چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۵ - Jan 17, 2007
همراهي خانه ملت با فراگيرترين نهاد دموكراتيك در كشور
نخستين طرح
شوراي عالي استانها
امروز به مجلس مي رود
گروه سياسي- براي اولين بار در طول تاريخ مجلس شوراي اسلامي و شوراهاي شهر، شوراي عالي استان ها طرحي را براي تغيير در قانون شهرداري ها به مجلس تقديم كرد و اين طرح امروز در صحن علني مجلس اعلام وصول خواهد شد.
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيات رئيسه مجلس با اعلام خبر فوق گفت: براساس اصل 102 قانون اساسي شوراي عالي استان ها مي تواند در حدود وظايف خود طرح هايي را تهيه و به مجلس پيشنهاد كند و در همين راستا براي اولين بار اين شورا طرح اصلاح ماده 79 قانون شهرداري ها اصلاحي مصوب 27 بهمن 1345 و الحاق يك تبصره به آن را به مجلس تقديم كرده است.
وي با اشاره به اين كه اين طرح امروز اعلام وصول خواهد شد گفت: براساس ماده واحده اين طرح كه مي گويد ماده 79 قانون شهرداري فوق الذكر بدين شرح اصلاح مي شود: كليه پرداخت هاي شهرداري در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبت و با رعايت مقررات آيين نامه مالي شهرداري به عمل خواهد آمد. اين اسناد بايد با امضاي شهردار و ذي حساب شهرداري كه به وسيله شوراي شهر تعيين و معرفي و با حكم شهردار منصوب مي شود يا قائم مقام آنان كه مورد قبول شورا باشد، برسد.
حاجي بابايي تصريح كرد: براساس تبصره واحده اين طرح، شوراي شهر موظف است ذي حساب مورد نظر را از ميان كارمندان دولت با شهرداري كه داراي تحصيلات مرتبط بوده يا داراي سابقه و تجربه كافي باشند، انتخاب و براي صدور حكم معرفي نمايد.

در نشست نمايندگان با وزير مسكن مطرح شد
دولت براي مشكل مسكن راه حل فوري بدهد
گروه سياسي در پي افزايش اعتراض برخي نمايندگان به گراني هاي اخير در بخش مسكن، محمد سعيدي كيا به عنوان نماينده دولت در جلسه علني غيررسمي روز گذشته مجلس حاضر شد تا به سوالات نمايندگان در اين زمينه پاسخ دهد.
پس از توضيحات وزير مسكن، حداد عادل تصريح كرد: اقدامات دراز مدت به جاي خود، اما مردم و مجلس راه حل فوري تري را از دولت مي خواهند. چند تن از نمايندگان هم در گفت وگو با همشهري سخنان وزير درمورد گراني را قانع كننده ندانستند.
در اين جلسه عوض حيدرپور از وزير مسكن پرسيد چرا وزارت مسكن با مزايده فروش زمين ها وارد بازار شده و به افزايش قيمت زمين و مسكن دامن مي زند؟
ايرج نديمي نماينده لاهيجان نيز مطرح كرد: پديده گراني فقط به مسكن مربوط نيست و يك علت ندارد. گراني در راستاي بسياري از تصميمات مثل
سياست هاي پولي و نقش نقدينگي، افزايش قيمت مصالح و سياست هاي متفاوت دولت و مجلس است و در راستاي گراني نمي توان فقط يك وزير را مسئول دانست.
قدرت الله عليخاني نماينده بوئين زهرا نيز خطاب به سعيدي كيا گفت: دل من براي شما مي سوزد كه شما را جايي قرار داده اند كه ديگران شعار آن را داده اند. وي گفت: بانك ها در اين قضيه ملت را بدبخت و بيچاره كرده اند.
محمود ابطحي نماينده خميني شهر هم گفت: طبق گزارش سازمان ملي جوانان سه ميليون جوان در سن ازدواجند ولي به دليل مشكل مسكن ازدواج نكرده اند. وي تصريح كرد: بايد براي حفظ وضع موجود در ده سال آينده، هر سال 4/1 ميليون خانه ساخته شود.
علي اكبر آقايي رئيس كميسيون عمران نيز با اشاره به اينكه دخالت دولت در بخش مسكن به كمتر از سه درصد رسيده است، گفت:  دولت نتوانسته مديريتي را اعمال كند كه براي 97 درصد معقول عمل كنيم.
سؤال رئيس مجلس و پاسخ وزير
در ادامه جلسه، حدادعادل از وزير پرسيد دولت مي خواهد چه كند و شما به سوال مهم نمايندگان پاسخ دهيد تا براي مردم جوابي داشته باشيم وبا دولت براي حل مشكل فكر كنيم؟ كه سعيدي كيا تصريح كرد: طرح جامع مسكن را تدوين كرده ايم و آماده بحث و گفت وگوست و در كميسيون عمران در حال بررسي است كه در قالب اين طرح، 9 طرح و 55 راهكار اجرايي وجود دارد.
به گزارش ايسنا، عضو هيات دولت درخصوص برنامه هاي مربوط به بخش مسكن كم درآمدها گفت: اولين برنامه وام وديعه مسكن بوده كه به خوبي عمل شده است.
درمورد مسكن اجاره اي كه عرضه آن در كشور پايين است، دولت مصوبه اي دارد كه در شهرها، زمين را به اجاره واگذار مي كند و پول آن را نمي گيرد، سرمايه گذار ساخت و ساز مي كند و دولت به ازاي هر واحد مسكوني، 75 درصد قيمت ساخت و ساز را وام يارانه اي با 4 درصد مي دهد و وقتي واحد ساخته شد بايد 5 سال اجاره دهد؛ بعد از 5 سال براي فروش، پول زمين را مي گيريم و اين از برنامه هاي مهم است كه در سال 50 هزار واحد مسكوني ساخته مي شود و ا مسال سال اول آن است و قراردادهاي آن نوشته و ساخت و سازها شروع شده و 20 تا 40 درصد رشد دارد.
وزير مسكن ادامه داد: برنامه دوم ما واگذاري زمين به اجاره است؛ در شهرهاي كوچك، متوسط و بزرگ، در شهرهاي زير 150 هزار نفر كه در بودجه سال آينده 250 هزار نفر است، زمين را آماده سازي مي كنيم و كساني كه در اين شهرها زندگي مي كنند و خانه ندارند و از امكان دولتي استفاده نكرده اند در قالب تعاوني ها تحت نظر وزارت تعاون و اداره تعاون شكل مي گيرند و وقتي زمين آماده شد به آنها واگذار و ساخت و ساز انجام مي شود و دولت پول زمين را دريافت نمي كند، بلكه به اجاره 99 ساله واگذار مي كند و قيمت زمين از قيمت مسكن بيرون مي آيد.
سعيدي كيا خاطرنشان كرد: اميدواريم با توجهات نمايندگان تبصره جامع مسكن در مجلس چكش كاري شود و احكام آن در بودجه بيايد و اصل آن به صورت لايحه يك فوريتي به تصويب رسد تا آينده روشني را نويدبخش باشد.
حدادعادل رئيس مجلس پس از پايان توضيحات وزير و نمايندگان تصريح كرد: اين توضيحات مفيد بود، اما تصور مي كنم كه حكايت همچنان باقي است و بايد از مجموع صحبت ها، راه بيرون رفتي از وضع موجود پيدا كنيم.
وي از كميسيون عمران خواست تا با دعوت از وزير مسكن و ساير مسئولان براي پايان راه حلي اقدام كنند و ان شاءالله لايحه اي كه دولت در حال آماده كردن آن است، زودتر به مجلس بيايد.
رئيس مجلس خطاب به سعيدي كيا تأكيد كرد: مردم منتظرند تا دولت آبي روي آتش افزايش قيمت مسكن بريزد و شما پيام مجلس را در دولت مطرح كنيد.
اقدامات درازمدت به جاي خود، اما مردم و مجلس راه حل فوري تري از دولت مي خواهند.

گردهمايي مسئولان
ستادهاي دهه  فجر سراسر كشور
گروه سياسي همايش مسئولان ستادهاي دهه فجر انقلاب اسلامي سراسر كشور با حضور دبير شوراي نگهبان، وزراي كشور و فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد .
آيت الله احمد جنتي طي سخناني در همايش مسوولان ستادهاي دهه  فجر انقلاب اسلامي سراسر كشور كه خبر آن را ايسنا منتشر كرد،  اظهار داشت: انقلاب اسلامي با بيداري جهاني همه مردم دنيا را آگاه كرد و بر همين اساس حركت هاي ضد آمريكايي - كه منشأ آن ايران است - در دنيا بيشتر مي شود.
دبير شوراي نگهبان حمايت از تروريست ها براي ايجاد خطر جاني انقلابيون و ايجاد تفرقه ميان مسلمانان را از نقشه هاي خطرناك دشمنان برشمرد و گفت: امام خميني ره، منشأ وحدت شيعه و سني بوده اند. در حال حاضر مساله اي بين شيعه و سني نداشته و نداريم اما دشمنان از اول به مسايل شيعه و سني دامن زده اند و شيعه را به عنوان تشكيلاتي خطرناك معرفي مي كنند.
دبير شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي تاكيد كرد: تمام دستگاه هاي تبليغاتي از جمله ستادهاي دهه  فجر تلاش كنند تا حقيقت هاي حاكم بر جهان و كشورهاي اسلامي روشن شود و مردم خودمان نيز واقعيت را بفهمند.
وي با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري گفت: وحدت اسلامي شدني است اما براي رسيدن به مقصد مشكلات زيادي در پيش داريم كه بايد از آن ها عبور كنيم. در حال حاضر تحريم، قطعنامه و ترساندن مردم ديگر كشورها از جمله اين مشكلات است.
درك روشن
وزير كشور هم طي سخناني در همايش مسوولان ستادهاي دهه  فجر انقلاب اسلامي سراسر كشور، نقش اين ستادها در برگزاري با طراوت و شاداب مراسم دهه ي فجر را موثر دانست.
مصطفي پورمحمدي در ادامه  سخنان خود خاطرنشان كرد: تاكيد همه  ما در وزارت كشور و حوزه ها و بخش هاي مختلف اين وزارتخانه در راستاي توجه به مساله  دهه  فجر است و دولت و رئيس جمهوري نيز درك روشني از اين مساله دارند.
وزير كشور با بيان اين كه جمهوري اسلامي در سه دهه گذشته توانسته نشان دهد از عمق و غناي كافي برخوردار است، گفت: جمهوري اسلامي نشان داده است كه قابليت ايفاي نقش تاريخي را دارد و اين در گرو كار و تلاش همه  ماست، زيرا ما در حال حاضر منابع و بسترهاي لازم را در دست داريم و ديگر دست ماست كه از آن به خوبي استفاده كنيم.
لزوم بازخواني
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين همايش گفت: دهه فجر امسال نزديكي بيشتري با دهه اول و دوم محرم پيدا كرده است و اين نشان مي دهد كه ما در حال رسيدن به دوره  مشابهي  هستيم ، بنابراين بايد به بازخواني علل توفيق جمهوري اسلامي بپردازيم.
حسين صفارهرندي گفت: اگر در كار ما ركود ايجاد مي شود، علت اصلي اش عدم حضور مردم است. همت و كوشش مسوولان ستادهاي دهه فجر موجب شده كه در اين سال ها مراسم به خوبي برگزار شود، اما بايد به دنبال آن باشيم كه حضور بيشتر مردم را در اين مراسم ها و شناخت شان از انقلاب را داشته باشيم.
وي افزود: ما بايد رگ خواب قشرهايي كه با اين مقولات ارتباط برقرار نكرده اند را پيدا كنيم، اين نوع سازماندهي ها با متمركز شدن بر روي محله ها ممكن است و بايد بخشي از بار برگزاري مراسم دهه فجر به خود مردم داده شود.

وزير خارجه عربستان در ديدار با رايس :
عربستان از نفت خود براي فشار بر ايران استفاده نمي كند
لاريجاني : ديدگاه هاي ايران وعربستان به هم نزديك است
ايسنا : دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد كه ديدگاه هاي ايران وعربستان در بسياري از مسائل به هم نزديك است.
علي لاريجاني در پايان سفرش به رياض با مثبت ارزيابي كردن نتايج مذاكراتش با مسوولان سعودي تصريح كرد كه در ديدار با ملك عبدالله ، پادشاه و سعود الفيصل، وزير امور خارجه  عربستان به بررسي آخرين تحولات و اوضاع منطقه پرداخته است. وي بررسي راه هاي گسترش همكاري هاي دوجانبه، كمك به برقراري امنيت در منطقه و افزايش فضاهاي مناسب جهت تقويت مذاهب را از ديگر مسائل مورد بحث در نشست خود با رهبران سعودي دانست. اين در حالي است كه سعود الفيصل روز گذشته هر گونه ميانجيگري عربستان بين ايران و آمريكا را رد كرده بود.

گروه سياسي- وزير امور خارجه عربستان سعودي تصريح كرد: كشورش از نفت خود به عنوان اهرمي سياسي براي اعمال فشار بر ايران استفاده نخواهد كرد.
به گزارش رويترز سعود الفيصل كه در جريان كنفرانس خبري مشترك با وزير امورخارجه آمريكا سخن مي گفت، تأكيد كرد: ما روابط ديرينه اي با ايالات متحده داريم، درعين حال ايران نيز يكي از همسايگان ماست و به  همين دليل اميدواريم ميان اين دو كشور هيچ گونه منازعه اي رخ ندهد.
در اين كنفرانس خبري همچنين رايس و فيصل مشتركاً تأكيد كردند نيازي به ميانجيگري بين ايران و آمريكا احساس نمي شود.
وزير خارجه آمريكا با اشاره به آنچه بن بست در مسير برنامه هسته اي ايران ناميد، افزود: اين بن بست بين ايران و سازمان ملل به وجود آمده است نه واشنگتن. در ادامه سعودالفيصل نيز برعدم ضرورت ميانجيگري بين ايران و ايالات متحده تأكيد كرد.
سخنان رايس و فيصل درباره وساطت عربستان بين ايران و آمريكا پس از آن مطرح مي شود كه يكي از ديپلمات هاي عربستان روز دوشنبه و پس از سفر علي لاريجاني به رياض در گفتگو با رويترز ادعا كرده بود ايران خواستار ميانجيگري عربستان براي كاهش تنش ها بين اين كشور و آمريكا شده است. وزارت خارجه ايران اين ادعا را تكذيب كرد.
كاندوليزا رايس همچنين در ديدار با ملك عبدالله، پادشاه عربستان در مورد عملكرد همسايگان عراق و به طور خاص درباره ايران به بحث و تبادل نظر پرداخته بود.

ديدار رهبر معظم انقلاب با دست اندركاران حج
010551.jpg
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار دست اندركاران مراسم حج، ضمن قدرداني از تلاش آنان، با اشاره به ضرورت استفاده از فرصت حج براي فعاليت فرهنگي تصريح كردند: بايد با ابتكارات جديد، زمينه تبليغ و آگاهي در ميان حجاج بيت الله الحرام گسترش يابد. ايشان فعاليتهاي فرهنگي را منشأ تحول فكري توصيف كردند و خدمت به حجاج را فرصتي مغتنم برشمردند.
حضرت آيت الله خامنه اي بر اثر بخشي معنوي و فرهنگي در ايام حج و بهره گيري از شيوه هاي نوين تبليغاتي براي رشد و تعالي فكري زائران خانه خدا تأكيد كردند.
در آغاز اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين محمدي ري شهري نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني ضمن ارائه گزارشي از كنگره عظيم حج اظهار داشت: با تلاش مسئولان اجرايي در مراسم حج امسال، مشكلات كمتر و در مقايسه با سالهاي گذشته، رضايت نسبي زائران بيشتر شده است. وي در تشريح فعاليت هاي بعثه مقام معظم رهبري به برپايي همايش هاي بين المللي در موسم حج اشاره كرد و گفت: تلاش و پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران براي دستيابي به انرژي هسته اي و پيروزي حزب الله لبنان در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي موجب گرايش بيشتر زائران و ابراز علاقه آنان به جمهوري اسلامي ايران بوده است.

به منظور گفت وگو با مقامات ايراني
فرستاده شيراك به تهران مي آيد
گروه سياسي- فرستاده ويژه ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه بمنظور گفتگو و رايزني با مقامات جمهوري اسلامي ايران به تهران مي آيد.
به گزارش رويترز، روزنامه فرانسوي لوموند با اعلام اين خبر نوشت: شيراك قصد داشت فيليپ دوست بلازي وزير خارجه فرانسه را به ايران بفرستد اما به نظر مي رسد از اين تصميم خود صرفنظر كرده است، هرچند كه هنوز هم اين احتمال وجود دارد .
اين روزنامه همچنين با اشاره به اينكه مذاكرات فرستاده رئيس جمهور فرانسه به ايران فقط در مورد اوضاع سياسي لبنان خواهد بود و در اين سفر موضوع برنامه هسته اي ايران مورد بحث قرار نخواهد گرفت ،خاطر نشان كرد شيراك با وجود اعمال تحريم ها برضد برنامه هسته اي ايران از سوي شوراي امنيت، همچنان علاقمند به بازبودن باب گفتگو با ايران در اين مورد است و همين مسأله احتمال سفر دوست بلازي به ايران را تقويت مي كند.
اظهارات سفير آلمان در تهران
سفير آلمان در ايران گفت : در اتحاديه اروپا درباره تفاهم نامه لاريجاني و سولانا توافقي نشده بود.
هربرت هونزوويتس كه كشورش از دو هفته پيش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده گرفته است، درگفتگو با ايرنا گفت: در مورد 11 بند پيشنهادي ايران به اروپا كه در مذاكرات لاريجاني و سولانا مطرح شد ، هيچ گاه در اتحاديه اروپا توافقي صورت نگرفت.
وي با تأكيد بر اينكه محور اصلي مذاكرات لاريجاني و سولانا اين بود كه چگونه مي شود بين مواضع دو طرف پلي ايجاد كرد كه هر دو طرف وجهه خود را حفظ كنند، گفت: ما معتقديم كه اين ايران بود كه ميز مذاكرات با اروپا را ترك نمود و به توافقات عمل نكرد.
هونزوويتس همچنين نگاه دقيق تر ايران به بسته پيشنهادي اروپا را آغاز مناسبي براي حل موضوع هسته ايران دانست و تصريح نمود اتحاديه اروپا مذاكره را تنها راه حل پرونده هسته اي ايران مي داند.
سفير آلمان كه اكنون به واسطه رياست آلمان بر اتحاديه اروپا به منزله سفير و نماينده اتحاديه اروپا در تهران است، تاكيد كرد: واقعيت اين است كه اكنون توپ در زمين ايران است، چون بعد از اين كه ايران تصميمات اتخاذ شده در آژانس را نپذيرفت، اين تصميمات به شوراي امنيت منتقل شد و از اين طريق قدرت اجرايي بيشتري پيدا كرد.

پايان سفر 4 روزه احمدي نژاد به آمريكاي لاتين
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد بعد از سفري 4 روزه به آمريكاي لاتين شب گذشته وارد تهران شد.
هواپيماي رئيس جمهوري پس از سوخت گيري در ونزوئلا اين كشور را به مقصد گامبيا در آفريقا ترك كرده و از آنجا عازم تهران شد. وي جمعه شب گذشته در رأس هيأتي بلندپايه، تهران را براي ديدار از سه كشور ونزوئلا، نيكاراگوئه و اكوادور در آمريكاي جنوبي ترك كرده بود.
به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري در سفري 3 روزه به اين كشورها و ديدار و گفت وگو با برخي سران كشورهاي آمريكاي لاتين درخصوص روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداخت.
مراسم تحليف
از جمله آخرين برنامه هاي احمدي نژاد در سفر به آمريكاي لاتين شركت در مراسم تحليف رئيس جمهور جديد اكوادور بود كه با حضور رئيس جمهور سابق و مسئولان اين كشور و نيز 11 رئيس جمهور و 4 معاون از كشورهاي ونزوئلا، سوريه، برزيل، شيلي، پاراگوئه، بوليوي، هائيتي، نيكاراگوئه، اروگوئه و كلمبيا برگزار شد.
رئيس جمهوري به هنگام خروج از سالن برگزاري مراسم تحليف رافائل كوروآ، رئيس جمهور جديد اكوادور به هنگام عبور از گارد ويژه احترام حاضر در مراسم، با هجوم خبرنگاران رسانه هاي خارجي روبه رو شد.
خبرنگاري از احمدي نژاد در خصوص روابط با كشورهاي آمريكايي لاتين سؤال كرد كه وي پاسخ داد: در صدد هستيم كه روابط مان را با كشورهاي اين منطقه افزايش دهيم.
وي همچنين درباره روابط ايران و عراق تصريح كرد: عراق، همسايه ما است و علاقه مند به گسترش همكاري و ارتباطات بيشتر با اين كشور هستيم.
احمدي نژاد با مورالز
وي پس از مراسم تحليف رافائل كوروآ با هوگو مورالز رئيس جمهور بوليوي در محل اقامت خود ديدار و گفت وگو كرد. رؤساي جمهور دو كشور در خصوص افزايش سطح روابط دو كشور و نيز مسائل منطقه اي و بين المللي و روز دنيا به تبادل نظر پرداختند.
توسعه نطنز
خبرگزاري رويترز به نقل از محمود احمدي نژاد نوشت كه توسعه نطنز گام به گام و به زودي انجام خواهد گرفت.
وي پس از حضور در مراسم تحليف رافائل كورو آ، رئيس جمهور اكوادور به خبرنگاران گفت: آيا آنها به دنبال صدام هستند؟ صدام ديگر وجود ندارد. آنها به دنبال سلاح كشتار جمعي هستند؟ سلاحي وجود ندارد. شايد آنها به دنبال نفت باشند.
رئيس جمهور ايران گفت: برنامه هسته اي ايران فقط داراي اهداف صلح آميز است. بازرسي هاي آژانس هر روز ادامه دارد؛ آنچه ما انجام مي دهيم كاملا صلح آميز است.
وي افزود: درخصوص نطنز ما در مراحل مقدماتي هستيم، اما در مسير تحقيقات قرار داريم و تا توليد برق هسته اي راه درازي در پيش است.

گراميداشت سالگرد شهادت شهيد دقايقي
010548.jpg
گروه سياسي - مراسم بيستمين سالگرد شهادت سرلشكر پاسدار اسماعيل دقايقي، فرمانده لشكر 9 بدر دوشنبه شب در مركز فرهنگي سيد الشهداء تهران برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم، سرلشكر سيد رحيم صفوي طي سخناني اظهار داشت: دفاع مقدس، تجلي رفتار ملت ايران در برابر دشمن و جبهه متحد استكبار شامل آمريكا، شوروي سابق و وابستگان عربي منطقه بود.
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ادامه داد: ملت ما در دفاع مقدس، بهترين حماسه تاريخ ايران و بلكه تاريخ منطقه و جهان را با جهاد و مقاومت و پيروزي هاي قاطع خود رقم زد.
وي درباره ديگر خصوصيات شهيد دقايقي نيز تاكيد كرد: شهيد دقايقي يك انقلابي مخلص در راه خدا و انقلابي قبل از انقلاب بود، هم چنين قبل از پيروزي انقلاب زندان و شكنجه را ديده بود. او انساني فهيم، دانا و خردمند، با مطالعات عميق اسلامي و انقلاب هاي جهان بود.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز با اشاره به برخي خصوصيات شهيد دقايقي گفت: اين شهيد بزرگوار از صبر و حوصله بي سابقه اي برخوردار بود. محسن رضايي گفت: شهيد دقايقي انسان خستگي ناپذيري بود كه خستگي را نمي شناخت و اگر سخت ترين كارها به او واگذار مي شد سرانجام به جايي مي رساند. سردار محمدرضا نقدي، معاون آماد و پشتيباني ستاد كل نيروهاي مسلح و دريابان علي شمخاني رئيس مركز تحقيقات استراتژيك نيز به بيان گوشه اي از ويژگيها و خصوصيات اخلاقي شهيد دقايقي پرداختند. در اين مراسم همچنين لوح تقديري از سوي برگزاركنندگان مراسم به خانواده شهيد دقايقي اهدا شد.

موشك هاي
تورام يك روسي
به ايران تحويل شد
مهر: وزير دفاع روسيه گفت: مسكو سيستم هاي موشكي ضد هواپيماي جديد تور ام يك را به ايران تحويل داده است و تقاضاهاي بيشتر تهران را در خصوص سلاح هاي دفاعي بررسي خواهد كرد.
خبرگزاري رويترز با اعلام اين مطلب به نقل از سرگئي ايوانف، افزود: ايران تحت تحريم نيست و اگر بخواهد تجهيزات دفاعي براي نيروهاي مسلحش خريداري كند، چرا نبايد اين كار انجام گيرد.
رويترز ادامه داد كه يك منبع از وزارت دفاع روسيه گفته است كه تحويل اين موشكها به طور كامل تكميل نشده است.

يادداشت
دام اختلاف
پيمان فروزش
پس از تحولات اخير منطقه، جريان استكبار هم با تئوري پردازي هاي آمريكا سرمايه گذاري گسترده اي را در راستاي اختلاف ميان شيعه و سني آغاز كرد ه است.
قطعا يكي از مهم ترين اهداف آمريكا تحريك كشورهاي منطقه عليه ايران و كمرنگ كردن نفوذ جمهوري اسلامي در ميان ساير مسلمانان است تا از اين طريق بتواند به تدريج جايگاه خود را در ميان كشورهاي مسلمان منطقه ارتقاء بخشد.
جهت ديگر سياست آمريكا براي تفرقه ميان شيعه و سني در داخل كشور كليد زده شده اما در داخل ايران مردم ما از اتحاد و بينش خوبي برخوردارند و اين جريان را عملا با بن بست مواجه ساخته اند اما سرمايه گذاري هاي آمريكا كماكان ادامه دارد و هوشياري ما را بيش از پيش مي طلبد. البته در اين راستا نيز لازم است باتوجه به اين كه حكومت ما حكومتي شيعي است و جايگاه اهل سنت در قانون اساسي تعريف شده، توجه بيشتري به اهل سنت صورت گيرد.
* نماينده اهل سنت زاهدان

كوتاه از خانه ملت
تقديم قريب الوقوع لايحه جامع انتخابات
معاون پارلماني و امور مجلس وزارت كشور از بررسي لايحه جامع انتخاباتي در كميسيون سياسي و دفاعي وزارت كشور خبر داد و گفت: كه لايحه مذكور تا پايان سال تقديم مجلس خواهد شد. محمدحسن موسي پور تصريح كرد: درصورت تصويب طرح، انتخابات مجلس هشتم و دوره دهم رياست جمهوري، اين طرح در لايحه جامع انتخابات لحاظ مي شود.
پاسخ مثبت به بيانيه نمايندگان
مصطفي پورمحمدي، وزير كشور كه در جلسه علني روز گذشته مجلس حاضر شده بود با اشاره به بيانيه نمايندگان مجلس درباره تدوين لايحه بودجه گفت: خوشحاليم كه بخش زيادي از نظرات نمايندگان مجلس در بودجه كه تقديم خواهد شد، لحاظ شده و تذكر نمايندگان نيز كاملاً رعايت شده است.
لايحه اي براي مديريت مصرف سوخت
نمايندگان روز گذشته به يك فوريت لايحه توسعه حمل و نقل عمومي درون شهري و مديريت مصرف سوخت در كشور رأي مثبت دادند.
براساس ماده واحده اين لايحه، دولت مي تواند درجهت توسعه حمل و نقل عمومي درون شهري به اصطلاح و توسعه حمل و نقل شهري، بهينه سازي و كاهش مصرف سوخت، دوگانه سوز وگازسوز نمودن خودروها، ساماندهي و هماهنگي مديريت حمل و نقل شهري، نوسازي خودروهاي فرسوده دولتي و عمومي و غيردولتي و خصوصي، بهبود عبور و مرور و كاهش تقاضاي سفر، اجراي سهميه بندي بنزين در نيمه اول سال 1386، خروج بنزين از سبد حمايتي تا سال 1391، رعايت استانداردهاي مصرف سوخت و آلايندگي، توسعه جايگاه هاي عرضه گاز طبيعي و تكميل و توسعه حمل و نقل عمومي ريلي و غيرريلي بپردازد. قبل از تصويب اين فوريت وزير كشور به عنوان نماينده دولت در اين باره توضيح داد.
بازهم استيضاح
قدرت الله ايماني نماينده خرم آباد روز گذشته براي چندمين بار از احتمال استيضاح محمود فرشيدي خبر داد. به گفته وي بيش از 40 امضا براي اين امر جمع شده است.
آزادي ديپلمات هاي ايراني
شش تن از نمايندگان مجلس در تذكري به متكي، خواستار تسريع در پيگيري آزادي ديپلمات هاي ايراني دستگير شده توسط نظاميان آمريكايي در كنسولگري اربيل عراق و لزوم اقدام حقوقي در مجامع و دادگاه هاي بين المللي از سوي وزير خارجه شدند. سيد احمد سادات موسوي نماينده مباركه هم تشكيل جلسه شوراي عالي راهبردي سياست خارجي را باتوجه به گذشت بيش از 6 ماه از صدور حكم رهبر معظم انقلاب به رئيس جمهور متذكر شد.

اخبار كوتاه
شوراي  نگهبان: شوراي  نگهبان در نامه اي به وزير كشور صحت انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري در حوزه انتخابيه آذربايجان غربي را تأييد كرد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني شوراي  نگهبان، در متن اين نامه خطاب به مصطفي پورمحمدي آمده است: در اجراي ماده 70 آيين نامه اجرايي قانون انتخابات، نظر به برگزاري انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري، پرونده حوزه انتخابيه آذربايجان غربي در جلسه مورخ 20/10/85 شوراي نگهبان مطرح و صحت انتخابات حوزه مذكور مورد تأييد قرار گرفت.
قوه قضائيه: آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي نسبت به نفوذ كارچاق كن ها در مراحل رسيدگي به پرونده هاي قضايي هشدار داد. رئيس قوه قضائيه ديروز در مراسم تحليف كارآموزان قضايي در نهاد قوه قضائيه با مهم توصيف كردن مسئوليت قضاوت با تذكر مجدد مسند حساس قضاوت به قضات توصيه كرد، با هواهاي نفساني دروني و بيروني خود مقابله كرده و اجازه ندهند حتي دوستان، بستگان و ذي نفوذها به آنان نزديك شده و با آنان رفاقت كنند. در اين مراسم كه برخي از مسئولان عالي قضائي نيز حضور داشتند پس از انجام مراسم تحليف۱۷۱ كارآموز قضايي، نفرات برتر دوره ها از هاشمي شاهرودي لوح تقدير دريافت كردند.
ستاد كل نيروهاي مسلح: سردار سرتيپ پاسدار عليرضا افشار معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح تاكيد كرد: ريشه ناامني ها در عراق را بايد در ايجاد فتنه مذهبي و تحريك اهل سنت و شيعه اين كشور توسط عوامل اطلاعاتي رژيم صهيونيستي كه با لباس آمريكايي در عراق فعاليت مي كنند، جستجو كرد. به گزارش مهر، افشار پيرامون ادعاي بي اساس آمريكا اظهار داشت: آمريكا هم مي داند كه در شرايط بحراني عراق، هيچگاه ايراني ها از كنسولگري خود براي اقدامات غيرديپلماتيك استفاده نمي كنند و هيچ سندي در كنسولگري ايراني ها در اربيل وجود ندارد كه اثبات كننده ادعاي آمريكا باشد.
مجلس شوراي اسلامي: يكصد و شانزدهمين نشست كميته حقوق بشر نمايندگان مجالس در مقر اتحاديه بين المجالس در ژنو برگزار شد. مهر گزارش داد، كاظم جلالي عضو كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي به عنوان عضو كميته در اين نشست كه روز دوشنبه برگزار شد، شركت كرد. كميته حقوق بشر نمايندگان مجالس كه يكي از كميته هاي اتحاديه بين المجالس به شمار مي رود مسئول رسيدگي به نقض حقوق بشر نمايندگان مجالس در كشورهاي مختلف است. در حال حاضر نمايندگان مجالس كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، فيليپين، كانادا، مكزيك، بلژيك، الجزاير، غنا، آلمان و شيلي در اين كميته عضويت دارند. جلسات اين دوره كميته با حضور جانسون دبيركل اتحاديه بين المجالس تا روز جمعه به مدت 5 روز ادامه خواهد داشت.
حوزه علميه: جامعه مدرسين حوزه علميه قم در آستانه ماه محرم الحرام 1428 با صدور اطلاعيه اي تاكيد كرد: مبارزه با انحرافات و كژي ها بخصوص انحرافات و پيرايه هاي معنوي و خرافه هاي صوفي گرايانه و غيرمكتبي وظيفه  خطيري است كه امروزه بر عهده  سربازان خط مقدم روشنگري در فرصت عظيم محرم سالار شهيدان(ع) قرار داد. جامعه مدرسين در بخشي از بيانيه خود آورده است: علاوه بر وظيفه ساماندهي و رشد دادن فضايل معنوي و اخلاقي در كشور كه وظيفه هميشگي علما، خطبا و اهل منبر است، توجه به خطر توطئه  اخير استكبار در ايجاد تفرقه و تشتت در ميان پيروان مذاهب و اقوام مختلف داخلي و خارجي بايستي به عنوان اصلي  تعيين كننده و مورد عنايت قرار گيرد.
مجمع تشخيص مصلحت نظام: آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني در ديدار عبدالله ترموجي، رئيس مجلس سنگاپور گسترش روابط با كشورهاي آسيايي را از اولويت هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد. به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، هاشمي رفسنجاني ارتباطات هيأت هاي پارلماني دو كشور را در گسترش روابط مؤثر بيان كرد و افزود: ظرفيت هاي همكاري جمهوري اسلامي ايران و سنگاپور بسيار بالاست و از اين موقعيت مي توان جهت افزايش مبادلات تجاري و اقتصادي ميان 2 كشور سود برد. عبدالله ترموجي نيز در اين ديدار تقويت روابط و تلاش براي يافتن راه هاي جديد براي بسط روابط 2 كشور را پراهميت خواند و گفت: گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران براي سنگاپور جايگاه ويژه  اي دارد.
سياست خارجي: وزير امور خارجه  افغانستان تاكيد كرد كه آمريكا هرگز از خاك اين كشور براي حمله عليه ايران استفاده نخواهد كرد. رنگين دادفر سپنتا، در حاشيه  سفر به قاهره در گفت وگو با روزنامه  الشرق الاوسط ضمن رد اخبار مربوط به استفاده  آمريكا از خاك افغانستان جهت حمله به ايران اظهار داشت: اين گزارش ها صحت ندارد، زيرا روابطي دوستانه و تاريخي افغانستان و ايران را به هم پيوند زده است . وي افزود: ايران به عنوان يك كشور مسلمان سهم زيادي در بازسازي افغانستان و اجراي طرح هاي عمراني در اين كشور داشته است و هيچ گونه اختلافي بين ما و ايران وجود ندارد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |