چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۵ - Jan 17, 2007
ارائه 3 پردازشگر۴ هسته اي توسط اينتل
010530.jpg
گروه علمي فرهنگي- اينتل، 3 پردازشگر 4 هسته اي را عرضه كرد، تا بر اي ام دي در رقابت فروش پردازشگران 4 هسته اي پيشي بگيرد. يكي از چيپ هاي جديد، Quad Core2 است كه اولين كوشش اينتل براي انتشار تكنولوژي جديد در بازار بزرگ تر از مراكز داده بزرگ و شبكه هاي تحقيقاتي است. 2 چيپ ديگر، هر 2 نسخه هاي Quad-core Xeo 3200 هستند كه براي سرورهاي تك سوكتي و low-ed طراحي شده اند.

حافظه فلش در اندازه يك كارت اعتباري
010527.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك شركت آمريكايي يك درايو حافظه يواس بي طراحي و توليد كرده است كه اندازه يك كارت اعتباري است و تنها چند ميليمتر ضخامت دارد.
به گزارش فاوانيوز، با توليد حافظه دو گيگابايتي، اين ابزار فوق العاده باريك به صورت مستقيم با يك اتصال يواس بي به كامپيوتر شخصي متصل خواهد شد. اين ابزار كه گفته مي شود ضدآب و نشكن است مي تواند با RFID و عملكردهاي امنيتي نيز سازگار شود.
اين شركت همچنين از اين فناوري براي راه اندازي يك نمونه ام پي تي پلير ضدآب نيز استفاده كرده است كه ادعا مي شود باريك ترين و سبك ترين ام پي تي پلير موجود است كه در اندازه دو گيگابايتي توليد مي شود.
هدفون اين ام پي تي پلير به يواس بي۰‎/۲متصل مي شود و باتري آن با اتصال به كامپيوتر شارژ مي شود.

سرمايه گذاري جنرال موتورز بر روي آينده سبز
010521.jpg
بي بي سي: بزرگ ترين شگفتي امسال در نمايشگاه خودرو ديترويت، روي آوردن جنرال موتورز، بزرگ ترين شركت خودرو ساز دنيا به سوخت هاي جايگزين سبز است.بيل فورد، مدير عامل شركت خودروسازي فورد نيز اعتراف مي كند كه وضعيت در طبقه متوسط آمريكا تغيير كرده است، جايي كه به طور سنتي از سوخت هاي فسيلي استفاده مي شود. اما اين شركت جنرال موتورز است كه بيشتر در اين راستا قدم برداشته است.تنها سه سال پيش، شركت جنرال موتورز، كار بر روي خودروهاي الكتريكي EV1 را متوقف كرد و گفت كه براي چنين محصولي تقاضايي وجود ندارد. اما امسال وضعيت تغيير كرده است.
جنرال موتورز، نمايشگاه امسال را با ارائه خودروي شورولت ولت (Chevrolet Volt) آغاز كرد، نمونه اوليه خورويي كه قرار است به صورت انبوه توليد شود و با موتور الكتريكي كار كند. اين خودرو قرار است با باتري هاي ليتيومي كار كند كه مي توان آنها را به پريز برق وصل كرد. ريك واگونر، رئيس جنرال موتورز مي گويد كه ساخت خودروهاي سبز، هم اكنون توجيه اقتصادي دارد. در آينده، تمام خودروها در زمينه استفاده از انواع سوخت ها از جمله سوخت هاي دوگانه (biofuels) و باتري ها انعطاف پذير خواهند بود.
رئيس جنرال موتورز هشدار مي دهد كه با افزايش تقاضا براي خريد خودرو در كشورهاي در حال توسعه، در آينده اي نه چندان دور، بنزين تمام مي شود و يا حداقل با قيمت هايي كه رانندگان معمولي قدرت پرداخت آن را ندارند، ديگر وجود نخواهد داشت. به نظر مي رسد كه جنرال موتورز اين بار پول خود را جاي خوبي سرمايه گذاري كرده است. ميزان سرمايه گذاري اين شركت در فناوري هاي جديد به 100 ميليون دلار مي رسد.
نيك زيلينسكي، مهندس ارشد شورولت ولت مي گويد كه مانع اصلي در كار آنها، ساخت باتري هاي بزرگي بود كه شارژ خود را از دست ندهند و همچنين به شدت گرم نشوند. جنرال موتورز ساخت باتري هاي جديد ليتيومي را به مناقصه گذاشته است. اين باتري ها به راننده ها امكان مي دهد تا 64 كيلومتر را بدون شارژ مجدد باتري و با استفاده از بنزين طي كنند. اما چنين فناوري هنوز در دسترس نيست و مسئله شارژ مجدد و حرارت بالاي اين باتري ها و ممانعت از آتش گرفتن آنها هنوز وجود دارند.

نارضايتي كاربران از تغييرات آفيس 2007
ايسنا: موتور طراحي جديد براي HTML ايميل هاي اوت لوك 2007 (Outlook) كاربران را براي استفاده از اين برنامه با ترديد مواجه كرده است.
مايكروسافت تغييرات كاملي را در موتور طراحي كه مورد استفاده  اوت لوك 2007 است، به عمل آورده و موجب بي اعتباري اين برنامه نزد كاربراني شده كه به موتور طراحي HTML ايميل مرورگر اينترنت اكسپلورر عادت داشتند. طراحان اوت لوك 2007، موتور طراحي كه اين برنامه براي ايميل ها استفاده مي كرد و بر مبناي اينترنت اكسپلورر بود را تغيير داده اند و به اعتقاد استفاده كنندگان نسخه آزمايشي اين برنامه، موتور طراحي جديد بهتر از موتور قبلي مورد استفاده اوت لوك نيست زيرا قادر به پشتيباني HTML ايميل نيست و براي رنگ هاي زمينه، پشتيباني ضعيفي ارايه مي كند.
سخنگوي مايكروسافت در پاسخ اعلام كرده است كه اوت لوك هنوز هم مي تواند مطالب تصويري HTML را طراحي كند و كاربران تنها بايد به انتخاب آن، همان طور كه در نسخه  راهنماي آنلاين آفيس آمده است، اقدام كنند؛ اما وي به اين پرسش كه چرا مايكروسافت به تغيير موتور طراحي ايميل اقدام كرده پاسخي نداد.

ساخت ميكروسكوپ دقيق
با تراشه هاي 3 بعدي
010524.jpg
ايسنا: محققان انگليسي توانسته اند به كمك ورقه هاي بسيار نازك سيليكوني پوشيده شده از مدل هايي شبيه به دندانه ها و حفره ها در لوگوهاي اسباب بازي، ريزتراشه هاي سه بعدي توليد كنند.
امروزه قسمت اعظم تراشه هاي الكترونيكي پيشرفته بر روي ورقه هاي نازك سيليكوني حك مي شوند و افزايش سرعت طبيعي اين تراشه ها وابسته به تعبيه كردن تعداد قطعات بيشتري بر روي همان سطح است. اما هم اكنون محققان در تلاش هستند كه از روش متفاوتي استفاده كنند و براي اين منظور تجهيزات الكترونيكي سه بعدي را طراحي كرده اند. آزمايش ها نشان مي دهد كه به اين ترتيب يك شيوه بهتر براي ساخت دقيق تر قطعات ميكروسكوپي امكان پذير مي شود.

علمي فرهنگي
متقاضيان تحصيلات مجازي
ازاعتبار مؤسسات مطمئن شوند
گروه علمي فرهنگي - متقاضيان تحصيلات مجازي قبل از ثبت نام اعتبار مؤسسات را احراز كنند.
اداره كل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از متقاضيان تحصيلات به صورت مجازي و آنلاين خواست تا قبل از اقدام به ثبت نام به اين اداره كل مراجعه و اعتبار مؤسسات مورد نظر را احراز كنند.
با توجه به تبليغات سايت هاي مختلف در خصوص مدارك دانشگاهي به صورت مجازي و آنلاين اداره كل دانش آموختگان اعلام كرد: مدركي كه به صورت مجازي و آنلاين صادر مي شود صرفاً در صورت معتبر بودن دانشگاه يا مؤسسه محل تحصيل از نظر اين اداره كل و داشتن ساختار تشكيلاتي و دانشگاهي با انجام بررسي هاي كيفي قابل بررسي و ارزشيابي است.
اداره كل دانش آموختگان همچنين تاكيد كرد: مداركي كه بر اساس سوابق حرفه اي و كاري و در راستاي تحصيلات غير دانشگاهي افراد صادر شده باشد، قابل بررسي و ارزشيابي نيست.
حضور معاون رئيس جمهور و نمايندگان مجلس
در همايش توسعه گردشگري
گروه علمي فرهنگي- همايش بررسي راهكارهاي توسعه صنعت گردشگري، امروز در تالار اجتماعات ساختمان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران برگزار مي شود.
علينقي خاموشي - رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران- كه ميزبان اين همايش است، از رئيس و معاونان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، اعضاي هيات رئيسه كميسيون هاي فرهنگي و اجتماعي مجلس و عده اي از استادان دانشگاه ها و پژوهشگران و هيات مديره انجمن هاي صنفي مربوط به گردشگري و فعالان اين صنعت براي شركت در اين همايش دعوت كرده است. برخي از كارشناسان گردشگري، برپايي اين همايش را با توجه به حضور بسياري از دست اندركاران صنعت گردشگري، يك گام مثبت تلقي كرده  اند.
بنياد شريف در دانشگاه صنعتي شريف تشكيل شد
گروه علمي فرهنگي - بنياد شريف با هدف ارتقاي سطح توليد علم و تحقيق از طريق جذب حمايت هاي مالي در دانشگاه صنعتي تشكيل شد.
سعيد سهراب پور -رئيس دانشگاه صنعتي شريف- صبح ديروز در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: بنياد شريف يك موسسه غيرانتفاعي و غيردولتي است و با تمام افرادي كه بخواهند به نوعي كمك هاي مالي خود را به دانشگاه ارائه كنند همكاري خواهد كرد.وي افزود: با توجه به اين كه دانشگاه صنعتي شريف با بودجه دولتي اداره مي شود و معمولا بودجه هاي دولتي نيز با فرازونشيب هاي فراواني رو به رو هستند، دانشگاه شريف اقدام به راه اندازي بنيادي با هدف حمايت هاي مالي از دانشگاه كرد.
به گفته سهراب پور، دانشگاه هاي بزرگ دنيا حداكثر 60درصد از بودجه خود را از طريق منابع دولتي تامين مي كنند و 40درصد ديگر آن از منابع ديگري مانند امور اقتصادي تامين مي شود.
همچنين غلامرضا شافعي - عضو هيات مديره بنياد- گفت: در كشور ما كمك به موسسات آموزش عالي براي ارتقاي سطح علمي كشور سابقه طولاني دارد، اما در نشست مسئولان دانشگاه شريف، با صاحبان صنايع و بازرگانان كشور، تصميم به راه اندازي بنياد شريف با سرمايه اوليه 300ميليون تومان گرفته شد.وي افزود: بنياد شريف بنيادي غيرانتفاعي، غيرسياسي خواهد بود و در عرصه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كشور فعاليت خواهد كرد و رئيس هيات امناي آن، رئيس وقت دانشگاه صنعتي شريف خواهد بود.
شافعي گفت: اين بنياد مجاز به دريافت وقف و كمك هاي بلاعوض خواهد بود؛ به همين خاطر با افتتاح شماره حساب، كمك هاي علاقه مندان به اين دانشگاه را دريافت خواهد كرد.

ميراث فرهنگي
ارائه آخرين دستاوردهاي كاوش هاي
باستان شناختي تنگه بلاغي
گروه علمي فرهنگي- آخرين دستاوردهاي كاوش هاي باستان شناختي تنگه بلاغي در همايشي با حضور باستان شناسان داخلي و خارجي ارائه مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، حسين فاضلي نشلي رئيس پژوهشكده باستان شناسي سازمان با بيان اين مطلب گفت: در اين همايش سرپرست هاي هيات هاي باستان شناسي ايراني و خارجي به ارايه عملكرد و نتايج تحقيقات، پژوهش ها و كاوش هاي خود درباره وضعيت محوطه تاريخي تنگه بلاغي مي پردازند و نظر نهايي خود را درباره آبگيري سد سيوند اعلام مي كنند.
وي تصريح كرد: با توجه به اهميت موضوع، طي سه سال گذشته هيات هاي باستان شناسي از كشورهاي فرانسه، ايتاليا، آلمان،  ژاپن، لهستان و آمريكا به كمك باستان شناسان ايراني شتافتند و روز 30دي در قالب ارايه سخنراني و مقاله، دستاوردهاي تلاش چندين ساله خود را در اين زمينه ارائه مي دهند.

آموزش و پرورش
90درصد دستورالعمل هاي آموز ش و پرورش
اجرا نمي شوند
گروه علمي فرهنگي- 90 درصد دستورالعمل هاي آموزش و پرورش به دليل ضعف در مرحله تصميم سازي اجرا نمي شوند.
محمد مهدي اسلاميه، سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت : چنان چه تصميم سازي هاي كلان آموزش و پرورش از سطح مدارس ، معلمان و دانش آموزان آغاز شود و مقامات بالا تنها تصميم گيرنده نهايي باشند حدود 90 درصد اين تصميم ها اجرايي خواهند شد.
وي افزود: بخش نيروي انساني و آموزشي از مشكل ترين و پيچيده  ترين بخش هاي هر سازماني ، به ويژه سازمان هاي آموزش و پرورش است.
مسائل آموزش و پرورش نبايد سياسي شود
گروه علمي فرهنگي - مسائل آموزش و پرورش بايد به دور از جنجال هاي سياسي بررسي و حل شوند.
محمود فرشيدي ، وزير آموزش و پرورش ديروز در حاشيه آيين تجليل از معلمان پژوهنده در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با اعلام اين مطلب خطاب به خبرنگاران گفت : مسائل آموزش و پرورش را طوري مطرح كنيد تا مانند اختصاص بودجه 4 ميليارد دلاري به مقاوم سازي و... ، موثر واقع شود.
وي افزود: در صدد كاربردي كردن تمام پژوهش هاي ارزنده معلمان و دانش آموزان هستيم. وزير آموزش و پرورش به 2 پژوهش مهم اين وزارتخانه نيز اشاره كرد و اظهار داشت: با همكاري جهاد دانشگاهي 2 پژوهش با عنوان هاي آداب و مهارت زندگي با نگاه بومي و پژوهش هويت ملي، عناصر آن و نقش كتاب درسي در پررنگ  كردن آنها در حال انجام است.
فرشيدي در اين همايش با بيان اينكه 9 پروژه پژوهشي مهم نيز در دست انجام است اضافه كرد: براي كتاب هايي كه اخيرا تغيير كرده اند مانند كتاب دين و زندگي، بخوانيم و بنويسيم ،پژوهش هايي را در نظر گرفته ايم تا نتيجه تغييرات را بسنجيم. وي ادامه داد: تغيير و تحولات در آموزش و پرورش ابتدا به صورت ميداني و آزمايشي در چند استان به اجرا در مي آيد و اگر نتيجه تغييرات مثبت بود ،آن را تعميم مي دهيم. فرشيدي درباره مشكلات گرمايشي مدارس خاطر نشان كرد: براي رفع اين مشكل و ايجاد سامانه گرمايشي ، رقم 250 ميليارد تومان و براي رفع حداقلي اين مشكلات به حدود 30 ميليارد تومان نياز داريم .
تدوين آيين نامه مشاركت
در فرايند توليد محتواي آموزشي
گروه علمي فر هنگي- آيين نامه مشاركت در فرايند برنامه ريزي و توليد محتواي آموزشي تدوين شد.
مهدي نويد  ادهم، رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي با اعلام اين مطلب گفت: اين آيين نامه كه به تأييد شوراي هماهنگي علمي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي رسيده، در اختيار ناشراني كه به توليد محتواي آموزشي و كتب درسي علاقه مند هستند، قرار مي گيرد. معاون وزير آموزش و پرورش افزود: در صورتي كه با ناشران به توافق برسيم، آنها مي توانند در چارچوب راهنماي برنامه درسي اقدام به تأليف كتب درسي كنند. به گفته وي راهنماي برنامه درسي براي هر درس جداگانه تدوين مي شود كه ناشران بر اساس آن بايد كتاب درسي را تأليف كنند.
نشست جديد انجمن مطالعات برنامه درسي
گروه علمي فرهنگي نشست جديد انجمن مطالعات برنامه درسي، امروز چهارشنبه 27دي از ساعت 10 تا 12 در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي برگزار مي شود.
اين نشست كه نظام آفريني با نگاه تركيبي وظايف اداري، برنامه درسي و آموزش دروس به آموزش و پرورش كشور نام دارد، توسط دكتر محمدرضا بهرنگي، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم ارائه مي شود و آقايان دكتر مهرمحمدي، دكتر آراسته و دكتر پرداختچي به عنوان اعضاي ميزگرد، با سخنران همكاري مي كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |