصرف بهينه سوخت تبليغ شود بهتر است با ظرافت هايي همراه گردد تا از چاشني طنز برنامه نكاهد.
فرزانه صاحبي-گرگان
حقوق آسيب ديدگان
در حوادث رانندگي منجر به جرح و فوت، حق و حقوق آسيب ديدگان بايد به گونه اي جبران شود كه التيام بخش آلام خانواده ها باشد. تاكيد من بيشتر در حوادثي است كه از سرعت غيرمجاز ناشي مي شود و عاملان اين حوادث بايد متحمل مجازات و خسارات مالي لازم بشوند تا در آينده شاهد اين همه حوادث رانندگي بر اثر بي احتياطي و سرعت غيرمجاز نباشيم.
اقدس مرادي مهر-كرج

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |