چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۵ - Jan 17, 2007
گزارش نشست مشترك كارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي كشور
ركورد دار فرسايش خاك
اسدالله افلاكي
010494.jpg
010497.jpg
گروه شهري در نخستين نشست مشترك صاحبنظران محيط زيست و منابع طبيعي كشور كه با پيگيري جامعه جنگلباني ايران تشكيل شده بود وضعيت بحراني محيط زيست و عرصه هاي منابع طبيعي كشور بويژه تخريب پارك هاي ملي بررسي شد.
مهندس كاظم نصرتي نصرآبادي، رئيس جامعه جنگلباني ايران، در آغاز نشست گفت: آنچه امروز در منابع طبيعي و محيط زيست كشور در حال وقوع است اتفاقات ناخوشايندي است كه به رغم بيش از 50 سال سابقه سازمان جنگل ها، در نهايت بيلان منابع طبيعي منفي است و اين ناشي از سياستگذاري هاست، چرا كه تخصيص اعتبارات به سبك و سياقي است كه در نهايت اين بيلان را ترسيم مي كند.
وي افزود: منابع طبيعي و محيط زيست دچار وضعيتي بسيار بحراني است. از يك سو، تا نوك كوه شخم زده مي شود و از سوي ديگر، تمام طرحها، بدون مطالعه و بررسي هاي كارشناسانه است. براين اساس ضروري است با كمك رسانه ها با طرح مسائل در مطبوعات فرهنگسازي شود تا نگرش دولتمردان و مسئولان نسبت به منابع طبيعي و محيط زيست تغيير كند؛ چرا كه در حال حاضر، در مواردي وضعيت و نگاه به منابع طبيعي به گونه اي است كه حتي مناطق حفاظت شده در امان نيست؛ وقتي اين مناطق حفظ نشود، تكليف بقيه عرصه ها مشخص است. از همين رو با توجه به وضعيت موجود اين نشست برگزار شد با اين اميد كه اين نشست ادامه داشته باشد تا از اين طريق نظرات كارشناسان و صاحبنظران محيط زيست و منابع طبيعي كه دغدغه اي جز حفظ و صيانت از ميراث طبيعي كشور ندارند، منعكس شود تا بيش از اين شاهد تخريب منابع طبيعي و محيط زيست كشور نباشيم.
در كشور ما توسعه پايدار جايي ندارد
دكتر تقي شامخي، رئيس هيأت مديره انجمن علمي جنگلباني ايران، در اين نشست گفت: آنچه امروز مايه نگراني به شمار مي رود، نوع برخورد با مسائل محيط زيست و منابع طبيعي است كه شاخص آن، برخورد با پارك هاي ملي است.
وي در ريشه يابي اين برخورد گفت: مسئله اي كه وجود دارد چالش بين محيط زيست و توسعه است. به عبارت ديگر اصلي ترين چالش كه در زمان ما وجود دارد، بحث توسعه و رابطه آن با محيط زيست است. ما معتقديم كه توسعه بايد وجود داشته باشد، اما بايد در كنار اين توسعه محيط زيست حفظ شود.
شامخي با تاكيد بر ضرورت توسعه تصريح كرد: آنچه صاحبنظران و استادان محيط زيست و منابع طبيعي را از ديگر گروه هاي اجتماعي متمايز مي كند، نوع نگاه اين افراد به مقوله توسعه است، چرا كه اين افراد معتقدند توسعه بايد در بستر طبيعت انجام شود؛ يعني دغدغه ما (صاحبنظران محيط زيست و منابع طبيعي) آن است كه توسعه بايد به گونه اي باشد كه زميني براي زيستن داشته باشيم. اگر قرار باشد اين توسعه بر سر شاخ نشستن و بن بريدن باشد، توسعه نخواهد بود. نكته اي كه وجود دارد، اين است كه در كشور ما فقط به توسعه مي انديشند و اين موضوع كه اين توسعه چگونه بايد صورت بپذيرد، ديگر مطرح نيست. بويژه در دولت نهم كه علاقه مند به پيشرفت و توسعه كشور است و ما هم صددرصد با آن موافقيم، به مسائل جانبي و اين كه توسعه بايد مبتني بر چه ضوابطي باشد، كمتر توجه مي شود و به نظر مي رسد درباره زميني كه مي خواهد اين توسعه روي آن اتفاق بيفتد يا اطلاعات محدودي دارند و يا توجه آنها به زمين اندك است و همين توجه اندك، اين نگراني را به وجود مي آورد كه روند توسعه با اين سبك و سياق، خساراتي را پديد آورد كه جبران آن دشوار يا غيرممكن باشد. در حالي كه بايد به اين واقعيت معتقد باشيم كه اين زميني كه ما روي آن زندگي مي كنيم، بعد از تحولات 4 ميليارد ساله شكل گرفته و به ما سپرده شده است و از همين رو، بايد براي نسل هاي آينده آن را حفظ كنيم.
اين استاد دانشگاه افزود: شايد در بحث توسعه يادآوري اين نكته خالي از لطف نباشد كه جامعه جهاني بعد از برگزاري كنفرانس 1972 در استكهلم، نسبت به در مخاطره قرار گرفتن زمين هشدار داد. پس از اين هشدار، بسياري از كشورهاي در حال توسعه، اين هشدار را طنز تلقي كردند. اين طرز تلقي ناشي از آن بود كه كشورهاي در حال توسعه معتقد بودند چون كشورهاي توسعه يافته مشكل غذا ندارند و به عبارتي سير هستند، چنين مسائلي را طرح مي كنند، اما اين مسائل براي ما كه با كمبود غذا مواجهيم، معنايي ندارد. ولي به فاصله زماني كوتاهي همين كشورها دريافتند كه اين مسئله يك مسئله جهاني است و چه در كشور غني و چه در كشور فقير زندگي كنيم، نمي توانيم آن را ناديده بگيريم.
شامخي خاطر نشان كرد: آنچه امروز در كشور ما جاري است يادآور نگاه كشورهاي در حال توسعه بعد از كنفرانس 1972 است و اين ضرورت توجه دادن مسئولان به مسائل زيست محيطي را نشان مي دهد. براين اساس بدون ورود به مسائل سياسي و صرفاً به خاطر حفظ ميراث طبيعي و محيط زيست و ضمن احترام گذاشتن به اين ايده مسئولان اجرايي كه مي خواهند باعث توسعه و پيشرفت كشور شوند، بايد عواقب و پيامدهاي زيانبار توسعه بدون رعايت ضوابط زيست محيطي را متذكر شد، چرا كه توسعه يك امر مشروط است يعني بايد حريم طبيعت به شدت حفظ و رعايت شود. حال وقتي مي شنويم به رغم وجود همه قوانين ظرف مدت كوتاهي در شش پارك ملي تصرفاتي صورت مي گيرد كه مغاير با مباني و اصول است، حق داريم برخود بلرزيم و دچار اين نگراني عميق شويم كه نكند كساني كه دست اندركار امر توسعه هستند، واقعاً از اين حقيقت آگاه نباشند كه توسعه امروز جهان با چالش حفظ محيط ‍ زيست مواجه شده و بر همين اساس است كه توسعه پايدار در چارچوب هاي معيني پذيرفتني است.
پارك هاي حفاظت شده پشتوانه حيات ماست
دكتر مجيد مخدوم - رئيس انجمن علمي ارزيابي محيط زيست - ضمن ابراز تأسف از وضعيت امروز پارك هاي ملي و ديگر عرصه هاي منابع طبيعي گفت: مشكل اصلي در كشور ما اين است كه هم توده مردم و هم دولتمردان، فلسفه وجودي پارك ملي و مناطق حفاظت شده را درك نكرده اند.
وي افزود: ما مخالف توسعه نيستيم، چرا كه بدون توسعه، انسان محكوم به فناست اما براي توسعه بايد حد و مرزي قائل باشيم.
وي در خصوص پارك هاي ملي گفت: اساساً فلسفه وجودي پارك ملي، اين است كه ما در دنياي كنوني براي ادامه زندگي به سه مقوله اساسي غذا ، دارو ، كاغذ و چوب نياز داريم. اين در حالي است كه با وضعيت فعلي، هر محصولي كه چه به صورت طبيعي و چه به صورت دست كاشت به دست مي آيد، 30 تا 50?درصد آن از زمان كاشت تا زماني كه به انبار برسد، بر اثر آفات از بين مي رود. سم پاشي هم براي دفع آفات جواب نداده، چرا كه اگر سم پاشي صورت بگيرد، سال بعد بايد ميزان سم را چند برابر افزايش بدهيم. بهترين راه حلي كه در اين زمينه وجود دارد، اين است كه ما براي ايجاد پايه هاي اهلي كه نسبت به حمله آفات و بيماري ها مقاوم باشد، دورگ گيري كنيم. اين فعاليت وقتي در دنيا آغاز شد، دريافتند كه با اين شيوه مي توان پايه هايي توليد كرد كه هم توليد بيشتري را در پي داشته باشد و هم اين پايه ها به گونه پاكوتاه باشد و در نتيجه با وسايل ارزان تر قابل برداشت باشد.
اين مدرس دانشگاه تصريح كرد: علم ژنتيك به خاطر سه مقوله توليد بيشتر، استفاده از ماشين آلات ارزان تر و از همه مهم تر مقاومت در برابر آفات و بيماري ها پديد آمد. اصل كلي در دورگ گيري اين است كه دورگ گيري بايد بين پايه اهلي و وحشي صورت پذيرد. حال اگر عرصه هاي طبيعي را نابود كنيم و پارك هاي ملي و مناطق حفاظت شده را كه در واقع ذخيره گاه اين پايه هاي وحشي براي توليد كاغذ، چوب، دارو، پوشاك و بسياري اقلام ديگر هستند نابود كنيم، چگونه اين كار(دورگ گيري) امكان پذير خواهد بود.
وي ادامه داد: ذخيره گاه جنگل، پارك جنگلي، جنگل هاي دست كاشت، آثار منابع طبيعي ملي، مناطق حفاظت شده، پارك هاي ملي و پناهگاه حيات وحش كه تقريباً 8?درصد از مساحت كشور را به خود اختصاص داده اند، از آن رو به وجود آمده و حفاظت مي شوند كه پشتوانه اي براي زندگي و حيات باشند. يعني در وضعيت ناهنجاري كه ممكن است پيش بيايد، اين مناطق مي تواند به عنوان صندوق پس انداز عمل كند؛ يعني پارك ملي يك نقش بيمه اي دارد و اين درجه اهميت حفاظت از آن را نشان مي دهد.
وي گفت: اخيراً نمونه اي دورگ گيري صورت گرفته كه توليد كاغذ را 24برابر كرده است. اين دورگ گيري با يك پايه وحشي كه در پارك ملي تبت وجود دارد انجام شده است. حال تصور كنيد اگر اين پارك تخريب شده بود، آيا امكان دستيابي به چنين پايه اي وجود داشت؟ بر اين اساس انتظار آن است كه حداقل، مناطق حفاظت شده را رها كنند تا اين صندوق پس انداز محفوظ و مصون بماند.
دكتر مخدوم به وضعيت بحراني محيط زيست در جهان اشاره كرد و گفت: اگر به شماره نوامبر 2006 نشنال جئوگرافي مراجعه كنيد، مي بينيد كه فاجعه زيست محيطي در آمريكا در حال وقوع است و اين به خاطر آن است كه دولتمردان آمريكايي با مقوله محيط زيست بيگانه اند.
وي تصريح كرد: اخيراً جيمز لاك و همكارانش نسبت به روند توسعه در جهان هشدار داده و تاكيد كرده اند روند توسعه فعلي در 40سال آينده به فاجعه اي ختم مي شود كه گرم شدن زمين در قبال آن ناچيز است.
به گفته دكتر مخدوم، اين دانشمند هشدار داده است اگر دماي زمين به خاطر افزايش اثر
گلخانه اي از 5/2درجه بالا برود، تنها يخ هاي قطب شمال و جنوب ذوب نمي شود؛ فاجعه بدتر از آن، آزادشدن متان توندراست و از آنجا كه گرم كنندگي گاز متان بين 12 تا 36 برابر اثر گلخانه اي است، گرماي زمين يكباره 12درجه افزايش پيدا مي كند و اين يعني تبديل زمين به جهنم. اين فجايع ناشي از آن است كه دولتمردان جهان با مسائل زيست محيطي ناآشنايند.
ايستگاه هاي تحقيقاتي در معرض نابودي
دكتر احمد رحماني - رئيس هيأت مديره انجمن اعضاي هيأت علمي مؤسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع- گفت: در حال حاضر تخريب، تمام عرصه هاي منابع طبيعي كشور را فرا گرفته و تا آنجا پيش رفته است كه به رغم آن كه نبايد در پارك هاي ملي كوچكترين تصرفي شود، اين پارك ها مصون نمانده و در حال تخريب است و اين بايد به گوش مسئولان برسد.
وي گفت: آمار نشان مي دهد كه سالانه 2ميليارد متر مكعب فرسايش خاك در كشور داريم. اين رقم 6/7درصد فرسايش كل خاك در جهان را نشان مي دهد و بر همين اساس فرسايش خاك در كشور ما 3برابر آسياست و اين موضوع وحشتناكي است. در مورد جنگل ها وضعيت بسيار بدتر است؛ چرا كه برخي آمارها حاكي از آن است كه سالانه در شمال 15 تا 25تن در هكتار فرسايش خاك وجود دارد، در حالي كه نُرم  جهاني 5/2تن در هكتار است. اگر اين آمارها واقعي باشد، ما در اين زمينه ركورددار هستيم. از سوي ديگر ميزان سرانه جنگل هاي ما 2دهم هكتار است، در حالي كه اين ميزان در جهان 8دهم هكتار است. دليل اين وضعيت هم مشخص است. وقتي در مناطق جنگلي كه بارندگي زياد است، پوشش گياهي بالادست را از بين مي بريم، در حقيقت جنگل ها را تخريب كرده ايم.
رحماني تصريح كرد: در وضعيت فعلي، اين وظيفه تشكل هاي مردم نهاد است كه با فرهنگسازي از يك سو مردم را با اين مشكلات و پيامدهاي آن آشنا سازند و از سوي ديگر تلاش كنند با ايجاد ارتباط دائم و پيوسته با مسئولان، آنان را متوجه عواقب روند موجود كنند. اين شيوه اي است كه پيش از اين نيز جواب داده، چرا كه بدون شك مسئولان نيز هدفي جز حفظ منابع ندارند و اين وظيفه صاحب نظران است كه واقعيت مسائل را براي آنها روشن سازند.
وي گفت: با طرز نگاه و تلقي اي كه امروزه از منابع طبيعي و محيط زيست وجود دارد، ساده ترين راه انتخاب مي شود و عمليات اجرايي بدون ارزيابي زيست محيطي انجام مي گيرد و در نتيجه از جنگل و پارك ملي هم عبور مي كند. در اينجا انجمن هاي علمي بايد براي ارتقاي سطح آگاهي عمومي تلاش كنند و مسائل را به مسئولان منعكس كنند، چرا كه اگر مطالب به صورت علمي منتقل شود، ثمربخش خواهد بود.
وي ضمن انتقاد از وضعيت موجود در بخش تحقيقات افزود: بخش تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي متأثر از كل تحقيقات در كشور است. بودجه اي كه امسال به مقوله تحقيقات در كشور اختصاص يافته 45صدم نسبت به درآمد ناخالص ملي بوده، در حالي كه در سال گذشته اين ميزان 7دهم درصد بوده است. مشكل ديگر اين است كه بودجه اي كه به بخش تحقيقات اختصاص مي يابد، صرف مسائل جاري مي شود؛ به طوري كه بنا به گفته معاون آموزش و تحقيقات وزارت جهاد، 96درصد بودجه تحقيقات صرف هزينه هاي جاري مي شود و 4درصد آن صرف تحقيقات مي گردد و اين بودجه اي نيست كه بتوان با آن در منابع طبيعي تحول ايجاد كرد. رحماني گفت: 314?ايستگاه تحقيقاتي در بخش كشاورزي و منابع طبيعي وجود دارد كه قرار است به 80 ايستگاه تقليل پيدا كند. افزون بر اين، بسياري از ايستگاه هاي تحقيقاتي در معرض خطر است، چرا كه احتمالاً مي خواهند به بخش خصوصي واگذار كنند. در حالي كه در شرايط فعلي ايجاد ايستگاه تحقيقاتي تقريباً غيرممكن است. براي نمونه قرار است جاده اي از ميان ايستگاه تحقيقاتي نوشهر- باغ گياه شناسي- كه قدمت چندين ساله دارد و بسياري از گونه هاي منحصر به فرد را در خود جاي داده عبور كند.
وي گفت: نمونه ديگر كه در معرض خطر است، ايستگاه تحقيقاتي سيراچال در كرج است كه به ايستگاه ارس شهرت دارد. اين ايستگاه را نيز مي خواهند به عنوان پارك شهري اعلام كنند. اين موضوعات واقعيت هاي تلخ امروز منابع طبيعي كشور است.
چشم انداز
آمار نشان مي دهد كه سالانه 2ميليارد متر مكعب فرسايش خاك در كشور داريم. اين رقم 6/7درصد فرسايش كل خاك در جهان را نشان مي دهد و بر همين اساس فرسايش خاك در كشور ما 3برابر آسياست و اين موضوع وحشتناكي است. در مورد جنگل ها وضعيت بسيار بدتر است؛ چرا كه برخي آمارها حاكي از آن است كه سالانه در شمال 15 تا 25تن در هكتار فرسايش خاك وجود دارد، در حالي كه نُرم  جهاني 5/2تن در هكتار است. اگر اين آمارها واقعي باشد، ما در اين زمينه ركورددار هستيم. از سوي ديگر ميزان سرانه جنگل هاي ما 2دهم هكتار است، در حالي كه اين ميزان در جهان 8دهم هكتار است. دليل اين وضعيت هم مشخص است. وقتي در مناطق جنگلي كه بارندگي زياد است، پوشش گياهي بالادست را از بين مي بريم، در حقيقت جنگل ها را تخريب كرده ايم.

يخ بستن تالاب زريوار و تهديد حيات وحش
010509.jpg
گروه شهري - بارش برف و سوزش سرماي كم سابقه بر دشت زريوار باعث يخ بستن كامل سطح آب تالاب زريوار شده و حيات وحش اين منطقه را به خطر انداخته است.
به گزارش ايرنا به نقل از سازمان حفاظت محيط زيست كردستان: همچنين به علت پوشيده شدن حاشيه تالاب از برف و يخ امكان تغذيه پرندگان مهاجر و بومي و ساير حيوانات بسيار مشكل گرديده و يخبندان سطح تالاب، وزش سرما و نبود غذا حيات پرندگان و حيوانات تالاب را در معرض تهديد قرار داده است. سازمان حفاظت محيط زيست كردستان در اين اطلاعيه از روستاييان و اهالي حاشيه تالاب زريوار درخواست كرده از شكار پرندگان و حيواناتي كه به علت سرما و نبود غذا قدرت پرواز و حركت ندارند خودداري نمايند.
در اين اطلاعيه همچنين از دوستداران و علاقه مندان محيط زيست براي جلوگيري از اتلاف و شكار حيوانات و پرندگان توسط افراد ناآگاه و فرصت طلب درخواست همكاري شده است.

توافق كشورهاي شرق آسيا
براي كاهش گازهاي گلخانه اي
010500.jpg
ايسنا: سران يك اجلاس شرق آسيا توافقنامه اي براي كاهش ميزان گازهاي گلخانه اي و ارتقاي استفاده از سوختهاي سازگار با محيط زيست امضاء كردند.
به گزارش ايسنا، اين توافقنامه از سوي 10 كشور جنوب شرق آسيا به امضاء رسيده است.
موضوع اين توافقنامه به مدت يك هفته در گفت وگوهايي در فيليپين مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و طي آن موضوعات متنوعي از جمله بلاياي طبيعي، بيماريها و مساله تروريسم بررسي شد.
بيانيه سيبو در زمينه امنيت انرژي شرق آسيا پس از يك نشست 3 ساعته در روز دوشنبه امضاء شد و طي آن فهرستي از مجموعه برنامه ها با هدف ارائه ذخاير انرژي قابل اطمينان، مناسب و قابل ارائه براي يك منطقه عظيم از استراليا تا هند مطرح شد.
در اين توافقنامه براي سرمايه گذاري هاي بيشتر در بخش سوخت هاي مناسب براي محيط زيست درخواست شده است.
همچنين پيش بيني مي شود كه توليد گازهاي گلخانه اي از كشورهاي آسيايي طي سالهاي آتي به شدت افزايش يافته و بخشي از محاسبات نشان مي دهد كه مقدار فعلي تا سال 2025 سه برابر خواهد شد.

ضرورت كار تلفيقي
براي ساماندهي زباله
010503.jpg
گروه شهري - بالا بودن سطح آب هاي زيرزميني به همراه تراكم جمعيت در شمال كشور، اين منطقه را در برابر دفع غيراستاندارد زباله بسيار آسيب پذير كرده است.
از اين رو، برنامه ريزي كوتاه مدت براي رفع مشكلات فوري، و برنامه ريزي بلند مدت براي حل ريشه اي مشكل دفع زباله ضروري است.
دبير شبكه هاي زيست محيطي منطقه شمال كشور با بيان اين مطلب به ايسنا گفت: تفكيك زباله از مبداء راهكار مطلوبي است اما به تنهايي راهگشا نخواهد بود براي ساماندهي زباله نيازمند كار تلفيقي هستيم.
مهندس حسن احمدپور افزود: وضعيت دفع زباله در گيلان همانند وضعيت فرد بيماري است كه برنامه هاي پيشگيرانه درماني به تنهايي برايش كفايت نمي كند.
وي افزود: شرايط فعلي در استان ما ايجاب مي كند كه حداقل با يك برنامه ريزي كوتاه مدت منطقه سراوان را از بحران فعلي نجات دهيم و سپس با تدوين طرحي جامع براي آينده تصميم گيري كنيم.
دبير شبكه هاي زيست محيطي منطقه شمال كشور خاطرنشان كرد: متاسفانه شهرداري به علت هزينه اي كه با انتقال مكان دپوي زباله متحمل خواهد شد، از اين عمل واهمه دارد در حالي كه نزديكي سراوان به مناطق پرجمعيت و آبهاي سطحي و زيرزميني و بهره مندي از پتانسيل هاي توريستي، گواهي آشكار بر اين واقعيت است كه محل فعلي تخليه زباله استان بدترين مكان ممكن است.

نگاه دوم
تشويق سازمان هاي
مردم نهاد گردشگري
ميراث آريا: وزارت كشور برنامه هايي را براي تشويق سازمان هاي مردم نهاد كه در زمينه گردشگري و ميراث فرهنگي فعاليت مي كنند در دستور كار خود داد.
معاون اجتماعي وزير كشور در نشست خود با خبرنگاران حوزه اجتماعي رسانه ها گفت:با توجه به گستردگي حوزه فعاليت وزارت كشور، استانداري ها ،فرمانداري ها ،شهرداري ها و شوراهاي شهر مي توانند در تعامل با سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري اقدامات مناسبي را براي ارتقاي وضعيت صنعت گردشگري كشور انجام دهند.
حجت الله ايوبي با اشاره به سوابق اجرايي خود در رايزني فرهنگي ايران در سفارت فرانسه افزود: توريسم را بايد همراه با ايرانگردي ببينيم.
وي تصريح كرد: گردشگري يك موضوع اجتماعي ،فرهنگي و اقتصادي است و در كشوري كه مردم به مسافرت عادت كنند طبيعتاً به هويت و پيشينه خود علاقه مند مي شوند.
معاون اجتماعي وزير كشور خاطر نشان كرد:با توجه به برنامه هاي سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري ما آماده همكاري با اين سازمان در حوزه هاي مختلف هستيم.

تخريب گسترده
محيط زيست لرستان
010506.jpg
گروه شهري شكار بي رويه، تخريب فضاي جنگلي، تخريب منابع طبيعي و... موجب تخريب گسترده محيط زيست لرستان شده است و ما درصدديم با برنامه ريزي صحيح و اصولي گامهاي مؤثري در راستاي صيانت از محيط زيست لرستان برداريم.
مهندس كاكاوند، مديركل محيط زيست لرستان در جلسه ستاد هفته هواي پاك لرستان با بيان اين مطلب به ايسنا گفت: جلب مشاركتهاي مردمي و سهيم كردن آنها در حفاظت از محيط زيست در دستور كار قرار دارد.
وي گفت: دانشگاه و مؤسسات عالي مي توانند نقش بسزايي در توسعه فرهنگ زيست محيطي ايفا كنند.
در ادامه اين مراسم دكتر شمس، رئيس دانشگاه علوم پزشكي لرستان برنامه هاي هفته پاك را حركتهاي نمادين عنوان كرد و افزود: ايجاد حساسيت و فرهنگسازي بين مردم درخصوص محيط زيست امري بديهي است.
وي تصريح كرد: احساس مسئوليت مردم نسبت به محيط زيست بايد به عنوان فرهنگ نهادينه و سپس درجامعه به هنجار تبديل شود.
وي در ادامه آلودگي هوا را يكي از دغدغه هاي كشورهاي جهان عنوان كرد و افزود:كشورها سعي دارند با اتخاذ برنامه هايي، آلودگي هوا را روزبه روز كاهش دهند.
گفتني است به صدا درآوردن زنگ هواي پاك، مسابقه نقاشي و انشاء با مضمون محيط زيست و هواي پاك در مدارس، پخش پيامهاي زيست محيطي، برگزاري مسابقه دوچرخه سواري، كوهنوردي و… از جمله برنامه هاي هفته پاك لرستان است.

نكته
گروه شهري- چندي پيش در يكي از جلساتي كه در استانداري تهران برگزار شد معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران گزارش عملكرد 10 ماهه معاونت امور گردشگري استان تهران را ارائه كرد. اين گزارش يك صفحه است و كل آن در 11 رديف ارائه شده است، كه 4 رديف آن به تفكيك به مسئله صدور مجوز و تمديد بكارگيري تجهيزات دريافت ماهواره اي در هتل ها و در رديف هاي دوم تا چهارم به ارائه آمار همين تجهيزات منتها در هتل آپارتمانها، مهمانسراها و مجتمع هاي تفريحي و توريستي كه البته جلوي رديف اخير خالي است- پرداخته شده است!
دو رديف بعدي به امر تعداد هتل هاي معرفي شده براي اخذ پروانه بهره برداري با رقم 1 واحد، اختصاص داده شده است.
در دو رديف ديگر نيز به صدور كارت راهنمايان جهانگردي و تمديد آن، پرداخته است. معاونت گردشگري در اين بخش بيش از ساير بخش ها فعال بوده و با 176 مورد صدور كارت راهنماي جهانگردي و 233 مورد تمديد اين كارت ها، جمعاً 409 كارت صادر كرده است.
در رديف دهم رقم 30 ميليون تومان به اموري همچون برگزاري جشنواره هاي تابستاني در قالب ستاد تسهيلات سفرهاي كشور، اختصاص داده شده است.
گزارش عملكرد 10 ماهه معاونت گردشگري استان تهران در آخرين رديف، يعني رديف يازدهم با ارائه گزارش برگزاري دو فقره برگزاري كارگاه هاي آموزشي سفرهاي ارزان قيمت پايان مي يابد.
بد نيست بدانيد از كل درآمد گردشگري دنيا، ايران۰۵ /0 درصد درآمد كسب كرده است.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |