چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۵ - Jan 17, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هر كه در دنيا راز برادر مسلمان خويش را بپوشاند و او را رسوا نكند، خداوند روز قيامت راز وي بپوشاند.

نهج الفصاحه، حديث 3020
امروز با حافظ
رونق ميكده از درس و دعاي ما بود
سال ها دفتر ما در گرو صهبا بود
هرچه كرديم به چشم كرمش زيبا بود
نيكي پير مغان بين كه چو ما بدمستان
آب و هوا
010569.jpg

عكس روز
010578.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ ديمين مه ير
ژان لوئيس شلسر (راننده خودرويي كه در عكس مشخص است) قهرمان مرحله نهم رقابتهاي رالي داكار شد. در رده بندي كلي بيست و نهمين دوره اين رقابتها، استفان پيتر هنسل از فرانسه پيشتاز است.

در شهر چه خبر
پاسخ دير هنگام
مشكلات مربوط به ارسال پيام كوتاه همچنان ادامه دارد و SMSها به يك بار تكرار رضايت نمي دهند و در برخي نقاط شهرفقط بعد از سومين بار بله مي گويند و به مقصد مي رسند. با اين وجود به گفته دست اندركاران دفاتر امور مشتركين، مشكل سر در آوردن پيام ها از گوشي هاي ديگر مربوط به شبكه نبوده و دلايل آن را بايد در گوشي ها جستجو كرد.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف تقويت شبكه كابل در چند مركز مخابراتي آغاز  شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد آيت با پيش شماره هاي 7781 تا 7784، 7725، 7726، 7799 در محدوده خيابان ارباب مهدي و كوچه هاي شاه طوري، وحيد و عسگري، در مركز مخابرات شهيد دستغيب تعداد 217 شماره با پيش شماره هاي 2270 تا 2274 در محدوده خيابانهاي شريعتي و مهنا 2 ، در مركز مخابرات شهيد تندگويان تعداد 160 شماره با پيش شماره هاي 2250 تا 2253 و 2230 تا 2233 در محدوده خيابانهاي صفايي، شهيد كرد و مولوي و در مركز مخابرات پيام نور تعداد هزار شماره با پيش شماره هاي 4440 تا 4447 در محدوده 35 متري گلستان، اتوبان همت، خيابان شهيد ستاري و ايران زمين به مدت 2 روز با اختلال همراه است.

خط قرمز
كارت پخش كن ها
كارفرما ها، مناطق ممنوعه براي كارت پخش كن ها را به آنها ابلاغ كردند تا در اين مناطق شيوه  ديگري را براي تبليغات پيش گيرند. از آ نجا كه ارائه كنندگان كالا و خدمات علاقه اي به پرداخت جريمه اعلاميه  هاي نصب شده روي محل هاي غيرمجاز ندارند به كارت پخش كن ها و عوامل خود توصيه كردند در اين محدوده ها به جاي چسباندن، آگهي هاي تبليغي آنها را به صورت دستي پخش كنند. مطابق ماده 55 و 92 قانون شهرداري ها بايستي با افراد حقيقي و حقوقي متخلفي كه برچسب هاي تبليغاتي خود را در محل هاي غيرمجاز نصب مي كنند برخورد شود. اين اواخر شهرداري منطقه 2، پاكسازي در و ديوارهاي منازل و اماكن تجاري را آغاز كرد و در پي آن نوع كاركرد كارگران كارت پخش كن و نصاب هاي آگهي تغيير كرد. چنانچه اين فعاليت ها در تمام شهر گسترش يابد شاهد شهري زيبا تر خواهيم بود.

كاغذ ارزان تر شد
به نظر مي رسد با واردات كاغذ و متعادل شدن عرضه و تقاضا، بازار سياه كاغذ تا حدودي كنترل شده است. به گفته محسن دولتي نايب رئيس اتحاديه صنف فروشندگان كاغذ و مقوا به دنبال حذف يارانه كاغذ ، بخش خصوصي نسبت به واردات كاغذ با ارز غيردولتي اقدام كرد كه اين امر موجب شكسته شدن قيمت در بازار و كاهش و ثبات قيمت شد. قيمت هر بند كاغذ وارداتي از حدود 30 هزار تومان به 25 هزار تومان در بازار كاهش يافته است و پيش بيني مي شود اين ميزان باز هم كاهش يابد. در حال حاضر قيمت كاغذ در بازار روند نزولي دارد. چنانچه دولت ضريب مالياتي واردات كاغذ را كاهش دهد، پيش بيني مي شود قيمت كاغذ تا 20درصد ديگر نيز كاهش يابد. اتحاديه صنف فروشندگان كاغذ و مقوا خواستار كاهش ضريب مالياتي واردات كاغذ از 5/16 درصد كنوني شد كه در صورت عملي شدن آن قيمت كاغذ با كاهش 20 درصدي مواجه خواهد شد. دولتي قيمت هر بند كاغذ 70 گرمي 70 درصد وارداتي را در بازار 25 هزارتومان و كاغذ توليد داخل 70 گرمي 70 درصد را 18 هزارتومان اعلام كرد.

ديدار با فرهيختگان
فرهنگسراي ابن سينا، ويژه برنامه ديدار با فرهيختگان علم و هنر را در آخرين پنجشنبه دي ماه سال جاري برگزار مي كند. كانون حاميان سلامت روان فرهنگسراي ابن سينا در دهمين نشست ماهيانه خود كه با عنوان ديدار با فرهيختگان علم و هنر برگزار مي شود از استاد آهنگساز همايون خرم، تقدير و قدرداني به عمل خواهد آورد. علاقه مندان مي توانند براي شركت در اين نشست از ساعت 10 تا 12 روز پنجشنبه 28 دي ماه ، به نشاني شهرك قدس، فاز يك، ايران زمين شمالي، آمفي تئاتر فرهنگسراي ابن سينا مراجعه كنند و يا با شماره تلفن هاي 88088301 و۸۸۳۶۶۳۶۸ تماس بگيرند.

بازار
010602.jpg
نوشابه هاي پر سود

چيدمان نوشيدني هاي سفره هاي ايراني تغيير يافته و انواع دلستر ، دوغ، آب معدني و نوشيدني هاي سالم تر پيشروي خود را به سمت سبد مصرفي آغاز كرده اند.
با اين وجود در مقابل ثبات و يا تغيير جزيي قيمت آنها ظرف يك سال گذشته، برخي توليدكنندگان نوشابه محصولات خود را تا 11درصد گران كردند.
براي نمونه قيمت يك بطري يك و نيم ليتري نوشابه از 445 تومان در آذرماه سال پيش به 500 تومان رسيده است. البته اين نرخ ويژه فروشگاه هاي زنجيره اي است و در مغازه ها نرخ ها سليقه اي تر مي  شود.
به نظر مي رسد چنانچه لازم است تغييراتي در نوع مصرف نوشيدني ها صورت گيرد نظارت بر نوع كاركرد رستوران ها و غذاخوري ها نيز بايد صورت گيرد زيرا علاوه بر ليواني كردن نوشابه و دريافت سود مضاعف از اين راه، اغلب آنها اهميتي به سرونوشيدني هاي سالم نمي دهند.

تلويزيون
010608.jpg

سينما
010575.jpg
رؤياي خيس
كارگردان: پوران درخشنده
بازيگران: فرامرز قريبيان، همايون ارشادي، شراره دولت آبادي، فلور نظري، سوفي كياني و همايون ارشادي
سينماهاي نمايش دهنده: استقلال، جوان 1، پيوند، بهمن 2، حافظ، مركزي،۲ ققنوس، جي 1، ماندانا، فردوسي، شيدا و كانون
خلاصه داستان: پسر جواني پس از جدايي والدينش و زندگي با مادر، نزد پدر مي رود و تحولاتي در زندگي وي رخ مي دهد.

مسابقه با جايزه‎/۳
كلام نوراني كدام معصوم؟
روزنامه همشهري هر روز در صفحه آخر، يك پرسش 4 گزينه اي مطرح مي كند كه خوانندگان بايد يكي از گزينه هاي C،B،A ياD را حداكثر تا ساعت 16 همان روز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9156 -202 -0912 اس ام اس كنند. 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند ( ۵ نفر از تهران و۵ نفر از شهرستان ها) به قيد قرعه بين 30 تا 10 هزار تومان جايزه نقدي به حسابشان واريز خواهد شد. از آنجايي كه برندگان بين ساعت۱۶ تا 18 مشخص مي شوند شركت كنندگان در اين ساعات تلفن خود را روشن بگذارند تا با آنها تماس گرفته شود. گفتني است سرعت پاسخگويي نيز در ميزان جايزه تأثير دارد.
و اما مسابقه امروز همشهري:
اين جمله، كلام نوراني كدام معصوم است؟
هر بنده مسلماني كه در غياب برادر خويش براي او دعا كند ،فرشته گويد: براي تو نيز نظير آن باد.
A ) امير مومنان علي عليه السلام
B ) امام رضا عليه السلام
C ) حضرت محمد صلي الله عليه و آله
D ) امام صادق عليه السلام
پاسخ صحيح اين پرسش و اسامي برندگان را فردا در همين ستون بخوانيد.
اسامي برندگان مسابقه شماره 2: محمد حسين احمدي، محمد رضا نعمت زاد،
اكرم ناصري، عبدالله صلاحي، شهاب ابطحي تهران و علي عقيلي عطار- اصفهان، غلام رضا بهروزپور- تبريز، مريم مومن زاده اصفهان، الهه احمدي كرج و
محمد رشيد نيازمند مطلوبي- رشت
گفتني است، پاسخ صحيح مسابقه ديروز گزينه C (فرار شاه معدوم از ايران سال۱۳۵۷) بود.

فرهنگسرا
ثبت نام دوره هاي آموزشي
واحد آموزش خانه فرهنگ فرزانگان در راستاي پيشبرد اهداف آموزشي خود و با هدف پركردن اوقات فراغت، كشف و پرورش استعدادهاي نهفته و بالقوه، كمك به بهبود آموزش همگاني و بهره مندي كودكان، نوجوانان و جوانان از امكانات بالقوه آموزشي، ثبت نام ترم زمستان خود را آغاز كرده است. آموزش هنرهاي دستي، هنرهاي تجسمي، علوم قرآني، علوم كامپيوتر، موسيقي، فوريت هاي پزشكي، هنرهاي نمايشي، زبان انگليسي، كلاس هاي ورزشي، كلاس هاي آموزشي ويژه خردسالان، آموزش هاي تخصصي مربيگري، نجوم و ستاره شناسي و ده ها برنامه متنوع فرهنگي، آموزشي و هنري ازجمله برنامه هاي اين مركز است. علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي تلفن 77820544-77834545-77818842 تماس بگيرند و يا به نشاني نارمك، انتهاي خيابان گلستان، جنب پارك تسليحات، كوچه شهيد گلستاني، شماره 128 مراجعه كنند.

سكه، طلا و ارز
010605.jpg

كتابفروشي هدهد در مراكز فرهنگي
فرهنگسراي انقلاب در راستاي ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در منطقه 11 شهر تهران توسط كتاب فروشي هدهد اقدام به فروش كرده است. كتاب فروشي هدهد به مدت 10 روز از ساعت 9 تا 16 در محله هاي منطقه 11، مجتمع هاي مسكوني، مدارس و... مجموعه اي از كتاب هاي علمي، داستاني، تاريخي، ادبيات و... را با 25 درصد تخفيف در اختيار علاقه مندان به كتاب و كتابخواني قرار مي دهد.  علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 9-55419057 تماس بگيرند.

نمايشگاه رباتيك
كانون علم و پژوهش فرهنگسراي ولاء وابسته به مديريت فرهنگي هنري منطقه 20 به منظور ارتقاي سطح علمي نوجوانان و جوانان علاقه مند به مباحث علمي و معرفي نخبگان جوان اقدام به برگزاري نمايشگاه رباتيك و الكترونيك كرده است. اين نمايشگاه كه شامل كارهاي علمي و ساخت رباتيك است به مدت دو روز در تاريخ هاي 27 و 28 دي ماه از ساعت 8 تا 18 برگزار مي شود. علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند به نشاني شهرري، ميدان اول دولت آباد، پارك مهران، كتابخانه شيخ صدوق مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 33370606 و 33370505 واحد فرهنگي تماس بگيرند.

كارگاه پيشگيري از ايدز
با هدف آگاه سازي نسل جوان نسبت به آسيب ها و تبعات رفتارهاي پرخطر، كارگاه آموزشي پيشگيري از ايدز از سوي فرهنگسراي تفكر برگزار مي شود. اين كارگاه آموزشي با همكاري معاونت اجتماعي شهرداري منطقه 5 برگزار و با حضور كارشناسان ضمن بررسي ابعاد موضوع، به پرسش هاي حاضرين پاسخ هاي كارشناسي داده مي شود. كارگاه آموزشي پيشگيري از ايدز ويژه جوانان بالاي 18 سال بوده و روز پنج شنبه 28 دي ماه از ساعت 10 تا 12 در سالن اجتماعات فرهنگسرا ميزبان علاقه مندان است. علاقه مندان براي ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره هاي 44301444 و 9-44304978 تماس و يا به آدرس: شهرزيبا، بلوار شهران، نرسيده به فلكه دوم، فرهنگسراي تفكر، واحد كارشناسي مراجعه كنند.

نشست هاي شاعرانه ها
كانون ادبي فرهنگسراي اقوام دوره جديد سلسله نشست هاي شعرخواني و نقد و بررسي شعر را با هدف پاسداشت فرهنگ و ادبيات ايران و شناسايي و ترغيب جوانان مستعد و با ذوق برگزار مي كند. اين نشست ها همه هفته در روزهاي سه شنبه از ساعت 15 تا 17 در سالن همايش هاي فرهنگسراي اقوام برپاست. علاقه مندان براي حضور در اين برنامه مي توانند به نشاني ميدان ابوذر (فلاح) خيابان ابوذر خيابان سجاد جنوبي ميدان بهاران فرهنگسراي اقوام مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 66306090 و 66237470 تماس بگيرند.

آلودگي هواي تهران
010572.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
معجزه عشق
پيرمرد در طول زندگي مشترك خود آرزوي شنيدن يك جمله كوتاه
دوستت دارم از زبان همسرش را داشت. روزي كه براي عمل جراحي قلبش آماده مي شد، همسرش با نگراني و بي اختيار به او گفته بود: عزيزم، خيلي دوستت دارم.
آخرين آزمايشات نشان داده بود كه پيرمرد ديگر نيازي به عمل قلب ندارد.
عليرضا ساروق فراهاني

گشتي در دنياي خبرها
جراحي دندان خرس
اوهايو: يك خرس قطبي در باغ وحش اوهايو سرانجام از درد دندان رهايي يافت. چندي پيش مسئولان اين باغ وحش متوجه شدند كه اين حيوان بسيار ناآرام و بي قرار است به همين دليل به معاينه آن پرداختند. در جريان معاينه مشخص شد كه يكي از دندانهاي خرس عفونت كرده و اگر درمان نشود، عفونت، تمام فك او را در بر خواهد گرفت. به همين دليل يك دندانپزشك مجرب روز گذشته به مدت يك ساعت و 45 دقيقه به انجام عمل جراحي روي دندان حيوان پرداخت و 3 دندان ديگر اين خرس را هم پر كرد. در تمام مدت اين خرس 400 كيلوگرمي بيهوش بود.
آتش زدن خانه مادر
لس  آنجلس: يك مرد 31 ساله خانه مادرش را به آتش كشيد. با توجه به اينكه اين مرد از صبح تا شب مقابل تلويزيون مي نشست و به دنبال كار نمي رفت يك روز مادرش تهديد كرد در صورتي كه وي شغل پيدا نكند او را از خانه بيرون خواهد كرد. به همين دليل اين مرد تنبل، خانه مادر را آتش زد و هنگامي كه اين خانم به خانه بازگشت متوجه شد كه از منزل وي چيزي جز خاكستر باقي نمانده است.

سرقت يك ميليون دلار طلا
وين: سارقان در يك جاده برون شهري در اتريش بيش از يك ميليون يورو طلا و جواهرات به سرقت بردند. ماجرا از اين قرار بود كه يك طلا ساز سفارشات مشتريان خود را داخل 2 چمدان قرار داد و همراه با محافظش سفر خود را براي تحويل اين طلا و جواهرات آغاز كردند. در ميانه ها راه، راننده خودرو كه محافظ طلا ساز هم بود خودرو را كنار جاده متوقف كرد تا استراحت كنند. اما به محض اينكه طلا ساز و محافظش براي قدم زدن و رفتن به دستشويي چند قدم از خودرو دور شدند دو جوان با شكستن شيشه  خودرو، چمدانها را به سرقت بردند. ارزش طلا و جواهرات موجود در چمدان ها بيش از يك ميليون يورو اعلام شده است.

قطار زنانه
مسكو: از ديروز واگن هاي 8 قطار بين شهري در روسيه به 3 قسمت مردانه، زنانه و مختلط تقسيم شد. در پي درخواست شهروندان اين كشور، شركت راه آهن   تعدادي از واگن هاي 8 قطار بين شهري را صرفاً به خانم ها و تعدادي ديگر را به آقايان اختصاص داد كه اين گونه مسافران مي توانند در حين خريد بليت، نوع واگن درخواستي خود را انتخاب كنند. در صورت موفقيت آميز بودن اين طرح، ساير قطارهاي بين  شهري روسيه نيز صاحب واگن هاي زنانه و مردانه مجزا خواهند شد.

اعتراض به جرايم رانندگي
ليما: ميني بوس ها، نقش انكار ناپذيري در جابجايي مسافران در شهر 8 ميليون نفري ليما پرو دارند. اما ديروز رانندگان ميني  بوس هاي اين شهر دست به اعتصاب زدند و به همين دليل هزاران مسافر در اين شهر سرگردان شدند. اين رانندگان همچنين به ميني  بوس هايي كه در اين اعتصاب شركت نكرده بودند سنگ پرتاب كردند. اما علت اعتصاب آنها چه بود؟ آنها نسبت به جرايم رانندگي معترض هستند. در پي اجراي طرح مقابله با متخلفان در خيابانهاي شهر پرو، هر روز بسياري از رانندگان ميني  بوس به دليل ارتكاب تخلفات رانندگي جريمه مي شوند. به همين دليل آنها از پليس خواسته اند كه در برابر تخلفاتشان انعطاف نشان بدهد. به گفته پليس، برخي از اين رانندگان بيش از 80 قبض جريمه پرداخت نشده دارند و به همين دليل پلاك ميني  بوس هاي آنان توقيف شده است.

پرسش هاي عجيب
لندن: هر سال به طور متوسط حدود نيم ميليون نفر جهانگرد به باجه هاي اطلاع رساني جهانگردان در انگليس مراجعه و درخواست راهنمايي مي كنند. اما در برخي مواقع پرسش هاي مراجعه كنندگان به حدي عجيب و غير معمول است كه مأموران اطلاع رساني شوكه مي شوند. به عنوان مثال چندي پيش يكي از مراجعه كنندگان سؤال كرد كه در چه مكاني مي تواند پول خود را تبديل به يورو انگليس كند در حالي كه واحد پول انگليس، پوند است. در موردي ديگر يك جهانگرد با مراجعه به يكي از باجه هاي اطلاع رساني، آدرس كاخ سفيد را در لندن خواست. او نمي دانست كه كاخ سفيد در آمريكا واقع است. همچنين يكي ديگر از جهانگردان در مترو شهر لندن سراغ ايستگاه شهر گلاسگو را مي گرفت در حالي كه شهر گلاسگو در اسكاتلند واقع است و صدها كيلومتر با لندن فاصله دارد.


صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |