چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۵ - Jan 17, 2007
در سومين جشنواره آسيايي بهداشت خانواده مطرح شد؛
۹۰ درصد دانش آموزان مشكلات دهان و دندان دارند
سميه شرافتي
010518.jpg
كارشناسان در مراسم افتتاحيه سومين جشنواره آسيايي بهداشت خانواده از افزايش مشكلات تغذيه اي و دهان و دندان در كشور خبر دادند.
در اين مراسم كه يكشنبه و دوشنبه اين هفته در سالن همايش هاي رازي برگزار شد، از برگزيدگان سومين جشنواره آسيايي بهداشت خانواده و دكتر مرندي به عنوان پيشكسوت و خادم سلامت نيز تقدير شد.
دكتر علي منتظري رئيس اين جشنواره و مشاور رئيس جمهور در اين مراسم گفت: بهداشت خانواده امروزه در كشورهاي توسعه يافته به عنوان يك شاخص توسعه يافتگي تلقي مي گردد چرا كه هرگونه بهبودي در روند توسعه را بايد از نهاد خانواده شروع كرد و سنگ بناي هر كشوري نهاد خانواده است. دكتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي، رئيس جهاد دانشگاهي علوم پزشكي ايران كه برگزار كننده اين همايش است نيز ضمن بيان اينكه پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي، بيماري هاي عفوني، سرطان ها، بيماري هاي مزمن و مادرزادي از يك سو و توجه به عوامل رواني و اجتماعي مؤثر بر سلامت خانواده از سوي ديگر در صدر تحقيقات حال حاضر است، تصريح كرد: توجه به تمامي عواملي كه سلامت خانواده را به مخاطره مي اندازد و چاره جويي جهت پيشگيري از آنها مهمترين اهداف بهداشت خانواده است.
چاقي عمده ترين مشكل تغذيه اي كشورهاي پيشرفته
چاقي يكي از مشكلات تغذيه اي عمده به ويژه در كشورهاي پيشرفته به شمار مي آيد به طوري كه كليه فعاليت هاي فرد را تحت تأثير قرار داده و حتي از نظر رواني و احساسي او را دچار مشكل مي كند.
سيد تقي حيدري، دانشجوي دكتراي آمار زيستي و برنده سوم بخش داخلي سومين جشنواره آسيايي بهداشت خانواده در رابطه با تحقيق خود مبني بر تحليل چند متغير شاخص چاقي كودكان زير دو سال و رابطه ساختاري آن با چاقي والدين آنها گفت: چاقي و اضافه وزن در كشورهاي در حال توسعه در دهه اخير افزايش يافته و باعث افزايش مشكلات عمومي و افزايش مصرف غذا شده است.
وي ادامه داد: از آنجا كه بيشتر افراد چاق در كودكي نيز چاق بود  ه اند شناسايي به موقع آنها مي تواند براي زمان بزرگسالي مفيد باشد و در نتيجه مي توان با اقدامات لازم از رشد چاقي جلوگيري كرد و باعث كاهش هزينه هاي درمان افراد چاق شد و خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن ناشي از آن را كاهش داد.
وي با اشاره به اين مطلب كه چاقي بيماري مزمني است كه رو به افزايش بوده و منشاء 22 بيماري شناخته شده از جمله ديابت، فشار خون و سائيدگي مفصل است؛ ادامه داد: در اين مطالعه نمودارهايي براي تعيين چاقي كودكان و والدين آنها ارائه شد. بيشتر مطالعات انجام شده روي چاقي بر پايه كودكان دبستاني در جهان انجام گرفته است اما در اين مطالعه به طور اختصاصي سنين صفر تا دوسالگي مورد مطالعه قرار گرفته است، كه سن مهمي براي پيشگيري از چاقي محسوب مي شود.
وي ادامه داد: شاخص چاقي كودكان دختر در كليه سنين زير شاخص چاقي كودكان پسر قرار دارد و شاخص چاقي در هر دو جنس به سن وابسته است. همچنين در اين مطالعه مشخص گرديد كه اولين مولفه اصلي علاوه بر شاخص چاقي كودكان، دور بازو، دور سينه و دور سر كودكان را نيز شامل مي شود و به نظر مي رسد يك مقياس خلاصه شده براي شاخص چاقي كودكان باشد.
افزايش مشكلات دهان و دندان در دانش آموزان ايراني
براساس آمارهاي موجود 90 درصد از دانش آموزان كشورمان داراي مشكلات مربوط به دهان و دندان هستند اين در حالي است كه سالانه 50 ميليارد تومان هزينه صرف واردات و توليد تجهيزات دندانپزشكي مي شود.
دكتر عبدالله اميني داروساز و برنده اول بخش داخلي جشنواره آسيايي بهداشت خانواده كه طرح بررسي شيوه هاي مراقبت از دهان و دندان را براساس برخي از ويژگي هاي دموگرافيك در ميان دانش آموزان دبيرستان بررسي كرده در خصوص اهميت اين تحقيق گفت: بهداشت دهان و دندان شامل كليه جنبه هاي سلامت و عملكرد دهان به ويژه دندان ها و لثه ها است.
وي افزود: رعايت رفتارهاي مرتبط با سلامت دهان و دندان از چندين حيث حائز اهميت است كه مهمترين آنها، نقشي است كه دندان ها و لثه ها در امر خوردن و صحبت كردن دارند و دوم نقشي است كه بهداشت و سلامت دندان ها و لثه ها در سلامت عمومي دارند.
دكتر اميني با اشاره به اين مطلب كه تحقيق حاضر بر روي 1500 دانش آموز دبيرستاني شهر زنجان انجام گرفت افزود: شيوه هاي مراقبت از دندان ها در اين دانش آموزان شامل مسواك زدن و استفاده از خمير دندان هاي فلورايد دار، استفاده از نخ دندان، استفاده از دهان شويه عدم مصرف غذاهاي شيرين، مراجعه مرتب به دندان پزشك به كارگيري مكمل هاي فلورايد، مشخص گرديد.
وي در خصوص نتايج حاصل از اين مطالعه گفت: در بررسي هاي انجام شده مشخص گرديد كه 77 درصد نوجوانان استان از غذاهاي شيرين استفاده مي كنند از اين رو در زمينه تغذيه مناسب و اجتناب از مصرف مواد شيرين به عنوان ميان وعده، آموزش هاي لازم به دانش آموزان ضرورت دارد.
همچنين در اين مطالعه مشخص گرديد كه نوجوانان ساكن روستاها كمتر به مراقبت هاي دهان و دندان مي پردازند به همين خاطر پيشنهاد مي شود به علت در معرض ابتلا بودن بيشتر اين افراد به بيماري هاي دهان و دندان، بررسي اقدامات خاص بهداشت جامعه و اجراي برنامه هاي پيشگيري بيش از پيش انجام پذيرد.
وي با اشاره به اين مطلب كه براساس مستندات موجود، شيوه هاي مراقبت دهان و دندان در تعداد قابل ملاحظه اي از دانش آموزان مطلوب نيست، بر تجديد نظر برنامه هاي ارتقاي سلامت دهان و دندان به خصوص در اين استان (زنجان) تاكيد ورزيد.
دكتر اميني اضافه كرد: به طور متوسط هر خانواده ايراني براي هر فرد ساليانه صد هزار تومان هزينه دندانپزشكي مستقيم و غير مستقيم مي پردازد كه بخشي از اين هزينه ها مربوط به درمان و بخش ديگر مربوط به غيبت ها، يا عدم كارايي مناسب فرد در محيط كار است.
وي تصريح كرد: در اين مطالعه مشخص گرديد كه عمده ترين روش مراقبت از دندان ها در بين نوجوانان مسواك زدن است و تنها 25 درصد نوجوانان استان زنجان از نخ دندان استفاده مي كنند كه شايد دليل آن عدم آموزش هاي كافي در زمينه اهميت به كارگيري اين روش توسط رسانه هاي جمعي و دست اندر كاران آموزش بهداشت در مدارس است.
دكتر اميني در پايان اضافه كرد: جنس، سن، پايه تحصيلي نوجوانان و محل سكونت آنان همچنين علل اقتصادي از عوامل تعيين كننده در رفتارهاي مراقبت از دهان و دندان به شمار مي آيند.

محققان مي گويند
آسپيرين براي آسم مفيد است
010512.jpg
گروه سلامت-بعضي   ها آسپيرين مي خورند و آسم شان عود مي كند، بعضي ها هم وقتي آسپيرين مي خورند، ممكن است ديگر آسم نگيرند. اين هم از عجايب روزگار است. اما حقيقت دارد.
خبرگزاري رويترز نتايج اين تحقيق جالب را چند روز قبل منتشر كرد. در اين تحقيق 22هزار نفر به طور تصادفي انتخاب شدند. به گروهي از آنها كه هيچ سابقه اي از آسم نداشتند، روزانه 325 ميلي گرم آسپيرين داده شد در حالي كه به گروهي با وضعيت مشابه آنها، دارونما دادند تا اثر تلقيني دارو را از بين ببرند. بعد از 5 سال وقتي شرايط هر دو گروه را با هم مقايسه كردند، متوجه شدند آنها كه داروي واقعي را خورده بودند، 22 درصد كمتر از گروه دارونما به آسم دچار شده بودند. جالب آنكه اين اثر آسپيرين، در افرادي كه سيگار نمي كشيدند يا مسن تر بودند (بيشتر از 9/45 سال) بيشتر مشهود بود. پيش از اين محققان نشان داده بودند آسپيرين خطر بروز حملات قلبي را هم ??درصد كم مي كند. البته براي اين اثر آسپيرين دوز كمتري توصيه شده است. البته فراموش نكنيد كه مصرف اين دارو هنوز به عنوان درمان آسم شناخته نشده و حتي ممكن است براي بعضي از آنها اثر معكوس هم داشته باشد. ضمن آنكه مصرف خودسرانه و بي رويه اين دارو مي تواند عوارض جانبي گوناگوني به همراه داشته باشد، عوارضي مانند خونريزي از دستگاه گوارش.
تحصيلات بيشتر،سكته كمتر
البته بر همه كس واضح و مبرهن است كه درس و سواد چقدر مفيد است، اما غير از فوايد قديمي، امروز دانشمندان فايده هاي تازه اي را هم براي تحصيل علم و دانش كشف كرده اند و آن هم اين است كه خطر بروز سكته مغزي را مي تواند پايين بياورد.اين را دانشمندان انگليسي از مطالعه روي 48 هزار زن سوئدي بين 30 تا 50 ساله دريافته اند. آنها مي گويند زناني كه تحصيلات بالاتري دارند، نسبت به هم سن و سال هاي شان كه كمتر درس خوانده اند، كمتر در معرض ابتلا به سكته هستند. البته نه به اين سادگي ها، چون در اين زنان مصرف سيگار و الكل، يعني زمينه سازان بزرگ سكته، كمتر از زناني بود كه كمتر درس خوانده بودند. اين حاصل گزارش خبرگزاري رويترز از كار اين محققان در دانشكده بهداشت دانشگاه لندن است.اين يافته ها، مي تواند محققان (و همين طور ما) را اميدوار كند كه با اصلاح شيوه هاي غلط زندگي و انتخاب شيوه هاي سالمتر، بتوان تا حد زيادي از مبتلا شدن به اين بيماري ناتوان كننده پيشگيري كرد.

جهان سلامت
مرغ ها، مدعي درمان سرطان!
صدف كوهكن
دانشمندان انگليسي به كمك علم ژنتيك مرغ هاي اصلاح شده اي توليد كرده اند كه اين مرغ ها مي توانند تخم هاي حاوي پروتئين هاي مورد نياز براي توليد داروهاي ضد سرطان بگذارند. در واقع ورود تخم مرغ هاي ضدسرطاني به بازار در سال هاي آينده مي تواند انقلابي بي سابقه در فرآيند درمان قطعي سرطان ايجاد كند. مؤسسه روزلين در نزديك ادينبورگ در اين رابطه اعلام كرد كه پنج نسل از پرندگان را توليد كرده كه اين پرندگان مي توانند مقدار مفيد و كارآمدي از پروتئين هاي حيات بخش در سفيده تخم هاي خود توليد كنند. خاصيت اين پروتئين ويژه و ارزشمند كه در بخش سفيده تخم مرغ متراكم م شود اين است كه م توان آن را به راحت استخراج كرد. اين موفقيت بزرگ از سوي دانشمنداني اعلام شده است كه پيش از اين گوسفند شبيه سازي شده Dolly را خلق كرده بودند.به گزارش خبرگزار ب ب س، مهندسان ژنتيك اين موسسه معتقدند كه از اين مرغ هاي دستكار شده كه تخم ها شان سرشار از پروتئين مخصوص است، م توان برا ساخت داروها ضد سرطان در مقياس تجار بهره گرفت.پروفسور هري گريفين، رئيس موسسه روزلين مي گويد: يكي از معايب بسياري از داروهاي پزشكي در اين روزها اين است كه بسيار گرانقيمت و پرهزينه هستند، بنابراين، اين اقدام به توليد طيفي از داروها منجر مي شود كه ارزانتر بوده و راحت تر قابل استفاده هستند. از اين پروتئين تاكنون، پادتن ويژه ا نيز برا درمان سرطان پوست ساخته شده است. در حال حاضر موسسه روزلين حدود 500 مرغ اصلاح شده را پرورش داده كه نتيجه تجربه بيش از 15سال تلاش دانشمندان در پروژه اي به سرپرستي دكتر هلن سانگ است، با اين حال گفته مي شود كه بين 5 تا 8سال ديگر، امكان استفاده بيماران از اين نوع داروها فراهم خواهد شد.

حكايت مادر شدن اولين نوزاد آزمايشگاهي جهان
010515.jpg

اولين نوزاد آزمايشگاهي جهان كه لوئيس براون نام دارد ، اولين فرزندش را به دنيا آورده است.به گزارش آسوشيتدپرس، نوزاد او پسري با نام كامرون جان ماليندر است كه در۲۱ دسامبر (30 آذر) در يكي از شهرهاي غربي انگليس به نام بريستول، به دنيا آمده است.
روزنامه ميل آن ساند ي از قول لوئيس نوشته است: پسر كوچكي است و تنها 2700 گرم وزن دارد، ولي كاملاً سالم است. بارداري لوئيس در مورد اين نوزاد به شكل طبيعي بوده است. لوئيس براون، 28 سال دارد، او سه سال پيش با وسلي ماليندر۳۷ ساله، ازدواج كرده بود. ناتالي خواهر لوئيس براون است كه او هم از طريق باروري آزمايشگاهي به دنيا آمده بود، در سال 1999 اولين نوزاد آزمايشگاهي بود كه فرزندي به دنيا آورده است.
اين بچه ها خيلي سا لمند!
لوئيس در 25جولاي 1978 در بيمارستاني در اولدهم انگليس به وسيله تكنيك باروري در لوله آزمايشگاهي از پدر و مادري به دنيا آمد كه از بعد پزشكي توان بارداري را نداشتند. اين نوزاد در زمان تولد 61/2 كيلوگرم وزن داشت و به روش سزارين به دنيا آمد.جان چارلز راك- متخصص زنان و زايمان آمريكايي - براي نخستين بار تخمك انسان را در سال ????در محيط آزمايشگاه، بارور ساخت. اما اين ادواردز و پاتريك استپتو بودند كه روش باروري آزمايشگاهي تخمك انساني را تكميل كردند؛ روشي كه در تولد نخستين كودك لوله آزمايشگاهي جهان (لوييس براون) به كار گرفته شد.
در اين روش، لقاح تخم، به روش آزمايشگاهي صورت گرفته و جنين حاصل از آن، به رحم مادر، منتقل مي شود. مادر شدن لوييس، تاييدي دوباره بر گفته هاي پاتريك استپتو است ، چرا كه او معتقد است : تمام آزمايش ها و تجربه ها حاكي از آن است كه همه بچه هايي كه به روش IVFمتولد مي شوند، سالم اند و همه چيز در آنها به شكل طبيعي اتفاق مي افتد. پزشكان نيز بر اين اعتقادند كه نقش اجتماع ، بيش از فاكتورهاي پزشكي در موفقيت IVF تعيين كننده است. در حال حاضر بيش از 70 درصد مراكز مربوط بهIVF، در انگلستان وجود دارد و 80 درصد آنها 3000 يورو معادل سه ميليون و ششصدهزار تومان را براي يك دوره درمان طلب مي كنند . هم اكنون بيش از 5000 داوطلب كه بنا به دلايل گوناگون پزشكي امكان باروري طبيعي در آنها وجود ندارد، داوطلب استفاده از خدمات باروري آزمايشگاهي هستند. در رابطه با لقاح آزمايشگاهي، هيچ منع مذهبي در هيچ يك از مذاهب اصلي وجود ندارد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |