چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۵ - Jan 17, 2007
بهره برداري از 21 طرح شهري در جنوب غرب تهران
عكس:گلناز بهشتي
طرح تفصيلي منطقه 21
پس از 40 سال بلاتكليفي ابلاغ شد
010545.jpg
010584.jpg
گروه شهري - 21 پروژه شهري ، صبح ديروز با هزينه اي بالغ بر 20 ميليارد ريال، توسط محمد باقر قاليباف شهردار تهران در منطقه 21 به بهره برداري رسيد.
به گزارش همشهري، مجموعه ورزشي ياس ويژه بانوان ، 14 زمين چمن مصنوعي، يك مركز كارآفريني، دو بازار ميوه و تره بار، احداث يك دستگاه پل عابر پياده در تقاطع جاده مخصوص كرج از جمله پروژه هاي عمراني، ترافيكي، فرهنگي، اجتماعي ، ورزشي، است كه ديروز در غربي ترين، بزرگترين و جديدترين منطقه تفكيك شده پايتخت افتتاح شد.
شهردار تهران به ساكنين منطقه 21 قول داد، ظرف حداكثر يك ماه آينده حضوراً با اقشار مختلف اين منطقه ملاقات داشته باشد و از نزديك در جريان مسايل و مشكلات آنان قرار گيرد.
قاليباف تاكيد كرد: مجموعه مديريت شهري خود را موظف مي داند در كنار همه اقدامات خدماتي، رفاهي و عمراني به مسايل روحي و رواني شهروندان تهراني نيز توجه جدي نشان دهد.
بقيه از صفحه اول
وي با اشاره به اينكه زندگي در كلانشهر تهران حتي با فرض داشتن همه امكانات رفاهي باز هم بسيار سخت است چه رسد به اينكه كمبودها ، نارسايي ها، فشارهاي غير قابل تحملي را بر روح و روان و جسم مردم اين شهر وارد كند گفت: همه تلاشهاي مجموعه مديريت شهري معطوف به آن است كه به منظور تأمين بهينه اوقات فراغت شهروندان توجه جدي به حوزه هاي تربيتي و فرهنگي اقشار مختلف جامعه به ويژه زنان داشته باشيم .
وي افزود: بانوان با وجود جمعيت برابر با آقايان از امكانات و محدوديت هاي بسيار نسبت به مردان برخوردارند كه تلاش مي كنيم با فراهم كردن امكانات مناسب فضاهاي خوبي در اختيار آنان قرار دهيم .
وي اطمينان داد، شهرداري تهران با همكاري شوراي اسلامي شهر تلاش مي كنند زندگي در شهر تهران را براي ساكنان آن قابل تحمل تر سازند و به گونه اي عمل كنند كه كيفيت زندگي در شهر تهران را در همه ابعاد مادي و معنوي آن ارتقاء بخشند.
قاليباف گفت: منطقه تازه تأسيس 21 از ابتداي شكل گيري بيشتر با انواع كاربري هاي اقتصادي ، صنعتي ، كارگاهي ، شبكه بزرگراهي و انبار سروكار داشته است، تا مسكوني، كه اين امر در كنار نبود طرح تفصيلي به عنوان سندي براي اداره منطقه ، زندگي را براي ساكنان محدوده منطقه 21 سخت كرد. به گفته شهردار تهران شهروندان منطقه 21 نبايد احساس كنند كه در حاشيه تهران هستند و ما آنها را فراموش كرده ايم .
وي با ابراز اميدواري نسبت به بهبود وضعيت منطقه 21 در سال آينده گفت : اميدواريم با سر و سامان دادن به مشكلات منطقه و گسترش و توسعه فضاهاي فرهنگي ، مذهبي و ورزشي، هم به جهت تعداد و هم از نظر دسترسي ، تا حد ممكن محروميت را از اين منطقه دور كنيم .
وي خبرداد، در همين راستا به منظور ساماندهي زندگي مردم و رفع نارسايي ها از اوايل سال 85 تلاش كرديم در كميسيون ماده پنج طرح تفصيلي منطقه 21 را پس از چهل سال كه از بلاتكليفي آن مي گذرد تصويب و ابلاغ كنيم .
وي گفت : همچنين هنگام تدوين طرح جامع شهر تهران مجدداً اشكالات طرح تفصيلي منطقه 21 بررسي و مورد تجديد نظر قرارگرفت.
قاليباف اظهار اميدواري كرد با تصويب طرح جامع شهر تهران تا پايان امسال از ابتداي سال آينده ( فروردين سال 86) ساكنين شهر تهران شاهد تصويب قطعي طرح جامع و تفصيلي توسط شوراي عالي شهرسازي باشد.
تغيير نام تاكسي سرويس نسوان
قاليباف شهردار تهران در حاشيه مراسم بهره برداري از 21پروژه عمران شهري در منطقه 21 با حضور در جمع نمايندگان رسانه هاي جمعي در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهري مبني براينكه چرا در نامگذاري تاكسي تلفني ويژه بانوان از واژه عربي نسوان استفاده شده گفت : اتفاقاً اين موضوع از مدتي قبل مورد بحث بوده و قرار است در نام گذاري اين نوع تاكسي تجديد نظرشده و از واژگان فارسي به جاي نسوان استفاده شود.
ارائه لايحه بودجه۸۶ شهرداري در هفته آينده
شهردار تهران از ارائه لايحه بودجه سال 86 شهرداري طي يك هفته آينده به شوراي اسلامي شهر تهران، خبر داد.
بنا براين گزارش، بر اساس توافقات به عمل آمده با رئيس شوراي شهر تهران مقرر شده تا بودجه سال آينده در مدت زمان كوتاهي در شورا تصويب شود.
وي با بيان اين كه بودجه سال 86 شهرداري از رشد خوبي برخوردار خواهد بود، در خصوص توجه به ورزش و اوقات فراغت گفت: در تنظيم بودجه سال 86 شهرداري به ورزش محلات و اوقات فراغت توجه خاصي صورت گرفته است.
شهردار تهران تصريح كرد: برنامه ريزي براي اوقات فراغت تابستان سال آينده از هم اكنون آغاز شده كه براين اساس توجه ويژه اي به انجام فعاليتهاي فرهنگي ورزشي در فضاهاي باز و راه اندازي مديريت فرهنگي در پاركها شده است ،وي در اين راستا بر افزايش فعاليتهاي كمي و كيفي فرهنگسراها در سال آينده تأكيد كرد.
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سئوالي مبني بر علت تأخير در صدور شناسنامه فني ساختمان پاسخ داد: نظارت بر ساخت و سازها از سوي سازمان نظام مهندسي با ضعفهايي روبروست ولي در عين حال شهرداري براي تغيير در نظام شهر سازي و رفع ضعفها و اشكالات اقدامات اساسي را آغاز كرده و بخشي از آن را انجام داده است.
به گفته قاليباف، با تغيير سيستم شهرسازي در بخش بازديد از ساختمان، تشكيل پرونده و صدور پروانه مراحلي پيش بيني شده كه دقت و كنترل بر سازه ها و ساخت و سازها افزايش مي يابد. وي يادآور شد: با پياده سازي نظام جديد شهرسازي شناسنامه فني ساختمانها نيز اجرايي خواهد شد.
در انتظار همراهي مردم
گزارش خبرنگار ما در اين باره حاكي است كه با وجود تسهيلات برقرار شده از سوي شهرداري همچنان اغلب شهروندان چندان تمايلي براي معاينه فني خودرو ندارند.
قابل توجه است كه در دو ماه دي و بهمن كه وارونگي هوا در تهران به حداكثر شدت ممكن مي رسد معاينه فني خودروها جنبه اي بسيار حياتي پيدا مي كند. پس مي بايست از شهروندان نه چندان مقيد به موضوع خواهش كنيم كه دست كم در اين ايام معاينه فني خودرو خود را جدي بگيرند.

لباس رانندگان تاكسي
همسان مي شود
سما: سيد جعفر تشكري  هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران روز گذشته در مراسم ورود 200 دستگاه تاكسي جديد از طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده به ناوگان حمل و نقل درون شهري كه به مناسبت هفته هواي پاك و با حضور مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران و جمعي از رانندگان تاكسي برگزار شده بود، گفت: موضوع كمبود ناوگان حمل و نقل عمومي در تهران، عدم كيفيت مطلوب آن و تردد خودروهاي اسقاط و فرسوده در سطح شهر كه علاوه بر ايجاد مشكل براي شهروندان و صاحبان خودروها موجب از بين رفتن زيبايي شهر نيز شده همواره يكي از مهم ترين دغدغه هاي مديريت شهري بوده است.
تشكري با تأكيد بر برنامه ريزي هاي انجام شده براي كاهش فاصله زمان اسقاط تاكسي هاي فرسوده تا زمان واگذاري تاكسي هاي جديد به رانندگان تاكسي گفت: تلاش مي كنيم زمينه اي را ايجاد كنيم كه رانندگان تاكسي بتوانند به صورت سوئيچ به سوئيچ و بدون تأخير همزمان با اسقاط تاكسي فرسوده شان تاكسي نو خود را نيز دريافت كنند.
تشكري با بيان اينكه تا كنون 8 هزار تاكسي فرسوده پلاك موقت و نارنجي براي طرح جايگزيني اعلام آمادگي كرده اند، افزود: در اين مدت نزديك به 3 هزار تاكسي جديد جايگزين تاكسي هاي فرسوده شده اند و امروز نيز شاهد ورود 200 دستگاه تاكسي جديد به ناوگان تاكسيراني پايتخت هستيم اما معتقديم كه هنوز تا رسيدن به وضعيت مطلوب هم از لحاظ تعداد و هم از نظر كيفيت فاصله داريم.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران همچنين از اضافه شدن صدها دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني پايتخت طي روزهاي آينده خبرداد و اظهار داشت: تا پايان امسال نيز 2 هزار دستگاه تاكسي جديد به ناوگان حمل و نقل عمومي شهر تهران اضافه خواهد شد و به اين ترتيب تا پايان امسال 5 هزار تاكسي جديد در ناوگان تاكسيراني شهر تهران فعال خواهند بود.
تشكري هاشمي از ورود 500 دستگاه تاكسي ون به تهران تا پايان امسال خبر داد و گفت: هر يك دستگاه ون در هر دور مسافرگيري خود ظرفيت سوار كردن 10 مسافر را دارد كه اين ون ها مي توانند در كنار ناوگان تاكسيراني شهر تهران فعاليت كند.
تشكري هاشمي با اشاره به تخصيص اعتبار 2 ميليارد توماني براي پرداخت وام رانندگان تاكسي شهر تهران افزود: همچنين به منظور متحد الشكل شدن و يكپارچگي رانندگان تاكسي،لباسهايي در ميان تعدادي از رانندگان تاكسي هاي خطي توزيع شده و به تدريج ساير رانندگان تاكسي نيز لباس هاي متحد الشكل خود را دريافت خواهند كرد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه نرخ هاي جديد كرايه تاكسي ها براي سال آينده از هم اكنون به شوراي شهر ارسال شده است، تصريح كرد: رانندگان تاكسي اطمينان داشته باشند كه براي تعيين تعرفه نرخ هاي جديد همانطور كه منافع و رضايت شهروندان در نظر گرفته شده، هزينه ها، تورم احتمالي و مشكلات رانندگان تاكسي نيز مد نظر بوده است.

خدمات رايگان ستاد معاينه فني به مناسبت روز هواي پاك
گروه شهري- مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران از توزيع رايگان فيلتر هوا براي پيكان هاي كاربراتوري خبر داد و گفت: به مناسبت فرارسيدن روز هواي پاك،  واحدهاي سيار معاينه فني با استقرار در سه نقطه تهران به صورت رايگان از خودروها تست رايگان مي گيرند.
به گفته محمدرضا اميري صفت،  واحدهاي سيار معاينه فني امروز از ساعت 8 صبح تا 16 در سه نقطه واقع در پارك پليس در فلكه چهارم تهرانپارس، پارك پرديسان و خيابان معراج جنب سازمان هواشناسي مستقر شده و به طور رايگان موتور خودروها را تست مي كنند.

تجهيز پارك هاي بزرگ تهران به وسايل ورزشي
010587.jpg
گروه شهري تاكنون 100 پارك بزرگ در شهر تهران به وسايل ورزشي مجهز شده اند و تا پايان سال نيز چند پارك فرامنطقه اي ديگر نيز به اين امكانات مجهز خواهد شد.
محمد عيديان قائم مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران ضمن بيان اين مطلب گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته تمام پارك هاي بزرگ و فرامنطقه اي تهران بايد به وسايل ورزشي مجهز شوند تا عموم شهروندان بتوانند از امكانات ورزشي به طور رايگان بهره ببرند.
وي اضافه كرد: مسئوليت اجراي اين طرح برعهده سازمان پارك ها و معاونت امور اجتماعي شوراي شهر تهران است و تا سال آينده در همه پارك هاي فرامنطقه اي امكانات و وسايل ورزشي وجود خواهد داشت. وي تصريح كرد: وسايل ورزشي زنان و مردان به طور جداگانه در پارك ها در نظر گرفته شده است.

مسير هاي ويژه جديد اتوبوس در سال 86
گروه شهري معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران از برنامه عملياتي شدن تعدادي از مسيرهاي خط ويژه كه مطالعات آنها در سال جاري انجام شده به عنوان برنامه توسعه اي خطوط ويژه اتوبوس در سطح شهر طي سال 86 خبر داد. وي گفت: اتوبوسي كه در خط ويژه در حال تردد است ساعتي 100 مسافر را جابجا مي كند درحالي كه همين اتوبوس اگر در يك خيابان عادي و بدون خط ويژه تردد كند فقط مي تواند در ساعت 20 نفر را جابجا كند.

نگاه
010581.jpg
ثنا حسين پور

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |