چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۵ - Jan 17, 2007
نشست شوراي همكاري خليج فارس با حضور رايس
010566.jpg
گروه بين الملل وزيران امورخارجه۶كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس ديروز در كويت جلسه برگزاركردند؛ درحالي كه وزيران امور خارجه اردن و مصر و آمريكا نيز آنان را همراهي مي كردند. در اين نشست كه چهارمين نشست مشورتي شورا خوانده شده است، موضوعاتي مورد بحث است كه اساساً خارج از اساسنامه تأسيس شوراي همكاري خليج فارس قلمداد مي شود. اين جلسه به درخواست آمريكا برگزار شد و در آن مسئله عراق، فلسطين، لبنان و مسئله هسته اي ايران به بحث گذاشته شد. شوراي همكاري خليج فارس در جريان حمله اسرائيل به لبنان در تابستان گذشته چنين جلسه اي تشكيل نداد.
كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا روز دوشنبه در قاهره گفت بوش از دوستانش در منطقه خواسته تا وي را در اجراي استراتژي جديدش ياري  دهند.
استراتژي جديد آمريكا چهارشنبه پيش اعلام شد. براساس اين طرح آمريكا 92 هزار نفر به تعداد 132000 نفر نيروي فعلي خود در عراق اضافه خواهد كرد. در مرحله اول فعلاً اعزام 20 هزار سرباز جديد آمريكايي به عراق در دستور كار قرار دارد. طرح جديد بوش درحالي اجرا مي شود كه ژنرال هاي آمريكايي (جرج كيسي فرمانده آمريكايي در عراق و ژنرال جان ابي زيد فرمانده CETCOM با آن مخالف بودند و مخالفت قطعي و جدي دولت عراق با اين طرح نيز بارها اعلام شده است.
ديروز سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان در كنفرانس مشترك خبري با رايس با اشاره به طرح بوش گفت: هيچ كس نمي تواند به اندازه خود عراقي ها در حل بحران هاي اين كشور تأثيرگذار باشد.
اشاره زيركانه وزير امور خارجه عربستان حاكي از آن است كه هيچ كس در منطقه استراتژي جديد بوش در عراق   استراتژي برقراري صلح و ثبات در عراق و منطقه نمي داند. به گزارش ايسنا،  سعود الفيصل در حضور رايس بر اين نكته نيز تصريح كرد كه استراتژي كاخ سفيد در عراق بايد براساس محتواي دروني آن ارزيابي شود و اين كه اين طرح ها چگونه به مرحله اجرا و عمل گذاشته مي شوند. از اين منظر برقراري ثبات در عراق اسم ديگر تلاش براي مهار ايران است.
به گزارش خبرگزاري كويت دولت هاي عربي قرار است درصورتي كه آمريكا اقدامات قاطعي را براي احياي روند صلح ميان اسرائيل و اعراب صورت دهد، آنها نيز به واشنگتن در برقراري ثبات در عراق كمك كنند.
بنا بر يك گزارش ديگر رايس گفته است كشورهاي عربي هم پيمان آمريكا مانند مصر، اردن و كشورهاي حوزه خليج فارس مي توانند عراق را در پيوستن به جهان عرب ياري كنند (بخوانيد مشكل آمريكا در عراق را حل كنند) تا نقش ايران را در اين كشور عقيم بگذارند.
از وقتي اقدامات نظامي آمريكا در عراق جنگي غيرقابل پيروزي خوانده شده است، آمريكا موجي از ايران  هراسي در منطقه به راه انداخته است تا دولت هاي عربي راحت تر بتوانند با آمريكا همكاري كنند. اما نكته آنجاست كه از نظر كشورهاي عربي، آمريكا يك ابرقدرت نظامي است كه سياست هايش در سه دهه اخير در منطقه فاجعه بار بوده است. از اين رو همراهي با اين سياست ها كه عموماً غيرمسئولانه و بي ثبات كننده است بايد با حزم و احتياط باشد، اين نكته به تصريح در بيان وزير امور خارجه عربستان سعودي آمده است كه طرح آمريكا بايد براساس محتواي دروني ارزيابي شود .

ديدار و گفت وگوي گيتس با كرزاي
گروه بين الملل- وزير دفاع آمريكا كه براي يافتن راهي براي كاستن از ميزان درگيري ها در افغانستان و مقابله با موج جديد حملات طالبان به افغانستان سفر كرده است، ديروز با حامد كرزاي رئيس  جمهور افغانستان و مقامات ارشد نظامي اين كشور ديدار و گفت و گو كرد.
رابرت گيتس ديروز بعد از توقف در مقر ناتو در بروكسل و ديدار با ياپ دوهوپ شفر، دبيركل ناتو و ژنرال بانتز كراداك، ارشد ترين فرمانده ناتو، به افغانستان رفت.
گيتس بعد از جلسه در بروكسل گفت: پيشرفت و موفقيت در افغانستان در اولويت كاري ما قرار دارد. وزير دفاع آمريكا همچنين از احياي حملات نيروهاي طالبان در جنوب افغانستان و روند كند در اصلاحات و بازسازي اقتصادي در اين كشور ابراز نگراني كرد .
گيتس تصريح كرد: يكي از موضوعاتي كه درباره ي آن بحث و گفت و گو كرده ايم، موضوع افزايش سطح خشونت ها در سال گذشته در افغانستان بود، همچنين موضوع احتمال افزايش حملات نيروهاي طالبان در سال 2007 نيز مورد بررسي قرار گرفت.
گيتس ديروز با كرزاي و ژنرال كارل ايكنبري، فرمانده ارشد آمريكا در افغانستان ديدار و گفت و گو كرد. اين در حالي است كه سفر وزير دفاع آمريكا به افغانستان چند روز پس از اعلام استراتژي جديد واشنگتن در عراق توسط جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا صورت گرفته است.
يك مقام رسمي وزارت دفاع آمريكا اظهار داشت كه گيتس با فرماندهان آمريكايي و ناتو در افغانستان درباره  اين موضوع كه آيا آن ها نيروي كافي براي مقابله با حملات نيروهاي طالبان را در اختيار دارند يا خير با اين مقامات گفت وگو مي كند.

نگاه
آزموني براي رهبران منطقه
دكتر سيد رسول موسوي
شوراي همكاري خليج فارس در معرض آزمايشي تاريخي جديدي قرار گرفته است. ديروز با حضور كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا اجلاس ويژه وزراي خارجه كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس به اضافه دو كشور مصر و اردن در كويت برگزار شد. اين اجلاس كه در مرحله آخر سفر خاورميانه اي خانم رايس برگزار مي گردد مجموعه اي از مسائل مختلف منطقه مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت. آمريكا تلاش دارد تا در اين اجلاس مجموعه كشورهاي حوزه خليج فارس و مصر و اردن را به همراهي با سياستهاي خود در خصوص عراق، لبنان، فلسطين، موضوع هسته اي ايران و ديگر مسائل منطقه از جمله مسئله نفت ترغيب كند و اين در حالي است كه بين منافع ملي و امنيتي اين كشورها با منافع امنيتي و استراتژيك آمريكا در هر يك از موضوعات ياد شده تفاوت و تعارض آشكاري وجود دارد و هر يك از كشورهاي نام برده شده هر كدام از موضوعات را از منظر و ديدگاه ويژه اي نظاره مي كنند.
آنچه آمريكا دربارة عراق مي گويد با آن چه عربستان و اردن مي گويند و با آن چه كويت يا بحرين مي گويد متفاوت است و آن چه آمريكا دربارة فلسطين مي گويد با آن چه ديگران جستجو مي كنند به رغم مشابهت در واژه ها از محتوايي متفاوت برخوردار است. همه كشورها به تفاوت ها و تعارضات ديدگاههاي خود واقفند اما سياستي وجود دارد كه تلاش مي كند اين اختلافات را در سايه تهديد موهومي به نام تهديد ايران پنهان نمايد.
اجلاس آمريكا با شوراي همكاري خليج فارس به اضافه دو مي تواند هم به ثبات منطقه كمك كند و هم منطقه را به آشوب بكشد و اين بستگي كامل به تصميم خردمندانه رهبران كشور هاي خليج فارس خصوصا عربستان سعودي دارد.
اگر اين تصور بر فضاي اجلاس حاكم شود كه شورا در همان مسيري كه تأسيس شده بود گام بردارد و به اصطلاح با قدرت ايران مقابله كند قطعاً شورا در مسير خطرناكي گام برداشته است و تصميمات شورا موجبات ناآرامي و بي ثباتي منطقه خواهد شد و اگر از واقعيتهاي بيست سال گذشته درس بگيرند و رهبران كشورهاي منطقه تجارب جنگهاي اول و دوم خليج فارس و اشغال كويت و عراق را مد نظر قرار دهند و ايران اسلامي را شريك امنيت منطقه بدانند اجلاس كويت سرآغاز حركتي نوين در ثبات و آرامش منطقه خواهد بود.
و چقدر مفيد خواهد بود كه وزراي خارجه كشورهاي شركت كننده در اجلاس كويت يك بار ديگر سخنان سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي در مصاحبه مطبوعاتي مشترك اخيرش (11 دي) با وزير خارجه ايتاليا را تكرار كنند كه انرژي هسته اي فقط براي ساخت بمب نيست و مي تواند براي اهداف صلح جويانه استفاده شود.

كوتاه از جهان سياست
دمشق و تل آويو تماس پنهاني را تكذيب كردند
گروه بين الملل: خبر روزنامه اسرائيلي  هاآرتص مبني بر توافق رژيم صهيونيستي و سوريه درباره موافقت نامه آتي صلح در دمشق و تل آويو تكذيب شد.وزارت امور خارجه سوريه در پاسخ به پرسش خبرگزاري فرانسه خبر هاآرتص را تكذيب كرد و سخنگوي نخست وزير اسرائيل نيز اعلام كرد نه نخست وزير و نه دفتر وي در جريان تماس هاي محرمانه با سوريه و ترتيبات توافق شده  قرار ندارند.
به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه  هاآرتص مدعي شده است سوريه و رژيم صهيونيستي از سال 2004 با ميانجي گري تركيه مذاكرات مخفيانه اي را براي دستيابي به صلح آغاز كرده اند. به نوشته هاآرتص براساس توافق هاي صورت گرفته رژيم صهيونيستي به تدريج از بلنديهاي جولان عقب نشيني خواهد كرد و دمشق نيز متقابلاً از حمايت خود از حزب الله لبنان و حماس در فلسطين دست خواهد كشيد.

تأييد ممنوعيت پوشش اسلامي در ايالت بايرن
ايرنا: دادگاه عالي ايالت بايرن آلمان روز دوشنبه ضمن بررسي قانون ممنوعيت استفاده از روسري در مدارس ، مجدداً آن را تأييد كرد.
به گزارش صداي آلمان ، دادگاه عالي بايرن شكايت عليه اين قانون را رد و اعلام كرد ، مسئله بر سر پوشيدن لباس خاص يا تبعيض مذهبي نيست بلكه ممنوعيت آنجا مطرح مي شود كه برخي از پوشش هاي سمبليك در جهت ترويج عقيده اي بكار مي رود كه با ارزش هاي بنيادين و اهداف آموزشي پذيرفته شده در نظام فرهنگي آموزشي كشورهاي مسيحي مغرب زمين منافات دارد.
وزارت فرهنگ ايالت بايرن در نوامبر سال ????ميلادي ، استفاده از هرگونه پوشش سمبليك كه به تعبير آنها با ارزش هاي اساسي و اهداف آموزشي مندرج در قانون اساسي در تضاد مي افتد را ممنوع اعلام كرده بود.
يكي از موارد ممنوعيت ، پوشش روسري براي آموزگاران زن در مدارس اين ايالت بود كه جماعت اسلامي برلين ، اين قانون را ناقض اصل برابري و آزادي مذاهب ناميد و از آن به دادگاه شكايت برد. مخالفين ، قانون منع پوشش روسري را مخالف اصل آزادي و برابري مذاهب مي دانند و مي گويند ، اين قانون برابري مسلمانان با پيروان ساير مذاهب در آلمان را نقض مي كند زيرا راهبه هاي كاتوليك مجازهستند ضمن پوشيدن لباس مخصوص خودشان، آموزش هم بدهند.

حزب  حاكم  تركيه  خواهان  جلسه  مجلس  براي  بررسي  مسئله  عراق  خواهد شد
ايرنا: عبداللطيف  شنر معاون  نخست  وزير تركيه  اعلام  كرد حزب  حاكم  عدالت  و توسعه  هفته  جاري  خواهان  برپايي  اجلاس  مجلس  تركيه  براي  بررسي  مسئله  عراق  خواهد شد.وي  در پايان  اجلاس  هيأت  وزيران  تركيه  در گفتگو با خبرنگاران  با اشاره  به  درخواست  دنيز بايكال  رهبر حزب  جمهوريخواه  خلق  مبني  بر تشكيل  اجلاس  فوق العاده  مجلس  و درخواست  اعزام  نيروي  نظامي به  شمال  عراق  اين  مطلب  را عنوان  كرد.وي  با مهم  خواندن  اعلام  حمايت  حزب  جمهوريخواه  خلق  از درخواست  احتمالي  اعزام  نيروي  نظامي تركيه  به  شمال  عراق  گفت : دولت  تركيه  هم  اكنون  چنين  درخواستي  ندارد.

حال  فيدل  كاسترو وخيم  اعلام  شد
ايرنا:  روزنامه  اسپانيايي  آل  پائيس  روز سه شنبه  به  نقل  از منابع  پزشكي  بيمارستان  گرگريو مارانون  اين  كشور، حال  فيدل  كاسترو رهبر كوبا را بسيار وخيم  توصيف  كرد.خبرگزاري  فرانسه  از مادريد گزارش  داد، كاسترو پس  از سه  عمل  جراحي  ناموفق  دچار عفونت  شديد در روده  بزرگ  شده  است .كاسترو ( 80 ساله ) چند ماه  پيش  در اثر خونريزي  داخلي  مورد عمل  جراحي  قرار گرفت .

حمله هوايي پاكستان و آمريكا
به اردوگاه القاعده
گروه بين الملل - سخنگوي ارتش پاكستان ديروز اعلام كرد، نيروهاي ارتش اين كشور ديروز در حمله  هوايي به يك اردوگاه نظامي متعلق به القاعده در مناطق قبيله نشين در مرز با افغانستان اكثر 25 تا 30 شبه نظامي حاضر در اين اردوگاه را كشتند.
اين عمليات در نخستين ساعات صبح ديروز در وزيرستان جنوبي و در پي رسيدن اطلاعات موثقي انجام شد كه از حضور شبه نظاميان خارجي در آن محل حكايت داشت. به گفته سخنگوي ارتش، اين حمله با دقت انجام شد و حتي يك نيروي نظامي زميني در آن حضور نداشتند. بخش عمده اين اردوگاه كه از مدتها قبل شبه نظاميان را در خود جاي داده بود ويران شده است. از شمار دقيق تلفات اين حمله اطلاع دقيقي در دست نيست اما ارتش پاكستان مي گويد اكثر شبه نظاميان حاضر در آن محل كشته شده اند. اين حمله ساعاتي بعد از ورود رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا به كابل براي ديدار و گفتگو با مقامات افغان صورت گرفت. خبرگزاري فرانسه به نقل از شاهدان در محل گزارش داد كه هواپيماهاي بدون سرنشين را در آسمان ديده اند. خبرگزاري رويترز هم گزارش داد كه در اين عمليات هفت فروند هلي كوپتر ارتش پاكستان شركت داشته اند.
اين خبرگزاري به نقل از منابع خبري خود نوشت كه دو هلي كوپتر كبراي آمريكايي هم در اين عمليات شركت داشته اند. دولت پاكستان سال گذشته با شبه نظاميان منطقه وزيرستان شمالي دو توافقنامه صلح امضا كرد كه بر اساس آن اين شبه نظاميان وعده دادند تا به خارجي ها پناه ندهند، به نيروهاي امنيتي پاكستان حمله نكنند و براي انجام عمليات به خاك افغانستان هم وارد نشوند.در همين حال منابع خبري آمريكا ديروز اعلام  كردند، پاكستان  در حال  خريد۷۰۰ فروند موشك  هوا به  هوا از اين كشور به  قيمت  284 ميليون  دلار است .

شروع يكي از جنجالي ترين پرونده هاي قضايي ايالات متحده
ايرنا: محاكمه لوئيس ليبي رئيس سابق دفتر ديك چني معاون رئيس جمهوري آمريكا روز سه شنبه به اتهام دروغ گفتن در مورد افشاي هويت يك افسر سازمان سيا آغازشد.
كارول لئونيگ خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در گزارشي نوشته است: پرونده ليبي باعث افشاي استراتژي هاي مخفيانه دولت آمريكا براي دست چين كردن اطلاعات لازم جهت توجيه جنگ عراق و خبرنگاراني خواهد شد كه آزادانه به شايعه پراكني پرداخته و به حفظ منافع خود پرداختند.
دادگاه ليبي كه تصور مي شود حدود شش هفته به طول انجامد، مقامات كنوني و پيشين دولت بوش را روياروي يكديگر قرار خواهد داد و در صورتي كه ديك چني معاون بوش به دادگاه فرا خوانده شود، او نخستين معاون رئيس جمهوري آمريكا خواهد بود كه در دوران فعاليت خود بايستي در مورد يك پرونده كيفري شهادت بدهد.
در جريان اين پرونده همچنين 10 خبرنگار به دادگاه فرا خوانده خواهند شد تا در حمايت يا عليه يكي از مقامات كه براي برخي از آنان يك منبع محرمانه بوده است شهادت بدهند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |